Klagevejledning for elever

10. klasse og 1.-2. hf

Undervisning

Hvis du vil klage over en underviser (fagligt niveau, faglige aktiviteter, opgaver, vurderinger i standpunktssamtaler eller opgaveevalueringer), skal du først bede om en samtale med den relevante underviser og undersøge, om du kan få en god forklaring eller en anvendelig uddybning.

Hvis samtalen med underviser ikke løser problemet, skal du rette henvendelse til klasseleder, som tager sagen videre. Hvis problemet ikke finder en løsning indenfor et par uger, kan du rette henvendelse til rektor (skriv til jkn@michaelskolen.dk) med henblik på en samtale, der kan afstedkomme en proces, som har til formål at øge gennemskueligheden og styrke samarbejdet om det faglige arbejde i den relevante sammenhæng. Det kan være elevsupervision, men det kan også være lærersupervision eller klassesupervision i samarbejde med en anden hf-underviser.

Bedømmelse

Hvis du vil klage over en bedømmelse af et fagligt produkt, skal du først bede om en samtale med den relevante underviser og undersøge, om du kan få en god forklaring eller en anvendelig uddybning.

Hvis samtalen med underviser ikke løser problemet, skal du rette henvendelse til rektor (skriv til jkn@michaelskolen.dk) med henblik på en samtale, der kan afstedkomme en ombedømmelsesproces, hvis klagen skønnes berettiget. Du har krav på, at klagen er færdigbehandlet en kalendermåned efter, at du har sendt klagen til rektor – evt. en måned efter skolestart, hvis klagen er afsendt under en måned inden sommerferiestart efter 1. hf.

Vidnesbyrd

Hvis du vil klage over (dele af) dit vidnesbyrd, som bliver udleveret kort inden dimission (sidste skoledag) i 2. hf, skal du formulere din klage skriftligt og sende den til rektor (jkn@michaelskolen.dk) senest 7. august i det år, du er dimitteret. Rektor har derefter fire uger at besvare klagen i. Klageprocessen kan afstedkomme en ombedømmelse (omformulering) af dit fagvidnesbyrd, men den kan også blive afvist.

En afvisning (der vurderer klagen som ”åbenbart grundløs”) skal være skriftlig begrundet.

Hvis rektor fremmer klagen, skal den relevante underviser inddrages og formulere en faglig udtalelse indenfor to uger efter 7. august. Rektor skal foreligge de faglige udtalelser for klager, der får mulighed for at komme med kommentarer, indenfor yderligere en uge.

Rektor træffer derefter en afgørelse, der enten giver klager medhold og afstedkommer en ombedømmelse (og dermed et revideret hf-vidnesbyrd) eller afviser klagen. Denne afgørelse skal træffes senest fire uger efter 7. august. I tilfælde af en ombedømmelse, skal den reviderede tekst være klar senest seks uger efter 7. august.