Fag: Dansk, Lærer: JKN
Titel 01: Studieteknik
Omfang: 6 timer (3 hovedfagslektioner á 2 timer)
Faglige mål og fokuspunkter
- Problemformulering
- Redegørelse
- Empiri
- Induktion
- Deduktion
- Abduktion
- Verifikation
- Falisfikation
- Forside
- Litteraturliste (kilder)
- Noteapparat (kildehenvisninger)
- Bilag
- Videnskabelighed
- Natur-, samfunds- og humanvidenskab
- Kausalitet
- Funktionalitet
- Intentionalitet
- Abduktion
- Induktion
- Deduktion
- Metoderefleksion
Kernestof
- Elevernes kvartalsopgaver (større, skriftlig opgave)
Supplerende stof
- EMU: guide til problemformulering.
- Sune Weile: Om at skrive en redegørelse
- Bjarne Troelsen: Videnskab og virkelighed, L&R Uddannelse 2008, s. 11-43.
- Diverse ppt.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Individuelle vejledningssamtaler
Titel 02: Genrer, kommunikation og retorik
Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid (skr. opg.): 5 timer
Faglige mål og fokuspunkter
- Genredistinktioner (fiktion og fakta/nonfiktion)
- Kontraktbegrebet
- Nonfiktion:Videnskab, jura, reklame.
- Informerende, regulerende og selvfremstillende talehandlinger.
- Fiktion:
- De klassiske hovedgenrer: epik, lyrik, drama (her: novelle, sangtekst, filmmanus)
- Fiktions- og faktakoder
- Genreblandinger: essay, multimodalitet (forfatterblog)
- Formidlingsbevidsthed
- Kommunikationsanalyse (kommunikationsmodeller)
- Retoriske appeller: etos, logos, patos
- Retoriske figurer (bla. anafor, alliteration, antitese, hyperbel, litote mfl.)
Kernestof
- Adolphsen, P.: Madeleine eller Lille trist roman, in: Bennike, S. mfl.: Antologi, s. 105.
- Den store danske: Regnorme.
- Skatteministeriet: Lov om ændring af skattestyrelsesloven og andre love 2013(læs § 1).
- Coca Cola-reklame 1971(It’s the real thing).
- Joyce, J.: Ulysses, da. 5. udg., Gyldendal 1990, s. 73
- Moestrup, M.: Penge(af Moestrup, M.: Dø, løgn, dø, Gyldendal 2012). Inkl. video her.
- Tarantino, Q.: af Pulp Fiction, 1994 (dialog).
- Øvig Knudsen, P.: af Blekingegadebanden(2007).
- com
Supplerende stof
- Bennike, S. mfl.: Faglige forbindelser i dansk, s. 51-58.
- Darger, B mfl.: Begreb om dansk, s. 15-19.
- Genretræ.
- Darger, B. mfl.: Begreb om dansk, s. 20-24.
- Darger, B. mfl.: Begreb om dansk, s. 24-29
- Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Retoriske virkemidler.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering)
- Analyse af digitale medier
- Indviduel vejledning og feedback
- Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
Titel 03: Poetik i barok, oplysningstid og romantik
Omfang: 30 timer (15 hovedfagslektioner á 2 timer) + fordybelsestid (hovedfagsperiodehæfte): 7,5 timer
Faglige mål og fokuspunkter
- Metrik
- Rytme
- Skandering
- Rimtyper
- Rimmønstre
- Komposition
- Litteratur- og kulturhistorie, herunder:
- Æstetik (opfattelser af det skønne) i…
- Barok
- Oplysningstid
- Følsomhed
- Romantik
- Romantisme
- Kanon (Holberg, Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher, HC Andersen – og Kierkegaard)
- Æstetik (opfattelser af det skønne) i…
- Billedsprog
- Allegori
- Antitese
- Metafor
- Sammenligning
- Symbol (vanitas)
- Argumentation:
- Påstand, belæg, hjemmel.
- U/gyldighed ift sandt/falsk.
- Notetagning
- Synopsis: problemformulering, underspørgsmål, metodik, konklusion
- Mundtlig fremlæggelse
Kernestof
- C. Andersen: Hist, hvor vejen slår en bugt(1829).
