Trivsel og omsorg

Det er afgørende for både skolens og børnenes trivsel, at forældrene har en aktiv interesse og deltager i forældremøder, foredrag og arrangementer, som er en del af skolens rytme og liv. Michael Skolen bygger på et tæt samarbejde mellem forældre og skole.

På 1. klasses første skoledag er hele skolen med til at byde de nye elever velkommen. Elevernes navne bliver sagt højt af deres nye lærer, og de kommer op til deres klasselærer én efter én med en buket i hånden. I stilhed og med stor respekt bliver de nye elever budt velkommen af hele skolen. Ritualet viser den respekt for den enkelte elev, der er gennemgående for hele Steinerpædagogikken.

Vi lægger vægt på at møde hinanden med øjenkontakt. På Michael Skolen lægger personalet stor vægt på, at hvert enkelt barn bliver set i øjnene hver dag. Håndtrykket er et bogstaveligt udtryk for dette. Klasselæreren siger goddag til alle elever ved at give hånd og se dem i øjnene ved indgangen til klasseværelset.

Enkelte individer er en del af fællesskabet

Det enkelte individ er en vigtig del af fællesskabet. Det har betydning for klassen, når elever er fraværende. Gruppen ændrer sig, når blot én enkelt elev er væk.

I orkesterundervisningen arbejdes der også indirekte med den sociale trivsel. I arbejdet med musikken lærer eleverne at lytte til, vente på og respektere hinanden. Her er alle vigtige med deres klang og tone – helt ligesom i klassen i hverdagen.

Se Børne- og Undervisningsministeriets* bog om: Metodehåndbog: 30 nye veje til bedre trivsel.
*Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, er et uafhængigt, statsligt videnscenter, der hører under Børne- og Undervisningsministeriet.

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

Michael Skolen samarbejder især med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i Ballerup Kommune og desuden med PPR fra elevens hjemkommune. Netværkssamtaler kan afholdes med elevens nærmeste voksne – forældre og lærere – samt med en pædagogisk vejleder og eventuelt en psykolog, motorikkonsulent, sundhedsplejerske eller audiologopæd fra kommunens PPR.

Forældre kan også på egen hånd kontakte PPR i Ballerup. Trivsel i skole eller dagtilbud (PPR)

SSP

Michael Skolen samarbejder med SSP i Ballerup Kommune. Unge & forebyggelse af kriminalitet (SSP) (ballerup.dk)

Sorg- og krisehåndtering

Handleplan ved tragiske hændelser og dødsfald

1. Klasselærer/leder tager/har kontakt til pågældende elevs familie.
  2. 2. Klasselærer/leder informerer berørte klasses forældre om, hvad der er sket. Hvis det
    er muligt med den berørte families godkendelse.
  3. Rektor/skoleleder informerer personalegruppen.
  4. Hvis det er muligt, besøger klasselærer/leder, gerne med en faglærer, familien.
  5. Skolen er repræsenteret ved begravelsen.
  6. Klasselærer/leder deler/aftaler med familien, hvordan skolen skal håndtere elevens
    tilbagevenden til skolen.
  7. Skolen udarbejder individuel sorghandleplan for eleven, der har mistet.
  8. Klasselærer/leder giver plads til samtaler og sorgbearbejdelse i berørte klasse.

Michael Skolens sorgplan læner sig op ad Sorghandleplan 2.0 fra Kræftens Bekæmpelse,
Skyggebørn” ved Jes Dige samt de erfaringer, Michael Skolen har indsamlet ved sorgprocesser gennem skolens levetid.

Der er generelle punkter ved tab af forældre, men det er individuelt, hvordan de enkelte elever hjælpes bedst i en sådan situation. Det er derfor vigtigt, at det er klasselæreren eller en
anden lærer, som eleven har en daglig og god relation til, der er nærmeste kontaktlærer

Digital dannelse

Michael Skolen har indført forældremøder med fokus på eleverne og sociale medier. Det sker i et samarbejde med Ungeindsatsen under Ballerup kommunes SSP-afdeling. I 5. klasse kommer Ungeindsatsen på et forældremøde, i 6. klasse på et forældremøde samt i klassen, i 8. klasse, møder elever og forældre Ungeindsatsen sammen til et aftenmøde.

Antimobbestrategi

Det er et fælles ansvar for lærere, pædagoger, forældre, elever og skoleledelse at arbejde bevidst for, at ingen bliver mobbet, og at skolen er et trygt og inkluderende miljø. Mobning skal modarbejdes både i børnegrupper og medarbejdergrupper.

Her kan du læse om Antimobbestrategien i grundskolen

Her kan du læse om Antimobbestrategien i overskolen

Vi vil løbende evaluere vores indsatser.