Realiseret studieplan Poetik og Genre, Lærer: NIR
Titel 1 og 2: Poetik og Genre
Kernestof:
Aristoteles: Poetikken, Kbh. 2004
August Strindberg: ”Forord til Fröken Julie”, Stockholm 1888,
Bertolt Brecht: ”Det moderne teater er det episke teater” i Brecht: Om tidens teater, Kbh. 1982.
Ambrosius Stub: ”Menneskets Levnets-Lob” (1777)
Adam Oehlenschläger: ”Hymne” (1802)
C. Baudelaire: ”Hymne til skønheden” (1857)
Goethe: ”Wandrers Nachtlied II” (1780)
Johannes Ewald: ”Fragment” (ca. 1772-74)
Per Højholt: ”En klassiker” (1979/80)
Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006)
Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Schack Staffeldt: ”Liljen og Dugdraaben” (1808)
H. C. Andersen: ”Poesien” (1854)
H. C. Andersen: ”Erindringer” (ca. 1832)
H. C. Andersen: ”Historien om en Moder” (1847/48)
Peter Seeberg: ”Argumenter for benådning” (1976)
Per Højholt: ”En regn”
Per Højholt: ”Vejret nu”
Supplerende stof:
Den store Danske, fx poetik, metrik, romantik, modernsime
Gads litteraturleksikon, 2000
B. Austring: Æstetik og læring, Kbh. 2006, p. 21
Bertolt Brecht: Mutter Courage og hendes børn, Kbh. 1973
Darger, B. m.fl. Begreb om dansk – side 1-30
Digterstemmer, 1996
”Ildfisken”, nr. 29, 2002
Intro om argumentation
I. Kant: Hvad er oplysning? (1784)
Allan Karker: Dansk i tusind år, 2. rev. udg., Kbh. 2001
Michelsen, K.: Litteraturens perioder, s. 29-41
Intro om internationale periodeinddelinger
Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Retoriske virkemidler.
Asta Olivia Nordenhof: ”min farmor blev ved med at ryge…”, Kbh. 2013Asta Olivia Nordenhofs første blog, læs ”02/15/14 – 9:50: Article 0”
P. Wivel: ”Rousseau og menneskerettighedernes fødsel” (2002)
Forfatterportrætter:
H. C. Andersen
Johs. Ewald,
Adam Oehlenschläger
Schack Staffeldt
Ambrosius Stub
Fag: Dansk efterår 2019
Lærer: JKN
Titel 03
Nyhedsjournalistik
Omfang: 7,5 timer (10 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
Kommunikationsmodeller
Arkivviden, meningsdannelse, adfærdsregulering, følelsesstimulering.
Nytte- og pligtetik
Nyhedsdefinitioner
Nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt + delbarhed og klikbarhed)
Klassiske nyhedsgenrer (nyhed, nyhedsreportage, partsinterview, ekspertinterview, underholdningsinterview, portrætinterview, voxpop)
Nyhedsjournalistisk opgave
Kernestof
Udvalg af dagsaktuelle nyhedshistorier, august-september 2019.
Supplerende stof
Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 17-25 (= pdf-slide 4-8).
Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 25-29 (pdf-slide 7-10).
Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden s. 38-43 (pdf-slide 15-17).
Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 44-53 (pdf-slide 18-22).
Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 70-76 (pdf-slide 1-3).
Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 77-85 (pdf-slide 4-8).
Laswells kommunikationsmodel.
Arbejdsformer
Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, netbaseret research, skriftlig opgave.
Titel 04
Litteraturhistorie: romantik, realisme og tidlig modernisme
Omfang: 32,25 timer (15 lektioner á to timer + 3 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 7,5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
Universalromantik Åndsbegrebet (HC Ørsted)
Organismetanken
Romantisme
Individualisering
Eksistentialisme
Det moderne gennembrud
Debatlitteratur (køn, sociale forhold, økonomi, religion, naturvidenskab)
Darwinisme og darwinismekritik
Realistisk drama (hverdagsrealisme)
Impressionisme
Socialhistorie og -kritik
Symbolisme
Modernebegreber
Modernitetsbegreber
Modernisme
Historisk metode (ny-historicisme, hermeneutik)
Fortolkningsstrategier
Kernestof
Grundtvig, N. F. S.: Kristelig Dagvise (1826).
Blicher, St. St.: Hosekræmmeren (1829) (læs s. 351-357).
