2019hf Poetik og genrer forår 2019 intenderet studieplan - NIR


Faktaboks

Læreplan for Dansk A toårigt hf

2. Faglige mål og fagligt indhold

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

2.2. Kernestof Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i undervisningen, herunder i de enkelte forløb. Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman, digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis har et litterært perspektiv. Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb. Værklæsningen giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst.


Poetik og genrer – uge 17-25

Kompetencemål – poetik og genrer

 

Forholdet mellem form og indhold, og hvor indhold bliver til form og form til indhold

 

  • Metrik
  • Rytme
  • Skandering
  • Rimtyper
  • Rimmønstre
  • Komposition

 

Litteratur- og kulturhistorie, herunder…

  • Æstetik – værk og tekst
    Forskellige opfattelser af individet i verden i forhold til det gode, det sande og det skønne…

    • Barok
    • Oplysningstid
    • Romantik og romantisme
    • Naturalisme
    • Modernisme
    • Sansedrift, formdrift, legedrift.
  • Ambrosius Stub, Johannes Ewald, Schack Staffeldt, Adam Oehlenschläger, Emil Aarestrup, H. C. Andersen, J. P. Jacobsen, Tove Ditlevsen, Peter Seeberg, Per Højholt, Claus Bech-Nielsen, Mette Moestrup og Asta Olivia Nordenhof

 

Billedsprog, bl.a.:

  • Allegori
  • Metafor
  • Metonymi
  • Symbol
  • Synekdoke

 

Argumentation:

  • Påstand, belæg, hjemmel
  • Gyldige / ugyldige argumenter i forhold til sandt og falsk

 

Notetagning:

  • Kompositionsdiagram
  • Stikord, resume, referat
  • Kolonnenotater
  • Mindmap
  • Venn-diagrammer

 

Synopsis/ udvidet disposition:

  • Forside
    Inklusiv foreløbig titel på projektet samt navn på forfatter(e), tid og sted
  • Indledning
    Med motivation for det valgte projekt, hvor ligger din nysgerrighed?
  • Problemformulering
    Hvad vil du undersøge, finde forklaring på, fortolke, analysere, diskutere?
  • Målbeskrivelse
    Hvad er egentlig kernen i din problemformulering? Hvilke delproblemer er der?
  • Metodebeskrivelse
    Diskussion af hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med problemstillingerne
  • Delkonklusion
    Konklusioner på de enkelte problemstillinger
  • Sammenfattende konklusion
    Hvad er svaret på spørgsmålet i din problemformulering?
  • Perspektivering
    Hvordan påvirker projektet fremtiden, din og andres?
  • Litteraturliste
    Hvilke kilder regner du med at benytte?
  • Bilag
    Tidsplan og lignendeEn synopsis er ofte på 4-5 sider, eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle figurer og tabeller

Kompetencemål – genrer

Genredistinktioner(fiktion og fakta/nonfiktion)

 

Læserroller, modtagerpositioner, kontraktbegrebet

 

Nonfiktion / fagtekster:

  •     Videnskab
  •     Jura

 

Informerende, regulerende og selvfremstillende talehandlinger.

 

Fiktion:

De klassiske hovedgenrer:

  •      Epik
  •      Lyrik
  •      Drama

Novelle, sangtekst, teatermanuskript.

 

Fiktions- og faktakoder.

 

Genreblandinger

  •      Essay
  •      Dokudrama
  •      Multimodalitet (forfatterblogs)

 

Formidlingsbevidsthed

Kommunikationsanalyse (kommunikationsmodeller)

 

Retoriske virkemidler, bla…

  • Anafor
  • Alliteration
  • Antitese / dualisme
  • Billedsprog
  • Ethos / pathos / logos
  • Gentagelser
  • Hyperbel
  • Litote

 

Opgaver

Vælg en af følgende to opgaver:

 

Du skal aflevere et periodehæfte der afspejler poetikperiodens temaer og dens kompetencemål i skriftlig form. Du skal demonstrere såvel som redegøre for hovedfagsperiodens indhold i små analyser og diskussioner af metrik, retorik, oplysningstid, romantik og tekster fra nutiden.

