Realiseret Studieplan Musik HF2021

Musik HF 2021 B-niveau +A-niveau 1. HF (2021/2022)

B niveau: 

Emne: Kor og orkesterturné/ koncerter 

Eleverne sammensætter og øver selvstændigt et sang og orkester repertoire, som fremføres på rejsen. Eleverne superviseres af musiklæren.

Faglige mål og fokuspunkter:

- arbejde kreativt med og samarbejde om indstudering, fortolkning, fremførelse og udvælgelse af materiale til koncertoptræden. Selvstændige øveprocesser.

At være realistisk i forhold til egen formåen.

Prima vista sang.

- udtrykke sig på sit instrument.

- opnå instrumentaltekniske musikalske færdigheder indenfor nodelæsning, teori, rytmik, artikulation og klang.

Emne: musiklære/teori/hørelære

Materialer: 

-Johannes Grønager ”Nøgle til musikken”
s.7-42

-Musicality -Musikipedia: Nodelæsning, Intervaller, skalaer, akkorder, funktions harmonik, Groove analyse

-Musikkens Grundbegreber Inge Bjarke s. 6-36

Læringsmål:
Basisteori, nodelære og musikteori, funktionsharmonisk analyse, akkord opbygning 

Arbejdsformer: 

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)

Emne: Musik historie+ politiskmusik

Materialer: 

-Musikipedia musikhistorie

-Takter til tiden af Mikkel Guldhammer s. 12-41

Læringsmål: 

Kunne sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre - og stilmæssig sammenhæng. Historisk perspektiv på den ny politiske orientering i musikbranchen. 

Arbejdsformer: 

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

Emne: Musikalskproduktion (fagligtsamspil med dansk)

Materialer: 

Lyd og Lyrik af Pia Rasmussen, Lasse Nielsen og Marie Højlund (en e-bog.)

Læringsmål:

Eleverne skal lære hvordan tekst, billede og lyd kan understøtte hinanden og forstærke måden hvorpå et budskab kan formidles. Eleven skal øve mig i at skabe et produkt med de virkemidler man kan tage i brug når man arbejder med billede og lyd. 

Arbejdsformer

kreativt med musik og lyd via computer.

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Musikalskhjemme arbejde (fordybelsestid)

Emne: Form Analyse

Materialer:

Uffe Englund Musik metoder til Analyse

S. 155-161

Læringsmål: 

Begreber, og fagudtryk omkring formanalyse. 

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

Emne sang/Kor

Materialer:

Sebastian: Fuld af nattens stjerner

Carl Nielsen: Underlige aftenlufte

Waldemar Åhlén: Sommersalme.

Læringsmål: 

Synge flerstemmige sange á cappella eller med instrumental ledsagelse. Kendskab til udvalg kor- og musiklitteraturens store værker fra ind- og udland. Synge ud fra et lettere kompliceret nodebillede med flere stemmer.

Arbejdsformer: 

Traditionel lærestyret Kor undervisning.

Emne Orkester/Sammenspil/ MUSIK A+b

Materialer

Klezmer musik: 

Warsaw

Teplicher

Freilach liber nacht

Firn a heim

Elev Arrangementer 

Jutlandia

Spider

Viva la vida

Pop/klassisk

El tango de Roxanne

Persian march

The daring of her White eyes tango

Ohnr Dich

Waltz No 2

Romeo og Julie ouverture

Læringsmål: 

Omsætte den egenhændige forberedelse – øvningen på det individuelle instrument derhjemme – til sammenspil med andre instrumenter i samme instrumentgruppe At kunne bidrage til et fælles harmonisk udtryk.
At kunne udtrykke sig på sit instrument med intonation, klangfuldhed, dynamik og præcision. At kunne spille efter en orkesterstemme. At kunne indgå I sammenspil med instrumenter I forskellige instrumentgrupper, og derved bidrage til et fælles harmonisk udtryk. Eleverne får erfaringer med hvordan forskellige klangudtryk kan harmonere. At kunne udtrykke sig med rytmisk sikkerhed.
At kunne udføre rytmiske noterede figurer. 

Arbejdsformer

  • Orkesterundervisning

MUSIK A har yderliger haft

 Emne: Musiklære/Teori/Hørelære/Sammenspil A- niveau 

Materialer

Bastarden “ Thomas Hammer s. 31-45 

Læringsmål:

At kunne aflytte et Grove og benytte relevant fagtermonologi som Puls, Modrytme, Lift, Komplementærrytmik mm.

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Gruppearbejde
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

EMNE: Rotation og sammenspil 

Materialer:

Simple pop/rock musik  elevers egne arrangementer 

Læringsmål: 

Primært: At være en aktiv og skabende deltager i Rytmegruppen på trommer bas guitar og klaver.. At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen. Sekundært: At få et indledende indblik i den tekniske side af at spille sammen: Hvordan skaber man balance i et lydbillede? 

Arbejdsformer:

  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde

Emne: Modalharmonik /Kirketonearter, trinanalyse, bevægelsesmønster 

Materialer

“Popmusik og Modalharmonik” Martin Hamann s. 1- 54 

Læringsmål: 

At kunne benytte kirketonarter Trinanalyse til at analyser og komponere popmusik. 

Arrangement: 

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)
  • Gruppeooplæg

Emne: Analyse og arrangement

Materialer: 

Uffe Englund Musik metoder til Analyse

S 155-161

Arbejdsformer:

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde

Emne: Koncerter

Musik A holdet har øvet op til koncert i tivoli sommeren 2021 Med flg. konncert program: 

Materialer bla. 

Slash - World on Fire Full

Magnus Karlshøj, og  Rosa Købke-  Oceans

Sys Bjerre -Tættere på stjerne

Steely Dan 

To day

Jazz cower

 

Læringsmål

At være en aktiv og skabende deltager i sammenspillet at kunne være solist og kunne akkopanneger At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen.

At optræde overgange i musikken og performance

Arbejdsformer:

  • Gruppearbejde
  • Indviduel vejledning og feedback