Dansk hf-merit 10. klasse forår 2020

Emne: Litteraturens hovedgenrer i teoretisk, historisk og kulturelt perspektiv
Omfang: 42 lektioner a 45 minutter (31,5 timer). Fordybelsestid: 12,5 timer.

Fokuspunkter: Hovedgenrerne (epik, lyrik, drama), form og indhold, tekst og værk, retoriske virkemidler, nærlæsningsstrategier, receptionsanalyse, historiske perioder: barok, oplysningstid, romantik, modernisme. Genre: lyriske virkemidler belyst ud fra eksempler fra perioden 1750 til i dag. Teksthistorie, intertekstualitet og genrebestemmelse.

Afleveringsform: En fælles dagbog i valgfrit format – lyd, billede, tekst eller en kombination af disse og en synopsis der er udarbejdet med udgangspunkt i ugens undervisning.
Jeres synopsis skal forholde sig til mindst 2 af de nedenstående kompetencemål.
Dagbogen skal opsummere og repræsentere jeres arbejde i ugen, og den skal forholde sig til mindst 2 af følgende kompetencemål:

Kompetencemål:
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
Arbejdsformer: Onlineundervisning, læreroplæg, to-og-to-dialog, gruppediskussioner. Udvidet notetagning, skriftligt arbejde, synopsisskrivning, multimodale former. Brug af kilder, informationssøgning.

Evalueringsformer:
Selvevaluering: Hvordan arbejdede du med kilderne, hvordan søgte du mere viden, hvad lavede du af hjemmearbejde? Hvordan brugte du din tid, hvor arbejdede du bedst, hvad fik du ud af oplæggene, hvordan tog du noter?
Lærerevaluering: Individuel vejledning, evaluering af slutprodukt og deltagelse i fællesdialogen i undervisningen og klasserumskultur.

Kernestof:
Ambrosius Stub: ”Menneskets Levnets-Lob” (cirka 1740)
Johannes Ewald: ”Fragment” (cirka 1772)
J. W. v. Goethe: ”Wandrers Nachtlied II” (1780) – fri dansk oversættelse her, ordret her
Adam Oehlenschläger: ”Hymne” (1803)
H. C. Andersen: ”Erindringer” (1832)
Emil Aarestrup: ”Angst” (1838)
H. C. Andersen: ”Historien om en moder” (1848)
H. C. Andersen: ”Poesien” (1854)
J. P. Jacobsen: ”Genrebillede” (1875)
Tom Kristensensen ”Angst” (1930)
Tove Ditlevsen: ”Angst 1” (1969)
Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006)
Asta Olivia Nordenhof: ”min farmor blev ved med at ryge…” (2013)
Asta Olivia Nordenhofs blog: “jeg hedder mit navn med versaler”:”02/15/14 – 9:50: Article 0” (2014)

Supplerende stof:
Darger, B. m.fl. Begreb om dansk – side 1-15
Per Højholt: ”En klassiker” (1979)
Michelsen, K.: Litteraturens perioder, s. 29-33 (2005)
Mia Schmidt-Mikkelsen: ” Kierkegaard: Angst er et vilkår i alle menneskers liv” (2017)
Nielsen og Skriver, 2000. Dansk Litterær Analyse: “Episk, lyrisk, dramatisk”
Nielsen og Skriver, 2000. Dansk Litterær Analyse, s.44: Bevidstgørelsens redskaber
Nielsen og Skriver, 2000. Dansk Litterær Analyse, s.46: Genrernes ægteskab

Systime: Episke genrer
Systime: Lyriske genrer
Genretræ

Lyriske og Stilistiske virkemidler:
Systime: gentagelser
Systime: modsætninger
Systime: dramatiske effekter
Gyldendal: Lidt om metrik
I. Kant: ”Hvad er oplysning?” (1784)
J. Locke: af Anden afhandling om styreformen (1690)
P. Wivel: ”Rousseau og menneskerettighedernes fødsel” (2002)

Forfatterportræt: Johs. Ewald

Film:
”Angst – Kierkegaards begreb som tegnefilm”
”Historien om en Moder”
”Kierkegaards teori om angst”

Titel 02. Litteraturhistorie: Fra romantikken til det moderne

Omfang: 34,75 timer + fordybelsestid: 10 timer.

