Fag: Tysk 1. HF 2020/2021 Lærer: NPM

Titel 1:  Jung Sein

Omfang: 27 lektioner á 45 min. + 10 fordybelsestimer

Fokuspunkter:

Tekstanalyse og forståelse.

Ungdomskultur i Tyskland.

Uddannelse i Tyskland.

Interviewlæsning.

Mundtlig sprogfærdighed

Arbejdsformer:

Klasseundervisning

Pararbejde

Individuelt arbejde

Skriftligt arbejde.

Ordtræningsprogrammer

Kernestof:

“Junge Stimmen aus Deutschland” Kompendie

“Siri aus Apenrade” Junge Stimmen aus Deutschland

“Ich möchte halt einfach mal raus” Junge Stimmen aus Deutschland

“Marburg und die Menschen” Junge Stimmer aus Deutschland


Titel 2: Grammatisk fokus

Omfang: 9 lektioner a 45 min

Fokuspunkter:.

Grammatisk styrketræning og repetition af centrale grammatiske emner i tysk.

Verbernes bøjninger. Præsens, præteritum, perfektum.

Kasus og ordstilling i hoved-og bisætninger.

Arbejdsformer:

Selvstændigt- og gruppearbejde.

Digitale arbejdsformer.

Quizlet og Minlæring.

Grammatik i funktion.

Kernestof:

“Alles in Allem” Lone Hackert. Birgit Lohse

“Wie geht’s” Mette Hermann


Titel 3: Helde und Vorbilder

Omfang: 21 lektioner á 45 min + 5 fordybelsestimer

Fokuspunkter:

Analyse af musik og tekst.

Diskussion af helte og forbilleder.

Grammatisk fokus på svage verber og modalverber samt ordstilling i hovedsætning.

Arbejdsformer:

Klasseundervisning,

Pararbejde,

Individuelt arbejde,

Skriftligt arbejde.

Kernestof:

Wer ist ein wahrer Held?” Helde und Vorbilder. Linghart & Ringhof

“Blümchentapete und Rauhfasersex” Jacob Hein.

“Der Grosste Star oder der Schlimmste Betrüger?” Helde und Vorbilder. Linghart & Ringhof

“Schlechtes Vorbild” Sido.

“NationalHeld oder Kriegsverbrecher?” Helde und Vorbilder. Linghart & Ringhof

“Fußballstars als Helden” Helde und Vorbilder. Linghart & Ringhof


Titel 4: Das Wunder von Bern. Die neue deutsche nationale Identität und die Wirtschaftswunder

Omfang:  38 lektioner a 45 min

Fokuspunkter:

Viden om tysk kulturhistorie

Stunde Null

Nationale symboler

Nationalismemog Patriotisme

National identitet

Wirtschaftswunder

Genrekendskab: Trümmerliteratur

Arbejdsformer:

Gruppearbejde

Individuelt arbejde

Litteraturlæsning

Kreative sproglige udtryksformer

Kernestof:

Das Wunder von Bern” 2004

“Das Lied der Deutschen”

“Die Küchenuhr”Wolfgang Borchert

“Wir sind Weltmeister. Fußball-WM als letztes Lagerfeuer der Nation” WELT. 14/7 2014.

“Schwarz und Weiss” Oliver Pocher

“Bitterkalte Winter” Horst Lippmann

“Stuttgart”  Wir sind wir. Jenny Gibson, Lone Holm

“Mercedes Benz und die Wirtschaftswunder” Wir sind wir. Jenny Gibson, Lone Holm

“RAF - Die deutschen Terroristen”       Wir sind wir. Jenny Gibson, Lone Holm


2HF tysk b 2021/2022

Titel: Sturm und Drang. Omfang: 34 lektioner

Fokuspunkter:

Genrekendskab, tekstforståelse og mundtlighed. Ordforråd. Læseteknikker. Mundtligt arbejde.

Arbejdsformer:

Pararbejde. Tekstarbejde. Skriveøvelser. Grammatik. Kernestof:
“Stürmer und Dränger” Kate Fuchs, Mathilde Sinding
“Die Leiden des Jungen Werthers” Goethe

“Wilkommen und Abschied” Goethe “Heidenröslein” Goethe
“Goethe!” Phillip Stölz (Film)

Titel: Film auf deutsch Omfang: 20 lektioner

Fokuspunkter:

Analysebegreber på tysk. Billede- og filmanalyse. Ordforråd. Mundtlig sprogfærdighed og fremlæggelse. Virkemidler på tysk. Grammatisk forståelse. Merkmale Film. Begriffskarte Film.

Arbejdsformer:

Gruppearbejde. Analysearbejde. Arbejde med filmtematiske begreber på fremmedsprog. Lytte og læseøvelser. Tekst og billedeforståelse.

Kernestof:

Helle Egendal “Gattungen”.
Yasemin Samdereli “Almanya - Wilkommen in Deutschland” “Der Schwarzfahrer” Pepe Danquart. 1993.
“Der Blaue Engel” Josef von Stenberg 1930

“Alles in Allem” Lone Häckert, Birgit Lohse

Titel: Grammatisk styrketræning

Omfang: 7 lektioner

Fokuspunkter:

Grammatisk forståelse. Repetition.. Den bestemte artikel på tysk. Verber i alle tider samt futurum.

Arbejdsformer:

Gruppeopgaver og selvstændigt arbejde.

Kernestof:

“Alles in Allem” Lone Häckert, Birgit Lohse. Sproglinks.dk

Titel: Aussenseiter Omfang: 18 lektioner

Fokuspunkter:

Lytte og læsestrategier. Tekstanalyse. Arbejde med skønlitteratur på tysk. Tysk Kultur- og historiebevidsthed. Fokus på at være en “Aussenseiter” i forskellige sammenhænge, og hvad det kan føre med sig.

Arbejdsformer:

Klasseundervisning. Pararbejde. Mundtlige sprogøvelser. Oversættelse. Glosetræning.

Kernestof:

“Kein Laut” Matthias Brandt. 2016
“Die Welt von Gestern: Erinnerungen eines Europäers” Stefan Zweig. 1942. “Wie Geht ́s” Mette Hermann. 2016.