- Ukendt: Tre små soldater.
- Homer: af Odysseen (v Otto Steen Due), 22. sang.
- Eminem: Infinite(lyrics), 1996.
- Sophus Claussen: Røg, 1899.
- Shakespeare, W.: Af Hamlet, 1601.
- Kingo, T.: Keed af Verden, og kier ad Himmelen, 1689.
- Kant, I.: Af: Hvad er oplysning?
- Michelsen, K.: Litteraturens perioder, s. 29-33
- Locke, J.: Af Anden afhandling om styreformen(1690).
- Holberg, L.: Epistel #89 og #303(1748-49).
- Goethe, J. W.: Replik til Kant.
- Ewald, J.: Da jeg var syg(1771).
- Oehlenschläger, A.: Hakon Jarls Død Eller Christendommens Indførsel i Norge(1803).
- Schiller, F.: Af: Menneskets æstetiske opdragelse (1794), s. 60-62 (Tolvte brev) og 72-78 (Femtende brev).
- Grundtvig, N. F. S.: Den signede Dag med Fryd vi seer(1846).
- Blicher, St. St.: Præludium(1838).
- Christensen, I.: af: Det(1969).
- Christensen, I.: af: Sommerfugledalen(1990).
- Leth, J.: Jeg er levende. (Film, 1999).
- Thomsen, S. U.: Levende(1983) og At tabe det hele og bære det med sig(1991).
Supplerende stof
- Den Store Danske: Metrik.
- Digte, rytme, rim.
- dk: Heksameter.
- Wiki om rim.
- Den Store Danske: Allegori.
- –: Komposition.
- Intro om argumentation.
- Michelsen, K.: Af: Litteraturens perioder (romantikken), s. 42-48.
- Synopsisformat.
- Fibiger, J.: Om Kierkegaards pseudonymer og Enten-Eller.
- Intro om romantisme.
- Pape, L. W.: Af: Inger Christensen, in: Danske digtere i det 20. århundrede, s. 381-382,
- Hesselund, E.: Ppt om Sommerfugledalen.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
- Indviduel vejledning og feedback
- Individuelle elevoplæg
- Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
Titel 04: Nyhedsgenrer
Omfang: 8,25 timer (11 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Kommunikationsanalyse
- Nyhedsformidlingens genrer og rationaler
- Arkivviden, meningsdannelse, adfærdsregulering, følelsesstimulering
- Genrernes funktion og anvendelse
- Samfundets behov for medier (4. statsmagt)
- Nye genrer og nyhedskriterier
- Presseetik
- Skriftlig aflevering: nyhedsopgave (5 fordybelsestimer)
Kernestof
- Danske nyhedssites og aviser fra perioden august-september 2018.
Supplerende stof
- Laswells kommunikationsmodel.
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 17-25(= pdf-slide 3-8).
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 25-31(pdf-slide 8-11).
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 70-76 (pdf-slide 1-3).
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 77-85(pdf-slide 4-8).
- Meilbye, M.: Journalistikkens grundtrin, s. 138-142(pdf-slide 1-5)
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Gruppeoplæg
Titel 05: Det moderne gennembrud og tidlig modernisme i Danmark
Omfang: Omfang: 23 timer (ti hovedfagstimer á to timer + fire lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Realisme og socialrealisme
- Naturalisme
- Kanonlitt.
- Norsk
- Værk
- Individualisme
- Modernitet
- Fortællertyper (alvidende, jeg-, eksplicit, implicit)
- Impressionisme
- Replikrealisme
- “Myte”
- Analyse, fortolkning og perspektivering
- Skriftlig aflevering (5 fordybelsestimer)
Kernestof
- Ibsen, H.: af Peer Gynt(1867).
- Brandes, G.: af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur(1871). Nota-version her: https://nota.dk/bibliotek/bog/falkenstjerne-dansk-litteratur-bind-2-fra-hc-andersen-til-johannes-v-jensen#ebook
- Jacobsen, J. P.: Arabesk(1874).
