2019hf Poetik og genrer forår 2019 intenderet studieplan - NIR
Faktaboks
Læreplan for Dansk A toårigt hf 2. Faglige mål og fagligt indhold 2.1. Faglige mål 2.2. Kernestof Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet består af primært dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog. Kernestoffet behandles i et sprogligt, litterært og mediemæssigt perspektiv, som skønsmæssigt vægtes ligeligt. De tre perspektiver indgår i et tæt samspil i undervisningen, herunder i de enkelte forløb. Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor roman, digtsamling og dokumentarfilm skal være repræsenteret. Mindst to af værkerne skal have tilknytning til et forløb, der fortrinsvis har et litterært perspektiv. Mindst ét værk vælges med udgangspunkt i elevens fagpakke eller projekt- og praktikforløb. Værklæsningen giver mulighed for fordybelse i en afgrænset tekst. |
Poetik og genrer – uge 17-25
Kompetencemål – poetik og genrer
Forholdet mellem form og indhold, og hvor indhold bliver til form og form til indhold
- Metrik
- Rytme
- Skandering
- Rimtyper
- Rimmønstre
- Komposition
Litteratur- og kulturhistorie, herunder…
- Æstetik – værk og tekst
Forskellige opfattelser af individet i verden i forhold til det gode, det sande og det skønne…- Barok
- Oplysningstid
- Romantik og romantisme
- Naturalisme
- Modernisme
- Sansedrift, formdrift, legedrift.
- Ambrosius Stub, Johannes Ewald, Schack Staffeldt, Adam Oehlenschläger, Emil Aarestrup, H. C. Andersen, J. P. Jacobsen, Tove Ditlevsen, Peter Seeberg, Per Højholt, Claus Bech-Nielsen, Mette Moestrup og Asta Olivia Nordenhof
Billedsprog, bl.a.:
- Allegori
- Metafor
- Metonymi
- Symbol
- Synekdoke
Argumentation:
- Påstand, belæg, hjemmel
- Gyldige / ugyldige argumenter i forhold til sandt og falsk
Notetagning:
- Kompositionsdiagram
- Stikord, resume, referat
- Kolonnenotater
- Mindmap
- Venn-diagrammer
Synopsis/ udvidet disposition:
- Forside
Inklusiv foreløbig titel på projektet samt navn på forfatter(e), tid og sted - Indledning
Med motivation for det valgte projekt, hvor ligger din nysgerrighed? - Problemformulering
Hvad vil du undersøge, finde forklaring på, fortolke, analysere, diskutere? - Målbeskrivelse
Hvad er egentlig kernen i din problemformulering? Hvilke delproblemer er der? - Metodebeskrivelse
Diskussion af hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med problemstillingerne - Delkonklusion
Konklusioner på de enkelte problemstillinger - Sammenfattende konklusion
Hvad er svaret på spørgsmålet i din problemformulering? - Perspektivering
Hvordan påvirker projektet fremtiden, din og andres? - Litteraturliste
Hvilke kilder regner du med at benytte? - Bilag
Tidsplan og lignendeEn synopsis er ofte på 4-5 sider, eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle figurer og tabeller
Kompetencemål – genrer
Genredistinktioner(fiktion og fakta/nonfiktion)
Læserroller, modtagerpositioner, kontraktbegrebet
Nonfiktion / fagtekster:
- Videnskab
- Jura
Informerende, regulerende og selvfremstillende talehandlinger.
Fiktion:
De klassiske hovedgenrer:
- Epik
- Lyrik
- Drama
Novelle, sangtekst, teatermanuskript.
Fiktions- og faktakoder.
Genreblandinger
- Essay
- Dokudrama
- Multimodalitet (forfatterblogs)
Formidlingsbevidsthed
Kommunikationsanalyse (kommunikationsmodeller)
Retoriske virkemidler, bla…
- Anafor
- Alliteration
- Antitese / dualisme
- Billedsprog
- Ethos / pathos / logos
- Gentagelser
- Hyperbel
- Litote
Opgaver
Vælg en af følgende to opgaver:
Du skal aflevere et periodehæfte der afspejler poetikperiodens temaer og dens kompetencemål i skriftlig form. Du skal demonstrere såvel som redegøre for hovedfagsperiodens indhold i små analyser og diskussioner af metrik, retorik, oplysningstid, romantik og tekster fra nutiden.
