1.hf (hf2022) engelsk efterår 2022 (ANB)

 

1.emne:

The American Dream

Omfang: 20 timer + 5 timers fordybelse

Kernestof:

Trailer og film: Patti Cakes (2017)

Studs Terkel: Call Me Arnold (1980)

M.L.King Jr.: I Have a Dream (1963)

  1. Obama: Reclaiming the American Dream (2007)

Supplerende:

Yderligere tekster og arbejdsspørgsmål om The American Dream fra: A.M. Finderup et al., Worlds of English, Systime, 2022

Filmcentralen: arbejdsspørgsmål til Patti Cakes

Filmcentralen: Filmiske virkemidler

CFU: Working with English films

Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, gruppearbejde

Særlige fokuspunkter: tematisk læsning af tekster om The American Dream i et historisk og samtidigt perspektiv.

Krav/læreplan: Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

2. Emne:

City Life

Omfang 12 timer+4 timers fordybelse

Kernestof:

Charles Higson, The Red Line (1993)

Paul Auster, City of Glass (uddr.) (1985)

Paul Auster, City of Glass/som graphic novel (uddr.) (2004)

Ezra Pound, In a Station of the Metro (1913)

William Wordsworth, Lines Composed upon Westminster Bridge (1803)

Dokumentar: Cities on speed/ Mumbai Disconnected (2009)

Individuelt valgte musikvideoer med storby som tema.

Siri Hustvedt, Living With Strangers (2002)

The Atlantic: India is Burning (2012)

(sidste to tekster som led i differentieret undervisning)

Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, gruppearbejde, pararbejde, fremlæggelser

Særlige fokuspunkter: tematisk læsning af tekster om storbyen og dennes fremmedgørende/inkluderende effekt på mennesket, samt klimatruslen fra storbyer i fx Indien.

Krav/ læreplan: Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner. Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

3. Emne:

Dystopia

Omfang: 15 timer + 5 timers fordybelse

Suzanne Collins, The Hunger Games, uddr. af roman (2008)

Film: The Hunger Games (2012)

Shirley Jackson, The Lottery (1948)

Myles Hyman, The Lottery /graphic novel (uddr.) (2017)

George Orwell, 1984 (uddr.) (1948)

Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale (uddr.) (1996)

Theory:

Dystopia: definition and characteristics (handout)

Dystopian fiction (handout)

Dystopia (in) The New Dictionary of the History of Ideas

Særlige fokuspunkter

Tematisk læsning af ”dystopia” med fokus på diskussioner om individ vs. samfund.

Arbejdsformer: gruppearbejde, matrixgrupper, fremlæggelser

Læreplan/ krav

Læse et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster

Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner. Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

4. Emne:

Skriftlighedsforløb (integreret)

Omfang: 12 timer+fordybelsestid 12,5 timer (til dels fordelt på emner)

Kernestof:

Minlæring.dk: grammatik på B-niveau

Materiale fra Sproglinks.dk

Uddrag af Hf-B eksamenssæt.

Creative writing (sanseindtryk, frie plots, genreeksperimenter)

Arbejdsformer: individuelt arbejde, procesorienteret arbejde i grupper

Særlige fokuspunkter:

Novelle-, film- og non-fiction analyse som eksempler på fagets skriftlige genrer.

Krav/læreplan:

- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge

- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

5. emne

Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Omfang: 8 timer

Kernestof:

David Crystal: Why English?, The Cambridge Encyclopedia of the English Language

Jon Packer:Lingua Franca, A New Entrance, s.79-81

Lawrence Edmonds: How I learned Danish (2010)  https://matadornetwork.com/abroad/how-i-learned-danish/

Supplerende:

The History of English in 10 minutes: https://www.youtube.com/watch?v=SfKhlJIAhew

Where did English come from? Claire Bowern https://www.youtube.com/watch?v=YEaSxhcns7Y

How English Became a Global Language https://www.youtube.com/watch?v=-YDGxVNuxO0

6 Powerful Learning Strategies You MUST Share with Students

https://www.cultofpedagogy.com/learning-strategies/

Arbejdsformer: Refleksioner i klassen, pararbejde

Særlige fokuspunkter:

refleksioner over, hvorfor sproget engelsk spiller en stor rolle i en globaliseret verden – hvor tales engelsk egentlig? Hvad er den historiske baggrund? Hvordan lærer man engelsk bedst? Hvilken betydning har sprog for forståelse?

Krav/ læreplan: Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca. Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.