2.hf (hf2021) dansk intenderet studieplan, efterår 2022 (ANB)
1. emne: Podcast-genren
Omfang: 9 timer (fordybelsestid 2 timer)
Kernestof:
DR: Det vi går rundt med. Podcast med Casper Eric (2021) 2 selvvalgte episoder
https://www.dr.dk/lyd/p1/det-vi-gar-rundt-med
DR: Dronekrigeren. Episode 1: Terrordroner https://www.dr.dk/lyd/p1/dronekrigeren/dronekrigeren-1-9
Selvvalgt podcast
Selvproduceret podcast
Supplerende:
Analyseredskaber til podcast: https://indidansk.dk/podcast
Håndbog til dansk kap. 5.8 Podcasts https://hbdansk.systime.dk/?id=290#c1698
Håndbog til dansk: Lav en podcast https://hbdansk.systime.dk/?id=290#c1698
Arbejdsformer: klasseundervisning, par-/gruppearbejde, præsentation
Særlige fokuspunkter: Indblik i podcast-genren og dens virkemidler
Krav/ læreplan: medieanalyse og -fortolkning. Udarbejdelse af multimodale tekster.
2. emne: Nyhedsformidling (+værk)
Omfang: 15 timer
Kernestof:
Værk: Ca. 10 artikler fra dr.dk. (eventuelt Berlingske.dk)
Dilemmaspil om nyhedsformidling i en globaliseret verden (optakt til hovedfagsperiode) https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/den-vigtigste-historie-dansk
Kim Faber, Skyggen, første og sidste kapitler
Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet
Herman Bang: Branden (uddrag)
Supplerende:
Håndbog til dansk: kapitel 5.2
Episode af Presselogen TV2
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde
Særlige fokuspunkter: avistyper, nyhedsgenrer, nyhedskriterier, prioritering af stof, komposition, nyhedstrekanten
Krav/ læreplan: Værk defineret som En hjemmeside eller en række artikler fra en netavis fx fra en bestemt dato. Medieanalyse og fortolkning. Kommunikationsanalyse.
3. emne: Bæredygtig by/ klimalitteratur. Hovedfagsperiode.
Omfang: 26 timer (+fordybelsestid 10 timer)
Kernestof:
FN’s 17 verdensmål: https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Undervisningsforløb fra hjemmesiden om bæredygtighed i globalt perspektiv
Klimalitteratur:
Charlotte Weitze: Den afskyelige (2013) (uddrag)
Pablo Llambias: Zombierådhus (2019) (uddrag)
Siri Ranva Hjelm Jakobsen: Havbrevene (2019) (uddrag)
Eksempler på genren økopoesi
Litteratur med København og by som tema:
K.M.Guldager: København (2005) (uddrag)
Kasper Colling Nielsen: Mount København (2010) (VÆRK)
Italo Calvino: De usynlige byer (1972) (uddrag)
Supplerende:
Ekskursion til Dansk Arkitektur Center: Bæredygtig arkitektur https://dac.dk/er-det-baeredygtigt/
Byvandring i København med historisk perspektiv
”Grøn” turisme i København https://www.wonderfulcopenhagen.com
Arbejdsformer: projekt, ekskursion, pararbejde, samt individuelt arbejde, ekskursion
Særlige fokuspunkter: Indsigt i FN’s verdensmål; Københavns historie og udvikling som bæredygtig by; bæredygtig arkitektur, litteratur med København og by som tema, klimalitteratur.
Krav/ læreplan: undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes. Tværgående kompetencer/ globalt medborgerskab.
4. emne Skriftlighedsforløb
Omfang: 10 timer (+fordybelse 2×5 timer)
Kernestof:
Eksamensgenrer
Akademisk skrivning
Kreativ skrivning
Arbejdsformer: klasseundervisning, individuelt arbejde
Særlige fokuspunkter: At fremme skaber- og skriveglæden gennem kreativ skrivning. At fremme viden om de formelle aspekter ved akademisk skrivning (opbygning af skriftligt argument, delkonklusion, konklusion, kildehenvisninger, de taksonomiske niveauer).
Krav/ læreplan: anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed. Tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
5.emne Oplysningstid og trykkefrihedsperioden i Danmark
Omfang: 12 timer
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (tekst og DR-produktion (værk))
Eksempler på smædeskrifter fra samtiden
Frederik Stjernfeldt et al.: Grov Konfækt. Tre vilde år med trykkefrihed 1770-73 (2020) (uddrag)
Film: En kongelig affære (2012)
Supplerende:
Ekskursion til Museum Nordsjælland Hørsholm: udstilling om Struense og trykkefrihed.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, ekskursion, præsentationer
Særlige fokuspunkter: Viden om oplysningstiden generelt og trykkefrihedsperioden specifikt bl.a. gennem historien om Struense og vha. eksempler på samtidens såkaldte smædeskrifter.
Krav/ læreplan: litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer; kanonforfatter; tekster fra Oplysningstid.