- Bang, H.: Foran Alteret(1880).
- Bang, H.: Impressionisme (en replik)(1890).
- Pontoppidan, H.: Naadsensbrød(1887).
- Ibsen, H.: af Et Dukkehjem(1879).
- Andersen Nexø, M.: af Pelle Erobreren(1906-10).
- Jensen, J. V.: Knokkelmanden(1907).
- Jensen, J. V.: af Digte(1906). VÆRK.
Supplerende stof
- K.: Litteraturens perioder, s. 58-65 (pdf-slide 1-4). Nota-version her!
- K.: Litteraturens perioder, s. 66-71 (pdf-slide 5-7). Nota-version her.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Værklæsning
- Gruppeoplæg
- Individuelt, skriftligt arbejde
Titel 06: Argumentation
Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Kommunikationsmodel
- Toulmins argumentmodel
- Argumenttyper
- Tegn
- Årsag
- Motivation
- Klassifikation
- Generalisering
- Autoritet
- Motivation
- Retorisk vs logisk argumentation
- Syllogismer
- Gyldighed og ugyldighed
- Bevidsthed om hjælpepræmissers rolle i argumentkritik
- Logik på teoriniveau (slutningsformer: abduktion, deduktion, induktion)
- Peirces “erkendelsesmotor”.
Kernestof
- Jesper Theilgaard: De unge skal mere på banen i klimadebatten. Pol.dk 16. august 2018.
- Martin Holmgaard Laursen: Den tredelte model – om abduktiv, induktiv og deduktiv undervisning og læring, in: Unge Pædagoger, nr. 5, 2004.
- Reklamer, nyhedsindslag og tv-debatter fra perioden sep.-okt. 2018.
- Foredrag/workshop om digital dannelse, IT-universitetet 19. september 2018.
Supplerende stof
- Oversigt over simple kommunikationsmodeller.
- Helle Borup: Argumentation, in: Ud med sproget - grundbog i retorik for gymnasiet og HF, Frydenlund 2007, s. 59-65.
- Oversigt over almindelige argumenttyper.
- Jon Espersen: Logik og argumenter, Hans Reitzels Forlag 1969, s. 20-22(slide 1-4.)
- Oversigt over induktiv, deduktiv og abduktiv slutningsform.
- Ciceros pentagram.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Digital dannelse
- Gruppeoplæg
Titel 07: Lyrik
Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Undergenrer
- Følelsesudtryk
- Den personlige erfaring
- Situationelle udtryk
- Fortætning
- Centrallyrik
- Normalsprog og brud
- Brudformer: metaforisk, grammatisk, medialt, semantisk og typografisk.
- Analyse og fortolkning
- Aggression og dekonstruktion i nyere, dansk lyrik
- Skriftlig aflevering: 5 fordybelsestimer
Kernestof
-
- Salomos højsang, Bibelen, GT, Højsangen, kap. 5-6.
- Kristensen, T.: Nat i Berlin (1921)
- Thomsen, S. U.: På en kirkegård så jeg en sten (1991).
- Leth, J.: Fausto Coppi (1967).
- Christensen, I.: af Sommerfugledalen (1991).
- Moestrup, M.: Hvad betyder det for sommerfuglen (2012).
- Hagen, C.: af White Girl(2012).
- Hassan, Y.: af Digte(2013).
Supplerende stof
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Gruppeoplæg
- Skriftlig arbejde
Titel 08: Retorik
Omfang: 6,75 timer (8 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Cicero: emne, afsender, modtager, omstændigheder, sprog.
- Retorisk arbejdsform: idé, disposition, udformning, memorering, fremføring
- Stilistik: Høj stil, neutral stil, lav stil, parataktisk og hypotaktisk syntaks
- Figurer: anafor, assonans, alliteration, antitese, epifor, hyperbel, interjektion, ironi, kiasme, litote, pleonasme, tautologi, retoriske spørgsmål, sarkasme
- Troper: Sammenligning, metafor, kognitive metaforer, metonymi, symbol, allegori, kunstpause, selvrettelse
Kernestof
- Martin Luther King: Jeg har en drøm.
