Realiseret studieplan Poetik og Genre, Lærer: NIR


Titel 1 og 2: Poetik og Genre

Kernestof:

Aristoteles: Poetikken, Kbh. 2004
August Strindberg: ”Forord til Fröken Julie”, Stockholm 1888,
Bertolt Brecht: ”Det moderne teater er det episke teater” i Brecht: Om tidens teater, Kbh. 1982.
Ambrosius Stub: ”Menneskets Levnets-Lob” (1777)
Adam Oehlenschläger: ”Hymne” (1802)
C. Baudelaire: ”Hymne til skønheden” (1857)
Goethe: ”Wandrers Nachtlied II” (1780)
Johannes Ewald: ”Fragment” (ca. 1772-74)
Per Højholt: ”En klassiker” (1979/80)
Mette Moestrup: ”På Halmtorvet” (2006)
Schack Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
Schack Staffeldt: ”Liljen og Dugdraaben” (1808)
H. C. Andersen: ”Poesien” (1854)
H. C. Andersen: ”Erindringer” (ca. 1832)
H. C. Andersen: ”Historien om en Moder” (1847/48)
Peter Seeberg: ”Argumenter for benådning” (1976)
Per Højholt: ”En regn”
Per Højholt: ”Vejret nu”

Supplerende stof:

Den store Danske, fx poetik, metrik, romantik, modernsime
Gads litteraturleksikon, 2000
B. Austring: Æstetik og læring, Kbh. 2006, p. 21
Bertolt Brecht: Mutter Courage og hendes børn, Kbh. 1973
Darger, B. m.fl. Begreb om dansk – side 1-30
Digterstemmer, 1996
”Ildfisken”, nr. 29, 2002
Intro om argumentation
I. Kant: Hvad er oplysning? (1784)
Allan Karker: Dansk i tusind år, 2. rev. udg., Kbh. 2001
Michelsen, K.: Litteraturens perioder, s. 29-41
Intro om internationale periodeinddelinger
Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Retoriske virkemidler.
Asta Olivia Nordenhof: ”min farmor blev ved med at ryge...”, Kbh. 2013Asta Olivia Nordenhofs første blog, læs ”02/15/14 – 9:50: Article 0”
P. Wivel: ”Rousseau og menneskerettighedernes fødsel” (2002)

Forfatterportrætter:

H. C. Andersen
Johs. Ewald,
Adam Oehlenschläger
Schack Staffeldt
Ambrosius Stub

Fag: Dansk efterår 2019

Lærer: JKN


Titel 03

Nyhedsjournalistik

Omfang: 7,5 timer (10 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Kommunikationsmodeller

  • Arkivviden, meningsdannelse, adfærdsregulering, følelsesstimulering.

  • Nytte- og pligtetik

  • Nyhedsdefinitioner

  • Nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt + delbarhed og klikbarhed)

  • Klassiske nyhedsgenrer (nyhed, nyhedsreportage, partsinterview, ekspertinterview, underholdningsinterview, portrætinterview, voxpop)

  • Nyhedsjournalistisk opgave

Kernestof

  • Udvalg af dagsaktuelle nyhedshistorier, august-september 2019. 

Supplerende stof

Arbejdsformer

Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, netbaseret research, skriftlig opgave.

Titel 04

Litteraturhistorie: romantik, realisme og tidlig modernisme

Omfang: 32,25 timer (15 lektioner á to timer + 3 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 7,5 timer. 

Faglige mål og fokuspunkter

  • Universalromantik Åndsbegrebet (HC Ørsted)

  • Organismetanken

  • Romantisme

  • Individualisering

  • Eksistentialisme 

  • Det moderne gennembrud

  • Debatlitteratur (køn, sociale forhold, økonomi, religion, naturvidenskab)

  • Darwinisme og darwinismekritik

  • Realistisk drama (hverdagsrealisme)

  • Impressionisme

  • Socialhistorie og -kritik

  • Symbolisme

  • Modernebegreber

  • Modernitetsbegreber

  • Modernisme

  • Historisk metode (ny-historicisme, hermeneutik)

