Fag: Engelsk 10. kl. HF forår 2020 Lærer: LJ

Titel 1: Growing Up

Omfang: 35 lektioner á 45 minutter

Faglige mål og fokuspunkter:

- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:

Richard Bausch: “Aren’t You Happy for Me?” (1995) i Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.):

The Big Picture, Systime 2001

Kirsty Seymour-Ure: “The Russian” (1998) i Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.):

The Big Picture, Systime 2001Lucy Cross: “The Sin Bin or Lucy’s Heart” (2000) i Engberg-Pedersen m.fl. (red.):

Contexts, Gyldendal 2004

David Charters: “Fair Shares” (2004) i Rasmus Hastrup og Lotte Jacobsen (red.):
Readings: An English Anthology with Literary Analysis, Systime 2011

Bruce Springsteen: “The River” fra The River, Columbia 1980

Supplerende stof:

Se Lost season 1, episode 1-2

Arbejdsformer: Individuelt arbejde, pararbejde, fremlæggelser, dramatisering, skriftligt arbejde


Fag: Engelsk 1. HF efteråt 2021 Lærer: DW

Titel 2: New beginnings and change 

Omfang: 13 klokketimer

Kernestof:

Essays: 

Fragments of My Life by Xiaolo Guo (Global Voices, Gyldendal) 

World Cup 2010 by Chimamanda Ngozi Adichie (Global Voices, Gyldendal) 

TED talk:  

My identity is a superpower -- not an obstacle by America Ferrera 

https://www.ted.com/talks/america_ferrera_my_identity_is_a_superpower_not_an_obstacle 

Short movie:  

Swing of change by Harmony Bouchard, Andy Le Cocq, Joakim Riedinger, Raphael Cenzi 

https://www.youtube.com/watch?v=EJza7j6L9S0&t=294s 

Supplerende stoff: 

Citater som underlag for diskussionsøvelser: 

https://www.goodreads.com/quotes/tag/identity  

Music: 

Shakira: “Waka Waka” 

Selvvalgte TED talks tilknyttet temaet “Identity” 

Selvvalgte filmer tilknyttet temaet “Identity”

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner 
  • Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed 
  • Læse og forstå skrevne tekster på engelsk 
  • Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed 

Arbejdsformer:

Individuelt arbejde, pararbejde, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde


Titel 3: South Africa

Omfang: 20 klokketimer

Kernestof:

Lærerens fremlæggelser baseret på information om Nelson Mandela og Syfafrikas historia fra  

From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction (Gyldendal)  

Uddrag fra roman: 

Playing the Enemy by John Carlin (Fra From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction, Gyldendal) Poem: 

Invictus by W.E Henley (Fra From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction, Gyldendal) 

Novelle: 

We Gotta Number There by Rayda Jacobs (Fra From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction, Gyldendal) 

Movie:  

Invictus
Suppelerende stoff: 

Videoclips fra filmen “Long Walk to Freedom”: 

https://www.youtube.com/watch?v=K9xmQ4U6Cw0 

https://www.youtube.com/watch?v=xn32oq204IY 

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner 
  • Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster 
  • Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode  
  • Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner 
  • udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed 

Arbejdsformer:

Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, gruppefremlæggelser, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde


Titel 4: Cult of Celebrity

Omfang: 14 klokketimer

Kernestof:

Artiklar: 

Fame by Andy Warhol (fra Angles, Gyldendal) 

Is Facebook Turning Generation Y Into a Bunch of Narcissists? By Jesscia Stillman (fra Angles, Gyldendal) 

Lord Byron´s life of bling, booze and groupie sex by Oliver Harvey (fra Angles, Gyldendal) 

Uddrag fra roman: 

Juliet, Naked by Nick Hornby (fra Angles, Gyldendal) 
Podcast: 

Byron, Celebrity and Fan Letter by Corin Throsby 

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000pmsn 

Youtube video: 

Cult of Celebrity by Timothy Caulfield 

https://www.youtube.com/watch?v=IGTRVv0tokw 

Suppelerende stoff: 

Citater som underlag for diskussionsøvelser: 

https://www.goodreads.com/quotes/tag/fame 

Music: 

Paparazzi by Lady Gaga 

https://www.youtube.com/watch?v=d2smz_1L2_0  

Youtube videos: 

The insane lives of paparazzi 

https://www.youtube.com/watch?v=SzTOtueDUcE  

History Channel - Biography: Lord Byron 1/5 

https://www.youtube.com/watch?v=MURpeBujd9M 

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner 
  • udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed 
  • Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner 
  • Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed 

Arbejdsformer:

Individuelt arbejde, pararbejde, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde, opgaveløsning til udbygning af ordforråd, skrivøvelser med fokus på opgbygning af tekst 


Titel 4: Ireland

Omfang: 8 klokketimer

Kernestof:

Lærerens fremlæggelse om Irland og Irlands historia 

The British in Ireland  (Fra Angels, Gyldendal) 

YouTube video: 

History of the Irish Language 

https://www.youtube.com/watch?v=9U0v9LHgyRY 

Movie:  

Michael Collins 

Uddrag fra novellen After the Race by James Joyce  

Supplerende stoff: 

Music: 

The Rocky Road to Dublin by The High Kings: 

https://www.youtube.com/watch?v=0QdbeM2JWYE 

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner 
  • udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed 

Arbejdsformer:

Individuelt arbejde, pararbejde, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde, skrivøvelser med fokus på opgbygning af tekst 

 

2. hf (2020) engelsk B realiseret 2021-22

1.emne: Literary minimalism

Omfang: 10 timer

Kernestof:

Ernest Hemingway, Cat in the Rain (1925)

Ernest Hemingway: Hills Like White Elephants (1927)

Raymond Carver, Neighbors (1971)

Supplerende:

Ernest Hemingway biography: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/1954/hemingway/biographical/

What is the iceberg-technique? (eget materiale)

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde

Særlige fokuspunkter: narrator, characterization, setting, theme, use of dialogue, iceberg technique

Krav/læreplan: analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

2. emne: Fairy tales and fantasy

Omfang: 12 timer

Kernestof:

Brothers Grimm: Little Snow-White https://sites.pitt.edu/~dash/grimm053.html

Five different versions of Little Red Riding Hood https://sites.pitt.edu/~dash/type0333.html

The Stone Monster (A Tale of Momentum and Inertia) https://www.youtube.com/watch?v=Lg2dqFCU67Q

Disney: Snow-White and the Seven Dwarfs (clips) https://www.youtube.com/watch?v=jSkE-b0zEqY

Dina Goldstein: Fallen Princesses (photo project) https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/

NPR: How Disney Princesses Influence Girls Around the World

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2019/05/24/726129132/how-disney-princesses-influence-girls-around-the-world

Supplerende:

Handout: Fairytale elements and common motifs

Handout: The actantial model

Særlige fokuspunkter: definition af og analyse af eventyr, bl.a. vha. aktantmodellen, diskussion i moderne kontekst af køn i eventyr og Disneyfilm; eventyr som moraliserende fortællinger.

Krav/læreplan: analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode; perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

3.emne: Rhetoric and political discourse

Omfang: 15 timer

Kernestof:

Martin Luther King, I Have a Dream, August 28 1963 (extract: ending)

https://kinginstitute.stanford.edu/king-papers/documents/i-have-dream-address-delivered-march-washington-jobs-and-freedom

Barack Obama, A More Perfect Union, 18 March 2008, i Worlds of English (extract)

Barack Obama, Election Night Victory speech, 4 November 2008 (extract)

https://edition.cnn.com/2008/POLITICS/11/04/obama.transcript/

Emma Watson, HeForShe, UN Campaign 2014

https://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/9/emma-watson-gender-equality-is-your-issue-too

Supplerende

Rhetorical devices/ retoriske virkemidler (selvproduceret materiale)

How to read non-fiction texts (based on Contexts)

Magtens treadling I US / Checks and balances

https://politicaldictionary.com/words/checks-and-balances/

Youtube:

Obama Election Night 2008, full speech

https://www.youtube.com/watch?v=jJfGx4G8tjo

Martin Luther King, I Have a Dream (extract)

https://www.youtube.com/watch?v=vP4iY1TtS3s&t=257s

Martin Luther King, I Have Been to the Mountain Top, April 3 1968 (extract)

https://www.youtube.com/watch?v=Oehry1JC9Rk

Emma Watson, HeForShe, UN 2014, full speech

https://www.youtube.com/watch?v=gkjW9PZBRfk

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser

Særlige fokuspunkter: retoriske virkemidler, appelformer, det retoriske pentagram, non-fiction analyse. Diskussion af de amerikanske værdier en del af talerne hviler på. Indblik i amerikansk politik.

Krav/ læreplaner: væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA; et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster

 

3. Emne: Dystopia

Omfang: 16 timer

Suzanne Collins, The Hunger Games, chapter 1 (2008)

Film: The Hunger Games (2012)

Shirley Jackson, The Lottery (1948)

The Lottery short film (1969) https://www.youtube.com/watch?v=s1TV1R1kK9A&t=12s

Myles Hyman, The Lottery /graphic novel (uddr.) (2017)

George Orwell, 1984 (uddr.) (1948)

Supplerende:

Dystopia: definition and characteristics (handout)

Dystopian fiction (handout)

Dystopia (in) The New Dictionary of the History of Ideas

Arbejdsformer: Gruppearbejde, matrixgrupper, fremlæggelse

Særlige fokuspunkter:

Tematisk læsning af ”dystopia” med fokus på diskussioner om individ vs. samfund. Diskussion af intertekstuelle referencer i filmen The Hunger Games.

Krav/læreplan:

Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.

Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

 

4.emne: Værklæsning

Omfang: 14 timer

Kernestof:

Eleverne valgte individuelt de skrevne værker på autentisk engelsk i ubearbejdede versioner. Genrerne spændte over roman, novellesamling, non-fiction, essays og digtsamling.

Arbejdsformer: Eleverne indgik i reading circles og præsenterede undervejs aspekter af deres værker mundtligt.

Værklæsning indgik i hovedfagsperioden (1 uges varighed).

Produktkrav: analyse og fortolkning af værket som skriftlig aflevering eller podcast.

Særlige fokuspunkter: fordybelse i et helt skrevet værk; udvikling af læsestrategier.

Krav/ læreplan: (Der læses) et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk

 

5. emne: Music/ lyrics

Omfang: 9 timer

Kernestof:

Theodor Roethke: The Waking (1953)

Poem as song: The Waking by Kurt Elling https://www.youtube.com/watch?v=LatcHyFAYGA

Maya Angelou: Still I Rise (1978)

Maya Angelou performs Still I Rise: https://www.youtube.com/watch?v=qviM_GnJbOM

Max Ehrman: Desiderata (1927)

Desiderata reading https://www.youtube.com/watch?v=_KLUEB-aBpQ

Arbejdsformer: klassediskussion, friere projektarbejde med fokus på kreativitet

Særlige fokuspunkter: Analyse af digte og tilhørende lyd, diskussion af succeskriterier for digte sat til musik. Kreativ opgave: Produktion af egen lyd til egen lyrik.

Krav/ læreplan: Engelsk som færdighedsfag – at bruge sproget mundtligt og skriftligt, receptivt og produktivt. Arbejde med (en) æstetisk dimension ud over det rent håndværksmæssige i omgangen med engelsk.

 

6. emne: Political manipulation and propaganda

Omfang: 9 timer

Kernestof:

George Orwell: Animal Farm, chapter 1 (1945)

Animal Farm på Betty Nansen Teatret (2022)

Visual propaganda/ propaganda posters from WW1+2 and other historical periods https://www.canva.com/learn/examples-of-propaganda/

Supplerende:

Visual propaganda, analytical tools (eget materiale)

Animal Farm anmeldelser (aviser og blogs)

Introduktion til Animal Farm på Betty Nansens hjemmeside

Arbejdsformer: fælles teatertur, klassediskussion, par- og gruppearbejde

Særlige fokuspunkter: oplevelse og refleksion

Krav/læreplan: Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Skriftlighedsforløb.

Omfang: (integreret) (fordybelsestid i alt: 25 timer)

Kernestof:

Minlæring.dk: grammatik på B-niveau

Materiale fra Sproglinks.dk

Hf-B eksamenssæt.

Arbejdsformer: procesorienteret arbejde i klassen samt individuelt arbejde

Særlige fokuspunkter:  Der blev arbejdet dels med analyse af de genrer, der er en del af eksamensopgaven på engelsk B-niveau (short story analyse, short film analyse, analyse af non-fiction), dels med grammatik og sprogrigtighed; litterært analyseapperat; analyse af filmiske virkemidler; analyse af ikke-fiktive tekster, bl.a. med fokus på kommunikationssituationen. Kreativ skrivning og storytelling.

Krav/læreplan:

skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed;

anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge; anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.