Kierkegaard, S.: Af Enten-Eller (1843) (Læs slide 1-2 og 4-7).
Dostojeviskij, F.: af Rodion Raskolnikov (1866).
Brandes, G.: af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur (1871).
Jacobsen, J. P.: Arabesk (1874).
Ibsen, H.: af Et dukkehjem (1879).
Bang, H.: Foran Alteret (1880).
Bang, H.: Impressionisme. En replik (1890).
Pontoppidan, H.: Naadsensbrød (1887).
Jørgensen, J.: af Symbolisme (1893).
Claussen, S.: Røg (1898).
Claussen, S.: Il Letto (1904).
Jensen, J. V.: Digte (1906) – VÆRK!
Jensen, J. V.: Knokkelmanden (1901).
Supplerende stof
Wiki om Ørsted: Aanden i Naturen.
Andersen, P.: Grundtvig, forfatterweb.dk 2005.
Michelsen, K.: Litteraturens perioder, s. 42-53. (JKN-noter her.)
Sørensen, K.: Steen Steensen Blicher, forfatterweb.dk 2001.
Troelsen, B.: Videnskab og virkelighed, s. 29-36 og 39 (se pdf-slide 22-29 og 32).
Witt-Hansen, K.: Fjodor M. Dostojevskij, forfatterweb.dk 2004.
Hertel, H.: Georg Brandes, Den Store Danske.
Fibiger, J.: J. P. Jacobsen, forfatterweb.dk 2003.
Vestergaard, N.: Henrik Ibsen, forfatterweb.dk 2010.
Fibiger, J.: Herman Bang, forfatterweb.dk 2003.
Fibiger, J.: Henrik Pontoppidan, forfatterweb.dk 2002.
Rosengreen, L.: Sophus Claussen, forfatterweb.dk 2015.
Fibiger, J.: Johannes V. Jensen, forfatterweb.dk 2000.
Arbejdsformer
Læreroplæg
Notetagning
Klassediskussion
Opsamling
Gruppearbejde
Gruppefremlæggelser
Individuel research
Skriftligt arbejde
Titel 05
Argumentation
Omfang: 6,75 timer (9 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
Toulmins argumentmodel
Argumenttyper
Tegn
Årsag
Motivation
Klassifikation
Generalisering
Autoritet
Motivation
Retorisk vs logisk argumentation
Syllogismer
Gyldighed og ugyldighed
Holdbarhed
Logik på teoriniveau (slutningsformer: abduktion, deduktion, induktion)
Peirces “erkendelsesmotor”.
Argumentation
Digital kildebehandling
Kernestof
Theilgaard, J.: De unge skal mere på banen i klimadebatten. Pol.dk 16. august 2018.
Herbener, J.-A.: Halvdelen af Jordens areal skal afsættes til natur og befolkningen reduceres til to milliarder, Information 13. august 2019.
Villemoes, S. mfl.: Debat om børns ret til juridisk kønsskifte, facebook sommer 2019.
Lindberg, K.: Mica Oh holder øje med, om din halloween-udklædning er krænkende: »Det er typisk for hvide, at de gør, hvad der passer dem«, www.b.dk 17. oktober 2019.
Supplerende stof
Oversigt over simple kommunikationsmodeller.
Borup, H.: Argumentation, in: Ud med sproget – grundbog i retorik for gymnasiet og HF, Frydenlund 2007, s. 59-65.
Oversigt over almindelige argumenttyper.
Espersen, J.: Logik og argumenter, Hans Reitzels Forlag 1969, s. 20-22 (slide 1-4.)
Oversigt over induktiv, deduktiv og abduktiv slutningsform.
Arbejdsformer
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Individuelle oplæg
Skriftlig opgave
Titel 06
Lyrik
Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.) I perioden desuden fordybelsestid: 5 timer (andet tema/Praktikprojekt)
Faglige mål og fokuspunkter
Lyrikkens undergenrer
Følelsesudtryk
Den personlige erfaring
Situationelle udtryk
Fortætning
Intertekstualitet
Metrik (rytme og rim)
Metafor og metonymi
Sonet
Haiku
Centrallyrik
Normalsprog og brud
Brudformer: metaforisk, grammatisk, medialt, semantisk og typografisk.
Aggression og dekonstruktion i nyere, dansk lyrik
Paratekster
Digitale uv-midler og film (selvfremstillinger)
Kernestof
Af Salomos højsang (se pdf’ens side 1-3).
