Fag: Kemi 11. kl. HF 2020-2021 Lærer: LJ
Titel 1: Introduktion til kemi
Indhold: Introduktion til kemi, det kemiske formelsprog og naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
Omfang: 36 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
- grundstoffernes periodesystem
- reaktionsskemaer
- stofmængdeberegninger
- ionforbindelser
- tilstandsformer
- syre-basereaktioner
Supplerende stof:
- Spændingsrækken
- Don’t Flush Sodium Down The Toilet (TKOR 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=CEC64Bqeajs
- Chemical Party (European Commission 2008)
https://www.youtube.com/watch?v=HDw4gk5pYl8
- Ten periodic tables you really should know about (Chemistry World 2019)
Eksperimentelt arbejde:
- Fældningsreaktioner
- Opvarmning af natron
- Krystalvand i kobber(II)sulfat
- Spændingsrækken
- Salmiak
Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde.
Fag: Kemi 11.-12. kl. HF 2020-2022 Lærer: LJ
Titel 1: Introduktion til kemi
Indhold: Introduktion til kemi, det kemiske formelsprog og naturvidenskabelige arbejdsmetoder. Omfang: 36 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
- grundstoffernes periodesystem - reaktionsskemaer
- stofmængdeberegninger
- ionforbindelser
- tilstandsformer
- syre-basereaktioner
Supplerende stof:
- Spændingsrækken
- Don’t Flush Sodium Down The Toilet (TKOR 2016) https://www.youtube.com/watch?v=CEC64Bqeajs
- Chemical Party (European Commission 2008) https://www.youtube.com/watch?v=HDw4gk5pYl8
- Ten periodic tables you really should know about (Chemistry World 2019) https://www.chemistryworld.com/news/ten-periodic-tables-you-really-should-know-about- /3010359.article
Eksperimentelt arbejde:
- Fældningsreaktioner
- Opvarmning af natron
- Krystalvand i kobber(II)sulfat - Spændingsrækken
- Salmiak
Arbejdsformer: klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde
Titel 2: Energi
Indhold: Organisk kemi, brændstof og energiforsyning Omfang: 18 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra faget
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
- alkaner, alkener, alkoholer (struktur, navngivning og kemiske egenskaber) - molekylformler, strukturformler, isomere
- elektronparbindinger, elektronprikformler, oktetreglen, molekylforbindelser - polaritet
Supplerende stof:
- promilleberegning
Eksperimentelt arbejde: - Alkoholgæring
- Blandbarhed
Arbejdsformer:
klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde
Titel 3: Medicinalkemi
Indhold: Organisk kemi for viderekomne, medicinalkemi og etik Omfang: 20 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder - udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
- aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, ethere, estere, aminer
Supplerende stof:
- redoxreaktioner i vandige opløsninger - morfin, heroin og beslægtede stoffer
• How Aspirin turned hero https://www.opioids.com/heroin/heroinhistory.html • Elaine McMillion Sheldon: Heroin(e) (Netflix 2017)
• Statistikker fra Danmark og USA
• Steve Earle: ”Oxycontin Blues” (2007)
• Oxycontin, Purdue Pharma, Sackler
- Why sugar is as bad as alcohol https://www.youtube.com/watch?v=f_4Q9Iv7_Ao - elevarbejde med selvvalgte lægemidler
Eksperimentelt arbejde:
- Tollens reagens
- Campbells blue bottle + trafiklys - Saccharider
- Fremstilling af sæbe
- Substitution i heptan
Arbejdsformer:
klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde, gruppearbejde med fremlæggelser
Titel 4: NF-dage (fælles med biologi og geografi)
Indhold:
1) Landbrug: Konventionelt vs. økologisk/biodynamisk.
2) Vand: Havstrømme, Grønlandspumpen, klima, kredsløb, drikkevand, grundvand, vandrensning. 3) Bæredygtighed: Energi, klima, fossile brændsler, alternative brændsler, batterier, brintbiler.
4) Mig selv: Demografi, by/land, træning, kost, over-/under-/fejlernæring, skørbug.
Omfang: 9 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- beskrive enkle problemstillinger af så vel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Arbejdsform:
projektarbejde med fremlæggelse