Michael Skolen hjælper skole i Mykolayiv i Ukraine – og du/I kan også hjælpe!

I uge 45 vil 10. klasserne på Michael Skolen i Herlev og Vidar Skolen i Gentofte indsamle skoleudstyr i samarbejde med nødhjælpsorganisationen ‘Bevar Ukraine’. Udstyret skal sendes til havnebyen Mykolayiv i det sydøstlige Ukraine, hvor skolerne allerede er i gang med genopbygningen i håb om, at eleverne kan vende tilbage til deres klasser efter jul.

Over 1000 skoler er blevet ødelagt i Ukraine siden 24. februar 2022*. Bevar Ukraine har fået kontakt med en skole i det centrale Mykolayiv, som blev delvist ødelagt af russiske bomber sidste år. Skolen har bl.a. brug for funktionsdygtige laptops og smartphones, power banks og bøger på engelsk. De har også brug for varme tæpper, isolerende måtter (f.eks. liggeunderlag) og batteridrevne lamper til deres beskyttelsesrum.

Lige nu er det forbudt at gå fysisk i skole i Mykolayiv og mange andre byer tæt på fronten, fordi det er for farligt. Så alle elever bliver undervist online. Men eleverne har brug for at komme tilbage og være sammen med deres kammerater. Derfor reparerer man de ødelagte bygninger og bygger beskyttelsesrum på alle skoler.
De danske elever vil bede om hjælp fra forældre, naboer, lokale virksomheder m.fl. I begyndelsen af uge 45 vil de uddele flyers, skrive nyhedsbreve og poste på sociale medier. Her vil de fortælle mere om, hvad præcist der er behov for.

Projektet er en del af en større bevilling fra Udenrigsministeriets ‘GLOBUS pulje’, som har til formål at engagere danske unge i FN’s Verdensmål og globalt udviklingsarbejde. I projektperioden sender Bevar Ukraine bl.a. medicinsk udstyr og skolemøbler til Ukraine.
Sammen er vi stærkere!