Faglige mål og fokuspunkter:
Universalromantik
Det romantiske åndsbegreb (HC Ørsted)
Organismetanken
Romantisme
Eksistentialisme
Det moderne gennembrud
(Debatlitteratur)
Evolutionsteori og naturalisme
Realisme
Impressionisme
Socialhistorie og -kritik
Symbolisme
Modernitet og modernisme

OPGAVE:
Periodehæfte
Romantik (universalromantik)
Romantisme
Analyse af Hosekræmmeren ELLER Enten-Eller med perspektivering til romantik og romantisme
Modernitetsintro med persp. til Rodion Raskolnikov og Arabesk.
Det moderne gennembrud-intro med diskussion af Indledning til Hovedstrømninger
Analyse af Foran alteret ELLER Et Dukkehjem med perspektivering til Brandes.
Analyse af Naadsensbrød med genremæssig perspektivering og diskussion om realisme.
Intro til symbolisme (perspektivering til Claussen) og modernisme (perspektivering til Johannes V. Jensen).
Analyse af udvalgt digt fra Digte 1906 med perspektivering til hele samlingen.

Kernestof:
Grundtvig, N. F. S.: Kristelig Dagvise (1826).
Blicher, St. St.: Hosekræmmeren (1829) (læs s. 351-357).
Kierkegaard, S.: Af Enten-Eller (1843)
Dostojeviskij, F.: af Rodion Raskolnikov (1866).
Brandes, G.: af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (1871).
Ibsen, H.: af Et dukkehjem (1879).
Bang, H.: Foran Alteret (1880).
Bang, H.: Impressionisme. En replik (1890).
Pontoppidan, H.: Naadsensbrød (1887).
Jørgensen, J.: af Symbolisme (1893).
Claussen, S.: Røg (1898).
Claussen, S.: Il Letto (1904).
Jensen, J. V.: Digte (1906) – VÆRK

Supplerende stof:
Wiki om Ørsted: Aanden i Naturen.
Andersen, P.: Grundtvig, forfatterweb.dk 2005.
Michelsen, K.: Litteraturens perioder, s. 42-53. (JKN-noter her.)
Sørensen, K.: Steen Steensen Blicher, forfatterweb.dk 2001.
Harbsmeier, A.: Søren Kierkegaard, forfatterweb 2013
Witt-Hansen, K.: Fjodor M. Dostojevskij, forfatterweb.dk 2004.
Hertel, H.: Georg Brandes, Den Store Danske
Vestergaard, N.: Henrik Ibsen, forfatterweb.dk 2010.
Fibiger, J.: Herman Bang, forfatterweb.dk 2003.
Fibiger, J.: Henrik Pontoppidan, forfatterweb.dk 2002.
Rosengreen, L.: Sophus Claussen, forfatterweb.dk 2015.
Fibiger, J.: Johannes V. Jensen, forfatterweb.dk 2000.

Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde
Klasse-uv
Gruppe-uv
Elevoplæg
Feedback

Titel 03: Journalistik

Omfang: 9 timer + fordybelsestid: 5 timer.
Opgave:
Nyhedshistorie: Skriv en skarpvinklet nyhed med rubrik og underrubrik samt to underrubrikker. Nyheden skal struktureres ud fra nyhedstrekanten. Den skal være selvoplevet, og den skal inkludere en ekstern kilde m citat.

Faglige mål og fokuspunkter
Kommunikationsmodeller
Arkivviden, meningsdannelse, adfærdsregulering, følelsesstimulering.
Nytte- og pligtetik
Nyhedsdefinitioner
Nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt + delbarhed og klikbarhed)
Klassiske nyhedsgenrer (nyhed, nyhedsreportage, partsinterview, ekspertinterview, underholdningsinterview, portrætinterview, voxpop)

Kernestof
Nyheder fra perioden 5.-20. september 2020. Varierende nyhedssites og medieformer.

Supplerende stof
Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 17-85 (max 20 sider pr elev).

