Intenderet studieplan Musik A+ B HF 2021

Efterår 2021

Grundlæggende nodelære

Hvad er musik ?
-Noder, -Nøgler -Skalaer, -Treklange,- Akkorder- Rytmer ”Nøglen til musikken – grundlæggende musikteori” (Grønager, Systime)
Elementær Musikteori: s. 7-42. (inkl. øvelser)
Udvalgt fra ”Musikkens Grundbegreber” (Inge Bjarke, MUFO, 1991)
s. 6-36+ 63-68

Faglige mål og fokuspunkter:
At erhverve sig grundlæggende analytiske evner både i forhold til den klassiske og den rytmiske musik.
At oparbejde en bevidsthed om musikkens formelle komponenter.
At udbygge det teoretiske fundament for at dygtiggøre sig i praksis.
At etablere et fagsprog /en fagterminologi som afstedkommer præcision ift. at beskrive forskellige virkemidler i musikken.

Akkorder/treklange

Kernestof:
Opbygning af 3- og 4-klange samt omvendinger.

Treklange, dur, mol form. forst. med udvidelser

Becifringsnotering

Den tonale kadance

Inge Bjarke: Musikkens grundbegreber

Faglige mål og fokuspunkter:
Ud fra et nodebillede teoretisk at analysere tre- og firklange i dur og mol samt simple kadencer. Både teoretisk og praktisk. + At kunne spille en nem sats på klaver/keyaboard

Musikhistorie/Politisk musik

Kernestof:
Gennemgang af musikkens påvirke af politik og omvendt, Gennemgang og analyser af div. politiske sange. Selvstændigt arbejde med emnet samtidig med praktisk udøvelse af musikken.

Faglige mål og fokuspunkter:
Kunne sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre – og stilmæssig sammenhæng
At kunne sætte nutidigt musik i et historisk perspektiv.
Bevidsthed om den musikalskhistoriske udvikling. Opsøge, bearbejde og anvende fagrelevant kildemateriale.

Kompetencer:
Fælles puls, sammenspil
Introducere til og instrumenter, og opnå elementær kendskab til forskellige Instrumenter

Funktions analyse

Funktions harmonik:
Musiklære/Teori/Hørelære -Funktionsbegreber
Trinanalyse, Inge Bjarke: Musikkens grundbegreber

Faglige mål og fokuspunkter:Anvende funktionsbegrebet som grundlag for senere analyse af klingende og noteret musik

Digital musik og produktion

Kernestof:
Synthesizere programmeres ved et register af waveforms, som danner lydene: vi arbejder sammen med filtre, forstærkere og effekter.

Faglige mål og fokuspunkter:
Fokus på lyd, tonedannelse, klang og akustik, optageteknik, sampling og digitalisering samt opnår softwarekend- skab.

A-niveau

Grove analyse og Rotation sammenspil

Groove analyse:
Bas, trommer, Guitar
Analyse af enkel pop/ rock musik
“Bastarden “ Thomas Hammer s. 31-45
Rotation og sammenspil:
flere simple pop/rock nummer.

Faglige mål og fokuspunkter:
Primært: At være en aktiv og skabende deltager i Rytmegruppen på trommer bas guitar og klaver.. At turde udtrykke egen musikalitet og tilføre musikalsk idéstof til indstuderingsprocessen. Sekundært: At få et indledende indblik i den tekniske side af at spille sammen: Hvordan skaber man balance i et lydbillede?
At kunne aflytte et Grove og benytte relevant fagtermonologi som Puls, Modrytme, Lift, Komplementærrytmik mm.

Modalharmonik og Solo

Modalharmonik
Kirketonearter, trinanalyse, bevægelsesmønster
“Popmusik og Modalharmonik” Martin Hamann s. 1- 54

Primært : At kunne benytte kirketonarter
Trinanalyse til at analyser og komponere popmusik.

Kor MUSIK A+B

Kernestof:
Udvalg af 3- og 4 stemmige korsatser, fra forskellige perioder øves frem mod koncertoptræden:

Bent Fabric: – medley
Forelsket i København
Carl Nielsen: Tit er jeg glad
Sebastian: Fuld af nattens stjerner
Derudover et udvalg af kendte julesange.

Faglige mål og fokus:
Synge flerstemmige sange á cappella eller med instrumental ledsagelse. Kendskab til udvalg kor- og musiklitteraturens store værker fra ind- og udland.
Synge ud fra et lettere kompliceret nodebillede med flere stemmer.
At kunne følge en dirigent.
At kunne synge med stemmeomfang, klangfuldhed, præcision og intonation.

Orkester/sammenspil

“Into the wild” Ebunny
“Waltz no 2.” “Shostakovich”
“Ohne Dich” Rammstein.

Faglige mål og fokuspunkter:
At kunne omsætte den egenhændige forberedelse – øvningen på det individuelle instrument derhjemme – til sammenspil med andre instrumenter i samme instrumentgruppe
At kunne bidrage til et fælles harmonisk udtryk.
At kunne udtrykke sig på sit instrument med intonation, klangfuldhed, dynamik og præcision. At kunne spille efter en orkesterstemme. At kunne indgå I sammenspil med instrumenter I forskellige instrumentgrupper, og derved bidrage til et fælles harmonisk udtryk. Eleverne får erfaringer med hvordan forskellige klangudtryk kan harmonere. At kunne udtrykke sig med rytmisk sikkerhed.
At kunne udføre rytmiske noterede figurer.