Realiseret studieplan Tysk fortsættersprog, Lærer: NPM


1. Stunde Null und Trümmerliteratur

Omfang: Uge 34-41

+ fordybelsestid: 5 timer.

Fokuspunkter: Hovedtræk i  tysk efterkrigstidshistorie og i politiske og samfundsmæssige forhold efter 1945.

Læse og forstå nyere tysk litteratur efter 1945.

Anvende lytte- og læsestrategier til elevarbejde med den udvalgte litteratur

Grammatik:

Sætningsanalyse og artikler samt introduktion til verber.

Redegørelse og skriftlig udarbejdelse af forholdene i Tyskland i efterkrigsårene med udgangspunkt i den læste litteratur.

Arbejde og forstå begrebet ” Stunde Null” og den litterære periode ”Trümmerliteratur”

Arbejdsformer: Klasseundervisning, læse og analyse af tysksproget litteratur efter 1945, skriftligt arbejde, litteraturanalyse.

Klassegennemgang og arbejde med tekstanalyse og kasus.

Kernestof:

”Die Küchenuhr” Wolfgang Bochert

”Die Rückkehr” Bertolt Brecht

”Nachts Schlafen die Ratten doch” Wolfgang Bochert

Video: ”Trümmerfrauen” youtube

”Trümmerliteratur” - Historiches-Lexikon-bayerns.de

”Wie Geht's” kap 1.


2. Nachkriegszeit und das Wunder von Bern

Omfang: Uge 43 - 49

Fokuspunkter: Historisk læsning med fokus på Tysklands nationale identitet efter 1945 samt Wirtschaftswunder. Litteratur- og filmanalyse. Talefærdigheder og ordforrådsudvielse.

Tysk landsholdsfodbolds betydning for Tysklands selvforståelse og nationale identitet i Europa efter 1945.

 Arbejdsformer: Klasseundervisning.

Gruppeoplæg. Forbindelse mellem analysemetoder, fortolkning af litteratur og historisk perspektivering.

Filmanalyse.

Dialogbaseret undervisning.

Kernestof:

”Das Lied der Deutschen” Fallersleben

”Das Wunder von Bern” Film. 2006.

”Das Sommermärchen” Bulibold.dk

”Das Wunder von Bern” Spiegel Special 2006.


3.Opsamling og grammatik Emne: Grammatisk overblik

Omfang: Uge 50-51

Fokuspunkter: Grammatik, Syntaks, sætningsanalyse, morofologi.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, repetition, øvning af bøjningsskemaer, individuelt arbejde.

Kernestof: Wie Geht's kap 1+2


4. Der kalte Krieg. Literatur und das Leben in der DDR.

Omfang: 12 uger

fordybelsestid: 5 timer.

Fokuspunkter: Hovedtræk i  tysk koldkrigshistorie og i politiske og samfundsæssige forhold  i Øst- og Vesttyskland. Hovedtræk i de politiske og samfundsmæssige forhold i det forhenværende DDR

Forstå betydningen af og den rolle STASI havde som institution i det forhenværende DDR

Læse og forstå nyere tysk litteratur efter 1945.

Anvende lytte- og læsestrategier til elevarbejde med den udvalgte litteratur

Grammatik:

Sætningsanalyse og artikler samt introduktion til verber.

Redegørelse og skriftlig udarbejdelse af forholdene i Tyskland i efterkrigsårene med udgangspunkt i den læste litteratur.

Arbejdsformer: Klasseundervisning. Gruppeoplæg. Forbindelse mellem analysemetoder, fortolkning af litteratur og historisk perspektivering.

Gennemgang og arbejde med tekstanalyse og kasus.

Fokuspunkter: Historisk læsning med fokus på Tysklands nationale identitet efter 1945. Litteratur- og filmanalyse. Talefærdigheder og ordforrådsudvielse.

Særligt fokus på STASI og dets rolle i Østtyskland. Fokus Borgerrettigheder, spionage og parallel til Danmark anno 2019

Kernestof :

Michael G. Fritz ”Der Besuch”

David Ensikat: „Die Stasi. Oder: wenn keiner keinem traut“

Louis Fürnberg. „Das Lied der Partei“

Film: Das Leben der Anderen


5. Grammatik: Sætningskonstruktioner og verber.

Omfang: 10 lektioner

Fokuspunkter: Fokus på syntaks og sætningsstruktur. Verbernes morfologi i præsens/præteritum og perfektum. Ordstilling på tysk gennemgås igen.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, øvelsesopgaver og repetition

Kernestof: 

”Wie Gehts” kap 3.


6. Deutsche Werbungen

Omfang: 18 lektioner

Fokuspunkter: Tysk reklamesprog. Reklameteori- og analyseredskaber. Tværkulturel undersøgelse. Moderne medier.

Arbejdsformer: Gruppearbejde, Projektorienteret arbejde

mundtlig fremlæggelsesform. Fokus på kreativ arbejdsproces.

Arbejde med slogans på tysk.

Kernestof:

”Werbung” Meinunterricht.de

”Deine Werbung” ZDF history

”Model til reklameanalyse” Materialeplatform.emu.dk


7. Gesundheit und Essen in Deutschland.

Omfang: 18 lektioner

Fokusområder: Tysk madkultur og kulturel diversitet i det nye genforenede Tyskland. Tysk kulturhistorie. Oversættelsesfærdigheder. Fokus på klimaudfordringer og madkultur. Anvendelse og forståelse af tyske intermetmedier.

Ordforråd i forbindelse med mad- og klimaudtryk.

Grammatisk arbejde med kasusøvelser. Akkusativ- samt dativobjekt.

Arbejdsformer: Læse- og talefærdigheder på tysk. Debatorienterede klasseøvelser på tysk. Oversættelsesøvelser fra dansk til tysk og tysk til dansk. Individuelle arbejdsformer samt klasseøvelser.

Research-færdigheder i forbindelse med afklaring af ukendte ord og begreber.

Kernestof:

”Esst mehr Nudeln” Süddeutsche Zeitung

”Deutsche Küche: Die liebste Traditionsgerichte”

”Wiener Schnitzel – so geht das” Lecker.de