Kristensen, T.: Nat i Berlin (1921, se pdf s. 3-4).
Thomsen, S.U.: På en kirkegård så jeg en sten (1991, se pdf s. 4)
Grundtvig, N.: Den signede dag med fryd vi ser.
Aakjær, J.: Jeg bærer med smil min byrde.
Christensen, I.: af Det.
Christensen, I.: Sommerfugledalen.
Kat, M.: Foder smule kv alen.
Eric, C.: af Nike.
Leth, J.: Fausto Coppi.
Hagen, C.: af White Girl.
Hørslev, L.: Jeg skrår over vejen.
Ravn, O.: Guldhjerterne (se pdf-slide 5).
+ diverse digte, eleverne medbragte…
Supplerende stof
Om lyrik
Sivertsen, K. L.: af Simon Grotrian.
https://opslagsvaerker20.gyldendal.dk/
https://28danskedigtere.gyldendal.dk/
Arbejdsformer
Læreroplæg
Klassediskussion
Gruppeoplæg
Individuelle oplæg
It-baseret research (læringsplatforme)
Titel 07
Kreativ skrivning
Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min. + interessetid!) + kabaretaften (liveperformance for skole og offentlighed) + fordybelsestid: 5 timer (afløsningsopgave)
Faglige mål og foksupunkter
Kreativ skrivning
Arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Filmproduktion
Kollektiv tekstproduktion
Performance
Titel 08: Retorik og remediering
Omfang: 9 timer (12 x 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter:
Retorisk arbejdsform: invention, disposition, udformning, memorering, fremførelse af tale med frit, selvvalgt emne.
Retoriske appeller
Argumentation i praksis
Remediering
Kreativitet
OPGAVER:
Individuel fremlæggelse: Du skal skabe en tale over et selvvalgt emne, hvori indgår minimum et gyldigt argument og en reflekteret anvendelse af retoriske appeller, der tager højde for målgruppen (klassen) og kommunikationssituationen. Talen skal vare 4-5 minutter.
Du skal remediere den tale, du har brugt i klassen, idet du omformer den til et andet medie og forholder dig til en anden målgruppe (efter eget valg). Du kan vælge at lave en podcast, en powerpoint, en prezi, en video, en sang eller du kan vælge at skrive et digt eller en nyhedsartikel. Du skal huske at anføre din målgruppe.
Kernestof:
Beck, S. mfl.: Gyldendals studiebog (retorikkens områder).
Supplerende stof:
Se Paulsen, H.: Remediering (video).
Exe Christoffersen, E.: Remediering: fidus eller kreativ strategi, Information 15. maj 2009.
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Vejledning/coaching
Skriftligt arbejde
Mundtlig fremlæggelse
Remediering
Klasse-feedback
Titel 09: Litteraturhistorie – højmodernisme
Omfang: 25,25 timer (10 lektioner á 120 min + 7 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
Epokale modernebegreber (materialistisk: fra industrialisering og frem, idealistisk: fra rationalisme/humanisme og frem)
Modernisme
Traditions- og realismekritik
Avantgarde
(futurisme ekspressionisme
dadaisme
surrealisme)
Brudæstetik
Freud
Stream of consiousness
Hyperrealisme
Dansk modernisme (60’ermodernisme)
Beat
Kernestof
billedsøgninger på: modernisme, futurisme, ekspressionisme, dadaisme, surrealisme.
Marinetti, F.: Futurismens manifest (1909).
Bønnelycke, E.: Jeg ønsker mig en verden (1918) – se pdf-slide 4-5.
WWI-filmkollage
Klip fra Tykwer, T. mfl: Babylon Berlin (2017).
Broby-Johansen, R.: BLOD (1922), heri læses kun: Odalisk-skønhed (pdf-slide 2) og Stridsmænd for det, vi elsker (pdf-slide 6).
Chaplin, C.: af Moderne tider (1936).
Kristensen, T.: Det blomstrende Slagsmaal (1920).
Ball, H.: Karawane (1917), se pdf-slide 13.
Demmiere, J.: Sound poetry (2016).
Tzara, T.: Dadasang (1923). Se pdf-slide 13.
Schade, J. A.: Foraar i Bøgeskoven (1936).
Kafka, F.: af Forvandlingen (1915). Læs slide 2-4.
Joyce, J.: af Ulysses (1922), 4. kap.
Allen Ginsberg: HYL (1956).
Bob Dylan: Subterranean Homesick Blues (1965).
