Realiseret studieplan musik HF 2020

Musik HF 2020 B-niveau +A-niveau (2020/2021) 1.HF

A+B niveau:
Emne:
Musiklære/teori/hørelære

Materialer:
-Johannes Grønager ”Nøgle til musikken”
s.7-42
-Musicality -Musikipedia: Nodelæsning, Intervaller, skalaer, akkorder, funktions harmonik, Groove analyse
-Musikkens Grundbegreber Inge Bjarke s. 6-36

Læringsmål:
Basisteori, nodelære og musikteori, funktionsharmonisk analyse, akkord opbygning

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Indviduel vejledning og feedback
Individuelle elevoplæg
Skriftligt arbejde (fordybelsestid)

Emne:
Musik historie+ politiskmusik

Materialer:
Musikipedia musikhistorie
Takter til tiden af Mikkel Guldhammer s. 12-41

Læringsmål:
Kunne sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre – og stilmæssig sammenhæng. Historisk perspektiv på den ny politiske orientering i musikbranchen.

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
Indviduel vejledning og feedback
Individuelle elevoplæg
Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
Gruppeooplæg

Emne:
Musikalskproduktion

Materialer:
Lyd og Lyrik af Pia Rasmussen, Lasse Nielsen og Marie Højlund (en e-bog.)

Læringsmål:
Eleverne skal lære hvordan tekst, billede og lyd kan understøtte hinanden og forstærke måden hvorpå et budskab kan formidles.Eleven skal øve mig i at skabe et produkt med de virkemidler man kan tage i brug når man arbejder med billede og lyd.

Arbejdsformer:
kreativt med musik og lyd via computer.
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Indviduel vejledning og feedback
Musikalskhjemme arbejde (fordybelsestid)

Emne:
Form Analyse

Materialer:
Uffe Englund Musik metoder til Analyse
S. 155-161

Læringsmål:
Begreber, og fagudtryk omkring formanalyse.

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
Indviduel vejledning og feedback
Individuelle elevoplæg
Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
Gruppeooplæg

Emne:
sang/Kor

Materialer:
Bent Fabric – medley
Forelsket i København – Norwegian sunset – Duerne flyver – Jeg sætter min hat som jeg vil.
Carl Nielsen: Underlige aftenlufte
Waldemar Åhlén: Sommersalme.
Henrik. B A Andersen.: Stenen slår smut

Læringsmål:
Synge flerstemmige sange á cappella eller med instrumental ledsagelse. Kendskab til udvalg kor- og musiklitteraturens store værker fra ind- og udland. Synge ud fra et lettere kompliceret nodebillede med flere stemmer.

Arbejdsformer:
Traditionel lærestyret Kor undervisning.

Emne:
Orkester/Sammenspil/ MUSIK A+b

Materialer:
“Into the wild” Ebunny
“Romeo og Julie” Prokofiev
“ Rammstein “ohne dich rammstein”

Læringsmål:
Omsætte den egenhændige forberedelse – øvningen på det individuelle instrument derhjemme – til sammenspil med andre instrumenter i samme instrumentgruppe At kunne bidrage til et fælles harmonisk udtryk.
At kunne udtrykke sig på sit instrument med intonation, klangfuldhed, dynamik og præcision. At kunne spille efter en orkesterstemme. At kunne indgå I sammenspil med instrumenter I forskellige instrumentgrupper, og derved bidrage til et fælles harmonisk udtryk. Eleverne får erfaringer med hvordan forskellige klangudtryk kan harmonere. At kunne udtrykke sig med rytmisk sikkerhed.
At kunne udføre rytmiske noterede figurer.

Arbejdsformer:
Orkesterundervisning

MUSIK A har yderliger haft

Emne:
Musiklære/Teori/Hørelære/Sammenspil A- niveau

Materialer:
Bastarden “ Thomas Hammer s. 31-45

Læringsmål:
At kunne aflytte et Grove og benytte relevant fagtermonologi som Puls, Modrytme, Lift, Komplementærrytmik mm.

