Realiseret studieplan Poetik og Genre, Lærer: NIR
Titel 1 og 2: Poetik og Genre
Kernestof:
Aristoteles: Poetikken, Kbh. 2004
August Strindberg: ”Forord til Fröken Julie”, Stockholm 1888,
Bertolt Brecht: ”Det moderne teater er det episke teater” i Brecht: Om tidens teater, Kbh. 1982.
Ambrosius Stub: ”Menneskets Levnets-Lob” (1777)
Adam Oehlenschläger: ”Hymne” (1802)
C. Baudelaire: ”Hymne til skønheden” (1857)
Goethe: ”Wandrers Nachtlied II” (1780)
Johannes Ewald: ”Fragment” (ca. 1772-74)
Per Højholt: ”En klassiker” (1979/80)
Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006)
Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Schack Staffeldt: ”Liljen og Dugdraaben” (1808)
H. C. Andersen: ”Poesien” (1854)
H. C. Andersen: ”Erindringer” (ca. 1832)
H. C. Andersen: ”Historien om en Moder” (1847/48)
Peter Seeberg: ”Argumenter for benådning” (1976)
Per Højholt: ”En regn”
Per Højholt: ”Vejret nu”
Supplerende stof:
Den store Danske, fx poetik, metrik, romantik, modernsime
Gads litteraturleksikon, 2000
B. Austring: Æstetik og læring, Kbh. 2006, p. 21
Bertolt Brecht: Mutter Courage og hendes børn, Kbh. 1973
Darger, B. m.fl. Begreb om dansk – side 1-30
Digterstemmer, 1996
”Ildfisken”, nr. 29, 2002
Intro om argumentation
I. Kant: Hvad er oplysning? (1784)
Allan Karker: Dansk i tusind år, 2. rev. udg., Kbh. 2001
Michelsen, K.: Litteraturens perioder, s. 29-41
Intro om internationale periodeinddelinger
Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Retoriske virkemidler.
Asta Olivia Nordenhof: ”min farmor blev ved med at ryge...”, Kbh. 2013Asta Olivia Nordenhofs første blog, læs ”02/15/14 – 9:50: Article 0”
P. Wivel: ”Rousseau og menneskerettighedernes fødsel” (2002)
Forfatterportrætter:
H. C. Andersen
Johs. Ewald,
Adam Oehlenschläger
Schack Staffeldt
Ambrosius Stub
Fag: Dansk efterår 2019
Lærer: JKN
Titel 03 |
Nyhedsjournalistik Omfang: 7,5 timer (10 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof
Arbejdsformer Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, netbaseret research, skriftlig opgave. |
Titel 04 |
Litteraturhistorie: romantik, realisme og tidlig modernisme Omfang: 32,25 timer (15 lektioner á to timer + 3 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 7,5 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof
Arbejdsformer
|
Titel 05 |
Argumentation Omfang: 6,75 timer (9 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof
Arbejdsformer
|
Titel 06 |
Lyrik Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.) I perioden desuden fordybelsestid: 5 timer (andet tema/Praktikprojekt) Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof
Arbejdsformer
|
Titel 07 |
Kreativ skrivning Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min. + interessetid!) + kabaretaften (liveperformance for skole og offentlighed) + fordybelsestid: 5 timer (afløsningsopgave) Faglige mål og foksupunkter Kreativ skrivning Arbejdsformer Gruppearbejde Individuelt arbejde Filmproduktion Kollektiv tekstproduktion Performance
|
Titel 08: Retorik og remediering
Omfang: 9 timer (12 x 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter:
-
Retorisk arbejdsform: invention, disposition, udformning, memorering, fremførelse af tale med frit, selvvalgt emne.
-
Retoriske appeller
-
Argumentation i praksis
-
Remediering
-
Kreativitet
OPGAVER:
-
Individuel fremlæggelse: Du skal skabe en tale over et selvvalgt emne, hvori indgår minimum et gyldigt argument og en reflekteret anvendelse af retoriske appeller, der tager højde for målgruppen (klassen) og kommunikationssituationen. Talen skal vare 4-5 minutter.
