Realiseret studieplan Musik B, Lærer: SG
Omfang: 80 timer
Læringsmål:
Basisteori: nodelære og musikteori, funktionsharmonisk analyse, modalharmonik.
Basisteori
Johannes Grønager ”Nøgle til musikken”
s.7-26 elementær musikteori
- 33-34 akkorder
Funktionsharmonisk analyse
Jakob Jensen ”Harmonik – en toneart og dens akkorder”
- 1-11
Modalharmonik
Jakob Jensen ”Harmonik – en toneart og dens akkorder” s. 19-22
samt uddrag af ”Popmusik og modalharmonik” af Martin Harmann. Ibog Systime
Læringsmål: At forstå og analysere harmonik udfra en modalharmonisk vinkel.
Arbejdsformer: Eleverne laver skriftlige analyser. Vi gennemgår udvalgte eksempler på mixolydisk, lydisk, frygisk, æolisk og dorisk harmonik.
2 emner:
Kernestof:
Danske folkeviser
R&B
Læringsmål:
Eleverne har via mundtlige oplæg og deltagelse lavet analyse af vokalstemmernes roller og melodikkens opbygning i musikken indenfor de to musikemner.
Akkompagnementet til de to emner inddrages så vidt muligt i analysen til beskrivelse af genrerne.
Orkester har arbejdet med :
Dvorak: slavisk dans
Klezmer:Freilach liber nacht
Klezmer: Warsaw
Shostakovich: Wals no 2
Carl Nielsen: Orientalsk festmarch
Piazolla: Ivierno Porteno
Shostakovich: Fugue
Sibelius: Finlandia
Andrew Lloyd Webber: Phantom of the opera
Coldplay: Viva la Vida
Leigh Harline: When you wish upon a star
William Kirkpatrick: Away in a manger
Praetorius: Ein rose ist entsprungen
Morricone: The good, the bad, the ugly
Vivaldi: Ouverture Allegro assai
Brahms: Ungarsk dans no 1
Ole Reimer: Don P
Yann Tiersen: La Plage
Thaikovsky: Marche slav
Folk: Wasserlied
Bette Midler: The Rose
Film tema: Slay the spire
Johan Strauss: Persian March
Koret har arbejdet med:
Tv2: Hele verden
Christina Georgina Rossetti: In The Bleak Midwinter
Eyvind Skele og Tore Aa: En stjerne skinner i nat.
En rose så jeg skyde
Queen: Bohemian Rhapsody
Beatles: Here comes the sun
Adam Oehlenschläger/ Henrik Rung Underlige aftenlufte
Johannes Johansen/ Waldemar Åhlén 1933 Sommersalme