Studieplan 2. hf (hf2021) engelsk B efterår 2022 (ANB)

1.Emne:

Rhetoric and political discourse

Omfang: 9 timer+2 timers fordybelse

Kernestof:

Martin Luther King, I Have a Dream, August 28 1963 (extract: ending)

https://kinginstitute.stanford.edu/king-papers/documents/i-have-dream-address-delivered-march-washington-jobs-and-freedom

Barack Obama, A More Perfect Union, 18 March 2008, i Worlds of English (extract)

Barack Obama, Election Night Victory speech, 4 November 2008 (extract)

https://edition.cnn.com/2008/POLITICS/11/04/obama.transcript/

Emma Watson, HeForShe, UN Campaign 2014

https://www.unwomen.org/en/news/stories/2014/9/emma-watson-gender-equality-is-your-issue-too

Supplerende

Rhetorical devices/ retoriske virkemidler (selvproduceret materiale)

How to read non-fiction texts (based on Contexts)

Magtens treadling I US / Checks and balances

https://politicaldictionary.com/words/checks-and-balances/

Youtube:

Obama Election Night 2008, full speech

https://www.youtube.com/watch?v=jJfGx4G8tjo

Martin Luther King, I Have a Dream (extract)

https://www.youtube.com/watch?v=vP4iY1TtS3s&t=257s

Martin Luther King, I Have Been to the Mountain Top, April 3 1968 (extract)

https://www.youtube.com/watch?v=Oehry1JC9Rk

Emma Watson, HeForShe, UN 2014, full speech

https://www.youtube.com/watch?v=gkjW9PZBRfk

 

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser

Særlige fokuspunkter: retoriske virkemidler, appelformer, det retoriske pentagram, non-fiction analyse. Diskussion af de amerikanske værdier en del af talerne hviler på.

Krav/ læreplaner: væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA; et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster

  1. Emne: Fairy tales and fantasy

Omfang: 12 timer+3 timers fordybelse

Kernestof:

Brothers Grimm: Little Snow-White https://sites.pitt.edu/~dash/grimm053.html

Five different versions of Little Red Riding Hood https://sites.pitt.edu/~dash/type0333.html

The Stone Monster (A Tale of Momentum and Inertia) https://www.youtube.com/watch?v=Lg2dqFCU67Q

Disney: Snow-White and the Seven Dwarfs (clips) https://www.youtube.com/watch?v=jSkE-b0zEqY

Dina Goldstein: Fallen Princesses (photo project) https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/

NPR: How Disney Princesses Influence Girls Around the World

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2019/05/24/726129132/how-disney-princesses-influence-girls-around-the-world

Film: Frozen 2 (2019)

Supplerende:

Handout: Fairytale elements and common motifs

Handout: The actantial model

Arbejdsformer: gruppearbejde, matrixgrupper, fremlæggelse

 

Særlige fokuspunkter: definition af og analyse af eventyr, bl.a. vha. aktantmodellen, diskussion i moderne kontekst af køn i eventyr og Disneyfilm; eventyr som moraliserende fortællinger.

Krav/læreplan: analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode; perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.

 

  1. Emne: Skriftlighedsforløb (integreret)

Omfang: 9 timer (fordybelse i alt 7,5 timer i efteråret fordelt på emner+creative writing)

Kernestof:

Minlæring.dk: grammatik på B-niveau

Materiale fra Sproglinks.dk

Uddrag af Hf-B eksamenssæt.

Creative writing (sanseindtryk, storytelling, eventyrgenre)

Arbejdsforme: individuelt arbejde samt procesorienteret arbejde i klassen

Særlige fokuspunkter:

Novelle- og filmanalyse som eksempler på fagets skriftlige genrer.

Krav/læreplan:

– skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

– anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge

– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

  1. Emne:

Værklæsning (startes efterårssemester, færdiggøres forårssemester)

Omfang (efterår: 6 timer)

Kernestof:

skrevet værk (individuelle valg med visse begrænsninger)

Arbejdsformer: individuelt arbejde samt reading circles

Særlige fokuspunkter:

Værkerne læses individuelt med opsamling i grupper og i klassen. Produktkrav: opgave og fremlæggelse.

Krav/ læreplan: et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.