Realiseret studieplan for samfundsfag C årgang 2019 skoleåret 2019/2020. Lærer Mathilde Ottosen.
Tema 01: Livsstile
Introforløb som der skal følges op på i senere undervisning.
Omfang 8 timer.
Tekst:
’At leve i samfundet’ Bog: ’SamfNU B’, Systime, link: https://samfnustxb.systime.dk/?id=10612
Oversigter over de forskellige træk ved de overordnede segmenter i Minerva-modellen.
Arbejdsformer:
Læreroplæg.
Gruppearbejde
Mundtlig formidling.
Empirisk undersøgelse.
Indhold:
Arbejde med P. Bourdieus begrebef for social ulighed, derfra til en præsentation af den simple Minervamodel. Gruppearbejde med empirisk undersøgelse og mundtlige fremlæggelser.
Tema 02: politiske ideologier og partier i Danmark.
Omfang: 10 timer.
Faglige mål:
Redegøre for politiske grundholdninger og analysere deres betydning i aktuel sammenhæng.
Undersøge enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagets kernestof.
Kernestof:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Tekster:
’Hvad er politik’ og ’De klassiske ideologier’ Bog: ’Samf C’ M. B. Bundgaard m.fl. Systime 2017, s. 80-90.
Dokumentar: ’Uffes alternativ. Fra fiasko til…’ tilrettelagt af J. Søgaard Nielsen og C. Holten Bonke, del 2. DR2.
‘Politiske partier’’ Bog: ’Samf C’ M. B. Bundgaard m.fl. Systime 2017, s.91-93.
‘Politiske partier under forandring – fra massepartier til markedspartier’ bog: ‘Samf på B’ 2. udg. Oliver Boserup Skov m.fl. Columbuc, 2018, s. 189-190: ‘Politiske partier under forandring – fra massepartier til markedspartier’
Fordelings- og værdipolitiske kryds forklaret på video link: https://www.youtube.com/watch?v=NEy-oVC48wc
Forskellige partisystemer og partiernes historie link: https://www.youtube.com/watch?v=xByPNVAwQjM
Partityper, link: https://www.youtube.com/watch?v=e6JRZqxiIIU
‘SamfC’ Maria Bruun Bundgaard m.fl, systime 2017, s. 97.
‘C samfundet – i flere perspektiver’ D. Klingbech, m.fl. Columbus, 2018, s. 131-138.
Arbejdsformer:
Læreroplæg via video
Gruppearbejde
Samfundsfagsrapport.
Indhold:
Vi arbejdede med de grundlæggende politiske ideologier, de politiske partier og udviklingen herunder forskellige typer partier. Det fordelings- og værdipolitiske kryds, Vælgeradfærd og medierne. Samfundsfagsrapport om selvvalgt politisk parti.
Tema 03Velfærdsstaten – kun påbegyndt:
Omfang 1,5 time.
’Velfærdsstatstyper og pres på velfærdsstaten’ ‘C samfunder – i flere perspektiver’ Ditte-Marie Klingenbech m.fl., Columbus, 2018. s. 23-30.
Indhold:
Velfærdstyper og pres på velfærdsstaten. Øvelse i de forskellige velfærdstyper på nettet.
Tema 04: Identitetsdannelse og familieformer i senmoderniteten – kun påbegyndt.
Omfang: 3 timer.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder for fagene i faggruppen for at opnå indsigt i samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark.
Anvende begreber og viden på virkelighedsnære problemstillinger.
Redegøre for livsanskuelser i en aktuel sammenhæng.
Diskutere egne værdier.
Kernestoffet:
Identitet og socialisering.
Sociale og kulturelle forskelle.
Omfang: 3 timer:
Tekster:
’Mig og mine normer på nettet’ og ’Ansigtsløs kommunikation – empati under pres’, Bog: ’Like’, C. Mehlsen og V. F. Hendricks (red) CIBS, 2019, s. 21-39 og 56-62.Demokrati: – fortsat fra skoleåret 2019/2020 – se realiserede studieplan for pågældende skoleår.
5 timer og 30 min.
Undersøgelse af (ikke færdig del)
Politiske deltagelse – hvad er et demorati?
Hvilke deltagelsesmuligheder er der?
Civilsamfundets betydning – medborgerskab
Livsstile
Tema 03 Velfærdsstaten – påbegyndt skoleåret 2019/2020 – se realisreet studieplan for pågældende skoleår.
Timer: 2 timer 15 min.
Formål:
Kernestof:
’Den udfordrede velfærdsstat’: Kej Pinholt jespersen: ’Tema til samfundsfag – en grundbog til c-niveau’, Columbus, s. 45 – 54.
’Velfærdsstaten i DANMARK’ fra: ’Konkurrencestaten’ Systime. https://konkurrencestaten.systime.dk/index.php?id=133
Artikel: ’Danskerne forventer mere velfærd’ Bent Greve, Information den 4. jan 2011.
