2018hf religion efterår 2018 intenderet studieplan V. MO
Titel: Efterår 2018.
Emne:Introduktion til religionsfaget.
Lærer: MO
Omfang:2 lektioner á 45 min. (1,5 timer)
Kernestof:religionsfaglige metoder/tilgang til faget.
Arbejdsformer: Læreroplæg.
Titel: Efterår 2018
Emne: Jødedom.
Lærer: MO
Omfang: 14lektioner á 45 min. (10,5 timer)
Kernestof: Udvalgte side af yderligere én religion udover kristendom og Islam. Religionsetiske problemstillinger. Religionsfaglige metoder.
Arbejdsformer: Læreroplæg. Klasseundervisning. Diskussionsgrupper. Gruppearbejde med efterfølgende fremlæggelse.
Intenderede arbejdsområder:
Strukturanalyse af 1. og 2. skabelsesberetning GT.
Historisk-kritisk læsning af 1. mos. Kap.
Slægtsforhold som mundtlig historieskrivning ved Benedikt Otzen – gennemgang af 1. mos. Kap.
Gennemgang af det jødiske folks historie fra Kongedømmet/David 1000 f.v.t til Jerusalems ødelæggelse 70 e.v.t.
Grundlæggende forståelser af forholdet mellem Jahve og det jødiske folk – grundlæggende trosforståelse.
Jødiske fester – helligsteder – synkretisme.
Jødisk religions etiske spørgsmål.
Diaspora Jødedom - Rabbinsk Jødedom/jødedom i dag.
Ortodokse jøder og Israel – nutidige probelemstillinger, med mulige løsningsforslag fra eleverne.
Antisemitisme – Vi forholder os til Tema 02 fra historie B-niveau, men ikke som et flerfagligt forløb, Vi trækker på tidligere opnået viden.
Titel: Forår 2019
Emne: Kristendom – flerfagligt forløb med historie B-niveau. Tema: Antikken og Tema. Middelalderen.
Lærer:MO
Omfang:27 lektioner á 45 min. (20 timer)
Kernestof: Kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster. Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid. Religions etiske problemstillinger. Religions faglige metoder.
Arbejdsformer: Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde med udarbejdelse af skriftligt materiale som baggrund for mundtlig fremlæggelse.
Skitseret indhold: Den historiske Jesus, kilderne og forholder til GT. Det nye budskab. Trosindholdet i kristendommen/det nye budskab. Det dobbelte kærlighedsbud og hjertets omskærelse. Forskellige læsninger af Matthæusevangeliet – metode. Paulus som religionsskaber. Rom og kristendommen. Agustin. Anselm: det ontologiske gudsbevis.Thomas Aquinas/ katolicisme. Den katolske kirke i Middelalderen. Korstogene. Investiturstriden. Den katolske kirke i dag. Martin Luther/Protestantismen. Luther og det moderne liv. Grundtvig. Grosbøll til en diskussion af nutidig kristendom i Danmark. Kulturkristendom. Fundamentalistisk kristendom. Kristendommens betydning i verden. Kristendommen i kulturmødet. Problemstillinger fra det nære liv og løsninger. Se også skitseret indhold i historie, tema: Rom og Tema: Middelalder. De tog fag skal til sammen belyse emnerne.
Titel: Forår 2019
Emne:Islam.Flerfagligt forløb med historie, tema: Middelalder og tema: Velfærdsstatens udfordringer/dansk demokrati historie.
Lærer: MO
Omfang:10 hovedfagslektioner á 2 timer. (20 timer)
Kernestof:Islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder nutidige og klassiske tekster. Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid. Religionsfaglige metoder.
Arbejdsformer: Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde. Deltagelse i debat.
Skitseret indhold: Skitseret indhold:
Muhammed og Islam – de formative år. Koranen – diskussion. Andre vigtige tekst i Islam. Islams historie/udbredelse. Udskilningen i Shia-Islam og Sunni-Islam, lidt Sufi. Trosindhold og etiske spørgsmål. De fem søjler og religiøse fester. Korstogene set fra den anden side. Udviklingen af et europæisk syn på Islam – videre til orientalisme. Mulig udflugt til Davids samling.
Islam i dag: internt i Islam med aktuelle problemstillinger og islam og Danmark – kulturmødet. Virkelighedsnære problemstilliner især med fokus på løsninger. F. eks. Islam og ligestilling, Islam og demokrati. Muligt besøg hos en kvindelig leder af fredagsbønnen. Se også skitseret indhold i historie.
Titel: Forår 2019
Emne:Nyreligiøsitet.
Lærer: MO
Omfang:11lektioner á 45. min. (8 timer og 15 min).
Fokuspunkter:udvalgte sider af én religion. Religions faglige metoder.
Arbejdsformer:Læreroplæg,klasseundervisning. Gruppearbejde.
Skitseret indhold: Hvornår er der tale om religion, en religionsdefinitorisk diskussion. Eksempler på elementer af nyere religioner. Diskussion af synkretisme og mødet med modernitet. Diskussion af karisma.
Titel: Forår 2020
Emne: Etik
Lærer: JKN
Omfang:15 timer. (afholdt i forbindelse med rejse i 2. HF - Italiensrejsen)
Kernestof: etiske/religionsetiske problemstillinger.
Arbejdsformer:Læreroplæg, diskussioner, skriftligt arbejde.