Musikliv

Fra 3. klasse begynder eleverne at spille et orkesterinstrument. De modtager undervisning som enetime eller blot i samspilsgrupper (se nærmere info under Praktiske oplysninger), og de spiller i et klasseorkester.

Fra 6. klasse indgår eleverne i mellemskoleorkesteret sammen med 7. klasse.

Fra 8. til 12. klasse spiller eleverne i overskoleorkesteret.

Musikken derhjemme og daglig øvning

Forældrenes rolle i barnets liv med musikken er alt afgørende. Interessen for musikken, indlevelse i barnets oplevelser og specielt støtten for barnet i den daglige øvning og forberedelse på instrumentet spiller en væsentlig rolle i barnets start med musikken. At man som forældre hjælper med øvningen at opmuntre og at rose kan gøre en stor forskel for barnets glæde ved musikken.

Forældrenes engagement er en af nøglerne til, at barnet udvikler sig musikalsk gennem årene på Michael Skolen.

Gode øveråd

1. Øv hver dag min. 10 minutter.
  2. Find et fast tidspunkt på dagen at øve fx efter aftensmaden, når I vasker op eller lige, når I står op.
  3. Har I mange konflikter omkring øvningen, så tilrådes det, at forældre kun retter 1 ting pr. dag.
  4. Ved eleven ikke, hvad der skal øves, så er det vigtigt bare at spille – fx en sang fra sangbogen eller en gammel node.

Instrumenter

På Michael Skolen kan man spille alle orkester-instrumenter. Fra 3. klasse kan man vælge imellem violin, bratsch, og cello. Fra 4. klasse er det også muligt at spille tværfløjte og klarinet.

Ønsker man at spille et andet orkesterinstrument, kan man tilmelde sig den lokale musikskole til eneundervisning og deltage på Michael Skolen i sammenspil og orkesterundervisning.

Man skal dog være opmærksom på, at det kræver en ekstra indsats fra både forældre og elever, da man selv skal sørge for orkesternoder, og at sammenspilsnode bliver gennemgået på musikskolen.

Hvis dit barn ønsker instrumentalundervisning før 3. klasse

Ønsker man at modtage instrumentalundervisning før 3. klasse, er det muligt ved at henvende sig til en musiklærer eller på kontoret. Prisen er i årene før 3. klasse højere, da forældrene betaler den faktiske udgift til undervisningen. Skolen giver tilskud fra 3. klasse, hvor undervisningen er obligatorisk.