Fag: Tysk 10. kl. (Timer overføres til hf)
 Lærer: NPM


Titel: Identität

Omfang: 15 lektioner

Indhold:

  • Faith Akin: Im Juli. Film. Læst scene, 7,8 20-23 og 28 Paul Maar: Der Mann der nie zu spät kam

Særlige fokuspunkter/læringsmål

  • Sich kennenlernen
  • Mundtlig sprogfærdighed, samtale om tekst + film. Omhandlende temaer om identitet, kærlighed, rejse.
  • Grammatik: Verber, stærke og svage. Opsummering af kasus, almen sætningsanalyse
  • Ordforråd: identitet, rejse, kærlighed, hverdag, være ung, sommer, spænding, udvikling

Væsentligste arbejdsformer

  • Klasseundervisning: oplæsning, gennemgang af tekst. Receptive arbejdsformer: høre og forstå tysk på film
  • Gruppearbejde om teksterne , skriftlig udformning af tekster.
  • Fri hjemmeopgave om centralt tema i film og litteratur. Rejsen og den personlige ud- vikling heri.

Titel: 2. verdenskrig

Omfang: 9 lektioner

Indhold:

  • Hans Erick Nossack – Der Untergang
  • Historisk arbejde med die Nürnbergergesetze. Scannede kilder hentet fra Nürn- berger Staatsarchiv.
  • Oversættelser af rigsborgerloven 1935
    Operation Ghommorra: ”Hamburg in Feuersturm 1943” Spiegel Online.

Særlige fokuspunkter/læringsmål

  • Historisk bevidsthed, kildekritisk diskussion.
  • Forskellen på racisme og fascisme og dens udformning i det tredje rige i Tysk- land.
  • Tysk erindring om 2. verdenskrig med nedslagspunkt i bombeangrebene på Hamburg 1943.
  • Grammatisk: Øvelse af kasusbøjningerne på tysk samt stærke og svage verber.

Titel: Märchen

Omfang: 9 lektioner

Indhold:

  • Grimm: Schneewittchen
  • Grimm: Rumpelstizlchen
  • Grimm: der Froschkönig

Særlige fokuspunkter/læringsmål

  • Kendskab til Gattung / genren Märchen. Særlige kendetegn, opbygning, sprog, morale.
  • Litteraturhistorisk bevidsthed.
  • Mundtlig sprogfærdighed.
  • Analyseredskaber.
  • Märchenzüge: Personen, Tiere. Stereotyper Ablauf: Anfang - Problem –Lösung.
  • Typische Motive: Gut/Böse Glück/Pech Arm/Reich
  • Artikler, Personlige pronominer – opfløgning på forløb 1+2
  • Opfølgning og gennemgang af fejl i forbindelse med den skriftlige opgave i forløb 1.

Væsentligste arbejdsformer

  • Oplæsning, oversættelse.
  • Analyse af eventyr.
  • Gennemgang af eventyrgenren og dens virkemidler.