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Gruppearbejde
Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
Gruppeooplæg

EMNE:
Rotation og sammenspil

Materialer:
“isn’t she lovely” Stevie Wonder og flere ande simple pop/rock musik

Læringsmål:
Primært: At være en aktiv og skabende deltager i Rytmegruppen på trommer bas guitar og klaver.. At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen. Sekundært: At få et indledende indblik i den tekniske side af at spille sammen: Hvordan skaber man balance i et lydbillede?

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde

Emne:
Modalharmonik /Kirketonearter, trinanalyse, bevægelsesmønster

Materialer:
“Popmusik og Modalharmonik” Martin Hamann s. 1- 54

Læringsmål:
At kunne benytte kirketonarter Trinanalyse til at analyser og komponere popmusik.
Arrangement:
Arbejdsformer:
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Indviduel vejledning og feedback
Individuelle elevoplæg
Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
Gruppeooplæg

Emne:
Analyse og arrangement

Materialer:
Uffe Englund Musik metoder til Analyse
S 155-161

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde

Emne:
Koncerter
Musik A holdet har øvet op til koncert i tivoli sommeren 2021 Med flg. konncert program:

Materialer
Fly me dato the moon Frank Sinatra; count Basis
Arabelle Arctic monkeys
Yeasterday The Beatles
People Yellow people

Læringsmå:l
At være en aktiv og skabende deltager i sammenspillet at kunne være solist og kunne akkopanneger At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen.
At optræde overgange i musikken og performance

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Indviduel vejledning og feedback

2. HF

REALISERET STUDIEPLAN 

Musik HF 2020 B-niveau +A-niveau 2. HF (2021/2022)

B niveau: 

Emne: Kor og orkesterturne koncerter 

Eleverne sammensætter og øver selvstændigt et sang og orkester repertoire, som fremføres på rejsen. Eleverne superviseres af musiklæren.

Faglige mål og fokuspunkter:

– arbejde kreativt med og samarbejde om indstudering, fortolkning, fremførelse og udvælgelse af materiale til koncertoptræden. Selvstændige øveprocesser.

At være realistisk i forhold til egen formåen.

Prima vista sang.

– udtrykke sig på sit instrument.

– opnå instrumentaltekniske musikalske færdigheder indenfor nodelæsning, teori, rytmik, artikulation og klang.

Emne: Funktions harmonik og analyse

Materialer: 

”Nøglen til musikken – grundlæggende musikteori” (Grønager, Systime)

s.45-70. (inkl. øvelser)

Udvalgt fra ”egen øvelser” Koral harmonisering

Faglige mål og fokuspunkter:

At erhverve sig grundlæggende analytiske evner både i forhold til den klassiske og den rytmiske musik. At oparbejde en bevidsthed om musikkens formelle komponenter.
At udbygge det teoretiske fundament for at dygtiggøre sig i praksis.

At etablere et fagsprog /en fagterminologi som afstedkommer præcision ift. at beskrive forskellige virkemidler i musikken.

Emne: Analyse

Materialer: 

Eget Materiale, musikipedia

Kernestof:
At kunne fagets videnskabelige metodik og terminologi.  Analysemetoder,  afkodning af nodernes tekstur. Der arbejdes med musikkens grundparametre som melodik, skala, harmonik, dynamik, orkestrering, sound, groove, form, metrik m.m.,.

Faglige mål og fokuspunkter:
At kunne arbejde sig ind i et musikstykke

At kunne

– orientere sig i et partitur.

– skabe sammenhæng mellem musikudøvelse og musikkundskab

– forklare et partiturs opbygning bl.a. transponerende instrumenter.

– anvende musikfagets teori, terminologi og metode.

Emne: Melodisk analyse

Materialer: 

https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse

Uffe Englund

Læringsmål:
Melodisk analyse, 

Arbejdsformer: 

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)

Emne: Form Analyse

Materialer:

Uffe Englund Musik metoder til Analyse

S. 155-161

Læringsmål: 

Begreber, og fagudtryk omkring formanalyse. 

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

Emne sang/Kor

Materialer:

Sebastian: Fuld af nattens stjerner

Carl Nielsen: Underlige aftenlufte

Waldemar Åhlén: Sommersalme.

