Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolers læringspraksis i 9. til 12. Klasse

Steinerskolernes måde at undervise på blev i 2012 belyst af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) under Aarhus Universitet. Forskningsprojektet er resultatet af tre års undersøgelser.

Didaktisk analyse af Rudolf Steiner skolers læringspraksis i 9. til 12. Klasse er et resume af forskningsrapport skrevet af Niels Rosendal Jensen, Jesper Boding og Christian Christrup Kjeldsen. Forskningsrapporten er udgivet af Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Læs resuméet herunder for at se, hvorfor DPU kalder Steinerskole-uddannelsen “en ungdomsuddannelse der favner bredt” med “internationalt perspektiv…”

Du finder hele rapporten (123 sider) her (pdf): DPU_undersøgelse.

‘Følgeforskning for Steiner HF’

Projektperiode: 2021-2022. I samarbejde med: Aarhus Universitet

Formål: Projektet følger op på gymnasiereformens retningsgivende mål og følger elevernes videre færd efter Steiner HF i forhold til brug af gymnasiale suppleringskurser og videre uddannelse. Desuden undersøgte man elevers socioøkonomiske baggrund og særlige behov i forhold til løfteevne, samt betydningen af den faglige kvalitet i undervisningen efter det samlede uddannelsesløft steinerlærerne har gennemgået til gymnasialt kompetenceniveau.

Undersøgelsens konkluderede blandt andet

’Hvad kan andre ungdomsuddannelser lære af Steiner? Steinerskolerne er ikke pædagogiske øer, hvor man isolerer sig fra samfundet og dyrker sine egne blomsterbede. De erfaringer, som tidligere er opsamlet (Jensen et al. 2012), indeholder stadig et potentiale, der kan virke udfordrende på ungdomsuddannelserne. Vi ved, at omkring 20% af en ungdomsårgang ikke når at afslutte deres uddannelse. Det kan skyldes mange ting. Men skal mønsteret brydes, kan erhvervsskoler og gymnasieskoler lære noget af Steiner. Det gælder især den brede fagrække, herunder de kunstneriske fag og håndværksfagene. Der tegner sig et tydeligt billede fra Steinerskoler og Steiner HF af, at disse fag ikke alene skaber variation i skoledagen, men også byder nogle op til dans, som ellers ville sidde alene tilbage. De kunstneriske og praktiske fag bidrager til trivsel og velbefindende. I betragtning af situationens alvor for vores ungdom er dette om muligt en vej til at overvinde mismod og mistrivsel. Sammenligninger med andre HF-uddannelser viser, at Steiner HF generelt klarer sig bedre, jf. https://danskegymnasier.dk/frafald-og-karakterer

Læs mere om undersøgelsen her: Steiner HF – hvordan er det gået? (steinerskoler.dk)