Arbejdsformer
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Par- og gruppeoplæg
Skriftligt arbejde

Titel 04: Argumentation
Omfang: 9 timer + fordybelsestid: 5 timer

Opgave:
Du skal finde et debatindslag/en argumentation, du kan analysere og diskutere.
1) Skriv et anslag, der tydeliggør debattens emne og problemområde
2) Redegør for det valgte debatindslags holdning og overordnede argumentation her skal du redegøre loyalt og uden egne vurderinger
3) Giv en analyse af indlægget, idet du bruger begreber fra Toulmin og definerer forskellige argumenttyper i det valgte indlæg.
4) Diskutér indlægget, idet du kommer med dine selvstændige argumenter, som problematiserer eller nuancerer det valgte indlæg.
5) Konklusion.

Faglige mål og fokuspunkter
Kommunikationsmodel
Toulmins argumentmodel
Argumenttyper
Tegn
Årsag
Motivation
Klassifikation
Generalisering
Autoritet
Motivation
Retorisk vs logisk argumentation
Syllogismer
Gyldighed og ugyldighed
Bevidsthed om hjælpepræmissers rolle i argumentkritik
Logik på teoriniveau (slutningsformer: abduktion, deduktion, induktion).
Peirces “erkendelsesmotor”

Kernestof
Gammel oddset-reklame.
Gry Inger Reiter: Vi kan ikke tale os fri af sexismen. Den skal bekæmpes… (Information 2. oktober 2020).
Martin Holmgaard Laursen: Den tredelte model – om abduktiv, induktiv og deduktiv undervisning og læring, in: Unge Pædagoger, nr. 5, 2004.
Jesper Theilgaard: De unge skal mere på banen i klimadebatten. Pol.dk 16. august 2018.

Supplerende stof
Oversigt over simple kommunikationsmodeller.
Helle Borup: Argumentation, in: Ud med sproget – grundbog i retorik for gymnasiet og HF, Frydenlund 2007, s. 59-65.
Oversigt over almindelige argumenttyper
Jon Espersen: Logik og argumenter, Hans Reitzels Forlag 1969, s. 20-22
Carl Henrik Koch: Syllogismer.
Logik (intro).
Oversigt over induktiv, deduktiv og abduktiv slutningsform.
Ciceros pentagram.

Arbejdsformer
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Individuelle oplæg
Skriftligt arbejde

Titel 05: Dokumentarfilm
Omfang: 6,5 timer + fordybelsestid: 7,5 timer (Hjemme-uv/ Corona-vilkår)
Opgave
Dokumentaropgave
Du skal se en selvvalgt dokumentarfilm og skrive en anmeldelse af den.

Anmeldelsen skal have journalistisk udstyr (rubrik, underrubrik og et par mellemrubrikker + byline) og den skal indeholde en redegørelse for filmens genre, emne, stil (montage, kildetyper, grafiske særtræk) og medvirkende. Der skal være et analytisk afsnit, der præciserer og diskuterer filmens virkemidler, og så skal der være en vurdering, der forholder sig til filmens samlede udsigelse – altså det, den kommunikerer til sit publikum, herunder om den er åben (a la The Act Of Killing) eller mere lukket (som The Social Dilemma) i sit budskab.

Opgaven er tildelt ekstra fordybelsestimer, så I også har tid til at se en film efter eget valg!

Faglige mål og fokuspunkter
Dokumentarfilm
Genrebevidsthed (afdækkende, afslørende, informerende)
Genreblandinger
Fiktions- og faktakoder
Dokudrama
Montage/klipning
Grafiske/designmæssige referencespor
Kildetyper
Udsigelse
Værk (film)

Kernestof
Orlowski, J.: The Social Dilemma (2020).
Oppenheimer, J.: The Act of Killing (2012).
Scorsese, M.: af Rolling Thunder Revue (2019).

Supplerende stof
Gitte Rose: Analyse af dokumentarfilm (dansksiderne.dk, 2011).
Medieanalyse af dokumentarfilm.