Læringsmål: 

Synge flerstemmige sange á cappella eller med instrumental ledsagelse. Kendskab til udvalg kor- og musiklitteraturens store værker fra ind- og udland. Synge ud fra et lettere kompliceret nodebillede med flere stemmer.

Arbejdsformer: 

Traditionel lærestyret Kor undervisning.

Emne Orkester/Sammenspil/ MUSIK A+b

Materialer

Klezmer musik: 

Warsaw

Teplicher

Freilach liber nacht

Firn a heim

Elev Arrangementer 

Jutlandia

Spider

Viva la vida

Pop/klassisk

El tango de Roxanne

Persian march

The daring of her White eyes tango

Ohnr Dich

Waltz No 2

Romeo og Julie ouverture

Læringsmål: 

Omsætte den egenhændige forberedelse – øvningen på det individuelle instrument derhjemme – til sammenspil med andre instrumenter i samme instrumentgruppe At kunne bidrage til et fælles harmonisk udtryk.
At kunne udtrykke sig på sit instrument med intonation, klangfuldhed, dynamik og præcision. At kunne spille efter en orkesterstemme. At kunne indgå I sammenspil med instrumenter I forskellige instrumentgrupper, og derved bidrage til et fælles harmonisk udtryk. Eleverne får erfaringer med hvordan forskellige klangudtryk kan harmonere. At kunne udtrykke sig med rytmisk sikkerhed.
At kunne udføre rytmiske noterede figurer. 

Arbejdsformer

  • Orkesterundervisning

MUSIK A har yderliger haft

Emne: Arrangement

Materialer

Musikipedia/eget materiale

Læringsmål:

At kunne lave et arrangement for skolens orkester  eller kor og fremføre det .

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Gruppearbejde
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

EMNE: Rotation og sammenspil 

Materialer:

Simple pop/rock musik  elevers egne arrangementer 

Læringsmål: 

Primært: At være en aktiv og skabende deltager i Rytmegruppen på trommer bas guitar og klaver.. At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen. Sekundært: At få et indledende indblik i den tekniske side af at spille sammen: Hvordan skaber man balance i et lydbillede? 

Arbejdsformer:

  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde

Emne: Koncerter

Musik A holdet har øvet op til koncert i tivoli sommeren 2022 Med flg. konncert program: 

Materialer bla. 

Slash – World on Fire Full

Karlshøj og Købke Oceans

Sys Bjerre Tættere på stjernene

Steely Dan 

To day

Jazz cower

 Læringsmål

At være en aktiv og skabende deltager i sammenspillet at kunne være solist og kunne akkopanneger At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen.

At optræde overgange i musikken og performance

Arbejdsformer:

  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback

Musik HF 2020 B-niveau +A-niveau 2. HF (2021/2022)

B niveau: 

Emne: Kor og orkesterturne koncerter 

Eleverne sammensætter og øver selvstændigt et sang og orkester repertoire, som fremføres på rejsen. Eleverne superviseres af musiklæren.

Faglige mål og fokuspunkter:

– arbejde kreativt med og samarbejde om indstudering, fortolkning, fremførelse og udvælgelse af materiale til koncertoptræden. Selvstændige øveprocesser.

At være realistisk i forhold til egen formåen.

Prima vista sang.

– udtrykke sig på sit instrument.

– opnå instrumentaltekniske musikalske færdigheder indenfor nodelæsning, teori, rytmik, artikulation og klang.

Emne: Funktions harmonik og analyse

Materialer: 

”Nøglen til musikken – grundlæggende musikteori” (Grønager, Systime)

s.45-70. (inkl. øvelser)

Udvalgt fra ”egen øvelser” Koral harmonisering

Faglige mål og fokuspunkter:

At erhverve sig grundlæggende analytiske evner både i forhold til den klassiske og den rytmiske musik. At oparbejde en bevidsthed om musikkens formelle komponenter.
At udbygge det teoretiske fundament for at dygtiggøre sig i praksis.