-
Du skal remediere den tale, du har brugt i klassen, idet du omformer den til et andet medie og forholder dig til en anden målgruppe (efter eget valg). Du kan vælge at lave en podcast, en powerpoint, en prezi, en video, en sang eller du kan vælge at skrive et digt eller en nyhedsartikel. Du skal huske at anføre din målgruppe.
Kernestof:
-
Beck, S. mfl.: Gyldendals studiebog (retorikkens områder).
Supplerende stof:
-
Se Paulsen, H.: Remediering (video).
-
Exe Christoffersen, E.: Remediering: fidus eller kreativ strategi, Information 15. maj 2009.
Arbejdsformer:
-
Individuelt arbejde
-
Vejledning/coaching
-
Skriftligt arbejde
-
Mundtlig fremlæggelse
-
Remediering
-
Klasse-feedback
Titel 09: Litteraturhistorie - højmodernisme
Omfang: 25,25 timer (10 lektioner á 120 min + 7 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
-
Epokale modernebegreber (materialistisk: fra industrialisering og frem, idealistisk: fra rationalisme/humanisme og frem)
-
Modernisme
-
Traditions- og realismekritik
-
Avantgarde
-
(futurisme ekspressionisme
-
dadaisme
-
surrealisme)
-
Brudæstetik
-
Freud
-
Stream of consiousness
-
Hyperrealisme
-
Dansk modernisme (60’ermodernisme)
-
Beat
Kernestof
-
billedsøgninger på: modernisme, futurisme, ekspressionisme, dadaisme, surrealisme.
-
Marinetti, F.: Futurismens manifest (1909).
-
Bønnelycke, E.: Jeg ønsker mig en verden (1918) – se pdf-slide 4-5.
-
Klip fra Tykwer, T. mfl: Babylon Berlin (2017).
-
Broby-Johansen, R.: BLOD (1922), heri læses kun: Odalisk-skønhed (pdf-slide 2) og Stridsmænd for det, vi elsker (pdf-slide 6).
-
Chaplin, C.: af Moderne tider (1936).
-
Kristensen, T.: Det blomstrende Slagsmaal (1920).
-
Ball, H.: Karawane (1917), se pdf-slide 13.
-
Demmiere, J.: Sound poetry (2016).
-
Tzara, T.: Dadasang (1923). Se pdf-slide 13.
-
Schade, J. A.: Foraar i Bøgeskoven (1936).
-
Kafka, F.: af Forvandlingen (1915). Læs slide 2-4.
-
Joyce, J.: af Ulysses (1922), 4. kap.
-
Allen Ginsberg: HYL (1956).
-
Bob Dylan: Subterranean Homesick Blues (1965).
Supplerende stof
-
Bernsen, M. mfl.: Fremtid til salg, Weekendavisen 2. marts 2018.
-
Martinov, N.: Ekspressionismen.
-
Martinov, N.: Dadaismen.
-
Martinov, N.: Surrealismen.
-
Tjek 28 danske digtere.
-
Bennike, S. mfl.: Faglige forbindelser i dansk, s. 28-38 (pdf-slide 1-6).
Arbejdsformer
-
Klasseundervsining
-
Skriftligt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelle oplæg
-
mm…
Titel 10: Historisk læsning, historicisme og hermeneutik
Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
-
Hermeneutik
-
historicisme
-
historiekritik
-
litteraturhistorisk teori
-
metodebevidsthed
-
akademisk opgaveteknik
Prøveeksempel:
-
Problemformulering
1) Hvordan er futurismen, som den kom til udtryk som avantgardebevægelse i begyndelsen af det 20. århundrede, relateret til fascismen som politisk ideologi?
a. Redegør for futurismen, idet du giver en kildekritisk analyse af Filippo Marinettis Futurismens manifest (1909).
b. Redegør for fascismen, idet du inddrager uddrag af Ferdinando Loffredo Familiepolitik (1938). (Nb. Du skal bruge UNI- eller biblioteks-login for at åbne linket til fascimen).
c. Diskutér forskelle og ligheder mellem futurisme og fascisme.
d. Giv en samlet vurdering, der besvarer problemstillingens hovedspørgsmål (1).
