Studieplan 1. hf (hf2021) dansk 21-22 realiseret (ANB)

1. Emne: Litterær minimalisme, tværfagligt med engelsk

Omfang 8 timer

Kernestof:

Helle Helle: En stol for lidt (1996)

Helle Helle: Fasaner (1996)

Pia Juul, Elverdams Å (2005)

Hemingway: Cat in the Rain (1925)

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde

Fokuspunkter: stilistik, fortællerpositioner, synsvinkel

Læreplan/ krav: litterær analyse og fortolkning

2. Emne: Dokumentarfilm (+værk)

Omfang: 14 timer + 5 timers fordybelsestid

Kernestof:

Janus Metz: Armadillo (2010), forkortet version 59 min. (VÆRK)

DR: Mordet på Jannick https://www.dr.dk/drtv/program/mordet-paa-jannick_211304

Lise Søegaard i Kristelig Dagblad: Er det 100% virkelighed (21.6.2013).

Håndbog til dansk kap. 5.2
Oversigt over teori: DOX, dokumentarfilm teori (handout fra lærerbaseret kursus)
Filmiske virkemidler: bl.a. Filmcentralens leksikon.

Supplerende:

Carsten Jensen i Ekko: Velkommen til Armadillo (12.6.2010).

Janus Metz i Information: Vi døde en smule i Armadillo (29.5.20)
Anders Kaldan Helstrand i Weekendavisen: Realisme er ikke virkelighed (20-21. maj 2010)
Jon Kjellund i Berlingske Tidende: Afghanistanveteran: Armadillo viser ikke virkelighedens krig, men den instruktøren havde planlagt hjemmefra (6.6.20)

De fire artikler læses i matrixgrupper.

Youtube: klip fra Apocalypse Now:  https://www.youtube.com/watch?v=QEv3zzKyiFQ Youtube: klip fra Platoon https://www.youtube.com/watch?v=nZ_zNUmr8fM .

Michael Moore: Bowling for Columbine (uddrag)  https://www.youtube.com/watch? v=jY2PzzjO3zo (uddrag)
Anders Agger Indefra:  https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-skat_55489 (uddrag)

Mikala Krogh: Ekstra Bladet – Udenfor Citat (2014) (uddrag)

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, matrixgrupper, præsentationer

Særlige fokuspunkter: filmiske virkemidler, faktakontrakt, autenticitetsmarkører, fiktionsmarkører, dokumentartyper (den observerende dokumentar, den autoritative dokumentar, den deltagende dokumentar).  Skriftlig anmeldelse af valgfri dokumentar. Egenproduktion af dokumentarfilm med mobilkamera.

Læreplan/ krav: medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler, tekster gennem kreative arbejdsprocesser, værklæsning, modtagelse af værk.

3. Emne: Retorik, argumentation og mundtlighed

Omfang:  18 timer+ 5 timers fordybelsestid

Kernestof:

Politiken, Allan Kjær Andersen, debat: Nu må vi gøre op med de unges drukkultur (27.2.13)
Politiken, Gry Möger Poulsen, debat: Kollektiv virkelighedsfornægtelse i Prag (16.2.13)
Dronningens tale om corona https://dansketaler.dk/tale/h-m-dronningens-tale-om-corona-situationen-2020/print/ .

Youtube: Mette Frederiksen lukker Danmark ned https://www.youtube.com/watch?v=Vengv0LFYT0
Ulla Dahlerup: uddrag af tale til DF’s årsmøde 2013
Johanne Schmidt-Nielsen: 1. maj tale 2016.

Kristeligt Dagblad, Christian Borrisholt Steen: Juridisk kønsskifte er det rene nonsens (12.5.15).  Berlingske Tidende, Anna Sophia Hermansen: Bliv vaccineret eller bliv væk (6.11.21)

Teori og baggrund:
Håndbog til dansk, kapitel (4.9) + 4.10 om retorik og argumentation
Materiale i kopi: Om det retoriske pentagram (kommunikationssituationen), retoriske virkemidler, appelformer, Toulmins argumentationsmodel o.a.
Youtube: Retorik og argumentation: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc

Supplerende:

DR Detektor: Johanne Schmidt-Nielsen får Detektors retoriske pris (om ”stråmand”). https://www.youtube.com/watch?v=KqL_EJia6Vs&t=2s

Channel 4: Bengt Holst on killing a giraffe in Copenhagen Zoo https://www.youtube.com/watch?v=ENnNNVOEDZ4

P1 Slotsholmen: Den perfekte politiske tale (21.10.21) https://podcast.app/slotsholmen-den-perfekte-politiske-tale-e150804386/

Kasper Lezuik Hansen: Kognitive metaforer (2006) (uddrag)

Desuden: I løbet af året et antal selvvalgte diskussionsemner som udgangspunkt for klassediskussioner om emner, der rør sig blandt eleverne. Herunder bevidstgørelse om argumentation og argumentets holdbarhed.

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, præsentationer, individuelt arbejde

Særlige fokuspunkter: formidlingsbevidsthed (målgruppe, formål, kommunikationssituation, diskussion, komposition, stilistik), retorisk metode (idéudvikling, disposition, udformning, memorering, fremførelse)

Appelformer, retoriske/ sproglige virkemidler, det retoriske pentagram / kommunikationssituationen. Toulmins udvidede argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, styrkemarkør, gendrivelse) Argumenttyper fx generaliseringsargument, autoritetsargument, ordvalgsargument (+konnotation/denotation). Argumentets holdbarhed.

Læreplan/ krav: taler, argumenterende tekster, anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed; demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.

4. Emne: Skriftlighed (opgavegenrer)

Omfang: (integreret) + fordybelsestid (integreret)

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde

Fokuspunkter: Fagets skrivegenrer (analyserende og debatterende artikel). Samtidig en opsummering af semesterets fokus på det litterære, sproglige og mediemæssige stofområde, hvis tilhørende analyseredskaber anvendes i en skriftlig kontekst. Desuden kreativ skrivning med fokus på den personlige stemme i skriftlig sammenhæng.

Læreplan/ krav: forløb om skriftlighed, den personlige stemme i dansk.

5. emne: Lyd og lyrik. Tværfagligt samarbejde med musik.

Omfang: 9 timer+fordybelsestid: 5 timer

Kernestof:

Systime: Musikalsk produktion, kap 5: Lyd og lyrik

Inger Christensen, En grå diset morgen (DET, 1969)

Pia Raug synger En grå diset morgen: https://www.youtube.com/watch?v=gcUvY7OCpdc

Dan Turell med Halfdan E: Gennem byen sidste gang https://www.youtube.com/watch?v=bDa7g4mhWJg

Lyrikporten: Ursula Andkær Olsen læser tekststykker fra Udgående fartøj (2015) https://www.youtube.com/watch?v=tW3DujSAwr8

Yahya Hassan: Barndom (performance) https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA

Deadline: interview med Yahya Hassan (2013) https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE&t=1s

Fokuspunkter: Analyse af digte og tilhørende lyd, diskussion af succeskriterier for digte sat til musik. Kreativ opgave: Produktion af egen lyd til egen lyrik.

Læreplan/ krav: kendskab til remediering, tekster gennem kreative arbejdsprocesser

6. emne: Det moderne gennembrud

Omfang 16 timer+5 timers fordybelse

Kernestof:

Henrik Pontoppidan: En stor dag (1889)

Herman Bang: Den sidste balkjole

J.P. Jacobsen: Fru Fønss (uddr.)

Henrik Ibsen: Et dukkehjem (uddr.)

Supplerende:

George Brandes: Uddrag af Hovedstrømninger af det 19. århundredes litteratur (1871)

Charles Darwin (i J.P. Jacobsens oversættelse): Uddrag af Arternes Oprindelse (1859) om begrebet Kampen for Tilværelsen.
Youtube: Søren Vrist Christensen om DMG

DR: 1800-tallet på vrangen, 2. og 3. del

SMK TEMA på nettet: Det moderne gennembrud (malerier af bl.a. L.A.Ring, Erik Henningsen, Anna Ancher, Michael Ancher, H.A. Brendekilde)

Diskussion af periodens -ismer og historiske baggrund (eget materiale)

Ekskursion. Rundvisning på Statens Museum for Kunst: Guldalder og Det Moderne Gennembrud.