Arbejdsformer (Coronavilkår/Zoom-baseret)
Læreroplæg
Gruppearbejde
Skriftligt arbejde

Titel 06: Kanonforløb
Omfang: 6 timer (hjemme-uv/Corona) + fordybelsestimer: 2.
Opgave
I skal lave en lille podcast om “den danske kulturkanon”. I skal bruge en case fra Kulturministeriets kulturkanon, og så skal I (helst to og to, ellers solo) præsentere et værk eller to fra kanonen og diskutere, om de kanoniserede værker bidrager til jeres “nationalidentitet” (altså jeres “danskhed”) og til jeres moralske opdragelse! Man må gerne problematisere kanonen i sin diskussion. I skal altså præsentere et værk eller to, ogå så skal I diskutere identitet, moralsk opdragelse og kanonisering som sådan.

Faglige mål og fokuspunkter
Kreativ skrivning
Formidlingsbevidsthed (kommunikationsmodel i praksis)

Kernestof
Blixen, K.: Sorg-Agre (1942).
Hansen, M. A.: Offer (1955).

Supplerende stof
Litteratursiden: Portræt af Martin A. Hansen.
Kulturministeriet: https://kulturkanon.kum.dk/

Arbejdsformer
Læreroplæg
Fjernundervisning (corona-forløb, nødundervisning)
Gruppearbejde
Podcast-diskussion

Titel 07: Kreativ skrivning
Omfang: 5,75 timer (hjemme-uv/Corona) + fordybelsestid: 3 timer.
Opgave
Skriv en kort fiktionstekst efter eget valg, idet I kan lade jer inspirere af nogle af Peter Adolphsens “Små historier.”

Faglige mål og fokuspunkter

Korte historier
Idéudvikling
Tematisk indkredsning
Paradokser
Kreativ skrivning

Kernestof
Adolphsen, P.: (tre små historier:) Iotyn, Kvægpest, Den engelske konges to visionære lignelser.

Arbejdsformer
Læreroplæg (Zoom)
Selvstændigt arbejde
Kreativ skrivning

Titel 08: Litteraturhistorie (højmodernisme)
Omfang: 24,5 timer + fordybelsestid: 7,5 timer.

Opgave
I skal vælge opgave A eller opgave B

A:
I skal give en kunstnerisk fremstilling af avantgardekunsten og modernismen i mellemkrigstiden. Det kan være en plakat, et maleri eller en installation, som udtrykker det traditionsopgør og de udtryksformer, der er i gang i futurismen, ekspressionismen, dadaismen, surrealismen og i det uddrag af James Joyces “Ulysses”, der indgår i pensum.

B:
I skal give en skriftlig fremstilling – fx et essay – af avantgardekunsten og modernismen i mellemkrigstiden, hvor I reflekterer over, hvorfor futurismen, ekspressionismen, dadaismen, surrealismen og højmodernisten James Joyce foretager deres forskellige traditionsopgør og hvad der kommer ud af det.

Faglige mål og fokuspunkter
Avantgarde
Futurisme
Ekspressionisme
Dadaisme
Surrealisme
Skepticisme
Modernitetsteori
Brudformer
Intertekstualitet
Psykologi
Stream of Consiousness

Kernestof
Marinetti, F.: Futurismens manifest (1909).
Bønnelycke, E.: Jeg ønsker mig en verden (1918) – se pdf-slide 4-5.
Bernsen, M. mfl.: Fremtid til salg, Weekendavisen 2. marts 2018.
Broby-Johansen, R.: BLOD (1922), heri læses kun: Odalisk-skønhed (pdf-slide 2) og Stridsmænd for det, vi elsker (pdf-slide 6).
Chaplin, C.: af Moderne tider (1936).
Tykwer, T.: Babylon-Berlin, sæson 1, 1. afsnit (2017).
Kristensen, T.: Fribytter og Henrettelsen (1920).
Tom Kristensen læser Henrettelsen op – I skal finde hen til 13:00 i filmen (1972).
Kristensen, T.: Nat i Berlin (1921).
Kristensen, T.: Det er Knud som er død (1933).
Minds of 99: Det er Knud som er død (2014).
Glimtvis: Min pibe + Nat i Berlin (1998). Kræver Spotify.
Ball, H.: Karawane (1917), se pdf-slide 13.
Demmiere, J.: Sound poetry (2016).
Tzara, T.: Dadasang (1923). Se pdf-slide 13.
Filmklip fra Cabaret Voltaire (1916).
Schade, J. A.: Foraar i Bøgeskoven (1936).
Joyce, J.: af Ulysses (1922), 4. kap.

Supplerende stof
Martinov, Niels: Indledning til Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (1990), læs kun side 10-13 (= pdf-slide 2-4).
Martinov, N.: Ekspressionismen.
PPT -præsentation til zoom-uv.
Green Jensen, Bo: Indledning og Baggrund til Tom Kristensen, forfatterweb.dk (1993).
Martinov, N.: Dadaismen.
Martinov, N.: Surrealismen.
Modernisme-definitioner.

Arbejdsformer
Obs: delvis hjemme-uv (Corona)
Læreroplæg
Gruppearbejde
Klasseundervisning
Kunstnerisk research
Remediering (selvstændigt arbejde)

Titel 09: Tressermodernisme
Omfang: 14 timer

Faglige mål og fokuspunkter
Modernismefaser (dansk tradition)
Konfrontationslyrik
Kulturhistorie
60’er-avantgarde
Popkunst
Ungdomsoprør
Systemdigtning
Semantisk skematik

Kernestof
Seeberg, Peter: Patienten (1962).
Rifbjerg, Klaus: Livet i badeværelset (1960).
Allen Ginsberg: Howl (lydfil, 1955).
Martin Luther King: I have a Dream (tale, film, 1963).
Bernhard McMahon: American Epic part 3 (filmklip om Mississippi John Hurt, 2017).
Bob Dylan: The Times They Are A Changing (1963).
The Beatles For Crying Out Loud (film, 1964).
The Beatles: Strawberry Fields Forever (1967).
Janis Joplin: Ball And Chain (1967).
Inger Christensen: Det (1970).
Per Højholt: Turbo (1966).

Supplerende stof
Brostrøm, Torben: Klaus Rifbjerg, forfatterweb 2004 (bio + afsnittet “Digte”).
Modernismens faser (i Danmark).
Lis Wedell Pape: Inger Christensen.
Solveig Bennike mfl.: Faglige forbindelser i dansk (Semantiske skemaer), s. 28-36.

Arbejdsformer
Delvis hjemme-uv (Coronavilkår)
Klasseundervisning
Gruppearbejde (popanalyse)
Gruppeoplæg
Individuelle analyser

Titel 10: Parzival (gæstelærer: Birger Bengtsson)
Omfang: 10 timer (+ øvrige timer)

Faglige mål og fokuspunkter
Analyse og fortolkning
Symbolanalyse
Kreativ skrivning
Psykologi
Arketypebegreber
Middelalder
Kristendom

Kernestof
Wolfram von Eschenbach: Parzival (ca. 1200)

Arbejdsformer
Klasseundervisning
Kreative workshops

Titel 11: Historisk læsning + akademisk skrivning (optakt til Hi-opgave)
Omfang: 13,5 timer + fordybelsestid: 3,5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter:
Fortolkningsstrategi (historicisme og hermeneutik)
Problemformulering,
redegørelse
kildekritik
diskussion
argumentation
perspektivering
noteapparat, litteraturliste
middelalder
mellemkrigstiden.

Kernestof:
Hans-Georg Gadamer: af Sandhed og metode.
Bjarne Troelsen: Videnskab og virkelighed, s. 29-39 (læs kun slide 22-32 i pdf’en)
Walter Benjamin: Om historiebegrebet (1940)
Filippo Marinetti: Futurismens manifest (genlæst)

Supplerende stof:
Sune Weile: Om at skrive en redegørelse.
Johannes Fibiger: Universaliestriden (af Litteraturens veje).
Sune Weile: Om at skrive en diskussion

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Selvstændigt arbejde/research
Skriftligt arbejde

Titel 12: Digital litteratur
Omfang: 9 timer

Faglige mål og fokuspunkter:
Internettets historie
blogformater
bloganalyse
gif-historie og -analyse
facebook-litteratur og -satire
Hjemmesideanalyse

Kernestof:
Asta Olivia Nordenhof: jegheddermitnavnmedversaler: https://versaler1.rssing.com/chan-6338592/all_p10.html (blog fra 2014-15, forladt nu og visse formater understøttes ikke).
Olga Ravn: olga ravn blogspot: http://olga-ravn.blogspot.com/search?updated-max=2015-09-01T18:29:00%2B02:00 (blog 2016, forladt nu).
Casper Eric på Insta.
Bjørn Krag Rasmussen: Jesus blev 33 ik: http://jesusblev33ik.blogspot.com/ (2019, forladt blog)
Ursula Andkjær Olsen: Mit ansigt indadtil/udadtil: http://www.ursulaandkjaerolsen.dk/mit-ansigt/
Olga Ravn-gifs fra 2013-15, se http://olga-ravn.blogspot.com/search?updated-max=2015-01-13T09:00:00%2B01:00&max-results=20&start=20&by-date=false

Supplerende stof:
Karen Wagner: diglit, s. 70-103.

Arbejdsformer
Læreroplæg
Klasseundervisning/diskussioner
Gruppearbejde
Gruppeoplæg (analyser)
Gruppefeedback

Titel 13: Feministisk litteratur i 1970’erne

Omfang: 6,5 timer

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Kvindefrigørelse 
  • “Kvinderoller” som diskurs
  • Bekendelseslitteratur frigørelses- og modstandsformer (modkultur)
  • fællesskab vs individualisme
  • Privatlivet som politisk arena
  • Nymarxisme

Kernestof:

Supplerende stof:

Arbejdsformer: 

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
Titel 14: 1980’er-lyrik

Omfang: 9 timer + fordybelsestid: 5 timer

Opgave: 

  1. Anslag om postmodernisme som populærkulturelt fænomen i 80’erne (de har læst lidt om Lyotard)
  2. Spørgsmål om strømningen slår igennem i dansk lyrik i 80’erne eller om denne snarere fortsætter en modernistisk tradition (for at kritisere modernitet med henblik på forbedring)
  3. Analyse af to danske lyrik-tekster fra firserne (de har læst lidt Strunge, SU Thomsen og Tafdrup)
  4. Fortolkning
  5. Perspektivering, der tager fat på diskussionen om modernisme og/eller postmodernisme i de analyserede tekster

Faglige mål og fokuspunkter

  • Form og indhold
  • Situation
  • Følelser
  • Personligt udtryk (Centrallyrik, interaktionslyrik)
  • Koncentration og fortætning
  • Musikalitet (rim+rytme=metrik, gentagelser og variationer)
  • Billedsprog (Sammenligning, metafor, metonymi, symbol, allegori)
  • Associationer
  • Grammatik, semantik, typografi
  • Postmodernisme
  • Modernisme
  • Storby
  • Intertekstualitet

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Gruppeoplæg
  • Skriftligt arbejde
Titel 15: Litteraturhistorie 1990-2015

Omfang: 34,5 timer + fordybelsestid: 7,5 timer

Opgave: 

Skriv tre essays

  1. 90’erne
  2. Performativ biografisme
  3. Socialkritik og normkritik i nutiden

I skal skrive tre tekster, som afspejler pensum, idet I inddrager og reflekterer over tekster/produkter fra pensum efter eget valg. 

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Strukturalisme og post-strukturalisme
  • Postmodernisme
  • Ironi
  • Murens fald 
  • Liberalisme 
  • Anerkendelsestænkning (dialektik)
  • Minimalisme
  • Autofiktion
  • Performativ biografisme
  • Fortællertyper
  • Selvbiografi
  • Mandebilleder
  • Familiefremstillinger
  • Identitetspolitik
  • Postkolonialisme
  • Kulturmøder

Kernestof:

Supplerende stof: 

Arbejdsformer: 

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Gruppeoplæg
  • Skriftligt arbejde
Titel 16: De seneste fem år

Omfang: 9 timer + fordybelsestid: 10 timer

Opgave: 

Køb en roman, læs den og anmeld den! I skal selv købe én af følgende fem romaner, som alle er fra de seneste fem år:

Bang Foss, K.: Frank vender hjem (2019).

Pilgaard, Stine: Meter i sekundet (2020).

Rooney, Sally: Samtaler med venner (2018). 

Ørntoft, T.: Solar (2018).

… I skal læse romanen inden 1. november, hvorefter I har fire uger til at skrive en anmeldelse af den. Genre: anmeldelse, kommunikationssituation: dagblad. 

Faglige mål og fokuspunkter

  • Analyse, fortolkning og perspektivering til samtid
  • Romangenren
  • Science Fiction
  • Tværæstetik
  • Post-kolonialisme
  • Feminisme
  • Me Too
  • Klimalitteratur

Kernestof

Supplerende stof

  • Selvvalgte kilder til skriftligt arbejde og oplæg

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Læreroplæg
  • Elevoplæg
  • Skriftligt arbejde
Titel 17: Mundtlighed (offentlige taler)

Omfang: 6 timer + TP-timer + PP-timer (pitching/offentlig præsentation af årsopgave, klassen skaber selv arrangementet) + fordybelsestid: 5 timer.

Opgave:

Tre taler

Tale 1)

Tidsramme: 1 minut

Indhold: Mit årsopgaveemne er interessant, fordi

Form: Mundtlig fremlæggelse uden hjælpemidler

Målgruppe: 1.-3. klasse og 4.-6. klasse

Hvornår: Fredag 28. januar kl. 11.15-12.00 og 12.10-12.55 (to runder m. publikum på tre klasser hver) i salen.

Tale 2)

Tidsramme: 3 minutter

Indhold: Mit årsopgaveemne og min proces

Form: Mundtlig fremlæggelse uden hjælpemidler

Målgruppe: 7.-8. klasse og 9.-10. klasse

Hvornår: Fredag 28. januar kl. 13.05-13.50 og 14.00-14.45 (to runder m. publikum på to klasser hver) i salen.

Tale 3)

Tidsramme: 5 minutter (max!)

Indhold: Mit årsopgaveemne, min problemformulering, mit resultat (og min erkendelser), min proces.

Form: Mundtlig fremlæggelse inkl. hjælpemidler (film/lyd) og evt optræden (musik?)

Målgruppe: offentlighed (+ 1. hf!)

Hvornår: Søndag 30. januar kl. 12.30-15.30 i Herlev Medborgerhus.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Remediering
  • Retorisk arbejdsproces
  • Argumentation
  • Appeller
  • Kommunikationsmodel
  • Modtagerbevidsthed
  • Produktion af udstilling
  • Produktion af individuelle årsopgaver (færdiggørelse/indbinding etc.)
  • Produktion af oplæg til forsk. målgrupper
  • Offentliggørelse 

Arbejdsformer

  • Skriftligt arbejde
  • Individuelle oplæg
  • Respons og fælles evaluering 
Titel 18: Filosofi i (kommunikativ) praksis

Omfang: 8 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Perspektivering (dannelse)
  • Diskussion
  • Idealisme
  • Vitalisme
  • Modernitetsteori
  • Kvasi-fjerdebølgefeminisme
  • Fluxus
  • Social kunst

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

Læreroplæg

Klassediskussion

Gruppearbejde

Pararbejde

Titel 19: Euphoria!

Omfang: 6 timer

Faglige mål og fokuspunkter

  • Serieformater (streaming)
  • Ungdomskultur
  • Identifikation (fascination, problematisering)
  • Tværæstetik

Kernestof

  • Levinson (tekst), Frizzell (instr.): Euphoria I, 1. (2019)
  • Levinson (tekst og instr.): Euphoria II, 1. (2022)

Supplerende stof

  • Eva Eistrup: Euphoria er SKAMs dystre tvilling, Information 3. august 2019.
  • Bodil Skovgaard Nielsen: Kameraet er ikke længere på karakterernes side  i Euphoria, Information 14. marts 2022.
  • Nanna Christensen: Tv-serieformater.
Titel 20: Dramaproduktion

Omfang: 10 timer + (dramatimer) + fordybelsestid: 4,5 timer

Faglige mål og fokuspunkter

  • Analyse og fortolkning af dramaforlæg
  • Omskrivning (kreativ skrivning)
  • Indøvning
  • Produktion (drama/offentliggørelse)

Kernestof

  • Shakespeare, W.: MacBeth (oversat)
  • Shakespeare, W.: Romeo og Julie (oversat)
  • Shakespeare, W.: Henry V (oversat)

Arbejdsformer

Produktionsfaser