Supplerende stof
Bernsen, M. mfl.: Fremtid til salg, Weekendavisen 2. marts 2018.
Martinov, N.: Ekspressionismen.
Martinov, N.: Dadaismen.
Martinov, N.: Surrealismen.
Tjek 28 danske digtere.
Modernisme-definitioner.
Bennike, S. mfl.: Faglige forbindelser i dansk, s. 28-38 (pdf-slide 1-6).
Arbejdsformer
Klasseundervsining
Skriftligt arbejde
Gruppearbejde
Individuelle oplæg
mm…
Titel 10: Historisk læsning, historicisme og hermeneutik
Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
Hermeneutik
historicisme
historiekritik
litteraturhistorisk teori
metodebevidsthed
akademisk opgaveteknik
Prøveeksempel:
Problemformulering
1) Hvordan er futurismen, som den kom til udtryk som avantgardebevægelse i begyndelsen af det 20. århundrede, relateret til fascismen som politisk ideologi?
a. Redegør for futurismen, idet du giver en kildekritisk analyse af Filippo Marinettis Futurismens manifest (1909).
b. Redegør for fascismen, idet du inddrager uddrag af Ferdinando Loffredo Familiepolitik (1938). (Nb. Du skal bruge UNI- eller biblioteks-login for at åbne linket til fascimen).
c. Diskutér forskelle og ligheder mellem futurisme og fascisme.
d. Giv en samlet vurdering, der besvarer problemstillingens hovedspørgsmål (1).
Kernestof
Marinetti, F.: Futurismens manifest (1909).
Fakta Link: Fascisme. Brug bibliotekslogin eller UNI-login.
Ferdinando Loffredo: af Familiepolitik (1938).
Hans-Georg Gadamer: Hermeneutik (kort, meget fortættet uddrag fra Sandhed og metode, 1960).
Catherine Gallagher og Stephen Greenblatt: I berøring med virkeligheden (2000, artikel om New Historicism)
Supplerende stof
Historieopgave, eksempler mm.
Weile, S.: Om at skrive en redegørelse.
Weile, S.: Om at skrive en diskussion.
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Fjernundervisning (corona-forløb/nødundervisning)
Skriftligt arbejde
Titel 11: Dokumentarfilm
Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer
Faglige mål og fokuspunkter
Dokumentargenre
Kontraktforhold
Konstituenter/koder
Anmeldelse
Essay
Redegørelse
Det prægnante eksempel
Fortolkning
OPGAVE: Essay med titlen “Dokumenteret ung anno 2020,” hvor I dels anmelder de to-tre film, dels reflekterer over, hvordan filmene svarer til/ikke svarer til jeres egne selv- og generationserfaringer.
Kernestof
Bing Liu: Minding the Gap (2018).
Hasan Fazili: Midnight Traveler (2015).
Erwin Wagenhofer: Alphabet (2013).
Arbejdsformer
Læreroplæg
Skriftligt arbejde
Titel 12: Kanon-forløb
Omfang: 6,75 timer (9 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
Fortællerforhold
Komposition
Stilistik
Forløbsanalyse
Miljøbeskrivelse
Personkarakteristik
Tematik
Fortolkning
Historisk perspektivering (romantik, klassicisme, 2. verdenskrig)
Eksistentialisme
Kernestof
Karen Blixen: Sorg-Agre (1942).
Martin A. Hansen: Offer (1950).
Supplerende stof
Olsen, M. E.: Karen Blixen.
Mittet, S. S.: Martin A. Hansen.
Arbejdsformer
Læreroplæg
Fjernundervisning (corona-forløb, nødundervisning)
Titel 13: Litteraturhistorie, tre nedslag (1940’erne, 60’erne, 70’erne)
Omfang: 11,5 timer (5 lektioner á 2 timer + 2 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
Fra højmodernistisk meningskritik til 2. fasemodernismens civilisationskritik
(ca. 2. verdenskrig – 1970’erne)
Historieteori
Konfrontationslyrik
Fremmedgørelseslitteratur
Feminisme
Kernestof
Walter Benjamin: Om historiebegrebet (1940)
Rifbjerg, K.: Livet i badeværelset, 1960.
Rifbjerg, K.: Snemanden, 1966.
Seeberg, P.: Patienten, 1962.
Brøgger, S.: af Fri os fra kærligheden (1973).
Brøgger, S.: af Creme Fraiche, 1978.