Supplerende stof
- Beck, S.: af Gyldendals studiebog, læs pdf-slide 6-10 (fra “retorikkens områder.”
- Retoriske virkemidler.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Retorisk arbejdsform: invention, disposition, udformning, memorering, fremførelse af tale med frit, selvvalgt emne.
Titel 09: Højmodernisme
Omfang: 20,25 timer (ni hovedfagstimer á 120 min. + tre lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Modernitet
- Modernisme
- Realismekritik
- Rationalitets- og sprogkritik
- Avantgarde, herunder futurisme, ekspressionisme, dadaisme og surrealisme
- Brudæstetik
- Traditionsopgør -transformation
- Det ubevidste (Freuds personlighedsmodel).
- Stream of consciousness
- Fremlæggelse (5 fordybelsestimer)
Kernestof
- WWI-filmkollage.
- Klip fra Tykwer, T. mfl:Babylon Berlin(2017).
- Marinetti, F.: Futurismens manifest(1909).
- Bønnelycke, E.: Jeg ønsker mig en verden(1918) – se pdf-slide 4-5.
- Bernsen, M. mfl.: Fremtid til salg, Weekendavisen 2. marts 2018.
- Broby-Johansen, R.: BLOD(1922), heri læses kun: Odalisk-skønhed(pdf-slide 2) og Stridsmænd for det, vi elsker(pdf-slide 6).
- Ball, H.: Karawane(1923). Se pdf-slide 13.
- Demmiere, J.: Sound poetry(2016).
- Tzara, T.: Dadasang(1923). Se pdf-slide 13.
- Kafka, F.: Forvandlingen(1915), læs pdf-slide 2-6.
- Joyce, J.: Ulysses(4. kap., 1922)
Supplerende stof
- Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
- Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
- Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
- Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).
Arbejdsformer
- Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
- Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
- Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
- Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).
Titel 10: Morfologi, syntaks og grammatik
Omfang: 12 timer (16 lektioner á 45 min)
Faglige mål og fokuspunkter
- Ordklasser
- Substantiver
- køn, kasus og bestemthed
- Verber
- - person/tal, tempus (pluskvamperfektum
- /før datid, præteritum/datid,perfektum/før nutid, præsens/nutid, futurum exactum/før fremtid, futurum/fremtid + perfektum participium/kort tillægsform, præsens participium/lang tillægsform) , diatese (aktiv vs. passiv), modus, aspekt.
- Adjektiver
- gradbøjning
- Adverbier
- t-bøjning
- Numeraler
- mængde og orden
- Genitiv (hendes/sin)
- Sammensatte ord
- Morfemer
Syntaks
- Subjekt og verballed (nexus)
- Subjekt og nominativ
- Kongruens
- Implicit subjekt
- Foreløbigt og egentligt subjekt
- Transitive og intransitive verber
- Subjektsprædikat
- Syntagmer
- Helsætninger og ledsætninger
- Kommatering uden startkomma ift semantisk adskillelse af helsætninger, komma efter sidste ledsætning, indskud/tilføjelse, opremsning.
Kernestof
- Dansk sprognævn: adverbier.
- Dansk sprognævn: adverbielt -t.
- Numeraler: mængde- og ordenstal. Bogstavering.
- Dansk sprognævn: Typiske problemer.
- Dansk sprognævn: Ad eller af.
- Dansk sprognævn: Ad eller af-øvelser.
- Dansk sprognævn: r-problemer.
- Dansk sprognævn:
- Øvelser med r-problemer.
- Dansk sprognævn: Hans, hendes eller sin.
- øvelser.
- Sproget.dk: Kommaøvelser.
- Sproget.dk: kommaregler og øvelser.
Supplerende stof
- Uhre Hansen, A. og Mette Brusgaard: af Jeg er sprog (ordklasser og substantiver).
- Opsamling om verber, s. 3-6.
- Gottschalk, R. og M. Terp mfl.: Sprogenes verden, s. 34-36.
- jf. Gottschalk, R. og M. Terp mfl.:Sprogenes verden s. 47-53. ibid., s. 54-59.