  • Fortolkningsstrategier

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Notetagning

  • Klassediskussion

  • Opsamling

  • Gruppearbejde

  • Gruppefremlæggelser

  • Individuel research

  • Skriftligt arbejde

Titel 05

Argumentation

Omfang: 6,75 timer (9 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Toulmins argumentmodel

  • Argumenttyper

    • Tegn

    • Årsag

    • Motivation

    • Klassifikation

    • Generalisering

    • Autoritet

    • Motivation

  • Retorisk vs logisk argumentation

  • Syllogismer

  • Gyldighed og ugyldighed

  • Holdbarhed

  • Logik på teoriniveau (slutningsformer: abduktion, deduktion, induktion)

  • Peirces “erkendelsesmotor”.

  • Argumentation

  • Digital kildebehandling

Kernestof

  • Villemoes, S. mfl.: Debat om børns ret til juridisk kønsskifte, facebook sommer 2019.

  • Lindberg, K.: Mica Oh holder øje med, om din halloween-udklædning er krænkende: »Det er typisk for hvide, at de gør, hvad der passer dem«, www.b.dk 17. oktober 2019.

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Klasseundervisning

  • Gruppearbejde

  • Individuelle oplæg

  • Skriftlig opgave

Titel 06

Lyrik

Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.) I perioden desuden fordybelsestid: 5 timer (andet tema/Praktikprojekt)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Lyrikkens undergenrer

  • Følelsesudtryk

  • Den personlige erfaring

  • Situationelle udtryk

  • Fortætning

  • Intertekstualitet

  • Metrik (rytme og rim)

  • Metafor og metonymi

  • Sonet

  • Haiku

  • Centrallyrik

  • Normalsprog og brud

  • Brudformer: metaforisk, grammatisk, medialt, semantisk og typografisk.

  • Aggression og dekonstruktion i nyere, dansk lyrik

  • Paratekster

  • Digitale uv-midler og film (selvfremstillinger)

Kernestof

  • Grundtvig, N.: Den signede dag med fryd vi ser

  • Aakjær, J.: Jeg bærer med smil min byrde

  • Christensen, I.: af Det.  

  • Eric, C.: af Nike.

  • Leth, J.: Fausto Coppi.

  • Hagen, C.: af White Girl.

  • Hørslev, L.: Jeg skrår over vejen.

  • Ravn, O.: Guldhjerterne (se pdf-slide 5).

  • + diverse digte, eleverne medbragte… 

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Klassediskussion

  • Gruppeoplæg

  • Individuelle oplæg

  • It-baseret research (læringsplatforme)

Titel 07

Kreativ skrivning

Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min. + interessetid!) + kabaretaften (liveperformance for skole og offentlighed) + fordybelsestid: 5 timer (afløsningsopgave)

Faglige mål og foksupunkter

Kreativ skrivning

Arbejdsformer

Gruppearbejde

Individuelt arbejde

Filmproduktion

Kollektiv tekstproduktion

Performance

Titel 08: Retorik og remediering

 

Omfang: 9 timer (12 x 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.

 

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Retorisk arbejdsform: invention, disposition, udformning, memorering, fremførelse af tale med frit, selvvalgt emne.

  • Retoriske appeller

  • Argumentation i praksis

  • Remediering

  • Kreativitet

OPGAVER:

  • Individuel fremlæggelse: Du skal skabe en tale over et selvvalgt emne, hvori indgår minimum et gyldigt argument og en reflekteret anvendelse af retoriske appeller, der tager højde for målgruppen (klassen) og kommunikationssituationen. Talen skal vare 4-5 minutter.

  • Du skal remediere den tale, du har brugt i klassen, idet du omformer den til et andet medie og forholder dig til en anden målgruppe (efter eget valg). Du kan vælge at lave en podcast, en powerpoint, en prezi, en video, en sang eller du kan vælge at skrive et digt eller en nyhedsartikel. Du skal huske at anføre din målgruppe.

