Fag: Tysk 10. kl. HF forår 2019 Lærer: NPM


1. Jung Sein

Omfang: Uge 3-12

21 lektioner á 45 min. + fordybelsestid: 5 timer.

Fokuspunkter: Fokusering på at være ung generelt og ung i Tyskland med forskellige livsformer og ikke mindst livsmål.

Læse og forstå moderne tysk ungdomslitteratur og arbejde med medier.

Anvende lytte- og læsestrategier til elevarbejde med den udvalgte litteratur

Grammatik:

Sætningsanalyse og artikler samt introduktion til verber. talesprog, kasusøvning samt arbejde med ordforråd. Gennemgang af modalverber og perfektum.

Redegørelse og skriftlig udarbejdelse af forholdene i Tyskland i efterkrigsårene med udgangspunkt i den læste litteratur.

Arbejdsformer:

Skriftligt arbejde. litteraturanalyse. Gennemgang og arbejde med tekstanalyse. Fokus på problemer omhandlende børne- ungdomsliv.

Stillingtagen til egen tilværelse. Beskæftigelse med børne-ungdomskultur i Tyskland.

Lytte-tale færdighed og debattering på tysk.

Tekstanalyse af lyrik og analytisk sammenligning af to forskellige genrer indenfor tysk musik.

Kernestof

”Immer mehr Mobbing an Schulen” Sat.1 udsendelse 2017

”Jeder siebte Jugendliche wird im Netz schikaniert” Der Nordschleswiger

”Mobbing macht krank” Der Nordschleswiger

Rammstein ”Amour, Amour”

Andrea Berg ” Für immer und Ewig

Wie Geht's kapitel 2.


2. Hamburg im Feuersturm 1943

Omfang: Uge 12-22

Fokuspunkter: Historisk romanlæsning med fokus på Tysklands nationale identitet efter 1945 samt Wirtschaftswunder. Litteratur- og filmanalyse. Talefærdigheder og ordforrådsudvielse. Tysk erindringshistorisk fokus. Tysk bearbejdnings- og erindringshistorie.

Analysearbejde med tysksprogede kilder.

Historisk fokus på bombeangrebene 1943 i Hamburg.

 Arbejdsformer: Klasseundervisning. Forbindelse mellem analysemetoder, fortolkning af litteratur og historisk perspektivering. Introduktion til begrebet ”Stunde Null” Vidnetroværdighed i erindringslitteraturen. Individuelt læse- og oversættelsesarbejde.

Litteraturanalyse med fokus på krigsbearbejdelse og metfaorik.

Grammatisk repetition med verber med henblik på modalverber.

Kernestof: 

Hans Erick Nossack ”Der Untergang”

Die Nürnbergergesetze

Dokumentar ”Operation Gomorrha” youtube.com

”Der Untergang” film. 2005.

”Wie geht's” kap 3.


3. Opsamling og grammatik

Omfang: Uge 22-24

Fokuspunkter: Grammatik, Syntaks, sætningsanalyse, morofologi. Modalverber. Verbernes bøjninger i tempi, præsens, ptræteritum og perfektum. Kasusbøjninger.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, repetition, øvning af bøjningsskemaer, individuelt arbejde.

Kernestof : Opgaver frawww.sproglinks.dk

”Wie Geht's” kap 2+3


2 HF

Titel 1: Urbanes Leben

Omfang: 27 lektioner á 45 min. + fordybelsestid 5 timer

Fokuspunkter:

Tekstanalyse og forståelse.

Was ist eine Stadt?

Mundtlig formulering på tysk af nutidige problemer med urbanisering.

Modalverber og kasus.

Umweltverschmutzung

Arbejdsformer:

Klasseundervisning

Pararbejde

Individuelt arbejde

Skriftligt arbejde.

Kernestof:

“Auf Uns” Kate Fuchs, Mathilde Sinding

“Stadt, Land, Flucht” Anna Lang

“Stadt ohne Meer” Ok Kid

“Berlin, Paris, New York”

“Augen in der Grossstadt” Kurt Tucholsky


Titel 2:  Grammatisk fokus

Omfang: 9 lektioner a 45 min

Fokuspunkter:. Grammatisk styrketræning

Repetition af centrale grammatiske emner i tysk.

Verbernes bøjninger. Præsens, præteritum, Perfektum.

Kasus og ordstilling.

Arbejdsformer:

Selvstændigt- og gruppearbejde.

Digitale arbejdsformer.

Grammatik i funktion.

Kernestof:

“Alles in Allem” Lone Hackert. Birgit Lohse

“Grundbog tysk grammatik”

“Wie geht’s” Mette Hermann


Titel 3: Zero Waste - Wiederverwertung in Deutschland und in der Welt

Omfang: 21 lektioner a 45 min + 5 fordybelsestimer

Fokuspunkter:

Miljøfokusering.

Genbrug.

Klimaforandringer.

Tekstlæsning og forståelse.

Kreative sproglige fremstillingsformer.

Arbejdsformer:

Gruppearbejde.

Tekstlæsning

Selvstændigt arbejde

Fremlæggelser på tysk

Kernestof

“Julia will das Klima retten bevor es zu spät ist” Brennpunkt Deutsch

“Fridays for Future. Demonstration in Berliner Invalidenpark”  Tagesspiel 22.2.09

“Wie kaufe ich korrekt ein?” Greif zu.  Christian Dines MiemietzGitte Tilling

“Unverpacktes Einkaufen” Voll Schön. R.S. Therkildsen.

“Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral” Heinrich Böll


Titel 4:  “Dark” analyse und interpretation

Omfang: 15 lektioner a 45 min + + 5 fordybelsestimer

Fokuspunkter: 

Mediebrug på fremmedsprog

Analyse og fortolkning

Skriftlig fremstilling

Arbejdsformer

Gruppearbejde

Lytte og læseforståelse

Genrekendskab

Skriftlige fremstillingsformer

Kernestof

“Dark” Baran bo Odar og Jantje Friese

“Gattungen” kap 7. Film.  Helle Egendal.