Fag: Tysk 10. kl. HF forår 2019 Lærer: NPM
1. Jung Sein
Omfang: Uge 3-12
21 lektioner á 45 min. + fordybelsestid: 5 timer.
Fokuspunkter: Fokusering på at være ung generelt og ung i Tyskland med forskellige livsformer og ikke mindst livsmål.
Læse og forstå moderne tysk ungdomslitteratur og arbejde med medier.
Anvende lytte- og læsestrategier til elevarbejde med den udvalgte litteratur
Grammatik:
Sætningsanalyse og artikler samt introduktion til verber. talesprog, kasusøvning samt arbejde med ordforråd. Gennemgang af modalverber og perfektum.
Redegørelse og skriftlig udarbejdelse af forholdene i Tyskland i efterkrigsårene med udgangspunkt i den læste litteratur.
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde. litteraturanalyse. Gennemgang og arbejde med tekstanalyse. Fokus på problemer omhandlende børne- ungdomsliv.
Stillingtagen til egen tilværelse. Beskæftigelse med børne-ungdomskultur i Tyskland.
Lytte-tale færdighed og debattering på tysk.
Tekstanalyse af lyrik og analytisk sammenligning af to forskellige genrer indenfor tysk musik.
Kernestof
”Immer mehr Mobbing an Schulen” Sat.1 udsendelse 2017
”Jeder siebte Jugendliche wird im Netz schikaniert” Der Nordschleswiger
”Mobbing macht krank” Der Nordschleswiger
Rammstein ”Amour, Amour”
Andrea Berg ” Für immer und Ewig
Wie Geht's kapitel 2.
2. Hamburg im Feuersturm 1943
Omfang: Uge 12-22
Fokuspunkter: Historisk romanlæsning med fokus på Tysklands nationale identitet efter 1945 samt Wirtschaftswunder. Litteratur- og filmanalyse. Talefærdigheder og ordforrådsudvielse. Tysk erindringshistorisk fokus. Tysk bearbejdnings- og erindringshistorie.
Analysearbejde med tysksprogede kilder.
Historisk fokus på bombeangrebene 1943 i Hamburg.
Arbejdsformer: Klasseundervisning. Forbindelse mellem analysemetoder, fortolkning af litteratur og historisk perspektivering. Introduktion til begrebet ”Stunde Null” Vidnetroværdighed i erindringslitteraturen. Individuelt læse- og oversættelsesarbejde.
Litteraturanalyse med fokus på krigsbearbejdelse og metfaorik.
Grammatisk repetition med verber med henblik på modalverber.
Kernestof:
Hans Erick Nossack ”Der Untergang”
Die Nürnbergergesetze
Dokumentar ”Operation Gomorrha” youtube.com
”Der Untergang” film. 2005.
”Wie geht's” kap 3.
3. Opsamling og grammatik
Omfang: Uge 22-24
Fokuspunkter: Grammatik, Syntaks, sætningsanalyse, morofologi. Modalverber. Verbernes bøjninger i tempi, præsens, ptræteritum og perfektum. Kasusbøjninger.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, repetition, øvning af bøjningsskemaer, individuelt arbejde.
Kernestof : Opgaver frawww.sproglinks.dk
”Wie Geht's” kap 2+3
2 HF
Titel 1: Urbanes Leben
Omfang: 27 lektioner á 45 min. + fordybelsestid 5 timer
Fokuspunkter:
Tekstanalyse og forståelse.
Was ist eine Stadt?
Mundtlig formulering på tysk af nutidige problemer med urbanisering.
Modalverber og kasus.
Umweltverschmutzung
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Individuelt arbejde
Skriftligt arbejde.
Kernestof:
“Auf Uns” Kate Fuchs, Mathilde Sinding
“Stadt, Land, Flucht” Anna Lang
“Stadt ohne Meer” Ok Kid
“Berlin, Paris, New York”
“Augen in der Grossstadt” Kurt Tucholsky
Titel 2: Grammatisk fokus
Omfang: 9 lektioner a 45 min
Fokuspunkter:. Grammatisk styrketræning
Repetition af centrale grammatiske emner i tysk.
Verbernes bøjninger. Præsens, præteritum, Perfektum.
Kasus og ordstilling.
Arbejdsformer:
Selvstændigt- og gruppearbejde.
Digitale arbejdsformer.
Grammatik i funktion.
Kernestof:
“Alles in Allem” Lone Hackert. Birgit Lohse
“Grundbog tysk grammatik”
“Wie geht’s” Mette Hermann
Titel 3: Zero Waste - Wiederverwertung in Deutschland und in der Welt
Omfang: 21 lektioner a 45 min + 5 fordybelsestimer
Fokuspunkter:
Miljøfokusering.
Genbrug.
Klimaforandringer.
Tekstlæsning og forståelse.
Kreative sproglige fremstillingsformer.
Arbejdsformer:
Gruppearbejde.
Tekstlæsning
Selvstændigt arbejde
Fremlæggelser på tysk
Kernestof
“Julia will das Klima retten bevor es zu spät ist” Brennpunkt Deutsch
“Fridays for Future. Demonstration in Berliner Invalidenpark” Tagesspiel 22.2.09
“Wie kaufe ich korrekt ein?” Greif zu. Christian Dines MiemietzGitte Tilling
“Unverpacktes Einkaufen” Voll Schön. R.S. Therkildsen.
“Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral” Heinrich Böll
Titel 4: “Dark” analyse und interpretation
Omfang: 15 lektioner a 45 min + + 5 fordybelsestimer
Fokuspunkter:
Mediebrug på fremmedsprog
Analyse og fortolkning
Skriftlig fremstilling
Arbejdsformer
Gruppearbejde
Lytte og læseforståelse
Genrekendskab
Skriftlige fremstillingsformer
Kernestof
“Dark” Baran bo Odar og Jantje Friese
“Gattungen” kap 7. Film. Helle Egendal.