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, ekskursion, pararbejde

Fokuspunkter: Forståelse for realistiske tekster, specifikt tekster fra DMG, der repræsenterer kritisk realisme, impressionisme, naturalisme. Guldalderen som baggrund for DMG. Problemer til debat, kvindefrigørelse, industrialisering, urbanisering.

Læreplan/ krav: demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund; demonstrere viden om fagets identitet og metoder; litterær analyse og fortolkning.

 7. emne: Sociale medier og internettets indflydelse på vores virkelighedsopfattelse

Omfang: 14 + 8,5 timers fordybelse (debatterende artikel+opgave om selfies)

Kernestof:

(Red.) Mehlsen og Hendricks: LIKE (2019)

Kap.2.4 Shitstorme og viralitet; kap. 3.2 Digitale forstyrrelser; kap. 4.3 Gruppetænkning forstærker fake news

Supplerende:

DR Genstart: Ven med en whistleblower. Frances Haugen afslører facebook 20.10.21 https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021-10-12

Youtube, Kellyanne Conway: Alternative facts (22.1.17)

Youtube, Sean Spicer: Inauguration had largest audience ever (22.1.17)

Youtube, The Daily Show: What the actual fact? (24.1.17)

Information: EU lukker for russiske medier (1.3.22)

DR: Sådan undersøger du om videoer fra krigszonen er ægte (11.3.22)

Arbejdsformer: Klasseundervisning, projekt, kreativt arbejde i grupper

Fokuspunkter: Forståelse for hvordan internettet kan bruges som magtmiddel; diskussion af begrebet fake news; kendskab til mekanismer der kan styre digital afhængighed.

Læreplan/ krav: demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag; navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber

7.1. underemne: Influencere

Kernestof:

DR dokumentar: Jeg, mig og min selfie – kunsten at portrættere mig selv (2021)

DR: Fie Laursen reklamerer for sugardating (4.3.20)

https://www.facebook.com/watch/?v=1249364555269429

DR: Fie Laursen får hård kritik af Red Barnet (22.5.20)

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/fie-laursen-faar-haard-kritik-af-red-barnet-og-influencere-meget-bekymrende-og-over

JP.dk: Dannelsen af unges normer og værdier skal ikke varetages af ansvarsløse influencere (11.1.20)

Influencer Laura Keil: Jeg samler 60 kg plastik på en time. Youtubeprojekt (7.4.19)

Supplerende:

Analyse af personlige blogs (selvvalgte)

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, medieanalyseskema/ personlige blogs.

 Arbejdsformer: Klasseundervisning, projektarbejde, kreativt arbejde i grupper 

Fokuspunkter: Indblik i og analyse af selviscenesættelse på sociale medier generelt. Mundtlig og skriftlig debat om influenceres ansvar i forhold til deres målgruppe.

Læreplan/ krav: demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag; analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

8. emne: Samtaleanalyse

Omfang: 12 timer

Kernestof:

Radio 24/7, Iben Maria Zeuthen, interview med Ghita Nørby: Hele Danmarks Ghita (marts 2019)https://www.youtube.com/watch?v=-XfiTdt16nI&t=579s

Transkribering af interviewet. https://emu.dk/sites/default/files/2020-04/Hele%20Danmarks%20Ghita.pdf

Supplerende:

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, kap. 4.12 (sproghandlinger)

Langdahl et al.: Krydsfelt, kapitel om sprog og handling.

Katrine Marie Guldager: Vi har allerede aftalt en pris (2005)

Stine Pilgaard: Min mor siger (uddrag) (2012)

DR: Hos Clement, med Mette Frederiksen (1.2.2016)

TV2 Go’Morgen Danmark, med Anne-Grete Bjarup Riis og repræsentant for prostituerede i DK (17.2.2011)

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde

Fokuspunkter: kritisk analyse af sprog som virkningskraft og sprog som handling – inddragelse af sproglige redskaber i analyse af medietekster og litteratur. Centrale begreber: selvfremstillende, informerende, regulerende sproghandling, facework, turtagning, gambitter, symmetriske/asymmetriske styrkeforhold i en samtale.

Krav/ læreplaner: sproglig analyse og fortolkning; demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.