Fag: Tysk 10. kl. (Timer overføres til hf) Lærer: NPM
Titel: Identität
Omfang: 15 lektioner
Indhold:
- Faith Akin: Im Juli. Film. Læst scene, 7,8 20-23 og 28 Paul Maar: Der Mann der nie zu spät kam
Særlige fokuspunkter/læringsmål
- Sich kennenlernen
- Mundtlig sprogfærdighed, samtale om tekst + film. Omhandlende temaer om identitet, kærlighed, rejse.
- Grammatik: Verber, stærke og svage. Opsummering af kasus, almen sætningsanalyse
- Ordforråd: identitet, rejse, kærlighed, hverdag, være ung, sommer, spænding, udvikling
Væsentligste arbejdsformer
- Klasseundervisning: oplæsning, gennemgang af tekst. Receptive arbejdsformer: høre og forstå tysk på film
- Gruppearbejde om teksterne , skriftlig udformning af tekster.
- Fri hjemmeopgave om centralt tema i film og litteratur. Rejsen og den personlige ud- vikling heri.
Titel: 2. verdenskrig
Omfang: 9 lektioner
Indhold:
- Hans Erick Nossack – Der Untergang
- Historisk arbejde med die Nürnbergergesetze. Scannede kilder hentet fra Nürn- berger Staatsarchiv.
- Oversættelser af rigsborgerloven 1935
Operation Ghommorra: ”Hamburg in Feuersturm 1943” Spiegel Online.
Særlige fokuspunkter/læringsmål
- Historisk bevidsthed, kildekritisk diskussion.
- Forskellen på racisme og fascisme og dens udformning i det tredje rige i Tysk- land.
- Tysk erindring om 2. verdenskrig med nedslagspunkt i bombeangrebene på Hamburg 1943.
- Grammatisk: Øvelse af kasusbøjningerne på tysk samt stærke og svage verber.
Titel: Märchen
Omfang: 9 lektioner
Indhold:
- Grimm: Schneewittchen
- Grimm: Rumpelstizlchen
- Grimm: der Froschkönig
Særlige fokuspunkter/læringsmål
- Kendskab til Gattung / genren Märchen. Særlige kendetegn, opbygning, sprog, morale.
- Litteraturhistorisk bevidsthed.
- Mundtlig sprogfærdighed.
- Analyseredskaber.
- Märchenzüge: Personen, Tiere. Stereotyper Ablauf: Anfang - Problem –Lösung.
- Typische Motive: Gut/Böse Glück/Pech Arm/Reich
- Artikler, Personlige pronominer – opfløgning på forløb 1+2
- Opfølgning og gennemgang af fejl i forbindelse med den skriftlige opgave i forløb 1.
Væsentligste arbejdsformer
- Oplæsning, oversættelse.
- Analyse af eventyr.
- Gennemgang af eventyrgenren og dens virkemidler.