Supplerende stof
Fibiger, J.: 60’ermodernisme (fra Litteraturens veje), Systime 1990.
Arbejdsformer
Læreroplæg
Klasseundervisning
Gruppeoplæg
mm.
14. Litteraturhistorie: oplysningstid.
Omfang: 9 ft (12*0,75)) + fordybelsestid: 5 timer
Faglige mål og fokuspunkter:
Oplysningstid
Argumentation
Liberalisme
Fornuftskritik
Empirisme
Skepticisme
Kritisk rationalisme
Essayistik
Holberg (kanon)
OPGAVER:
OPGAVE: Oplysningsidealernes status i nutiden
Redegør for liberalismen og rationalitetskritikken i (ca.) 1700-tallet med nedslag hos Locke, Hume og Kant. Inddrag en politisk diskussion fra nutiden (/fx om fake news, identitetspolitik, populisme, antivaccine, Quanon eller lignende) og diskutér, hvilken rolle – om nogen – oplysningsidealerne spiller i denne. Diskutér udviklingens årsag og perspektiver..
Kernestof:
Genlæs Kant, I.: Hvad er oplysning? (1783).
Locke, J.: Af Anden afhandling om styreformen (1690).
Hume, D.: Af En undersøgelse af den menneskelige erkendelse
Holberg, L.: Epistler (89 & 303) (1748 & 1749).
Supplerende stof:
Fibiger, J. mfl.: af Oplysningstid (Litteraturens veje).
JKN-noter (Hume)
Fink, H.: Immanuel Kant.
JKN-noter (Kant).
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde
Klasse-uv
Gruppe-uv
Mundtlig fremlæggelse
Klasse-feedback
Titel 15: Litteraturhistorie: nyere tid I (1980-1999)
Omfang: 25,25 timer (10 lektioner á 120 min + 7 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.
Opgaver:
Periodehæfte: 1980-1999
Introduktion til firserlyrik
Analyse og fortolkning af to digte fra pensum (Strunge, Tafdrup eller Thomsen), samt en sammenlignende perspektivering
Introduktion til og diskussion af postmodernisme.
Analyse, fortolkning og perspektivering af min. to tekster fra pensum (Høeg, Helle eller Juul), hvor perspektiveringen indeholder en sammenligning af de to valgte tekster/tekstuddrag.
Tillægsopgave (22. nov.):
Køb en roman, læs den og anmeld den! I skal selv købe én af følgende fem romaner, som alle er fra (cirka) de seneste fem år. Genre: anmeldelse, kommunikationssituation: dagblad.
Bang Foss, K.: Frank vender hjem (2019).
Pape, M.: Planen (2015).
Pilgaard, Stine: Meter i sekundet (2020).
Rooney, Sally: Samtaler med venner (2018).
Ørntoft, T.: Solar (2018).
Faglige mål og fokuspunkter
80’erlyrik
(Neo)romantik?
Postmodernisme/r
Historiefilosofi
Minimalisme
Maksimalisme
Realismeudvikling
Kernestof
Strunge, M.: Krystalkuglen (1982) + Der er en krop af lys gennem mørket (1982) + Når vi sover (1984).
Tafdrup, P.: Befri de indvendige sange (1981)
Springflod (1985).
Tafdrup, P.: af Over vandet går jeg (1991).
Leth, J.: Jeg er levende (om Søren Ulrik Thomsen), 1999.
Thomsen, S.U.: At tabe det hele og bære det med sig (1991 – se pdf-slide 3)
Tarantino, Q.: Pulp Fiction (1994), film.
Høeg, P.: Spejlbillede af en ung mand i balance (1990).
Pia Juul: En flinker fyr.
Helle Helle: En stol for lidt.
Helle Helle: Globryllup.
Supplerende stof
Bazar (klip), DR 1984.
Nedslag i postmodernismen.
Fukuyama, F.: af Historiens afslutning (1992).
Arbejdsformer
Klasseundervsining
Skriftligt arbejde
Gruppearbejde
Individuelle oplæg
mm…
Titel 16: Sociale medier
Omfang: 6 timer + fordybelsestid: 10 timer (romanopgave, jf titel 15)
Faglige mål og fokuspunkter
Nettets historie
Blog-formater
Analysegreb i forhold til websites (design, grafik, interfaser, menuorganisering, hyperstruktur)
Fortolkning af websites
Kendskab til facebook-litteratur, satire og kritik.
