Fag: Engelsk 10. kl. HF forår 2019 Lærer: LJ


Titel 1: Short film

Omfang: 6 lektioner á 45 minutter

Faglige mål og fokuspunkter:

Eleverne skal kunne

  • Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
  • Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:

  • Frankling Rho: ”Marriage of Inconvenience” (2013)
  • Randy Yang: ”Video” (2016)

Supplerende stof:


Titel 2: Growing Up

Omfang: 22 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

Eleverne skal kunne:

  • Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
  • Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
  • Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

Kernestof:

  • Daniel Keyes: “Flowersfor Algernon” (1959)
  • fra Per Engell Christensen (red.): American Scenes, Gyldendal 1978
    • Kirsty Seymour-Ure: “The Russian” (1998)
  • fra Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.): The Big Picture, Systime 2001
    • David Charters: “Fair Shares” (2004) fra Rasmus Hastrup og Lotte Jacobsen (red.):
  • Readings: An English Anthology with Literary Analysis, Systime 2011
    • Anne Billson: “Sunshine” (1993)
  • fra Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.): The Big Picture, Systime 2001

Supplerende stof:

  • Jim Crace: ”Her Daughters Wouldn’t Eat” (2001)
    fra Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen (red.): From Where You Are,Systime 2010
  • Suzanne Collins: The Hunger Games, Scholastic 2008, kapitel 1

Arbejdsformer:

individuelt arbejde, par- og gruppearbejde, klassefremlæggelser, dramatisering, skriftligt arbejde


Titel 3: Sprog og grammatik(integreret i det øvrige tekstarbejde)

Omfang: 10 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

Eleverne skal kunne

  • Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
  • Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
  • Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Arbejdsformer

  • Højtlæsning og kommunikative øvelser
  • Summaryskrivning, skrivning om tema, kreativ skrivning
  • Opgaveløsning til udbygning af ordforråd
  • Ordklasseopgaver, særligt fokus på adjektiver mhp. personkarakteristik

Fag: Engelsk 11. kl. HF 2019-2020 Lærer: LJ

Titel 1: The Cult of Celebrity

Omfang: 20 lektioner á 45 minutter

Faglige mål og fokuspunkter:

- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Kernestof:

Nick Hornby: Juliet, Naked (2009)

Andy Warhol: ”Fame” (1975)

Jessica Stillman:”Is Facebook Turning Generation Y into a Bunch of Narcissist?” (2010)

John Niven: Kill Your Friends (2008)

Oliver Harvey: ”Lord Byron’s life of bling, booze and groupie sex” (2008)

alt i Daugaard og Andersen: Angles, Gyldendal 2014

Supplerende stof:

Introducing Art & Artists Andy Warhol: https://www.youtube.com/watch?v=-ynfOrJL2Go

Helen Dunmore: ”Ice Cream” (1998) i Hastrup og Jacobsen (red.):

Readings - An English Anthology with Literary Analysis, Systime 2011

Arbejdsformer: Samtaleøvelser, dramatisering, forudsigelser, klasseanalyse, kreative skriveøvelser


Titel 2: The UK

Omfang: 20 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:

Vicky Matthews: Secrets of Underground London, PBS 2014

Charles Higson: ”The Red Line” (1993) i René Bühlmann: Now and Zen, Systime 1995

Supplerende stof:

Quiz i fra Flensted m.fl. (red): What’s Up, Britain, Gyldendal 2009

https://www.theguardian.com/politics/2019/nov/19/corbyn-outperforms-expectations-in-head-to-head-with-johnson

https://www.dr.dk/nyheder/udland/boris-johnson-provokerende-premierminister-med-et-lag-af-teflon#!/

Selvvalgte projekter

Arbejdsformer: Pararbejde, klassesamtale, projektarbejde


Titel 3: Dystopian Visions

Omfang: 30 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:

Margaret Atwood: The Handmaid’s Tale, Anchor Books 1985 (uddrag af kapitel 1, 2 og 5)

Bruce Miller: The Handmaid’s Tale, HBO 2017  (1. + 2. afsnit, 1. sæson)

Ben Elton: Blind Faith, Bantam Press 2008 (kapitel 1 + 3)

George Orwell: 1984, Signet Classic 1949 (uddrag af kapitel 1)

Brian Aldiss: ”Super-Toys Last All Summer Long” (1969)

Supplerende stof:

Domenic Macaulay: Creative Writing, Systime 2013: Afsnit om Plot, Theme og Setting.

