Fag: Dansk 11. kl. efterår 2018 Lærer: JKN
Titel 04: Nyhedsgenrer
Omfang: 8,25 timer (11 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Kommunikationsanalyse
- Nyhedsformidlingens genrer og rationaler
- Arkivviden, meningsdannelse, adfærdsregulering, følelsesstimulering
- Genrernes funktion og anvendelse
- Samfundets behov for medier (4. statsmagt)
- Nye genrer og nyhedskriterier
- Presseetik
- Skriftlig aflevering: nyhedsopgave (5 fordybelsestimer)
Kernestof
- Danske nyhedssites og aviser fra perioden august-september 2018.
Supplerende stof
- Laswells kommunikationsmodel.
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 17-25(= pdf-slide 3-8).
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 25-31(pdf-slide 8-11).
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 70-76 (pdf-slide 1-3).
- Olsson, J. mfl.: Ryd forsiden, s. 77-85(pdf-slide 4-8).
- Meilbye, M.: Journalistikkens grundtrin, s. 138-142(pdf-slide 1-5)
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Gruppeoplæg
Titel 05: Det moderne gennembrud og tidlig modernisme i Danmark
Omfang: Omfang: 23 timer (ti hovedfagstimer á to timer + fire lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Realisme og socialrealisme
- Naturalisme
- Kanonlitt.
- Norsk
- Værk
- Individualisme
- Modernitet
- Fortællertyper (alvidende, jeg-, eksplicit, implicit)
- Impressionisme
- Replikrealisme
- “Myte”
- Analyse, fortolkning og perspektivering
- Skriftlig aflevering (5 fordybelsestimer)
Kernestof
- Ibsen, H.: af Peer Gynt(1867).
- Brandes, G.: af Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur(1871). Nota-version her: https://nota.dk/bibliotek/bog/falkenstjerne-dansk-litteratur-bind-2-fra-hc-andersen-til-johannes-v-jensen#ebook
- Jacobsen, J. P.: Arabesk(1874).
- Bang, H.: Foran Alteret(1880).
- Bang, H.: Impressionisme (en replik)(1890).
- Pontoppidan, H.: Naadsensbrød(1887).
- Ibsen, H.: af Et Dukkehjem(1879).
- Andersen Nexø, M.: af Pelle Erobreren(1906-10).
- Jensen, J. V.: Knokkelmanden(1907).
- Jensen, J. V.: af Digte(1906). VÆRK.
Supplerende stof
- K.: Litteraturens perioder, s. 58-65 (pdf-slide 1-4). Nota-version her!
- K.: Litteraturens perioder, s. 66-71 (pdf-slide 5-7). Nota-version her.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Værklæsning
- Gruppeoplæg
- Individuelt, skriftligt arbejde
Titel 06: Argumentation
Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Kommunikationsmodel
- Toulmins argumentmodel
- Argumenttyper
- Tegn
- Årsag
- Motivation
- Klassifikation
- Generalisering
- Autoritet
- Motivation
- Retorisk vs logisk argumentation
- Syllogismer
- Gyldighed og ugyldighed
- Bevidsthed om hjælpepræmissers rolle i argumentkritik
- Logik på teoriniveau (slutningsformer: abduktion, deduktion, induktion)
- Peirces “erkendelsesmotor”.
Kernestof
- Jesper Theilgaard: De unge skal mere på banen i klimadebatten. Pol.dk 16. august 2018.
- Martin Holmgaard Laursen: Den tredelte model – om abduktiv, induktiv og deduktiv undervisning og læring, in: Unge Pædagoger, nr. 5, 2004.
- Reklamer, nyhedsindslag og tv-debatter fra perioden sep.-okt. 2018.
- Foredrag/workshop om digital dannelse, IT-universitetet 19. september 2018.
Supplerende stof
- Oversigt over simple kommunikationsmodeller.
- Helle Borup: Argumentation, in: Ud med sproget - grundbog i retorik for gymnasiet og HF, Frydenlund 2007, s. 59-65.
