Musik HF 2021 B-niveau +A-niveau 1. HF (2021/2022)
B niveau:
Emne: Kor og orkesterturné/ koncerter
Eleverne sammensætter og øver selvstændigt et sang og orkester repertoire, som fremføres på rejsen. Eleverne superviseres af musiklæren.
Faglige mål og fokuspunkter:
- arbejde kreativt med og samarbejde om indstudering, fortolkning, fremførelse og udvælgelse af materiale til koncertoptræden. Selvstændige øveprocesser.
At være realistisk i forhold til egen formåen.
Prima vista sang.
- udtrykke sig på sit instrument.
- opnå instrumentaltekniske musikalske færdigheder indenfor nodelæsning, teori, rytmik, artikulation og klang.
Emne: musiklære/teori/hørelære
Materialer:
-Johannes Grønager ”Nøgle til musikken”
s.7-42
-Musicality -Musikipedia: Nodelæsning, Intervaller, skalaer, akkorder, funktions harmonik, Groove analyse
-Musikkens Grundbegreber Inge Bjarke s. 6-36
Læringsmål:
Basisteori, nodelære og musikteori, funktionsharmonisk analyse, akkord opbygning
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Indviduel vejledning og feedback
- Individuelle elevoplæg
- Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
Emne: Musik historie+ politiskmusik
Materialer:
-Musikipedia musikhistorie
-Takter til tiden af Mikkel Guldhammer s. 12-41
Læringsmål:
Kunne sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre - og stilmæssig sammenhæng. Historisk perspektiv på den ny politiske orientering i musikbranchen.
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
- Indviduel vejledning og feedback
- Individuelle elevoplæg
- Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
- Gruppeooplæg
Emne: Musikalskproduktion (fagligtsamspil med dansk)
Materialer:
Lyd og Lyrik af Pia Rasmussen, Lasse Nielsen og Marie Højlund (en e-bog.)
Læringsmål:
Eleverne skal lære hvordan tekst, billede og lyd kan understøtte hinanden og forstærke måden hvorpå et budskab kan formidles. Eleven skal øve mig i at skabe et produkt med de virkemidler man kan tage i brug når man arbejder med billede og lyd.
Arbejdsformer
kreativt med musik og lyd via computer.
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Indviduel vejledning og feedback
- Musikalskhjemme arbejde (fordybelsestid)
Emne: Form Analyse
Materialer:
Uffe Englund Musik metoder til Analyse
S. 155-161
Læringsmål:
Begreber, og fagudtryk omkring formanalyse.
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
- Indviduel vejledning og feedback
- Individuelle elevoplæg
- Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
- Gruppeooplæg
Emne sang/Kor
Materialer:
Sebastian: Fuld af nattens stjerner
Carl Nielsen: Underlige aftenlufte
Waldemar Åhlén: Sommersalme.
Læringsmål:
Synge flerstemmige sange á cappella eller med instrumental ledsagelse. Kendskab til udvalg kor- og musiklitteraturens store værker fra ind- og udland. Synge ud fra et lettere kompliceret nodebillede med flere stemmer.
Arbejdsformer:
Traditionel lærestyret Kor undervisning.
Emne Orkester/Sammenspil/ MUSIK A+b
Materialer
Klezmer musik:
Warsaw
Teplicher
Freilach liber nacht
Firn a heim
Elev Arrangementer
Jutlandia
Spider
Viva la vida
Pop/klassisk
El tango de Roxanne
Persian march
The daring of her White eyes tango
Ohnr Dich
Waltz No 2
Romeo og Julie ouverture
Læringsmål:
Omsætte den egenhændige forberedelse – øvningen på det individuelle instrument derhjemme – til sammenspil med andre instrumenter i samme instrumentgruppe At kunne bidrage til et fælles harmonisk udtryk.
At kunne udtrykke sig på sit instrument med intonation, klangfuldhed, dynamik og præcision. At kunne spille efter en orkesterstemme. At kunne indgå I sammenspil med instrumenter I forskellige instrumentgrupper, og derved bidrage til et fælles harmonisk udtryk. Eleverne får erfaringer med hvordan forskellige klangudtryk kan harmonere. At kunne udtrykke sig med rytmisk sikkerhed.
At kunne udføre rytmiske noterede figurer.
Arbejdsformer
- Orkesterundervisning
MUSIK A har yderliger haft
Emne: Musiklære/Teori/Hørelære/Sammenspil A- niveau
Materialer
Bastarden “ Thomas Hammer s. 31-45
Læringsmål:
At kunne aflytte et Grove og benytte relevant fagtermonologi som Puls, Modrytme, Lift, Komplementærrytmik mm.
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
- Gruppeooplæg
EMNE: Rotation og sammenspil
Materialer:
Simple pop/rock musik elevers egne arrangementer
Læringsmål:
Primært: At være en aktiv og skabende deltager i Rytmegruppen på trommer bas guitar og klaver.. At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen. Sekundært: At få et indledende indblik i den tekniske side af at spille sammen: Hvordan skaber man balance i et lydbillede?
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
Emne: Modalharmonik /Kirketonearter, trinanalyse, bevægelsesmønster
Materialer
“Popmusik og Modalharmonik” Martin Hamann s. 1- 54
Læringsmål:
At kunne benytte kirketonarter Trinanalyse til at analyser og komponere popmusik.
Arrangement:
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Indviduel vejledning og feedback
- Individuelle elevoplæg
- Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
- Gruppeooplæg
Emne: Analyse og arrangement
Materialer:
Uffe Englund Musik metoder til Analyse
S 155-161
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
Emne: Koncerter
Musik A holdet har øvet op til koncert i tivoli sommeren 2021 Med flg. konncert program:
Materialer bla.
Slash - World on Fire Full
Magnus Karlshøj, og Rosa Købke- Oceans
Sys Bjerre -Tættere på stjerne
Steely Dan
To day
Jazz cower
Læringsmål
At være en aktiv og skabende deltager i sammenspillet at kunne være solist og kunne akkopanneger At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen.
At optræde overgange i musikken og performance
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Indviduel vejledning og feedback