2. hf engelsk studieplan efterår 2021(ANB)
1.Emne:
Intro
Omfang: 5 timer
Kernetekster:
Hemingway, Cat in the Rain
Handout: Conversation board game
Handout: Abandoned places (photos+questions)
Særlige fokuspunkter:
repetition af analyseredskaber, mundtlighed
Krav/ læreplan: forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner /udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
2. Emne:
Fairytales
Omfang: 12 timer+4 timers fordybelse
Kernestof:
Brothers Grimm: Little Snow-White
Disney version (uddr.)
Little Red Riding Hood (5 forskellige versioner)
NPR: How Disney Princesses Influence Girls Around The World
The Atlantic: The Stone Monster (animation)
Dina Goldstein: Fallen Princesses. Narrative Photography.
Theory
Handout: Fairytale elements and common motifs
Handout: The actantial model
Særlige fokuspunkter:
definition af og analyse af eventyr, bl.a. vha. aktantmodellen, diskussion i moderne kontekst af køn i eventyr og Disneyfilm; eventyr som moraliserende fortællinger.
Krav/læreplan: analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode; perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
3. Emne:
Rhetoric
Omfang: 15 timer
Kernestof:
Martin Luther King, I Have a Dream, August 28 1963 (extract: ending)
https://kinginstitute.stanford.edu/king-papers/documents/i-have-dream-address-delivered-march-washington-jobs-and-freedom
Barack Obama, A More Perfect Union, 18 March 2008, i Worlds of English (extract)
Barack Obama, Election Night Victory speech, 4 November2008 (extract)
https://edition.cnn.com/2008/POLITICS/11/04/obama.transcript/
Emma Watson, HeForShe, UN Campaign 2014
https://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/9/emma-watson-gender-equality-is-your-issue-too
Supplerende
Rhetorical devices/ retoriske virkemidler (selvproduceret materiale)
How to read non-fiction texts (based on Contexts)
Magtens treadling I US / Checks and balances
Youtube:
Obama Election Night 2008, full speech
Martin Luther King, I Have a Dream (extract)
Martin Luther King, I Have Been to the Mountain Top, April 3 1968 (extract)
Emma Watson, HeForShe, UN 2014, full speech
Særlige fokuspunkter: retoriske virkemidler, appelformer, det retoriske pentagram, non-fiction analyse. Diskussion af de amerikanske værdier en del af talerne hviler på.
Krav/ læreplaner: væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA; et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
4. Emne:
Skriftlighedsforløb (integreret)
Omfang: 15 timer
Kernestof:
Minlæring.dk: grammatik på B-niveau
Materiale fra Sproglinks.dk
Uddrag af Hf-B eksamenssæt.
Særlige fokuspunkter:
Novelle- og filmanalyse som eksempler på fagets skriftlige genrer.
Krav/læreplan:
– skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
– anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
5. Emne:
Værklæsning (startes efterårssemester, færdiggøres forårssemester)
Omfang (efterår: 6 timer)
Kernestof: skrevet værk (individuelle valg med visse begrænsninger)
Særlige fokuspunkter: Værkerne læses individuelt med opsamling i grupper og i klassen. Produktkrav: opgave og fremlæggelse.
Krav/ læreplan: et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.