Fag: Engelsk 10. kl. HF forår 2020 Lærer: LJ
Titel 1: Growing Up
Omfang: 35 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
Richard Bausch: “Aren’t You Happy for Me?” (1995) i Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.):
The Big Picture, Systime 2001
Kirsty Seymour-Ure: “The Russian” (1998) i Lene Lundsgaard og Svend Madsen (red.):
The Big Picture, Systime 2001Lucy Cross: “The Sin Bin or Lucy’s Heart” (2000) i Engberg-Pedersen m.fl. (red.):
Contexts, Gyldendal 2004
David Charters: “Fair Shares” (2004) i Rasmus Hastrup og Lotte Jacobsen (red.):
Readings: An English Anthology with Literary Analysis, Systime 2011
Bruce Springsteen: “The River” fra The River, Columbia 1980
Supplerende stof:
Se Lost season 1, episode 1-2
Arbejdsformer: Individuelt arbejde, pararbejde, fremlæggelser, dramatisering, skriftligt arbejde
Fag: Engelsk 1. HF efteråt 2021 Lærer: DW
Titel 2: New beginnings and change
Omfang: 13 klokketimer
Kernestof:
Essays:
Fragments of My Life by Xiaolo Guo (Global Voices, Gyldendal)
World Cup 2010 by Chimamanda Ngozi Adichie (Global Voices, Gyldendal)
TED talk:
My identity is a superpower -- not an obstacle by America Ferrera
https://www.ted.com/talks/america_ferrera_my_identity_is_a_superpower_not_an_obstacle
Short movie:
Swing of change by Harmony Bouchard, Andy Le Cocq, Joakim Riedinger, Raphael Cenzi
https://www.youtube.com/watch?v=EJza7j6L9S0&t=294s
Supplerende stoff:
Citater som underlag for diskussionsøvelser:
https://www.goodreads.com/quotes/tag/identity
Music:
Shakira: “Waka Waka”
Selvvalgte TED talks tilknyttet temaet “Identity”
Selvvalgte filmer tilknyttet temaet “Identity”
Faglige mål og fokuspunkter:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde
Titel 3: South Africa
Omfang: 20 klokketimer
Kernestof:
Lærerens fremlæggelser baseret på information om Nelson Mandela og Syfafrikas historia fra
From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction (Gyldendal)
Uddrag fra roman:
Playing the Enemy by John Carlin (Fra From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction, Gyldendal) Poem:
Invictus by W.E Henley (Fra From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction, Gyldendal)
Novelle:
We Gotta Number There by Rayda Jacobs (Fra From Dompas to Democracy - South Africa´s Road to Freedom in Fiction and Non-Fiction, Gyldendal)
Movie:
Invictus
Suppelerende stoff:
Videoclips fra filmen “Long Walk to Freedom”:
https://www.youtube.com/watch?v=K9xmQ4U6Cw0
https://www.youtube.com/watch?v=xn32oq204IY
Faglige mål og fokuspunkter:
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, gruppefremlæggelser, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde
Titel 4: Cult of Celebrity
Omfang: 14 klokketimer
Kernestof:
Artiklar:
Fame by Andy Warhol (fra Angles, Gyldendal)
Is Facebook Turning Generation Y Into a Bunch of Narcissists? By Jesscia Stillman (fra Angles, Gyldendal)
Lord Byron´s life of bling, booze and groupie sex by Oliver Harvey (fra Angles, Gyldendal)
Uddrag fra roman:
Juliet, Naked by Nick Hornby (fra Angles, Gyldendal)
Podcast:
Byron, Celebrity and Fan Letter by Corin Throsby
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000pmsn
Youtube video:
Cult of Celebrity by Timothy Caulfield
https://www.youtube.com/watch?v=IGTRVv0tokw
Suppelerende stoff:
Citater som underlag for diskussionsøvelser:
https://www.goodreads.com/quotes/tag/fame
Music:
Paparazzi by Lady Gaga
https://www.youtube.com/watch?v=d2smz_1L2_0
Youtube videos:
The insane lives of paparazzi
https://www.youtube.com/watch?v=SzTOtueDUcE
History Channel - Biography: Lord Byron 1/5
https://www.youtube.com/watch?v=MURpeBujd9M
