Hvis elever eller forældre oplever uoverensstemmelser med pædagoger eller undervisere på Michael Skolen hf, skal uoverensstemmelsen eller klagen i første omgang præciseres i forhold til den pædagog eller underviser, det handler om, så der er mulighed for direkte dialog om problemet og dets løsning.
Hvis dialogen ikke er tilfredsstillende og ikke afstedkommer en bedre, fælles praksis, kan man gå videre med klagen i henhold til følgende procedurer:
- Klage over SFO/klubpersonale rettes til klubleder.
- Klage over andre læreres undervisning i børnehaveklasse og 1.-8. klasse rettes til børnehaveklasseleder, hhv. til klasselærerne i 1.-8. klasse.
- Klage over underviser/undervisning i 9.-10. klasse, 1. hf og 2. hf rettes til klasselederne i de respektive klasser.
- Klage over klubleder, børnehaveklasseleder, klasselærere og klasseledere rettes til rektor, der aktiverer skolens kontaktudvalg.
- Klage over skolens tekniske og administrative personale rettes til rektor.
- Eksterne klager (fra naboer, samarbejdspartnere mv.) rettes til rektor.
- Klage over rektor rettes til bestyrelsesformand.
Klubleder, børnehaveklasseleder, klasselærere og klasseledere har pligt til at behandle klagen og til at forsøge at finde en løsning på problemet, idet de dels skal aftale med klager, hvornår og i hvilken form, der skal gives respons, dels skal vurdere, om klagen skal forelægges skolens kontaktudvalg og rektor.
Hvis der ikke gives respons inden for den aftalte tid – og/eller hvis responsen er utilfredsstillende – må klager henvende sig direkte til rektor (eller til bestyrelsesformanden, hvis klagen vedrører rektor.)
Klager bør formuleres skriftligt pr. mail. Telefoniske klager skal følges op af den relevante modtager, således, at klagens ordlyd bliver klar og formuleret i bedste, fælles forståelse.
Klagevejledning for elever
Børnehaveklasse og 1.-8. klasse
Læs mere i dette notat: Notat om klageprocedure i 0.-8. klasse
9.-10. klasse og 1.-2. hf
HF Undervisning
Hvis du vil klage over en underviser (fagligt niveau, faglige aktiviteter, opgaver, vurderinger i standpunktssamtaler eller opgaveevalueringer), skal du først bede om en samtale med den relevante underviser og undersøge, om du kan få en god forklaring eller en anvendelig uddybning.
Hvis samtalen med underviser ikke løser problemet, skal du rette henvendelse til klasseleder, som tager sagen videre. Hvis problemet ikke finder en løsning indenfor et par uger, kan du rette henvendelse til rektor (skriv til jkn@michaelskolen.dk) med henblik på en samtale, der kan afstedkomme en proces, som har til formål at øge gennemskueligheden og styrke samarbejdet om det faglige arbejde i den relevante sammenhæng. Det kan være elevsupervision, men det kan også være lærersupervision eller klassesupervision i samarbejde med en anden hf-underviser.
Bedømmelse
Hvis du vil klage over en bedømmelse af et fagligt produkt, skal du først bede om en samtale med den relevante underviser og undersøge, om du kan få en god forklaring eller en anvendelig uddybning.
Hvis samtalen med underviser ikke løser problemet, skal du rette henvendelse til rektor (skriv til jkn@michaelskolen.dk) med henblik på en samtale, der kan afstedkomme en ombedømmelsesproces, hvis klagen skønnes berettiget. Du har krav på, at klagen er færdigbehandlet en kalendermåned efter, at du har sendt klagen til rektor – evt. en måned efter skolestart, hvis klagen er afsendt under en måned inden sommerferiestart efter 1. hf.
Vidnesbyrd
Hvis du vil klage over (dele af) dit vidnesbyrd, som bliver udleveret kort inden dimission (sidste skoledag) i 2. hf, skal du formulere din klage skriftligt og sende den til rektor (jkn@michaelskolen.dk) senest 7. august i det år, du er dimitteret. Rektor har derefter fire uger at besvare klagen i. Klageprocessen kan afstedkomme en ombedømmelse (omformulering) af dit fagvidnesbyrd, men den kan også blive afvist.
En afvisning (der vurderer klagen som ”åbenbart grundløs”) skal være skriftlig begrundet.
Hvis rektor fremmer klagen, skal den relevante underviser inddrages og formulere en faglig udtalelse indenfor to uger efter 7. august. Rektor skal foreligge de faglige udtalelser for klager, der får mulighed for at komme med kommentarer, indenfor yderligere en uge.
Rektor træffer derefter en afgørelse, der enten giver klager medhold og afstedkommer en ombedømmelse (og dermed et revideret hf-vidnesbyrd) eller afviser klagen. Denne afgørelse skal træffes senest fire uger efter 7. august. I tilfælde af en ombedømmelse, skal den reviderede tekst være klar senest seks uger efter 7. august.
9. klasse
Vidnesbyrd
Hvis du vil klage over (dele af) dit vidnesbyrd, som bliver udleveret på sidste skoledag) i 9. klasse, skal du og dine forældre/værge formulere din klage skriftligt og sende den til rektor (jkn@michaelskolen.dk) senest 7. august i det år, du har afsluttet 9. klasse. Rektor har derefter fire uger at besvare klagen i. Klageprocessen kan afstedkomme en ombedømmelse (omformulering) af dit fagvidnesbyrd, men den kan også blive afvist.
En afvisning (der vurderer klagen som ”åbenbart grundløs”) skal være skriftlig begrundet.
Hvis rektor fremmer klagen, skal den relevante underviser inddrages og formulere en faglig udtalelse indenfor to uger efter 7. august. Rektor skal foreligge de faglige udtalelser for klager, der får mulighed for at komme med kommentarer, indenfor yderligere en uge.
Rektor træffer derefter en afgørelse, der enten giver klager medhold og afstedkommer en ombedømmelse (og dermed et revideret 9. klassevidnesbyrd) eller afviser klagen. Denne afgørelse skal træffes senest fire uger efter 7. august. I tilfælde af en ombedømmelse, skal den reviderede tekst være klar senest seks uger efter 7. august.
Notat om klageprocedure i 9., 10., hf-elever u18
Whistleblowerordning for medarbejdere
Michael Skolen har etableret en whistleblowerordning, som giver alle medarbejdere mulighed for at rapportere en række emner anonymt og sikkert. Læs mere her.
Jacob K. Nielsen, rektor.
Kontaktinfo her