- Oversigt over almindelige argumenttyper.
- Jon Espersen: Logik og argumenter, Hans Reitzels Forlag 1969, s. 20-22(slide 1-4.)
- Oversigt over induktiv, deduktiv og abduktiv slutningsform.
- Ciceros pentagram.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Digital dannelse
- Gruppeoplæg
Titel 07: Lyrik
Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Undergenrer
- Følelsesudtryk
- Den personlige erfaring
- Situationelle udtryk
- Fortætning
- Centrallyrik
- Normalsprog og brud
- Brudformer: metaforisk, grammatisk, medialt, semantisk og typografisk.
- Analyse og fortolkning
- Aggression og dekonstruktion i nyere, dansk lyrik
- Skriftlig aflevering: 5 fordybelsestimer
Kernestof
-
- Salomos højsang, Bibelen, GT, Højsangen, kap. 5-6.
- Kristensen, T.: Nat i Berlin (1921)
- Thomsen, S. U.: På en kirkegård så jeg en sten (1991).
- Leth, J.: Fausto Coppi (1967).
- Christensen, I.: af Sommerfugledalen (1991).
- Moestrup, M.: Hvad betyder det for sommerfuglen (2012).
- Hagen, C.: af White Girl(2012).
- Hassan, Y.: af Digte(2013).
Supplerende stof
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Netbaseret research
- Gruppeoplæg
- Skriftlig arbejde
Titel 08: Retorik
Omfang: 6,75 timer (8 lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Cicero: emne, afsender, modtager, omstændigheder, sprog.
- Retorisk arbejdsform: idé, disposition, udformning, memorering, fremføring
- Stilistik: Høj stil, neutral stil, lav stil, parataktisk og hypotaktisk syntaks
- Figurer: anafor, assonans, alliteration, antitese, epifor, hyperbel, interjektion, ironi, kiasme, litote, pleonasme, tautologi, retoriske spørgsmål, sarkasme
- Troper: Sammenligning, metafor, kognitive metaforer, metonymi, symbol, allegori, kunstpause, selvrettelse
Kernestof
- Martin Luther King: Jeg har en drøm.
Supplerende stof
- Beck, S.: af Gyldendals studiebog, læs pdf-slide 6-10 (fra “retorikkens områder.”
- Retoriske virkemidler.
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klasseundervisning
- Retorisk arbejdsform: invention, disposition, udformning, memorering, fremførelse af tale med frit, selvvalgt emne.
Titel 09: Højmodernisme
Omfang: 20,25 timer (ni hovedfagstimer á 120 min. + tre lektioner á 45 min.)
Faglige mål og fokuspunkter
- Modernitet
- Modernisme
- Realismekritik
- Rationalitets- og sprogkritik
- Avantgarde, herunder futurisme, ekspressionisme, dadaisme og surrealisme
- Brudæstetik
- Traditionsopgør -transformation
- Det ubevidste (Freuds personlighedsmodel).
- Stream of consciousness
- Fremlæggelse (5 fordybelsestimer)
Kernestof
- WWI-filmkollage.
- Klip fra Tykwer, T. mfl:Babylon Berlin(2017).
- Marinetti, F.: Futurismens manifest(1909).
- Bønnelycke, E.: Jeg ønsker mig en verden(1918) – se pdf-slide 4-5.
- Bernsen, M. mfl.: Fremtid til salg, Weekendavisen 2. marts 2018.
- Broby-Johansen, R.: BLOD(1922), heri læses kun: Odalisk-skønhed(pdf-slide 2) og Stridsmænd for det, vi elsker(pdf-slide 6).
- Ball, H.: Karawane(1923). Se pdf-slide 13.
- Demmiere, J.: Sound poetry(2016).
- Tzara, T.: Dadasang(1923). Se pdf-slide 13.
- Kafka, F.: Forvandlingen(1915), læs pdf-slide 2-6.
- Joyce, J.: Ulysses(4. kap., 1922)
Supplerende stof
- Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
- Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
- Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
- Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).
Arbejdsformer
- Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
- Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
- Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
- Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).