Faglige mål og fokuspunkter:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde, opgaveløsning til udbygning af ordforråd, skrivøvelser med fokus på opgbygning af tekst
Titel 4: Ireland
Omfang: 8 klokketimer
Kernestof:
Lærerens fremlæggelse om Irland og Irlands historia
The British in Ireland (Fra Angels, Gyldendal)
YouTube video:
History of the Irish Language
https://www.youtube.com/watch?v=9U0v9LHgyRY
Movie:
Michael Collins
Uddrag fra novellen After the Race by James Joyce
Supplerende stoff:
Music:
The Rocky Road to Dublin by The High Kings:
https://www.youtube.com/watch?v=0QdbeM2JWYE
Faglige mål og fokuspunkter:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, diskussionsøvelser, skriftligt arbejde, skrivøvelser med fokus på opgbygning af tekst
2. hf (2020) engelsk B realiseret 2021-22
1.emne: Literary minimalism
Omfang: 10 timer
Kernestof:
Ernest Hemingway, Cat in the Rain (1925)
Ernest Hemingway: Hills Like White Elephants (1927)
Raymond Carver, Neighbors (1971)
Supplerende:
Ernest Hemingway biography: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/1954/hemingway/biographical/
What is the iceberg-technique? (eget materiale)
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde
Særlige fokuspunkter: narrator, characterization, setting, theme, use of dialogue, iceberg technique
Krav/læreplan: analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
2. emne: Fairy tales and fantasy
Omfang: 12 timer
Kernestof:
Brothers Grimm: Little Snow-White https://sites.pitt.edu/~dash/grimm053.html
Five different versions of Little Red Riding Hood https://sites.pitt.edu/~dash/type0333.html
The Stone Monster (A Tale of Momentum and Inertia) https://www.youtube.com/watch?v=Lg2dqFCU67Q
Disney: Snow-White and the Seven Dwarfs (clips) https://www.youtube.com/watch?v=jSkE-b0zEqY
Dina Goldstein: Fallen Princesses (photo project) https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/
NPR: How Disney Princesses Influence Girls Around the World
Supplerende:
Handout: Fairytale elements and common motifs
Handout: The actantial model
Særlige fokuspunkter: definition af og analyse af eventyr, bl.a. vha. aktantmodellen, diskussion i moderne kontekst af køn i eventyr og Disneyfilm; eventyr som moraliserende fortællinger.
Krav/læreplan: analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode; perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
3.emne: Rhetoric and political discourse
Omfang: 15 timer
Kernestof:
Martin Luther King, I Have a Dream, August 28 1963 (extract: ending)
Barack Obama, A More Perfect Union, 18 March 2008, i Worlds of English (extract)
Barack Obama, Election Night Victory speech, 4 November 2008 (extract)
https://edition.cnn.com/2008/POLITICS/11/04/obama.transcript/
Emma Watson, HeForShe, UN Campaign 2014
https://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/9/emma-watson-gender-equality-is-your-issue-too
Supplerende
Rhetorical devices/ retoriske virkemidler (selvproduceret materiale)
How to read non-fiction texts (based on Contexts)
Magtens treadling I US / Checks and balances
https://politicaldictionary.com/words/checks-and-balances/
Youtube:
Obama Election Night 2008, full speech
https://www.youtube.com/watch?v=jJfGx4G8tjo
Martin Luther King, I Have a Dream (extract)
https://www.youtube.com/watch?v=vP4iY1TtS3s&t=257s
Martin Luther King, I Have Been to the Mountain Top, April 3 1968 (extract)
https://www.youtube.com/watch?v=Oehry1JC9Rk
Emma Watson, HeForShe, UN 2014, full speech
https://www.youtube.com/watch?v=gkjW9PZBRfk
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser
Særlige fokuspunkter: retoriske virkemidler, appelformer, det retoriske pentagram, non-fiction analyse. Diskussion af de amerikanske værdier en del af talerne hviler på. Indblik i amerikansk politik.
