Realiseret studieplan Tysk B, Lærer: NPM

  1. “Helden wie wir”

Nyere tysk litteratur

 

uge 33-41

+5 fordybelsestimer

 

24 lektioner

 

Fokuspunkter:

 

Litteraturanalyse

 

Historisk bevidsthed om genforeningen af Tyskland og STASI.

 

Arbejdsformer:

 

Ordforrådsarbejde med bl.a. Quizlet

 

Lytte-læse-strategier

 

Arbejde med dokumentarfilm

 

Arbejde med tekstlæsning og analyse

 

Grammatisk arbejde med fokus på repetition af sætningsdannelser på tysk.        “Helden wie wir”

  1. 12-25

 

“Die Macht der Stasi” dokumentar

  1. “Niemals vergessen” Vergangenheitsbewältigung.

+5 fordybelsestimer

 

Uge 43-52 + uge 2-3

27 lektioner

 

Fokuspunkter:

 

Historisk bevidsthed

 

Viden om tysk erindrings historiske problemstillinger

 

Ordforrådsarbejde indenfor fortid og erindring

 

Viden om nyere tyske kultur- og samfundsforhold og aktuelle politiske problemstillinger

Arbejdsformer:

 

Gruppearbejde

 

Læsestrategier og kommunikative arbejdsformer

 

Remedieringsopgaver i grupper

 

Ordforrådsarbejde

 

Grammatisk fokusering på kasusdannelse i tysk

“Niemals Vergessen”

  1. 5-10

s.150-156

s.158-165

 

 

  1. Urbanes Leben

 

Uge 4-13

 

20 lektioner

 

Fokuspunkter:

 

Forskellen på land og by

 

Byudvikling i Tyskland

 

Miljømæssige fokuspunkter

 

Tekstlæsning Arbejdsformer:

 

Mundtlige arbejdsformer

 

Klasseoplæg

 

Oplæsning

 

Fremlæggelse via digitale medier (Podcast, vodcast, kortfilm)

 

Samtaleøvelser og ordøvelser                 “Auf Uns”

 

  1. 161-200

 

 

  1. “Corona in Deutschland”

 

uge 14-20 - 29 lektioner

(Inkl bufferuge)

 

+5 fordybelsestimer

Fokuspunkter:

 

Corona i Tyskland og i verden

 

Viden om aktuel verdenssituation gennem tyske nyhedsmedier

 

Fordybelsesarbejde            Arbejdsformer:

 

Receptive øvelser med lytning af nyhedsmedier

 

individuelt grammatisk arbejde

 

Nyhedsorientering i nye tyske medier     Nyhedsindslag fra

 

“Nachrichten in langsamer Sprache”

 

Selvvalgt elevmateriale til fordybelse

 

Arbejde og gennemgang fra “Minlæring.dk”