Link: https://www.dr.dk/radio/p1/tynd-og-glad/tynd-og-glad-6-8
Link: https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-06850
Individuelt arbejde
Indhold: velfærdsstatsmodeller, konkurrencestaten, forventningspres på velfærdsstaten.
Tema 04: Identitetsdannelse og familieformer i senmoderniteten – påbegyndt skoleåret 2019/2020 – se realisreet studieplan for pågældende skoleår.
Omfang: 3 timer fra sidste år.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder for fagene i faggruppen for at opnå indsigt i samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark.
Anvende begreber og viden på virkelighedsnære problemstillinger.
Redegøre for livsanskuelser i en aktuel sammenhæng.
Diskutere egne værdier.
Kernestoffet:
Identitet og socialisering.
Sociale og kulturelle forskelle.
Kulturmødet: 2 timer
Artikel: ’Fortaler for Neandertaler’ uddrag, Sophus Helle, Weekendavisen den 6.maj 2021.
Tekst: ’Nacirema’ uddrag fra artikel fra ’Ærke dansker – perker dansker’ Morten Hansen Thorndal, Columbus, 2011, s. 84.
’Identitet’ Fra ’Fri eller fortabt’ Tobias Matthiesen, Columbus, 2019, s. 18-20.
Socialisering: 2 timer
’Socialisering’ Fra ’Fri eller fortabt’ Tobias Matthiesen, Columbus, 2019, s. 18-20.
’Socialisering og identitetsdannelse’ fra ’Samfundsfag til HF’, Kåre Blinkenberg, Systime, 2019, s. 9-11.
Senmodernitet: 1 time 30 min. og 1 time og 30 min.
Anthony Giddens, Thomas Ziehe Fra ’Fri eller fortabt’ Tobias Matthiesen, Columbus, 2019, s. 26-31
’Tradition, modernitet og senmodernitet’ ’Samfundsfag til HF’, Kåre Blinkenberg, Systime, 2019, s. 66-73.
Dokumentar: ’De perfekte piger’ episode 4, Dr.dk, link: https://www.dr.dk/drtv/se/de-perfekte-piger_52513
2 timer:
Uddrag fra de første 2 kapitler i ’Utilstrækkelig’ Christian Hjortkjær, forlaget Klim og forfatteren, 2020.
Pierre Bourdieu 2 timer: 1 time 30 min.
’Samfundsfag til HF’, Kåre Blinkenberg, Systime, 2019, s. 38-45.
’Ærke dansker – perker dansker’ Morten Hansen Thorndal, Columbus, 2011, s. 100
’Ulighedens mange ansigter’, Jakob Glenstrup Jensby, Columbus, 2014, s. 88
’SamfNU B’ Helle Hauge Bülow m.fl, Systime, 2018, s. 26.
Hadbeskeder og kvinder: 1 time 30 min.
Link: https://www.dr.dk/radio/special-radio/genstart/genstart-dr-s-nyhedspodcast-2021-03-23
Link. https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-03-22-finlands-kvindeligt-ledede-regering-oversvoemmes-af-hadbeskeder
https://nyheder.tv2.dk/2021-03-25-komiker-sendte-dick-pics-til-kvinder-jeg-vil-gerne-sige-undskyld
Tema 05: Samfundsøkonomi.
Tid. 14 timer:
Tekster: Henrik Kurrer: ’ International økonomi’ B-niveau, 2. udg. Systime, 2010-2012, ’Bruttonationalproduktet’ s. 46. ’ Multiplikatoreffekt’ s. 54- 55, ’Konkurrenceevne’ s. 311 – 316- teksten har været fremlagt mundtligt til eleverne.
Henrik Kurrer: ’International økonomi B’: kap: ’inflation’ uddrag fra s. 201-203. ’Hvad bestemmer valutakurserne?’ s. 147 -149.’ Fordele ved ØMUen’ og ’ulemper ved ØMUen’ s. 161-163. Verdenshandlens udvikling.
’Konjunkturer’ finanspolitik, herunder det økonomiske kredsløb: Kaj Pinholt Jespersen: ’Tema til samfundsfag – grundbog til C-niveau’ Columbus s. 64 – 73
Øvelser: Økonomisk kredsløb 3.1, 3.2, multiplikatoreffekt 2.2, BNP, 3.7, Konkurrenceevne: 19.1, 19.2, 19.4, finanspolitk: 8.1, 8.2, 8.3, inflation: 16.5, 16.6, finanspolitik: 2.4,
Artikel: ’Borgerløn er førtidspension med glasur’ Gunvor Auken, Information den 17. juni 2016.
Artikel: ’Borgerløn er løftestang for ulighed’, Uddrag, 26. marts 2014, modkraft.dk
Artikel: ’Nu rejser en ny klasse sig’ Per Michael Jespersen, Mette Højbjerg, Politiken 27. aug. 2016.
Artikel: ’nej robotter dræber ikke jobs – de skaber jobs’ Opinion, 22. jan. 2017.
Artikel: ’Tiden er moden til bogerløn’ Molly Wittus, Information, 2. jan. 2016.