Du skal udarbejde en synopsis som besvarer en selvstændigt udarbejdet problemformulering og som kan fungere som udgangspunkt for en mundtlig fremlæggelse. I den skal du demonstrere indsigt i og diskutere betydningen af mindst to af periodens kompetencemål. Du skal også perspektivere dit emne med et selvstændigt litterært arbejde der mimer de kompetencemål du har valgt at arbejde med.
Fagtimer uge 17-19
Kernestof:
Aristoteles: Poetikken, Kbh. 2004
Supplerende stof:
Den store Danske, fx poetik
Gads litteraturleksikon
www
Fagtimer uge 20
Kernestof:
August Strindberg: ”Forord til Fröken Julie”, Stockholm 1888,
Fagtimer uge 21
Kernestof:
Bertolt Brecht: Mutter Courage og hendes børn, Kbh. 1973
Supplerende stof:
Bertolt Brecht: ”Det moderne teater er det episke teater” i Brecht: Om tidens teater, Kbh. 1982.
Fagtimer uge 22
Kernestof:
Asta Olivia Nordenhof: ”min farmor blev ved med at ryge…”, Kbh. 2013
Asta Olivia Nordenhofs første blog, læs ”02/15/14 – 9:50: Article 0”
Hovedfag i uge 23-25
Mandag:
Supplerende stof:
Notatteknik 1, notatteknik 2, synopser, den gode opgave 1, den gode opgave 2
Tirsdag:
Kernestof:
Ambrosius Stub: ”Menneskets Levnets-Lob”, Adam Oehlenschläger: ”Hymne”,C. Baudelaire: ”Hymne til skønheden” og Goethe: ”Wandrers Nachtlied II”
Supplerende stof:
Forfatterportræt: Ambrosius Stub, Adam Oehlenschläger
Onsdag - Grundlovsdag
Torsdag:
Kernestof:
Johannes Ewald: ”Fragment”, Per Højholt: ”En klassiker” og Mette Moestrup: ”På Halmtorvet”.
Supplerende stof:
Michelsen, K.:Litteraturens perioder, s. 29-33
Forfatterportræt: Johs. Ewald,
I. Kant: Hvad er oplysning?
J. Locke
P. Wivel: ”Rousseau og menneskerettighedernes fødsel”
Fredag:
Kernestof:
Schack Staffeldt: ”Indvielsen” og ”Liljen og Dugdraaben”
Supplerende stof:
Forfatterportræt: Schack Staffeldt
Uge 24
Mandag - Pinsedag
Tirsdag:
Supplerende stof:
Genrer – Darger, B. m.fl. Begreb om dansk– side 1-15
Onsdag:
Kernestof:
H. C. Andersen: ”Poesien”, ”Erindringer” og ”Historien om en Moder”
Supplerende stof:
Forfatterportræt: H. C. Andersen
Torsdag:
Kernestof:
Emil Aarestrup: ”Angst” og Tove Ditlevsen: ”Angst 1”
Supplerende stof:
Forfatterportræt: Emil Aarestrup
Fredag:
Supplerende stof:
Den Store Danske: Metrik, Rehling:fra Rytme og klang i vers
Uge 25
Mandag:
Supplerende stof:
Jan Aasbjerg Haugaard Petersen: Retoriske virkemidler.
Tirsdag:
Kernestof:
J. P. Jacobsen: ”En Arabesk”, ”Genrebillede” og ”To verdener”
Supplerende stof:
Forfatterportræt: J. P. Jacobsen
Onsdag:
Kernestof:
Per Højholt: ”En regn”, ”Vejret nu” og ”Domkirken i Nørre-Snede”
Torsdag:
Kernestof:Peter Seeberg: ”Argumenter for benådning”, Claus Bech-Nielsen: Selvudslettelser
Supplerende stof:
Intro om argumentation, Das Beckwerk
Fredag:Fremlæggelser