Studieplan 2. hf (hf2021) engelsk B efterår 2022 (ANB)
1.Emne:
Rhetoric and political discourse
Omfang: 9 timer+2 timers fordybelse
Kernestof:
Martin Luther King, I Have a Dream, August 28 1963 (extract: ending)
Barack Obama, A More Perfect Union, 18 March 2008, i Worlds of English (extract)
Barack Obama, Election Night Victory speech, 4 November 2008 (extract)
https://edition.cnn.com/2008/POLITICS/11/04/obama.transcript/
Emma Watson, HeForShe, UN Campaign 2014
https://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/9/emma-watson-gender-equality-is-your-issue-too
Supplerende
Rhetorical devices/ retoriske virkemidler (selvproduceret materiale)
How to read non-fiction texts (based on Contexts)
Magtens treadling I US / Checks and balances
https://politicaldictionary.com/words/checks-and-balances/
Youtube:
Obama Election Night 2008, full speech
https://www.youtube.com/watch?v=jJfGx4G8tjo
Martin Luther King, I Have a Dream (extract)
https://www.youtube.com/watch?v=vP4iY1TtS3s&t=257s
Martin Luther King, I Have Been to the Mountain Top, April 3 1968 (extract)
https://www.youtube.com/watch?v=Oehry1JC9Rk
Emma Watson, HeForShe, UN 2014, full speech
https://www.youtube.com/watch?v=gkjW9PZBRfk
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser
Særlige fokuspunkter: retoriske virkemidler, appelformer, det retoriske pentagram, non-fiction analyse. Diskussion af de amerikanske værdier en del af talerne hviler på.
Krav/ læreplaner: væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA; et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Emne: Fairy tales and fantasy
Omfang: 12 timer+3 timers fordybelse
Kernestof:
Brothers Grimm: Little Snow-White https://sites.pitt.edu/~dash/grimm053.html
Five different versions of Little Red Riding Hood https://sites.pitt.edu/~dash/type0333.html
The Stone Monster (A Tale of Momentum and Inertia) https://www.youtube.com/watch?v=Lg2dqFCU67Q
Disney: Snow-White and the Seven Dwarfs (clips) https://www.youtube.com/watch?v=jSkE-b0zEqY
Dina Goldstein: Fallen Princesses (photo project) https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/
NPR: How Disney Princesses Influence Girls Around the World
Film: Frozen 2 (2019)
Supplerende:
Handout: Fairytale elements and common motifs
Handout: The actantial model
Arbejdsformer: gruppearbejde, matrixgrupper, fremlæggelse
Særlige fokuspunkter: definition af og analyse af eventyr, bl.a. vha. aktantmodellen, diskussion i moderne kontekst af køn i eventyr og Disneyfilm; eventyr som moraliserende fortællinger.
Krav/læreplan: analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode; perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
- Emne: Skriftlighedsforløb (integreret)
Omfang: 9 timer (fordybelse i alt 7,5 timer i efteråret fordelt på emner+creative writing)
Kernestof:
Minlæring.dk: grammatik på B-niveau
Materiale fra Sproglinks.dk
Uddrag af Hf-B eksamenssæt.
Creative writing (sanseindtryk, storytelling, eventyrgenre)
Arbejdsforme: individuelt arbejde samt procesorienteret arbejde i klassen
Særlige fokuspunkter:
Novelle- og filmanalyse som eksempler på fagets skriftlige genrer.
Krav/læreplan:
– skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
– anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Emne:
Værklæsning (startes efterårssemester, færdiggøres forårssemester)
Omfang (efterår: 6 timer)
Kernestof:
skrevet værk (individuelle valg med visse begrænsninger)
Arbejdsformer: individuelt arbejde samt reading circles
Særlige fokuspunkter:
Værkerne læses individuelt med opsamling i grupper og i klassen. Produktkrav: opgave og fremlæggelse.
Krav/ læreplan: et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.