2.hf (hf2021) dansk intenderet studieplan, efterår 2022 (ANB)

1. emne: Podcast-genren

Omfang: 9 timer (fordybelsestid 2 timer)

Kernestof:

DR: Det vi går rundt med. Podcast med Casper Eric (2021) 2 selvvalgte episoder

https://www.dr.dk/lyd/p1/det-vi-gar-rundt-med

DR: Dronekrigeren. Episode 1: Terrordroner https://www.dr.dk/lyd/p1/dronekrigeren/dronekrigeren-1-9

Selvvalgt podcast 

Selvproduceret podcast

Supplerende:

Analyseredskaber til podcast: https://indidansk.dk/podcast

Håndbog til dansk kap. 5.8 Podcasts https://hbdansk.systime.dk/?id=290#c1698

Håndbog til dansk: Lav en podcast https://hbdansk.systime.dk/?id=290#c1698

Arbejdsformer: klasseundervisning, par-/gruppearbejde, præsentation

Særlige fokuspunkter: Indblik i podcast-genren og dens virkemidler

Krav/ læreplan: medieanalyse og -fortolkning. Udarbejdelse af multimodale tekster.

2. emne: Nyhedsformidling (+værk)

Omfang: 15 timer

Kernestof:

Værk: Ca. 10 artikler fra dr.dk. (eventuelt Berlingske.dk)

Dilemmaspil om nyhedsformidling i en globaliseret verden (optakt til hovedfagsperiode) https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/den-vigtigste-historie-dansk

Kim Faber, Skyggen, første og sidste kapitler

Morten Sabroe: Ildkuglen i fjernsynet

Herman Bang: Branden (uddrag)

Supplerende:

Håndbog til dansk: kapitel 5.2

Episode af Presselogen TV2

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde

Særlige fokuspunkter: avistyper, nyhedsgenrer, nyhedskriterier, prioritering af stof, komposition, nyhedstrekanten

Krav/ læreplan: Værk defineret som En hjemmeside eller en række artikler fra en netavis fx fra en bestemt dato. Medieanalyse og fortolkning. Kommunikationsanalyse.

 3. emne: Bæredygtig by/ klimalitteratur. Hovedfagsperiode.

Omfang: 26 timer (+fordybelsestid 10 timer)

Kernestof:

FN’s 17 verdensmål: https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

Undervisningsforløb fra hjemmesiden om bæredygtighed i globalt perspektiv

Klimalitteratur:

Charlotte Weitze: Den afskyelige (2013) (uddrag)

Pablo Llambias: Zombierådhus (2019) (uddrag)

Siri Ranva Hjelm Jakobsen: Havbrevene (2019) (uddrag)

Eksempler på genren økopoesi

Litteratur med København og by som tema:

K.M.Guldager: København (2005) (uddrag)

Kasper Colling Nielsen: Mount København (2010) (VÆRK)

Italo Calvino: De usynlige byer (1972) (uddrag)

Supplerende:

Ekskursion til Dansk Arkitektur Center: Bæredygtig arkitektur https://dac.dk/er-det-baeredygtigt/

Byvandring i København med historisk perspektiv

”Grøn” turisme i København https://www.wonderfulcopenhagen.com

Arbejdsformer: projekt, ekskursion, pararbejde, samt individuelt arbejde, ekskursion

Særlige fokuspunkter: Indsigt i FN’s verdensmål; Københavns historie og udvikling som bæredygtig by; bæredygtig arkitektur, litteratur med København og by som tema, klimalitteratur.

Krav/ læreplan: undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes. Tværgående kompetencer/ globalt medborgerskab. 

 4. emne Skriftlighedsforløb

Omfang: 10 timer (+fordybelse 2×5 timer)

Kernestof:

Eksamensgenrer

Akademisk skrivning

Kreativ skrivning

Arbejdsformer: klasseundervisning, individuelt arbejde

Særlige fokuspunkter: At fremme skaber- og skriveglæden gennem kreativ skrivning. At fremme viden om de formelle aspekter ved akademisk skrivning (opbygning af skriftligt argument, delkonklusion, konklusion, kildehenvisninger, de taksonomiske niveauer).

Krav/ læreplan: anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed. Tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

5.emne Oplysningstid og trykkefrihedsperioden i Danmark

Omfang: 12 timer

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (tekst og DR-produktion (værk))

Eksempler på smædeskrifter fra samtiden

Frederik Stjernfeldt et al.: Grov Konfækt. Tre vilde år med trykkefrihed 1770-73 (2020) (uddrag)

Film: En kongelig affære (2012)

Supplerende:

Ekskursion til Museum Nordsjælland Hørsholm: udstilling om Struense og trykkefrihed.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, ekskursion, præsentationer

Særlige fokuspunkter: Viden om oplysningstiden generelt og trykkefrihedsperioden specifikt bl.a. gennem historien om Struense og vha. eksempler på samtidens såkaldte smædeskrifter.

Krav/ læreplan: litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer; kanonforfatter; tekster fra Oplysningstid.