 

Du skal udarbejde en synopsis som besvarer en selvstændigt udarbejdet problemformulering og som kan fungere som udgangspunkt for en mundtlig fremlæggelse. I den skal du demonstrere indsigt i og diskutere betydningen af mindst to af periodens kompetencemål. Du skal også perspektivere dit emne med et selvstændigt litterært arbejde der mimer de kompetencemål du har valgt at arbejde med.

 

 

Fagtimer uge 17-19

Kernestof:
Aristoteles: Poetikken, Kbh. 2004

Supplerende stof:
Den store Danske, fx poetik
Gads litteraturleksikon
www

Fagtimer uge 20
Kernestof:
August Strindberg: ”Forord til Fröken Julie”, Stockholm 1888,

Fagtimer uge 21
Kernestof:
Bertolt Brecht: Mutter Courage og hendes børn, Kbh. 1973

Supplerende stof:
Bertolt Brecht: ”Det moderne teater er det episke teater” i Brecht: Om tidens teater, Kbh. 1982.

Fagtimer uge 22
Kernestof:
Asta Olivia Nordenhof: ”min farmor blev ved med at ryge…”, Kbh. 2013
Asta Olivia Nordenhofs første blog, læs ”02/15/14 – 9:50: Article 0”

Hovedfag i uge 23-25

Mandag:
Supplerende stof:
Notatteknik 1, notatteknik 2, synopser, den gode opgave 1, den gode opgave 2

Tirsdag:
Kernestof:
Ambrosius Stub: ”Menneskets Levnets-Lob”, Adam Oehlenschläger: ”Hymne”,C. Baudelaire: ”Hymne til skønheden” og Goethe: ”Wandrers Nachtlied II

Supplerende stof:
Forfatterportræt: Ambrosius Stub, Adam Oehlenschläger

Onsdag - Grundlovsdag

Torsdag:
Kernestof:
Johannes Ewald: ”Fragment”, Per Højholt: ”En klassiker” og Mette Moestrup: ”På Halmtorvet”.

Supplerende stof:
Michelsen, K.:Litteraturens perioder, s. 29-33
Forfatterportræt: Johs. Ewald,
I. Kant: Hvad er oplysning?
J. Locke
P. Wivel: ”Rousseau og menneskerettighedernes fødsel

Fredag:
Kernestof:
Schack Staffeldt: ”Indvielsen” og ”Liljen og Dugdraaben

Supplerende stof:
Forfatterportræt: Schack Staffeldt

Uge 24
Mandag - Pinsedag

Tirsdag:
Supplerende stof:
Genrer – Darger, B. m.fl. Begreb om dansk– side 1-15

Onsdag:
Kernestof:
H. C. Andersen: ”Poesien”, ”Erindringer” og ”Historien om en Moder

Supplerende stof:
Forfatterportræt: H. C. Andersen

Torsdag:
Kernestof:
Emil Aarestrup: ”Angst” og Tove Ditlevsen: ”Angst 1

 

Supplerende stof:
Forfatterportræt: Emil Aarestrup

Fredag:
Supplerende stof:
Den Store Danske: Metrik, Rehling:fra Rytme og klang i vers

 

Uge 25

Mandag:
Supplerende stof:
Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Retoriske virkemidler.

Tirsdag:
Kernestof:
J. P. Jacobsen: ”En Arabesk”, ”Genrebillede” og ”To verdener

Supplerende stof:
Forfatterportræt: J. P. Jacobsen

Onsdag:
Kernestof:
Per Højholt: ”En regn”, ”Vejret nu” og ”Domkirken i Nørre-Snede

Torsdag:
Kernestof:Peter Seeberg: ”Argumenter for benådning”, Claus Bech-Nielsen: Selvudslettelser

Supplerende stof:
Intro om argumentation, Das Beckwerk

Fredag:Fremlæggelser