Intenderet studieplan Dansk 10. kl. Lærer: NIR

Titel 1: Litteraturens hovedgenrer i teoretisk, historisk og kulturelt perspektiv

Omfang: 42 lektioner

Faglige mål og fokuspunkter:

Hovedgenrerne (epik, lyrik, drama), form og indhold, tekst og værk, retoriske virkemidler, nærlæsningsstrategier, receptionsanalyse, historiske perioder: barok, oplysningstid, romantik, modernisme.

Arbejdsformer:

Klasseundervisning, udvidet notetagning, synopsaflevering, skriftligt arbejde, brug af kilder, informationssøgning, selvevaluering.

Dansk i uge 24 - Prosa & form

Emne: Litteraturens hovedgenrer i teoretisk, historisk og kulturelt perspektiv

Omfang: 14 lektioner a 45 minutter (10,5 timer)

Fokuspunkter: Genre - epikken – episke virkemidler belyst ud fra tekster af H. C. Andersen

Arbejdsformer: Læreroplæg, klasseundervisning, to-og-to-dialog, skriftligt arbejde, brug af kilder, multimodale former.

Afleveringsform: En fælles dagbog i valgfrit format – lyd, billede, tekst eller en kombination af disse. Dagbogen skal opsummere og repræsentere jeres arbejde i ugen, og den skal forholde sig til mindst 2 af følgende kompetencemål:

• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
  • analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
  • udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Evalueringsformer:

Selvevaluering: Hvordan søgte du mere viden? Hvad lavede du af hjemmearbejde?

Lærerevaluering: Evaluering af slutprodukt.