- jf. Gottschalk, R. og M. Terp mfl.: Sprogenes verden, s. 66-73.
- jf. Gottschalk, R. og M. Terp mfl.: Sprogenes verden, s. 74-76.
Arbejdsformer
- Individuelt arbejde (it-baserede øvelser)
- Klassegennemgang
Titel 11: Historisk læsning og metode (jf. historieopgave)
Omfang: 13 lektioner á 45 min. = 9,75 timer.
Faglige mål og fokuspunkter
- Redegørelse
- Diskussion
- Vurdering
- Analyse
- Fortolkning
- Perspektivering
- Henvisning
- Citatteknik
- Litteraturliste
- Noteapparat
- Skriveøvelser (inkl. fordybelsestid)
Kernestof
- Descartes, R.: af Om metoden (1637).
- Hitler, A.: af Min kamp (1924).
- Marx, K.: af Kommunismens manifest (1848).
- Pratt. H.: Corto Maltese - en midvintermorgens drøm (1987).
Supplerende stof
- Tjek Weile, S.: Om at skrive en redegørelse.
- Fibiger, J.: En strid om ord (af Litteraturens veje, 1991).
- Weile, S.: Om at skrive en diskussion.
Arbejdsformer
- Klasseuv.
- Gruppearbejde
- Indviduelt arbejde: skriveøvelser
- Oplæsning og respons
- Redigering
Titel 12: Lars von Trier (filmforløb)
Omfang: 11,25 timer (15 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Genrebevidsthed (kontraktforhold)
- Genreblandinger
- Forløbsanalyse
- Montageanalyse
- Filmiske stilforhold (lys, lyd, montage)
- Karaktertegning
- Miljøbeskrivelse
- Tematisk analyse
- Intertekstualitet (ref. Bibelen, GT og NT)
- Dogme ‘95
- Perspektivering
- Fordybelsestid (skriftlighed)
- Receptionsanalyse
Kernestof
- Trier: Riget I, 1:4 (1994).
- Trier, L. v.: Dogville (2003). VÆRK
- Trier, L. v.: Idioterne (1998).
Supplerende stof
- Poulsen. H.: Lars von Triers univers, s. 102-106.
- Poulsen, H.: Lars von Triers univers, s. 153-158.
- Poulsen, H.: Lars von Triers univers, s. 13-20.
Arbejdsformer
- Klasseuv.
- Klassediskussion
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde
- It-baseret research ift receptionsanalyse
Titel 13: Karen Blixen (kanon/tekstanalyse)
Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Kulturhistorie
- Kanonlæsning (værk)
- Tekstanalyse
- Nykritisk metode
Kernestof
- Blixen, K.: Sorg-Agre (1943).
Supplerende stof
- Fibiger mfl.: Litteraturens veje.
Titel 14: Semantik og billedanalyse Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof
Arbejdsformer Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, gruppeoplæg. |
|||||||||
Titel 15:Kreativ skrivning (journalistik) Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof Arbejdsformer
|
|||||||||
Titel 16: Litteraturhistorie: fra det 20. til det 21. århundrede Omfang: 13 timer (5 lektioner á 2 timer + 4 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 3 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof
Arbejdsformer
|
|||||||||
Titel 17: Kreativ skrivning (essayistik) Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof Arbejdsformer
|
|||||||||
Titel 18: Sociolingvistik Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min.) Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof Arbejdsformer Klasse-uv Gruppearbejde Gruppeoplæg Titel 19. Litteratur i nutiden II Omfang: 13 timer (5 lektioner á to timer + 4 lektioner á 45 min.) Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Supplerende stof
Arbejdsformer Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, gruppeoplæg, research. Titel 20: Mundtlighed og remediering Omfang: 16 timer + Fordybelsestid: 5 timer + TP-timer og praktikprojekt-timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof Elevernes årsopgaver:
Arbejdsformer
Titel 21: Akademisk skrivning Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 3 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Arbejdsformer
Titel 22: Litteratur i nutiden III Omfang: 17,5 timer + Fordybelsestid: 5 timer. Faglige mål og fokuspunkter
Kernestof
Arbejdsformer
|