Fag: Engelsk 10. kl. HF forår 2019 Lærer: LJ
Titel 1: Short film
Omfang: 6 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
- Frankling Rho: ”Marriage of Inconvenience” (2013)
- Randy Yang: ”Video” (2016)
Supplerende stof:
- Shot types: https://www.youtube.com/watch?v=3VS2iNhz180
- High/low angles: https://www.youtube.com/watch?v=8V1uE1-wTPs
- Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde
Titel 2: Growing Up
Omfang: 22 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
Kernestof:
- Daniel Keyes: “Flowersfor Algernon” (1959)
- fra Per Engell Christensen (red.): American Scenes, Gyldendal 1978
- Kirsty Seymour-Ure: “The Russian” (1998)
- fra Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.): The Big Picture, Systime 2001
- David Charters: “Fair Shares” (2004) fra Rasmus Hastrup og Lotte Jacobsen (red.):
- Readings: An English Anthology with Literary Analysis, Systime 2011
- Anne Billson: “Sunshine” (1993)
- fra Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.): The Big Picture, Systime 2001
Supplerende stof:
- Jim Crace: ”Her Daughters Wouldn’t Eat” (2001)
fra Tony Søndergaard Andersen og Morten Petersen (red.): From Where You Are,Systime 2010 - Suzanne Collins: The Hunger Games, Scholastic 2008, kapitel 1
Arbejdsformer:
individuelt arbejde, par- og gruppearbejde, klassefremlæggelser, dramatisering, skriftligt arbejde
Titel 3: Sprog og grammatik(integreret i det øvrige tekstarbejde)
Omfang: 10 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Arbejdsformer
- Højtlæsning og kommunikative øvelser
- Summaryskrivning, skrivning om tema, kreativ skrivning
- Opgaveløsning til udbygning af ordforråd
- Ordklasseopgaver, særligt fokus på adjektiver mhp. personkarakteristik
Fag: Engelsk 11. kl. HF 2019-2020 Lærer: LJ
Titel 1: The Cult of Celebrity
Omfang: 20 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Kernestof:
Nick Hornby: Juliet, Naked (2009)
Andy Warhol: ”Fame” (1975)
Jessica Stillman:”Is Facebook Turning Generation Y into a Bunch of Narcissist?” (2010)
John Niven: Kill Your Friends (2008)
Oliver Harvey: ”Lord Byron’s life of bling, booze and groupie sex” (2008)
alt i Daugaard og Andersen: Angles, Gyldendal 2014
Supplerende stof:
Introducing Art & Artists Andy Warhol: https://www.youtube.com/watch?v=-ynfOrJL2Go
Helen Dunmore: ”Ice Cream” (1998) i Hastrup og Jacobsen (red.):
Readings - An English Anthology with Literary Analysis, Systime 2011
Arbejdsformer: Samtaleøvelser, dramatisering, forudsigelser, klasseanalyse, kreative skriveøvelser
Titel 2: The UK
Omfang: 20 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
Vicky Matthews: Secrets of Underground London, PBS 2014
Charles Higson: ”The Red Line” (1993) i René Bühlmann: Now and Zen, Systime 1995
Supplerende stof:
Quiz i fra Flensted m.fl. (red): What’s Up, Britain, Gyldendal 2009
https://www.dr.dk/nyheder/udland/boris-johnson-provokerende-premierminister-med-et-lag-af-teflon#!/
Selvvalgte projekter
Arbejdsformer: Pararbejde, klassesamtale, projektarbejde
Titel 3: Dystopian Visions
Omfang: 30 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
Margaret Atwood: The Handmaid’s Tale, Anchor Books 1985 (uddrag af kapitel 1, 2 og 5)
Bruce Miller: The Handmaid’s Tale, HBO 2017 (1. + 2. afsnit, 1. sæson)
Ben Elton: Blind Faith, Bantam Press 2008 (kapitel 1 + 3)
George Orwell: 1984, Signet Classic 1949 (uddrag af kapitel 1)
Brian Aldiss: ”Super-Toys Last All Summer Long” (1969)
Supplerende stof:
Domenic Macaulay: Creative Writing, Systime 2013: Afsnit om Plot, Theme og Setting.