Kernestof
Christina Hagens website: http://www.christinahagen.com
Olga Ravns Instagram: https://www.instagram.com/olgaravn/?hl=da
+ Olga Ravns forladte blogspot: http://olga-ravn.blogspot.com
Lars Bukdahls aktive blog, Blogdahl: http://bukdahl.blogspot.com
Analyser af selvvalgte websites: www.michaelskolen.dk, www.victoriamilan.com, www.tinder.com, www.spotify.com, mfl.
Supplerende stof
Wagner, K.: diglit, 4. kap. (2017), s. 70-103..
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Fjernundervisning (corona-forløb/nødundervisning)
Skriftligt arbejde
Titel 17: Litteraturhistorie, nyere tid II (2000-2015)
Omfang: 5,5 timer
Opgave
Podcast om postkolonialisme
Faglige mål og fokuspunkter
Performativ biografisme
Fortællertyper
Selvbiografi
Mandebilleder
Familiefremstillinger
Identitetspolitik
Postkolonialisme
Kulturmøder
Kernestof
Kristian Ditlev Jensen: af Det bliver sagt (2001).
Knud Romer: af Den som blinker er bange for døden (2006).
Karl Ove Knausgaard: af Min kamp, 1. del (2009).
Maja Lee Langvad: af Find Holger Danske (2006).
Maja Lee Langvad: af Hun er vred (2012).
Supplerende stof
Johannes Fibiger: Selvbiografi (fra Litteraturens veje).
Jan Aasbjerg H. Petersen: Performativ biografisme.
Arbejdsformer (Coronavilkår/Zoom-baseret)
Læreroplæg
Klassediskussion
Podcast (gruppearbejde)
Titel 18: Kreativ skrivning
Omfang: 4,5 timer (hjemme-uv/Corona)
Faglige mål og fokuspunkter
Kreativ skrivning
Formidlingsbevidsthed (kommunikationsmodel i praksis)
Opgave
Kreativ formidlingsopgave baseret på individuelle årsopgaver.
Arbejdsformer
Læreroplæg
Fjernundervisning (corona-forløb, nødundervisning)
Skriftligt arbejde
Oplæsning
Feedback
Titel 19: Film/serier
Omfang: 7,5 timer (hjemme-uv/Corona)
Faglige mål og fokuspunkter
Serieformater
Episode
Føljeton
Hybrid
Karakteropbygning
Plotbuer (Serie, føljeton, episode, scene)
Dramaturgi
Genrebrud
Kunstkritik
Dogme ‘95
Kernestof
Balling, E.: Matador 1:24 (1978).
Skam 1-2:12 (1. sæson, 2016)
Trier, L v: Idioterne (1998).
Supplerende stof
Nanna Christensen: tv-serieformater (2015).
Henrik Poulsen: Lars von Triers univers, s. 13-21.
Dogme ‘95 (+ intro).
Arbejdsformer
Læreroplæg (Zoom)
Gruppeoplæg
mm.
Titel 20: Mundtlighed
Omfang: 3 timer + PP-timer + fordybelsestid: 7,5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
Retorik, kommunikations- og målgruppebevidsthed, opbygning, retoriske appeller, remediering mhp. forskelligt publikum i tre konkrete fremlæggelsessituationer (små børn + egen skole + offentlighed).
Arbejdsformer
Præsentationer til udstillinger vedr. egne årsopgaver (adskilte arrangementer pga coronavilkår).
Titel 21: De seneste fem år
Omfang: 10 timer
Faglige mål og fokuspunkter
Globaliseringstema
Historisk betingede, politisk aktive undertrykkelsesformer
Kulturmøder/postkolonialisme
Identitetspolitik
Kapitalismekritik
(Demokratisk) aktivisme
Kernestof
Peter Frederik Jensen: af Vold (2016).
Zadie Smith: af Swing Time (2017).
Olga Ravn: af De ansatte (2018)
Jonas Eika (2018): Alvin.
Roger Ebert: Beuys (film, 2018).
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Individuelle analyser
Titel 22: Dramaproduktion
Omfang: 10 timer (+ dramatimer)
Opgave: Omskrivning, indøvning, produktion af dramaproduktion (Skønheden & Udyret) mhp opførsel (4 opførsler).
Faglige mål og fokuspunkter
Analyse og fortolkning af dramaforlæg
Kreativ skrivning
Retoriske processer
Arbejdsformer
Produktionsfaser