Fag: Kemi i naturvidenskabelig faggruppe11. kl. HF forår 2019 Lærer: LJ
Titel 1: Introduktion til kemi i naturvidenskabelig faggruppe
Omfang: 14 lektioner á 45 minutter
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne
- Beskrive enkle problemstillinger ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra kemi
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
Kernestof:
- grundstoffernes periodesystem (perioder, grupper, atommodeller, skaller, elektronstruktur)
- kemiske bindingstyper og tilstandsformer (smelte- og kogepunkter, opløselighed)
- uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- (kemiske formler, oktetreglen, ionforbindelser, simple og sammensatte ioner, molekylforbindelser, elektronparbinding, elektronprikformler, strukturformler)
- kemiske reaktioner (reaktionsskema, reaktanter, produkter, koefficienter, afstemning, fotosyntese, fældningsreaktioner)
Supplerende stof:
BBC Four: Chemistry: A Volatile History, episode 1 (2010)
Øvelser:
- Fældningsreaktioner
- Detektiv i køkkenet
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, journalskrivning
Titel 2: Syrer og baser
Omfang: 24 lektioner
Faglige mål:
Eleverne skal kunne
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
Kernestof:
- Syre-basereaktioner (definitioner, eksempler, anvendelse af syrer og baser)
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- (masse, molar masse, stofmængde, stofmængdekoncentration, volumen)
Supplerende stof:
- pH-værdi
- syre-baseindikatorer
Øvelser:
- Skumvulkan
- Lav din egen cola
- pH-detektiv
- Opvarmning af natron
- Citronsyre i citronsaft
- Salmiak
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, klasseundervisning, eksperimentelt arbejde, journal- og rapportskrivning
Titel 3: NF-tur
Omfang: 4 lektioner
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i felten
Kernestof:
- redoxreaktioner (fotosyntese og respiration)
Øvelse:
- Vandpest
Arbejdsformer:
Gruppe- og klassearbejde
Titel 4: Energi
Omfang: 34 lektioner á 45 minutter
Indhold:
Hvad har samfundet brug for energi til, og hvordan skaffer man den energi?
Fossile brændsler, bioethanol, biodiesel.
Faglige mål og fokuspunkter:
Eleverne skal kunne:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed (elektronparbindinger, hydrofil/hydrofob)
- organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse (alkaner, isomeri, alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere, triglycerider, carbondioxid)
- kemiske reaktioner, herunder simple redoxreaktioner (afstemning, fotosyntese, forbrænding, carbonkredsløb)
- syre-basereaktioner
Supplerende stof:
- TED-talk Al Gore: The Case for Optimism on Climate Change
Eksperimentelt arbejde:
- Blandbarhed
- CO2-ballon, sluk et lys, pust opløsningen gul
- Alkoholgæring
- Antænding af dannet alkohol
- Fremstilling af sæbe
- Fehlings prøve
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde,
eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde, fremlæggelser.