Fag: Kemi 11. kl. HF 2019-2020 Lærer: KD og LJ
Titel 1: Det kemiske univers
Omfang: 38 lektioner á 45 minutter
Indhold: Introduktion til kemi, det kemiske formelsprog og naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
- Grundstoffernes periodesystem
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
- Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- Syre-basereaktioner
Supplerende stof:
- Syrers og basers anvendelse
- Syrers og basers reaktion med vand
- pH-værdi
- Elektrolyse
- Spændingsrækken
- http://www.periodicvideos.com/
- https://www.youtube.com/watch?v=HDw4gk5pYl8
Demoforsøg:
- Trylleforsøg
- Fe og S
- Elektrolyse af CuCl2
- Blitzpulver
- Grøn ild
Eksperimentelt arbejde:
- Opvarmning af natron
- Krystalvand i kobber(II)sulfat
- Eddikesyre i husholdningseddike
- pH-detektiv
- Elektrolyse af vand
- CuSO4 og et jernsøm
Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde.
Fag: Kemi 12. kl. HF 2020-2021 Lærer: LJ
Titel 2: Energi
Omfang: 36 lektioner á 45 minutter
Indhold: Organisk kemi, brændstof og klimaforandringer
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
- alkaner (struktur, navngivning, kemiske egenskaber)
- isomeri
- alkoholer (struktur, navngivning, kemiske egenskaber, alkoholpromilleberegning)
- elektronparbindinger, elektronprikformler, oktetregel
- polaritet, molekylers rumlige opbygning, hydrofil/hydrofob
- fotosyntese, respiration, forbrænding
- bioethanol og klimaforandringer
Supplerende stof:
- destillation
- substitution
- estere, triglycerider, forsæbning og biodiesel
- Don’t Flush Sodium Down The Toilet (TKOR 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=CEC64Bqeajs
Eksperimentelt arbejde:
- Pust opløsningen grøn
- Sluk et lys
- Alkoholgæring
- Blandbarhed
- Fremstilling af sæbe
- Substitution i heptan
Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde.