Studieplan 1. hf (hf2021) dansk 21-22 realiseret (ANB)
1. Emne: Litterær minimalisme, tværfagligt med engelsk
Omfang 8 timer
Kernestof:
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
Helle Helle: Fasaner (1996)
Pia Juul, Elverdams Å (2005)
Hemingway: Cat in the Rain (1925)
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde
Fokuspunkter: stilistik, fortællerpositioner, synsvinkel
Læreplan/ krav: litterær analyse og fortolkning
2. Emne: Dokumentarfilm (+værk)
Omfang: 14 timer + 5 timers fordybelsestid
Kernestof:
Janus Metz: Armadillo (2010), forkortet version 59 min. (VÆRK)
DR: Mordet på Jannick https://www.dr.dk/drtv/program/mordet-paa-jannick_211304
Lise Søegaard i Kristelig Dagblad: Er det 100% virkelighed (21.6.2013).
Håndbog til dansk kap. 5.2
Oversigt over teori: DOX, dokumentarfilm teori (handout fra lærerbaseret kursus)
Filmiske virkemidler: bl.a. Filmcentralens leksikon.
Supplerende:
Carsten Jensen i Ekko: Velkommen til Armadillo (12.6.2010).
Janus Metz i Information: Vi døde en smule i Armadillo (29.5.20)
Anders Kaldan Helstrand i Weekendavisen: Realisme er ikke virkelighed (20-21. maj 2010)
Jon Kjellund i Berlingske Tidende: Afghanistanveteran: Armadillo viser ikke virkelighedens krig, men den instruktøren havde planlagt hjemmefra (6.6.20)
De fire artikler læses i matrixgrupper.
Youtube: klip fra Apocalypse Now: https://www.youtube.com/watch?v=QEv3zzKyiFQ Youtube: klip fra Platoon https://www.youtube.com/watch?v=nZ_zNUmr8fM .
Michael Moore: Bowling for Columbine (uddrag) https://www.youtube.com/watch? v=jY2PzzjO3zo (uddrag)
Anders Agger Indefra: https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-skat_55489 (uddrag)
Mikala Krogh: Ekstra Bladet – Udenfor Citat (2014) (uddrag)
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, matrixgrupper, præsentationer
Særlige fokuspunkter: filmiske virkemidler, faktakontrakt, autenticitetsmarkører, fiktionsmarkører, dokumentartyper (den observerende dokumentar, den autoritative dokumentar, den deltagende dokumentar). Skriftlig anmeldelse af valgfri dokumentar. Egenproduktion af dokumentarfilm med mobilkamera.
Læreplan/ krav: medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler, tekster gennem kreative arbejdsprocesser, værklæsning, modtagelse af værk.
3. Emne: Retorik, argumentation og mundtlighed
Omfang: 18 timer+ 5 timers fordybelsestid
Kernestof:
Politiken, Allan Kjær Andersen, debat: Nu må vi gøre op med de unges drukkultur (27.2.13)
Politiken, Gry Möger Poulsen, debat: Kollektiv virkelighedsfornægtelse i Prag (16.2.13)
Dronningens tale om corona https://dansketaler.dk/tale/h-m-dronningens-tale-om-corona-situationen-2020/print/ .
Youtube: Mette Frederiksen lukker Danmark ned https://www.youtube.com/watch?v=Vengv0LFYT0
Ulla Dahlerup: uddrag af tale til DF’s årsmøde 2013
Johanne Schmidt-Nielsen: 1. maj tale 2016.
Kristeligt Dagblad, Christian Borrisholt Steen: Juridisk kønsskifte er det rene nonsens (12.5.15). Berlingske Tidende, Anna Sophia Hermansen: Bliv vaccineret eller bliv væk (6.11.21)
Teori og baggrund:
Håndbog til dansk, kapitel (4.9) + 4.10 om retorik og argumentation
Materiale i kopi: Om det retoriske pentagram (kommunikationssituationen), retoriske virkemidler, appelformer, Toulmins argumentationsmodel o.a.
Youtube: Retorik og argumentation: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
Supplerende:
DR Detektor: Johanne Schmidt-Nielsen får Detektors retoriske pris (om ”stråmand”). https://www.youtube.com/watch?v=KqL_EJia6Vs&t=2s
Channel 4: Bengt Holst on killing a giraffe in Copenhagen Zoo https://www.youtube.com/watch?v=ENnNNVOEDZ4
P1 Slotsholmen: Den perfekte politiske tale (21.10.21) https://podcast.app/slotsholmen-den-perfekte-politiske-tale-e150804386/
Kasper Lezuik Hansen: Kognitive metaforer (2006) (uddrag)
Desuden: I løbet af året et antal selvvalgte diskussionsemner som udgangspunkt for klassediskussioner om emner, der rør sig blandt eleverne. Herunder bevidstgørelse om argumentation og argumentets holdbarhed.
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, præsentationer, individuelt arbejde
Særlige fokuspunkter: formidlingsbevidsthed (målgruppe, formål, kommunikationssituation, diskussion, komposition, stilistik), retorisk metode (idéudvikling, disposition, udformning, memorering, fremførelse)
Appelformer, retoriske/ sproglige virkemidler, det retoriske pentagram / kommunikationssituationen. Toulmins udvidede argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse) Argumenttyper fx generaliseringsargument, autoritetsargument, ordvalgsargument (+konnotation/denotation). Argumentets holdbarhed.
Læreplan/ krav: taler, argumenterende tekster, anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed; demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
4. Emne: Skriftlighed (opgavegenrer)
Omfang: (integreret) + fordybelsestid (integreret)
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde
Fokuspunkter: Fagets skrivegenrer (analyserende og debatterende artikel). Samtidig en opsummering af semesterets fokus på det litterære, sproglige og mediemæssige stofområde, hvis tilhørende analyseredskaber anvendes i en skriftlig kontekst. Desuden kreativ skrivning med fokus på den personlige stemme i skriftlig sammenhæng.
Læreplan/ krav: forløb om skriftlighed, den personlige stemme i dansk.
5. emne: Lyd og lyrik. Tværfagligt samarbejde med musik.
Omfang: 9 timer+fordybelsestid: 5 timer
Kernestof:
Systime: Musikalsk produktion, kap 5: Lyd og lyrik
Inger Christensen, En grå diset morgen (DET, 1969)
Pia Raug synger En grå diset morgen: https://www.youtube.com/watch?v=gcUvY7OCpdc
Dan Turell med Halfdan E: Gennem byen sidste gang https://www.youtube.com/watch?v=bDa7g4mhWJg
Lyrikporten: Ursula Andkær Olsen læser tekststykker fra Udgående fartøj (2015) https://www.youtube.com/watch?v=tW3DujSAwr8
Yahya Hassan: Barndom (performance) https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA
Deadline: interview med Yahya Hassan (2013) https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE&t=1s
Fokuspunkter: Analyse af digte og tilhørende lyd, diskussion af succeskriterier for digte sat til musik. Kreativ opgave: Produktion af egen lyd til egen lyrik.
Læreplan/ krav: kendskab til remediering, tekster gennem kreative arbejdsprocesser
6. emne: Det moderne gennembrud
Omfang 16 timer+5 timers fordybelse
Kernestof:
Henrik Pontoppidan: En stor dag (1889)
Herman Bang: Den sidste balkjole
J.P. Jacobsen: Fru Fønss (uddr.)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (uddr.)
Supplerende:
George Brandes: Uddrag af Hovedstrømninger af det 19. århundredes litteratur (1871)
Charles Darwin (i J.P. Jacobsens oversættelse): Uddrag af Arternes Oprindelse (1859) om begrebet Kampen for Tilværelsen.
Youtube: Søren Vrist Christensen om DMG
DR: 1800-tallet på vrangen, 2. og 3. del
SMK TEMA på nettet: Det moderne gennembrud (malerier af bl.a. L.A.Ring, Erik Henningsen, Anna Ancher, Michael Ancher, H.A. Brendekilde)
Diskussion af periodens -ismer og historiske baggrund (eget materiale)
Ekskursion. Rundvisning på Statens Museum for Kunst: Guldalder og Det Moderne Gennembrud.
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, ekskursion, pararbejde
Fokuspunkter: Forståelse for realistiske tekster, specifikt tekster fra DMG, der repræsenterer kritisk realisme, impressionisme, naturalisme. Guldalderen som baggrund for DMG. Problemer til debat, kvindefrigørelse, industrialisering, urbanisering.
Læreplan/ krav: demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund; demonstrere viden om fagets identitet og metoder; litterær analyse og fortolkning.
7. emne: Sociale medier og internettets indflydelse på vores virkelighedsopfattelse
Omfang: 14 + 8,5 timers fordybelse (debatterende artikel+opgave om selfies)
Kernestof:
(Red.) Mehlsen og Hendricks: LIKE (2019)
Kap.2.4 Shitstorme og viralitet; kap. 3.2 Digitale forstyrrelser; kap. 4.3 Gruppetænkning forstærker fake news
Supplerende:
DR Genstart: Ven med en whistleblower. Frances Haugen afslører facebook 20.10.21 https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021-10-12
Youtube, Kellyanne Conway: Alternative facts (22.1.17)
Youtube, Sean Spicer: Inauguration had largest audience ever (22.1.17)
Youtube, The Daily Show: What the actual fact? (24.1.17)
Information: EU lukker for russiske medier (1.3.22)
DR: Sådan undersøger du om videoer fra krigszonen er ægte (11.3.22)
Arbejdsformer: Klasseundervisning, projekt, kreativt arbejde i grupper
Fokuspunkter: Forståelse for hvordan internettet kan bruges som magtmiddel; diskussion af begrebet fake news; kendskab til mekanismer der kan styre digital afhængighed.
Læreplan/ krav: demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag; navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
7.1. underemne: Influencere
Kernestof:
DR dokumentar: Jeg, mig og min selfie – kunsten at portrættere mig selv (2021)
DR: Fie Laursen reklamerer for sugardating (4.3.20)
https://www.facebook.com/watch/?v=1249364555269429
DR: Fie Laursen får hård kritik af Red Barnet (22.5.20)
JP.dk: Dannelsen af unges normer og værdier skal ikke varetages af ansvarsløse influencere (11.1.20)
Influencer Laura Keil: Jeg samler 60 kg plastik på en time. Youtubeprojekt (7.4.19)
Supplerende:
Analyse af personlige blogs (selvvalgte)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, medieanalyseskema/ personlige blogs.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, projektarbejde, kreativt arbejde i grupper
Fokuspunkter: Indblik i og analyse af selviscenesættelse på sociale medier generelt. Mundtlig og skriftlig debat om influenceres ansvar i forhold til deres målgruppe.
Læreplan/ krav: demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag; analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
8. emne: Samtaleanalyse
Omfang: 12 timer
Kernestof:
Radio 24/7, Iben Maria Zeuthen, interview med Ghita Nørby: Hele Danmarks Ghita (marts 2019)https://www.youtube.com/watch?v=-XfiTdt16nI&t=579s
Transkribering af interviewet. https://emu.dk/sites/default/files/2020-04/Hele%20Danmarks%20Ghita.pdf
Supplerende:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, kap. 4.12 (sproghandlinger)
Langdahl et al.: Krydsfelt, kapitel om sprog og handling.
Katrine Marie Guldager: Vi har allerede aftalt en pris (2005)
Stine Pilgaard: Min mor siger (uddrag) (2012)
DR: Hos Clement, med Mette Frederiksen (1.2.2016)
TV2 Go’Morgen Danmark, med Anne-Grete Bjarup Riis og repræsentant for prostituerede i DK (17.2.2011)
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde
Fokuspunkter: kritisk analyse af sprog som virkningskraft og sprog som handling – inddragelse af sproglige redskaber i analyse af medietekster og litteratur. Centrale begreber: selvfremstillende, informerende, regulerende sproghandling, facework, turtagning, gambitter, symmetriske/asymmetriske styrkeforhold i en samtale.
Krav/ læreplaner: sproglig analyse og fortolkning; demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.