Realiseret studieplan Tysk fortsættersprog, Lærer: NPM
1. Stunde Null und Trümmerliteratur
Omfang: Uge 34-41
+ fordybelsestid: 5 timer.
Fokuspunkter: Hovedtræk i tysk efterkrigstidshistorie og i politiske og samfundsmæssige forhold efter 1945.
Læse og forstå nyere tysk litteratur efter 1945.
Anvende lytte- og læsestrategier til elevarbejde med den udvalgte litteratur
Grammatik:
Sætningsanalyse og artikler samt introduktion til verber.
Redegørelse og skriftlig udarbejdelse af forholdene i Tyskland i efterkrigsårene med udgangspunkt i den læste litteratur.
Arbejde og forstå begrebet ” Stunde Null” og den litterære periode ”Trümmerliteratur”
Arbejdsformer: Klasseundervisning, læse og analyse af tysksproget litteratur efter 1945, skriftligt arbejde, litteraturanalyse.
Klassegennemgang og arbejde med tekstanalyse og kasus.
Kernestof:
”Die Küchenuhr” Wolfgang Bochert
”Die Rückkehr” Bertolt Brecht
”Nachts Schlafen die Ratten doch” Wolfgang Bochert
Video: ”Trümmerfrauen” youtube
”Trümmerliteratur” - Historiches-Lexikon-bayerns.de
”Wie Geht's” kap 1.
2. Nachkriegszeit und das Wunder von Bern
Omfang: Uge 43 - 49
Fokuspunkter: Historisk læsning med fokus på Tysklands nationale identitet efter 1945 samt Wirtschaftswunder. Litteratur- og filmanalyse. Talefærdigheder og ordforrådsudvielse.
Tysk landsholdsfodbolds betydning for Tysklands selvforståelse og nationale identitet i Europa efter 1945.
Arbejdsformer: Klasseundervisning.
Gruppeoplæg. Forbindelse mellem analysemetoder, fortolkning af litteratur og historisk perspektivering.
Filmanalyse.
Dialogbaseret undervisning.
Kernestof:
”Das Lied der Deutschen” Fallersleben
”Das Wunder von Bern” Film. 2006.
”Das Sommermärchen” Bulibold.dk
”Das Wunder von Bern” Spiegel Special 2006.
3.Opsamling og grammatik Emne: Grammatisk overblik
Omfang: Uge 50-51
Fokuspunkter: Grammatik, Syntaks, sætningsanalyse, morofologi.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, repetition, øvning af bøjningsskemaer, individuelt arbejde.
Kernestof: Wie Geht's kap 1+2
4. Der kalte Krieg. Literatur und das Leben in der DDR.
Omfang: 12 uger
fordybelsestid: 5 timer.
Fokuspunkter: Hovedtræk i tysk koldkrigshistorie og i politiske og samfundsæssige forhold i Øst- og Vesttyskland. Hovedtræk i de politiske og samfundsmæssige forhold i det forhenværende DDR
Forstå betydningen af og den rolle STASI havde som institution i det forhenværende DDR
Læse og forstå nyere tysk litteratur efter 1945.
Anvende lytte- og læsestrategier til elevarbejde med den udvalgte litteratur
Grammatik:
Sætningsanalyse og artikler samt introduktion til verber.
Redegørelse og skriftlig udarbejdelse af forholdene i Tyskland i efterkrigsårene med udgangspunkt i den læste litteratur.
Arbejdsformer: Klasseundervisning. Gruppeoplæg. Forbindelse mellem analysemetoder, fortolkning af litteratur og historisk perspektivering.
Gennemgang og arbejde med tekstanalyse og kasus.
Fokuspunkter: Historisk læsning med fokus på Tysklands nationale identitet efter 1945. Litteratur- og filmanalyse. Talefærdigheder og ordforrådsudvielse.
Særligt fokus på STASI og dets rolle i Østtyskland. Fokus Borgerrettigheder, spionage og parallel til Danmark anno 2019
Kernestof :
Michael G. Fritz ”Der Besuch”
David Ensikat: „Die Stasi. Oder: wenn keiner keinem traut“
Louis Fürnberg. „Das Lied der Partei“
Film: Das Leben der Anderen
5. Grammatik: Sætningskonstruktioner og verber.
Omfang: 10 lektioner
Fokuspunkter: Fokus på syntaks og sætningsstruktur. Verbernes morfologi i præsens/præteritum og perfektum. Ordstilling på tysk gennemgås igen.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, øvelsesopgaver og repetition
Kernestof:
”Wie Gehts” kap 3.
6. Deutsche Werbungen
Omfang: 18 lektioner
Fokuspunkter: Tysk reklamesprog. Reklameteori- og analyseredskaber. Tværkulturel undersøgelse. Moderne medier.
Arbejdsformer: Gruppearbejde, Projektorienteret arbejde
mundtlig fremlæggelsesform. Fokus på kreativ arbejdsproces.
Arbejde med slogans på tysk.
Kernestof:
”Werbung” Meinunterricht.de
”Deine Werbung” ZDF history
”Model til reklameanalyse” Materialeplatform.emu.dk
7. Gesundheit und Essen in Deutschland.
Omfang: 18 lektioner
Fokusområder: Tysk madkultur og kulturel diversitet i det nye genforenede Tyskland. Tysk kulturhistorie. Oversættelsesfærdigheder. Fokus på klimaudfordringer og madkultur. Anvendelse og forståelse af tyske intermetmedier.
Ordforråd i forbindelse med mad- og klimaudtryk.
Grammatisk arbejde med kasusøvelser. Akkusativ- samt dativobjekt.
Arbejdsformer: Læse- og talefærdigheder på tysk. Debatorienterede klasseøvelser på tysk. Oversættelsesøvelser fra dansk til tysk og tysk til dansk. Individuelle arbejdsformer samt klasseøvelser.
Research-færdigheder i forbindelse med afklaring af ukendte ord og begreber.
Kernestof:
”Esst mehr Nudeln” Süddeutsche Zeitung
”Deutsche Küche: Die liebste Traditionsgerichte”
”Wiener Schnitzel – so geht das” Lecker.de