How to Recognize a Dystopia:
http://www.openculture.com/2016/11/an-animated-introduction-to-dystopian-fiction.html
Dystopias: Definition and Characteristics:
http://www.readwritethink.org/files/resources/lesson_images/lesson926/DefinitionCharacteristics.pdf
Arbejdsformer: Individuelt arbejde, kreative skriveøvelser, klasseanalyse
Titel 4: The US Opioid Crisis
Omfang: 30 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
Elaine McMillion Sheldon: Heroin(e), Netflix 2017
https://www.whitehouse.gov/opioids/
Steve Earle: Oxycontin Blues (2007) fra Washington Square Serenade
https://www.cbsnews.com/news/fentanyl-no-1-opioid-overdose-killer-over-heroin-vicodin-oxycontin/
”America’s Opioid Epidemic”, NPR 2019
https://www.wbur.org/hereandnow/2020/01/15/black-americans-pain-opioids-racial-bias
Supplerende stof:
Trine Østergaard: The English Handbook, Systime 2020: ”The three modes of persuasion”
”How Aspirin turned hero”: https://www.opioids.com/heroin/heroinhistory.html
Understanding the Opioid Epidemic (PBS): https://www.youtube.com/watch?v=xdcCqg1e_SQ
The opioid epidemic by the numbers: https://www.hhs.gov/opioids/about-the-epidemic/index.html
Selvvalgte tekster:
”The opioid crisis shows why racism in health care is always harmful, never ‘protective’”
”Payment Not Accepted”
https://www.thersa.org/globalassets/images/blogs/2019/07/four-futures-short-stories.pdf
”Heroin Story”
https://electricliterature.com/heroin-story/
Lyrics
https://www.opioids.com/heroin/hmusic.html
Arbejdsformer: Individuelt arbejde, gruppearbejde, fremlæggelser
Titel 5: Skriveforløb
Omfang: 6 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
Nina Stibbe: ”Could It Be Forever” (2015)
Domenic Macaulay: Creative Writing, Systime 2013:
- ”How to write an analytical essay”
- ”Tips for Improving Your Writing”
Trine Østergaard: The English Handbook, Systime 2020
- ”Tips for writing”
- ”Linking words and phrases”
Arbejdsformer: Skriftligt arbejde
Titel 6: Identity
Omfang: 26 lektioner
Faglige mål og fokuspunkter:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
Kernestof:
Kate Chopin: ”The Story of an Hour” (1894)
https://archive.vcu.edu/english/engweb/webtexts/hour/
Patricia Ferguson: ”Deceptively Spacious” (1993) i Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.):
The Big Picture, Systime 2001
Laura Jane Grace: ”Black Me Out” (2014) fra Transgender Dysphoria Blues
Jenji Kohan: Orange Is The New Black, Netflix 2013 (1. afsnit, 1. sæson)
Supplerende stof:
Selvvalgte tekster, film, taler m.m.:
Sex Education, Rick and Morty, Minding the Gap, Selma, I Have a Dream, A More Perfect Union, The Act, We Should All Be Feminists, Conversations With Friends
Arbejdsformer: Individuelt arbejde, klassediskussion, projektarbejde
Fag: Engelsk 12. kl. HF forår 2021 Lærer: LJ
Titel 1: Værklæsning
Omfang: 20 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
Individuelt selvvalgte værker
Arbejdsformer: Individuelt arbejde, skriftligt arbejde.
Title 2: Macbeth
Omfang: 8 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
Uddrag af første akt af Macbeth (William Shakespeare 1606)
Supplerende stof:
- Uddrag af Macbeth (Justin Kurzel 2015)
- Why Do Theatre People Never Say “Macbeth”? (HarkVlogs 2019)
https://www.youtube.com/watch?v=O5zR4_y7Q8E
Arbejdsformer: Klasseundervisning, pararbejde, dramatisering.