 

Kernestof:

 

Supplerende stof:

 

Arbejdsformer:

  • Individuelt arbejde

  • Vejledning/coaching

  • Skriftligt arbejde

  • Mundtlig fremlæggelse

  • Remediering

  • Klasse-feedback

Titel 09: Litteraturhistorie - højmodernisme

 

Omfang: 25,25 timer (10 lektioner á 120 min + 7 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer.

 

Faglige mål og fokuspunkter

  • Epokale modernebegreber (materialistisk: fra industrialisering og frem, idealistisk: fra rationalisme/humanisme og frem)

  • Modernisme

  • Traditions- og realismekritik

  • Avantgarde

  • (futurisme ekspressionisme

  • dadaisme

  • surrealisme)

  • Brudæstetik

  • Freud

  • Stream of consiousness

  • Hyperrealisme

  • Dansk modernisme (60’ermodernisme)

  • Beat

 

Kernestof

 

Supplerende stof

 

Arbejdsformer

  • Klasseundervsining

  • Skriftligt arbejde

  • Gruppearbejde

  • Individuelle oplæg

  • mm…

Titel 10: Historisk læsning, historicisme og hermeneutik

 

Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer.

 

Faglige mål og fokuspunkter

  • Hermeneutik

  • historicisme

  • historiekritik

  • litteraturhistorisk teori

  • metodebevidsthed

  • akademisk opgaveteknik

Prøveeksempel:

  • Problemformulering

1) Hvordan er futurismen, som den kom til udtryk som avantgardebevægelse i begyndelsen af det 20. århundrede, relateret til fascismen som politisk ideologi?

a.     Redegør for futurismen, idet du giver en kildekritisk analyse af Filippo Marinettis Futurismens manifest (1909).

b.     Redegør for fascismen, idet du inddrager uddrag af Ferdinando Loffredo Familiepolitik (1938). (Nb. Du skal bruge UNI- eller biblioteks-login for at åbne linket til fascimen).

c.     Diskutér forskelle og ligheder mellem futurisme og fascisme.

d.     Giv en samlet vurdering, der besvarer problemstillingens hovedspørgsmål (1).

 

Kernestof

 

Supplerende stof

 

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

  • Fjernundervisning (corona-forløb/nødundervisning)

  • Skriftligt arbejde

Titel 11: Dokumentarfilm

 

Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid: 5 timer

 

Faglige mål og fokuspunkter

  • Dokumentargenre

  • Kontraktforhold

  • Konstituenter/koder

  • Anmeldelse

  • Essay

  • Redegørelse

  • Det prægnante eksempel

  • Fortolkning

  • OPGAVE: Essay med titlen "Dokumenteret ung anno 2020," hvor I dels anmelder de to-tre film, dels reflekterer over, hvordan filmene svarer til/ikke svarer til jeres egne selv- og generationserfaringer.

 

Kernestof

 

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Skriftligt arbejde

Titel 12: Kanon-forløb

 

Omfang: 6,75 timer (9 lektioner á 45 min.)

 

Faglige mål og fokuspunkter

  • Fortællerforhold

  • Komposition

  • Stilistik

  • Forløbsanalyse

  • Miljøbeskrivelse

  • Personkarakteristik

  • Tematik

  • Fortolkning

  • Historisk perspektivering (romantik, klassicisme, 2. verdenskrig)

  • Eksistentialisme

 

Kernestof

  • Martin A. Hansen: Offer (1950).

 

Supplerende stof

 

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Fjernundervisning (corona-forløb, nødundervisning)

Titel 13: Litteraturhistorie, tre nedslag (1940’erne, 60’erne, 70’erne)

 

Omfang: 11,5 timer (5 lektioner á 2 timer + 2 lektioner á 45 min.)

 

Faglige mål og fokuspunkter

  • Fra højmodernistisk meningskritik til 2. fasemodernismens civilisationskritik

  • (ca. 2. verdenskrig - 1970’erne)

  • Historieteori

  • Konfrontationslyrik

  • Fremmedgørelseslitteratur

  • Feminisme

 

Kernestof

 

Supplerende stof

 

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Klasseundervisning

  • Gruppeoplæg

  • mm.