At etablere et fagsprog /en fagterminologi som afstedkommer præcision ift. at beskrive forskellige virkemidler i musikken.

Emne: Analyse

Materialer: 

Eget Materiale, musikipedia

Kernestof:
At kunne fagets videnskabelige metodik og terminologi.  Analysemetoder,  afkodning af nodernes tekstur. Der arbejdes med musikkens grundparametre som melodik, skala, harmonik, dynamik, orkestrering, sound, groove, form, metrik m.m.,.

Faglige mål og fokuspunkter:
At kunne arbejde sig ind i et musikstykke

At kunne

– orientere sig i et partitur.

– skabe sammenhæng mellem musikudøvelse og musikkundskab

– forklare et partiturs opbygning bl.a. transponerende instrumenter.

– anvende musikfagets teori, terminologi og metode.

Emne: Melodisk analyse

Materialer: 

https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse

Uffe Englund

Læringsmål:
Melodisk analyse, 

Arbejdsformer: 

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)

Emne: Form Analyse

Materialer:

Uffe Englund Musik metoder til Analyse

S. 155-161

Læringsmål: 

Begreber, og fagudtryk omkring formanalyse. 

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

Emne sang/Kor

Materialer:

Sebastian: Fuld af nattens stjerner

Carl Nielsen: Underlige aftenlufte

Waldemar Åhlén: Sommersalme.

Læringsmål: 

Synge flerstemmige sange á cappella eller med instrumental ledsagelse. Kendskab til udvalg kor- og musiklitteraturens store værker fra ind- og udland. Synge ud fra et lettere kompliceret nodebillede med flere stemmer.

Arbejdsformer: 

Traditionel lærestyret Kor undervisning.

Emne Orkester/Sammenspil/ MUSIK A+b

Materialer

Klezmer musik: 

Warsaw 

Teplicher 

Freilach liber nacht 

Firn a heim  

Elev Arrangementer 

Jutlandia 

Spider 

Viva la vida

Pop/klassisk

El tango de Roxanne 

Persian march 

The daring of her White eyes tango 

Ohnr Dich 

Waltz No 2 

Romeo og Julie ouverture 

Læringsmål: 

Omsætte den egenhændige forberedelse – øvningen på det individuelle instrument derhjemme – til sammenspil med andre instrumenter i samme instrumentgruppe At kunne bidrage til et fælles harmonisk udtryk.
At kunne udtrykke sig på sit instrument med intonation, klangfuldhed, dynamik og præcision. At kunne spille efter en orkesterstemme. At kunne indgå I sammenspil med instrumenter I forskellige instrumentgrupper, og derved bidrage til et fælles harmonisk udtryk. Eleverne får erfaringer med hvordan forskellige klangudtryk kan harmonere. At kunne udtrykke sig med rytmisk sikkerhed.
At kunne udføre rytmiske noterede figurer. 

Arbejdsformer

  • Orkesterundervisning

MUSIK A har yderliger haft

Emne: Arrangement

Materialer

Musikipedia/eget materiale

Læringsmål:

At kunne lave et arrangement for skolens orkester  eller kor og fremføre det .

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Gruppearbejde
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

EMNE: Rotation og sammenspil 

Materialer:

Simple pop/rock musik  elevers egne arrangementer 

Læringsmål: 

Primært: At være en aktiv og skabende deltager i Rytmegruppen på trommer bas guitar og klaver.. At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen. Sekundært: At få et indledende indblik i den tekniske side af at spille sammen: Hvordan skaber man balance i et lydbillede? 

Arbejdsformer:

  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde

Emne: Koncerter

Musik A holdet har øvet op til koncert i tivoli sommeren 2022 Med flg. konncert program: 

Materialer bla. 

Slash – World on Fire Full

Magnus Karlshøj, og  Rosa Købke  Oceans

Sys Bjerre Tættere på stjerne

Steely Dan 

To day

Jazz cower

 

Læringsmål

At være en aktiv og skabende deltager i sammenspillet at kunne være solist og kunne akkopanneger At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen.

At optræde overgange i musikken og performance

Arbejdsformer:

  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback