2018hf religion efterår 2018 intenderet studieplan V. MO

Titel: Efterår 2018.

Emne:Introduktion til religionsfaget.

Lærer: MO

Omfang:2 lektioner á 45 min. (1,5 timer)

Kernestof:religionsfaglige metoder/tilgang til faget.

Arbejdsformer: Læreroplæg.

Titel: Efterår 2018

Emne: Jødedom.

Lærer: MO

Omfang: 14lektioner á 45 min. (10,5 timer)

Kernestof: Udvalgte side af yderligere én religion udover kristendom og Islam. Religionsetiske problemstillinger. Religionsfaglige metoder.

Arbejdsformer: Læreroplæg. Klasseundervisning. Diskussionsgrupper. Gruppearbejde med efterfølgende fremlæggelse.

Intenderede arbejdsområder:

Strukturanalyse af 1. og 2. skabelsesberetning GT.

Historisk-kritisk læsning af 1. mos. Kap.

Slægtsforhold som mundtlig historieskrivning ved Benedikt Otzen – gennemgang af 1. mos. Kap.

Gennemgang af det jødiske folks historie fra Kongedømmet/David 1000 f.v.t til Jerusalems ødelæggelse 70 e.v.t.

Grundlæggende forståelser af forholdet mellem Jahve og det jødiske folk – grundlæggende trosforståelse.

Jødiske fester – helligsteder – synkretisme.

Jødisk religions etiske spørgsmål.

Diaspora Jødedom - Rabbinsk Jødedom/jødedom i dag.

Ortodokse jøder og Israel – nutidige probelemstillinger, med mulige løsningsforslag fra eleverne.

Antisemitisme – Vi forholder os til Tema 02 fra historie B-niveau, men ikke som et flerfagligt forløb, Vi trækker på tidligere opnået viden.

Titel: Forår 2019

Emne: Kristendom – flerfagligt forløb med historie B-niveau. Tema: Antikken og Tema. Middelalderen.

Lærer:MO

Omfang:27 lektioner á 45 min. (20 timer)

Kernestof: Kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster. Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid. Religions etiske problemstillinger. Religions faglige metoder.

Arbejdsformer: Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde med udarbejdelse af skriftligt materiale som baggrund for mundtlig fremlæggelse.

Skitseret indhold: Den historiske Jesus, kilderne og forholder til GT. Det nye budskab. Trosindholdet i kristendommen/det nye budskab. Det dobbelte kærlighedsbud og hjertets omskærelse. Forskellige læsninger af Matthæusevangeliet – metode. Paulus som religionsskaber. Rom og kristendommen. Agustin. Anselm: det ontologiske gudsbevis.Thomas Aquinas/ katolicisme. Den katolske kirke i Middelalderen. Korstogene. Investiturstriden. Den katolske kirke i dag. Martin Luther/Protestantismen. Luther og det moderne liv. Grundtvig. Grosbøll til en diskussion af nutidig kristendom i Danmark. Kulturkristendom. Fundamentalistisk kristendom. Kristendommens betydning i verden. Kristendommen i kulturmødet. Problemstillinger fra det nære liv og løsninger. Se også skitseret indhold i historie, tema: Rom og Tema: Middelalder. De tog fag skal til sammen belyse emnerne.

Titel: Forår 2019

Emne:Islam.Flerfagligt forløb med historie, tema: Middelalder og tema: Velfærdsstatens udfordringer/dansk demokrati historie.

Lærer: MO

Omfang:10 hovedfagslektioner á 2 timer. (20 timer)

Kernestof:Islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder nutidige og klassiske tekster. Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid. Religionsfaglige metoder.

Arbejdsformer: Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde. Deltagelse i debat.

Skitseret indhold: Skitseret indhold:

Muhammed og Islam – de formative år. Koranen – diskussion. Andre vigtige tekst i Islam. Islams historie/udbredelse. Udskilningen i Shia-Islam og Sunni-Islam, lidt Sufi. Trosindhold og etiske spørgsmål. De fem søjler og religiøse fester. Korstogene set fra den anden side. Udviklingen af et europæisk syn på Islam – videre til orientalisme. Mulig udflugt til Davids samling.

Islam i dag: internt i Islam med aktuelle problemstillinger og islam og Danmark – kulturmødet. Virkelighedsnære problemstilliner især med fokus på løsninger. F. eks. Islam og ligestilling, Islam og demokrati. Muligt besøg hos en kvindelig leder af fredagsbønnen. Se også skitseret indhold i historie.

Emne:Nyreligiøsitet.

Lærer: MO

Omfang:11lektioner á 45. min. (8 timer og 15 min).

Fokuspunkter:udvalgte sider af én religion. Religions faglige metoder.

Arbejdsformer:Læreroplæg,klasseundervisning. Gruppearbejde.

Skitseret indhold: Hvornår er der tale om religion, en religionsdefinitorisk diskussion. Eksempler på elementer af nyere religioner. Diskussion af synkretisme og mødet med modernitet. Diskussion af karisma.

Titel: Forår 2020

Emne: Etik

Lærer: JKN

Omfang:15 timer. (afholdt i forbindelse med rejse i 2. HF - Italiensrejsen)

Kernestof: etiske/religionsetiske problemstillinger.

Arbejdsformer:Læreroplæg, diskussioner, skriftligt arbejde.