Tekst: ’Det kønsopdelte arbejdmarked’ Fra ’Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social ulighed’, Jacob Glenstrup Jensby m.fl. Columbus, 2014, s. 139-151.
Kronik: ’Politikerne skabte den manglende ligeløn for 50 år siden. Nu må de rette op på den’ Information 8. marts 2020.
Indhold: Det udvidede økonomiske kredsløb, herunder varekredsløbet og pengekredsløbet. Prisdannelse, BNP, samfundsøkonomiske målkonflikter, multiplikatoreffekt, konjunkturer, finanspolitik. Inflation, uheldige virkninger af inflation og årsager til inflation. Valutaudsving, valutakurser, Euroen/ØMUen. Verdenshandlens udvikling, verdensdele og produkter, bytteforhold, monoeksport, globalsiering. Dansk konkurrenceevne med et historisk tilbageblik, med tilhørende testopgaver. Fagforeninger, med et historisk tilbageblik. Diskussion af nutidens, men især fremtidens arbejdsmarked. Ligeløn og det kønsopdelte arbejdsmarked
Tema 06: ulighed:
Timer: 10 timer 15 min.
Tekster:
2 timer og 90 min.
Tog udgangspunkt i den tidligere undervisning i Bourdieu – se oppestående.
’Social ulighed og social problemer’ Fra ’Samfundfag til HF’ , Kåre Blinkenberg, Systime, 2019, s. 19 – 28.
Dokumentar: ’En syg forskel’ 1 afsnit, dr.dk, link: https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
Fattig-carina, Dovne Rovert…’ fra ‘Ulighedens mange ansigter’ Jakob Glenstrup Jensby, Columbus, 2014, s. 24- 27.
2 timer:
Oversigter over opgørselsmetoder over fattigdom fra ‘Ulighedens mange ansigter’ Jakob Glenstrup Jensby, Columbus, 2014, s. 48, s. 51, s.55, og s.57.
Ulrich Bech og risikosamfundet, fra ’SamfNU B’ Helle Hauge Bülow m.fl., Systime, 2018, s. 34-35.
’Social udlighed i forskellige samfund’ Uddraf fra ’Samfundfag til HF’ , Kåre Blinkenberg, Systime, 2019, s. 29-37.
Elite: 4 timer 45 min
Film: ’Arven’ film er Per Fly
Klip fra ‘Exit’ afsnt 1, dr.dk, ikke længere tilgængeligt.
Podcarst: ’Superfan’ afsnit 1: https://www.dr.dk/radio/special-radio/superfan/superfan-exit-1-3
Arbejdsmarkedet:
Hans Henrik Henriksen m.fl.: ’Udkant – om det splittede Danmark’ Columbus, kap. 3: ’Uddannelsesmønstre og bopæl i Danmark’ s. 36 – 42.
Debat: ’Universiteterne svigter sine studerende, når de lader dem fordybe sig i kunst og kultur…’, Simon Leth Stolzenbach, Politiken, 3. okt. 2014.
Debat: ’Kommer du ikke fra et hjem med bogreol, så bare drop ud af humaniore’, Jesper Kristensen, Politiken den 5. dec. 2020.
Debat: ’Jeg, en bondebarnshumanist, har altså klaret mig ganske godt i de finkulturelle kredse’ Lisbeth M. Imer, Politiken 11. dec. 2020.
Besøg fra Amnesty – fokus ulighed i verden og konsekvenser for udviklingsverdenen.
Indhold: Gini koefficenter og lorenzkurver, samarbejde med matematik, så de kunne regne på det.
Tema 07: indvandring – kulturfagligt projekt – flerfagligt med religion og historie.
Timer: 5 timer 30 min men også timer til KS jeg tror det er ca. 5 lektioner.
Tekster:
’Integration på danske virksomheder – et spørgsmål om kultur’ ’Danskernes holdninger til indvandere’, erhvervsfrekvenser, ’den gensidige anerkendelse er et ’must’ for en vellykket integrationsproces’ Morten Hansen Thorndal: ’Ærke dansker, perker dansker’, Columbus, 2015 s. 133 – 142, statestik fra s. 54, 57 og 58. statestik og kurver s. 120 – 121. s. 105 – 110.
Dokumentar: ’Ali og hans brødre’ dr.dk, link: https://www.dr.dk/drtv/se/ali-og-hans-broedre_64947
Kultur og samfundsfagsprojekt: Selvvalgte tekster og dokumenatrer efter aftale.
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Mundtlige fremlæggelser i grupper.
Ekstra elementer: 1,5 timer:
Donald trump, angrebet på kongressen og ystringsfrihed – har tech giganterne et ansvar?
Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/trumps-twitter-suspendering-splitter-danske-politikere-det-er-helt-gak-gak
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-01-10-var-angrebet-paa-kongressen-et-planlagt-kupforsoeg-og-havde-trump-en-finger-med-i
dr.dk/nyheder/udland/hoejrefloejens-nye-samlingssted-i-usa-er-tvunget-offline
Paragraf 77 i grundloven: ytringsfrihed.
Metode: 2 timer og 35 min.