Kernestof
-
Marinetti, F.: Futurismens manifest (1909).
-
Fakta Link: Fascisme. Brug bibliotekslogin eller UNI-login.
-
Ferdinando Loffredo: af Familiepolitik (1938).
-
Hans-Georg Gadamer: Hermeneutik (kort, meget fortættet uddrag fra Sandhed og metode, 1960).
-
Catherine Gallagher og Stephen Greenblatt: I berøring med virkeligheden (2000, artikel om New Historicism)
Supplerende stof
-
Weile, S.: Om at skrive en redegørelse.
-
Weile, S.: Om at skrive en diskussion.
Arbejdsformer
-
Klasseundervisning
-
Fjernundervisning (corona-forløb/nødundervisning)
-
Skriftligt arbejde
Titel 11: Dokumentarfilm
Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer
Faglige mål og fokuspunkter
-
Dokumentargenre
-
Kontraktforhold
-
Konstituenter/koder
-
Anmeldelse
-
Essay
-
Redegørelse
-
Det prægnante eksempel
-
Fortolkning
-
OPGAVE: Essay med titlen "Dokumenteret ung anno 2020," hvor I dels anmelder de to-tre film, dels reflekterer over, hvordan filmene svarer til/ikke svarer til jeres egne selv- og generationserfaringer.
Kernestof
-
Bing Liu: Minding the Gap (2018).
-
Hasan Fazili: Midnight Traveler (2015).
-
Erwin Wagenhofer: Alphabet (2013).
Arbejdsformer
-
Læreroplæg
-
Skriftligt arbejde
Titel 12: Kanon-forløb
Omfang: 6,75 timer (9 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
-
Fortællerforhold
-
Komposition
-
Stilistik
-
Forløbsanalyse
-
Miljøbeskrivelse
-
Personkarakteristik
-
Tematik
-
Fortolkning
-
Historisk perspektivering (romantik, klassicisme, 2. verdenskrig)
-
Eksistentialisme
Kernestof
-
Karen Blixen: Sorg-Agre (1942).
-
Martin A. Hansen: Offer (1950).
Supplerende stof
-
Olsen, M. E.: Karen Blixen.
-
Mittet, S. S.: Martin A. Hansen.
Arbejdsformer
-
Læreroplæg
-
Fjernundervisning (corona-forløb, nødundervisning)
Titel 13: Litteraturhistorie, tre nedslag (1940’erne, 60’erne, 70’erne)
Omfang: 11,5 timer (5 lektioner á 2 timer + 2 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
-
Fra højmodernistisk meningskritik til 2. fasemodernismens civilisationskritik
-
(ca. 2. verdenskrig - 1970’erne)
-
Historieteori
-
Konfrontationslyrik
-
Fremmedgørelseslitteratur
-
Feminisme
Kernestof
-
Walter Benjamin: Om historiebegrebet (1940)
-
Rifbjerg, K.: Livet i badeværelset, 1960.
-
Rifbjerg, K.: Snemanden, 1966.
-
Seeberg, P.: Patienten, 1962.
-
Brøgger, S.: af Fri os fra kærligheden (1973).
-
Brøgger, S.: af Creme Fraiche, 1978.
Supplerende stof
-
Fibiger, J.: 60’ermodernisme (fra Litteraturens veje), Systime 1990.
Arbejdsformer
-
Læreroplæg
-
Klasseundervisning
-
Gruppeoplæg
-
mm.