Krav/ læreplaner: væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA; et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
3. Emne: Dystopia
Omfang: 16 timer
Suzanne Collins, The Hunger Games, chapter 1 (2008)
Film: The Hunger Games (2012)
Shirley Jackson, The Lottery (1948)
The Lottery short film (1969) https://www.youtube.com/watch?v=s1TV1R1kK9A&t=12s
Myles Hyman, The Lottery /graphic novel (uddr.) (2017)
George Orwell, 1984 (uddr.) (1948)
Supplerende:
Dystopia: definition and characteristics (handout)
Dystopian fiction (handout)
Dystopia (in) The New Dictionary of the History of Ideas
Arbejdsformer: Gruppearbejde, matrixgrupper, fremlæggelse
Særlige fokuspunkter:
Tematisk læsning af ”dystopia” med fokus på diskussioner om individ vs. samfund. Diskussion af intertekstuelle referencer i filmen The Hunger Games.
Krav/læreplan:
Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
4.emne: Værklæsning
Omfang: 14 timer
Kernestof:
Eleverne valgte individuelt de skrevne værker på autentisk engelsk i ubearbejdede versioner. Genrerne spændte over roman, novellesamling, non-fiction, essays og digtsamling.
Arbejdsformer: Eleverne indgik i reading circles og præsenterede undervejs aspekter af deres værker mundtligt.
Værklæsning indgik i hovedfagsperioden (1 uges varighed).
Produktkrav: analyse og fortolkning af værket som skriftlig aflevering eller podcast.
Særlige fokuspunkter: fordybelse i et helt skrevet værk; udvikling af læsestrategier.
Krav/ læreplan: (Der læses) et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
5. emne: Music/ lyrics
Omfang: 9 timer
Kernestof:
Theodor Roethke: The Waking (1953)
Poem as song: The Waking by Kurt Elling https://www.youtube.com/watch?v=LatcHyFAYGA
Maya Angelou: Still I Rise (1978)
Maya Angelou performs Still I Rise: https://www.youtube.com/watch?v=qviM_GnJbOM
Max Ehrman: Desiderata (1927)
Desiderata reading https://www.youtube.com/watch?v=_KLUEB-aBpQ
Arbejdsformer: klassediskussion, friere projektarbejde med fokus på kreativitet
Særlige fokuspunkter: Analyse af digte og tilhørende lyd, diskussion af succeskriterier for digte sat til musik. Kreativ opgave: Produktion af egen lyd til egen lyrik.
Krav/ læreplan: Engelsk som færdighedsfag – at bruge sproget mundtligt og skriftligt, receptivt og produktivt. Arbejde med (en) æstetisk dimension ud over det rent håndværksmæssige i omgangen med engelsk.
6. emne: Political manipulation and propaganda
Omfang: 9 timer
Kernestof:
George Orwell: Animal Farm, chapter 1 (1945)
Animal Farm på Betty Nansen Teatret (2022)
Visual propaganda/ propaganda posters from WW1+2 and other historical periods https://www.canva.com/learn/examples-of-propaganda/
Supplerende:
Visual propaganda, analytical tools (eget materiale)
Animal Farm anmeldelser (aviser og blogs)
Introduktion til Animal Farm på Betty Nansens hjemmeside
Arbejdsformer: fælles teatertur, klassediskussion, par- og gruppearbejde
Særlige fokuspunkter: oplevelse og refleksion
Krav/læreplan: Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Skriftlighedsforløb.
Omfang: (integreret) (fordybelsestid i alt: 25 timer)
Kernestof:
Minlæring.dk: grammatik på B-niveau
Materiale fra Sproglinks.dk
Hf-B eksamenssæt.
Arbejdsformer: procesorienteret arbejde i klassen samt individuelt arbejde
Særlige fokuspunkter: Der blev arbejdet dels med analyse af de genrer, der er en del af eksamensopgaven på engelsk B-niveau (short story analyse, short film analyse, analyse af non-fiction), dels med grammatik og sprogrigtighed; litterært analyseapperat; analyse af filmiske virkemidler; analyse af ikke-fiktive tekster, bl.a. med fokus på kommunikationssituationen. Kreativ skrivning og storytelling.
Krav/læreplan:
skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed;
anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge; anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.