How to Recognize a Dystopia:

http://www.openculture.com/2016/11/an-animated-introduction-to-dystopian-fiction.html

Dystopias: Definition and Characteristics:

http://www.readwritethink.org/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf

https://www.theguardian.com/world/2018/aug/03/how-the-handmaids-tale-dressed-protests-across-the-world

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, kreative skriveøvelser, klasseanalyse


Titel 4: The US Opioid Crisis

Omfang: 30 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:

Elaine McMillion Sheldon: Heroin(e), Netflix 2017

https://www.vice.com/en_us/article/wxebjb/40-americans-are-dying-every-month-from-taking-this-new-legal-opioid

https://www.whitehouse.gov/opioids/

Steve Earle: Oxycontin Blues (2007) fra Washington Square Serenade

https://www.nbcnews.com/news/us-news/purdue-pharma-offers-10-12-billion-settle-opioid-claims-n1046526

https://www.cbsnews.com/news/fentanyl-no-1-opioid-overdose-killer-over-heroin-vicodin-oxycontin/

”America’s Opioid Epidemic”, NPR 2019

https://www.wbur.org/hereandnow/2020/01/15/black-americans-pain-opioids-racial-bias

https://www.inquirer.com/health/expert-opinions/opioid-crisis-racism-healthcare-buprenorphine-20191223.html

Supplerende stof:

Trine Østergaard: The English Handbook, Systime 2020: ”The three modes of persuasion”

”How Aspirin turned hero”: https://www.opioids.com/heroin/heroinhistory.html

Understanding the Opioid Epidemic (PBS): https://www.youtube.com/watch?v=xdcCqg1e_SQ

The opioid epidemic by the numbers: https://www.hhs.gov/opioids/about-the-epidemic/index.html

Selvvalgte tekster:

”The opioid crisis shows why racism in health care is always harmful, never ‘protective’”

https://www.inquirer.com/health/expert-opinions/opioid-crisis-racism-healthcare-buprenorphine-20191223.html

”Payment Not Accepted”

https://www.thersa.org/globalassets/images/blogs/2019/07/four-futures-short-stories.pdf

”Heroin Story”

https://electricliterature.com/heroin-story/

Lyrics

https://www.opioids.com/heroin/hmusic.html

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser


Titel 5: Skriveforløb

Omfang: 6 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:

Nina Stibbe: ”Could It Be Forever” (2015)

Domenic Macaulay: Creative Writing, Systime 2013:

- ”How to write an analytical essay”

- ”Tips for Improving Your Writing”

Trine Østergaard: The English Handbook, Systime 2020

- ”Tips for writing”

- ”Linking words and phrases”

Arbejdsformer: Skriftligt arbejde


Titel 6: Identity

Omfang: 26 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge

Kernestof:

Kate Chopin: ”The Story of an Hour” (1894)

https://archive.vcu.edu/english/engweb/webtexts/hour/

Patricia Ferguson: ”Deceptively Spacious” (1993) i Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.):

The Big Picture, Systime 2001

Laura Jane Grace: ”Black Me Out” (2014) fra Transgender Dysphoria Blues

Jenji Kohan: Orange Is The New Black, Netflix 2013 (1. afsnit, 1. sæson)

Supplerende stof:

Selvvalgte tekster, film, taler m.m.:

Sex Education, Rick and Morty, Minding the Gap, Selma, I Have a Dream, A More Perfect Union, The Act, We Should All Be Feminists, Conversations With Friends

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, klassediskussion, projektarbejde


Fag: Engelsk 12. kl. HF forår 2021 Lærer: LJ

Titel 1: Værklæsning

Omfang: 20 lektioner á 45 minutter

Faglige mål og fokuspunkter:

- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:

Individuelt selvvalgte værker

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, skriftligt arbejde.


Title 2: Macbeth

Omfang: 8 lektioner á 45 minutter

Faglige mål og fokuspunkter:

- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:

Uddrag af første akt af Macbeth (William Shakespeare 1606)

Supplerende stof:

- Uddrag af Macbeth (Justin Kurzel 2015)

- Why Do Theatre People Never Say “Macbeth”?  (HarkVlogs 2019)

https://www.youtube.com/watch?v=O5zR4_y7Q8E

Arbejdsformer: Klasseundervisning, pararbejde, dramatisering.