Fag: Dansk 11. kl. efterår 2018 Lærer: JKN


Titel 04: Nyhedsgenrer

Omfang: 8,25 timer (11 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Kommunikationsanalyse
  • Nyhedsformidlingens genrer og rationaler
  • Arkivviden, meningsdannelse, adfærdsregulering, følelsesstimulering
  • Genrernes funktion og anvendelse
  • Samfundets behov for medier (4. statsmagt)
  • Nye genrer og nyhedskriterier
  • Presseetik
  • Skriftlig aflevering: nyhedsopgave (5 fordybelsestimer)

Kernestof

  • Danske nyhedssites og aviser fra perioden august-september 2018.

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Gruppeoplæg

Titel 05: Det moderne gennembrud og tidlig modernisme i Danmark

Omfang: Omfang: 23 timer (ti hovedfagstimer á to timer + fire lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Realisme og socialrealisme
  • Naturalisme
  • Kanonlitt.
  • Norsk
  • Værk
  • Individualisme
  • Modernitet
  • Fortællertyper (alvidende, jeg-, eksplicit, implicit)
  • Impressionisme
  • Replikrealisme
  • “Myte”
  • Analyse, fortolkning og perspektivering
  • Skriftlig aflevering (5 fordybelsestimer)

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Værklæsning
  • Gruppeoplæg
  • Individuelt, skriftligt arbejde

Titel 06: Argumentation

Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Kommunikationsmodel
  • Toulmins argumentmodel
  • Argumenttyper
    • Tegn
    • Årsag
    • Motivation
    • Klassifikation
    • Generalisering
    • Autoritet
    • Motivation
  • Retorisk vs logisk argumentation
  • Syllogismer
  • Gyldighed og ugyldighed
  • Bevidsthed om hjælpepræmissers rolle i argumentkritik
  • Logik på teoriniveau (slutningsformer: abduktion, deduktion, induktion)
  • Peirces “erkendelsesmotor”.

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Digital dannelse
  • Gruppeoplæg

Titel 07: Lyrik

Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Undergenrer
  • Følelsesudtryk
  • Den personlige erfaring
  • Situationelle udtryk
  • Fortætning
  • Centrallyrik
  • Normalsprog og brud
  • Brudformer: metaforisk, grammatisk, medialt, semantisk og typografisk.
  • Analyse og fortolkning
  • Aggression og dekonstruktion i nyere, dansk lyrik
  • Skriftlig aflevering: 5 fordybelsestimer

Kernestof

    • Salomos højsang, Bibelen, GT, Højsangen, kap. 5-6.
    • Kristensen, T.: Nat i Berlin (1921)
    • Thomsen, S. U.: På en kirkegård så jeg en sten (1991).
    • Leth, J.: Fausto Coppi (1967).
    • Christensen, I.: af Sommerfugledalen (1991).
    • Moestrup, M.: Hvad betyder det for sommerfuglen (2012).
    • Hagen, C.: af White Girl(2012).
    • Hassan, Y.: af Digte(2013).

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Gruppeoplæg
  • Skriftlig arbejde

Titel 08: Retorik

Omfang: 6,75 timer (8 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Cicero: emne, afsender, modtager, omstændigheder, sprog.
  • Retorisk arbejdsform: idé, disposition, udformning, memorering, fremføring
  • Stilistik: Høj stil, neutral stil, lav stil, parataktisk og hypotaktisk syntaks
  • Figurer: anafor, assonans, alliteration, antitese, epifor, hyperbel, interjektion, ironi, kiasme, litote, pleonasme, tautologi, retoriske spørgsmål, sarkasme
  • Troper: Sammenligning, metafor, kognitive metaforer, metonymi, symbol, allegori, kunstpause, selvrettelse

Kernestof

  • Martin Luther King: Jeg har en drøm.

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Retorisk arbejdsform: invention, disposition, udformning, memorering, fremførelse af tale med frit, selvvalgt emne.

Titel 09: Højmodernisme

Omfang: 20,25 timer (ni hovedfagstimer á 120 min. + tre lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Modernitet
  • Modernisme
  • Realismekritik
  • Rationalitets- og sprogkritik
  • Avantgarde, herunder futurisme, ekspressionisme, dadaisme og surrealisme
  • Brudæstetik
  • Traditionsopgør -transformation
  • Det ubevidste (Freuds personlighedsmodel).
  • Stream of consciousness
  • Fremlæggelse (5 fordybelsestimer)

Kernestof

Supplerende stof

  • Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
  • Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
  • Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
  • Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).

Arbejdsformer

  • Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
  • Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
  • Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
  • Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).