Børnenes tøj

Tøjets betydning for at dagen bliver god.
Vi har i Brombærhuset en holdning til børnenes tøj.
Det har vi, fordi vi ved hvad der er virker bedst på kolde og våde dage.
Men også fordi vi lægger stor vægt på det enkelt barns mulighed for at udvikle sig, være aktivt og en del af fællesskabet.

Som forældre er det jeres ansvar, at børnene har skiftetøj, tøj de kan passe og navn i både tøj, huer, vanter, støvler mm.
Det er en god ide, at hjælpe børnene med at stille hjemmeskoene på plads og rydde op på deres garderobe plads, inden I går hjem. Så er alt klar til en ny dag næste morgen.
Husk, at tage det våde tøj og sko med hjem – og tør det (også støvlerne indeni).

Det er en god ide, at tage skiftetøjet med hjem i weekenden og tjekke om alt er der og om det stadig passer.

Af sikkerhedsmæssige årsager må børnene ikke have halstørklæder, snore i deres tøj og smykker (halskæder, ringe mm.) på.

Festtøj og Brombærhus-tøj.
Selvom hver dag næsten er en fest hos os, er det godt at lade festtøjet blive gemt til fester. Hos os skal børnene ikke have strutskørter mm. på. Her er det vigtigste for barnet, at have tøj på det kan bevæge sig og blive beskidt i.

Vi ser indimellem børn, der identificerer sig med deres tøj eller fremhæver sig selv i børnegruppen, ud fra det tøj de har på, ex. fodboldtrøjer, glimmer – eller bluser med Disney figurer mm.
Vi vil gerne at børnene i Brombærhuset er til stede i sig selv og deltager i fællesskabet ud fra de personer de er og ikke ud fra deres tøj mm. Dette støtter vi børnene i hver dag.

Hvis tøjet tager overhånd, vil vi bede jer om at nedtone det.

Tøj med motiver.
Børnenes skal ikke have uhyggelige eller store motiver på deres tøj, kasketter mm. Det kan være Spiderman, dødningehoveder, store Disney figurer mm. Nogle børn bryder sig ikke om de store øjne eller “uhyggelige” udtryk disse motiver kan  have.

Tøj der virker.
Da vi er ude hver dag i sol, regn, sne og blæst, ved vi hvilket tøj der er nødvendigt og virker.
Derfor har vi lavet en tøjliste til jer:

Tøjliste.

På barnet garderobeplads skal der altid ligge:

• regntøj (jakke og selebukser)
  • Et sæt skiftetøj (bukser – bluse – strømpebukser)
  • 1 undertrøje
  • 2 par underbukser
  • 2 par sokker.

I vinterhalvåret (skal der også være);

• en flyverdragt i en god kvalitet og rigtig størrelse.
  • regntøj med navn i, regnbukserne skal være med seler og så store at de passer uden på flyverdragten.
  • termostøvler, Trigger eller Skofus. I en størrelse hvor der er plads til en uldsok.
  • elefanthue af uld, evt. med bomuldsfór.
  • luffer, som barnet selv kan tage på. Gerne strikket i uldgarn. Ikke fingerhandsker.
  • uld undertøj – der findes uld, som ikke kradser.
  • en god uldtrøje
  • hjemmesko med bløde såler.
  • evt. et termosæt.

I sommerhalvåret (skal der også være):

• en sommerhat eller kasket.
  • en løs, tynd langærmet bluse.
  • en ulden trøje
  • Cowboy- eller fløjlsbukser.
  • sandaler eller lette løbesko i godt vejr.
  • gummistøvler til regnvejr.

Børnene må ikke have halstørklæder og smykker på i børnehaven. (halskæder, ringe, ure osv.)