Fag: Kemi 11. kl. HF 2019-2020 Lærer: KD og LJ

Titel 1: Det kemiske univers

Omfang: 38 lektioner á 45 minutter

Indhold: Introduktion til kemi, det kemiske formelsprog og naturvidenskabelige arbejdsmetoder.

Faglige mål og fokuspunkter:

Eleverne skal kunne:

- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten

- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene

- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

Kernestof:

- Grundstoffernes periodesystem

- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer

- Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse

- Syre-basereaktioner

Supplerende stof:

- Syrers og basers anvendelse

- Syrers og basers reaktion med vand

- pH-værdi

- Elektrolyse

- Spændingsrækken

- https://www.chemistryworld.com/news/ten-periodic-tables-you-really-should-know-about-/3010359.article

- http://www.periodicvideos.com/

- https://www.youtube.com/watch?v=HDw4gk5pYl8

Demoforsøg:

- Trylleforsøg

- Fe og S

- Elektrolyse af CuCl2

- Blitzpulver

- Grøn ild

Eksperimentelt arbejde:

- Opvarmning af natron

- Krystalvand i kobber(II)sulfat

- Eddikesyre i husholdningseddike

- pH-detektiv

- Elektrolyse af vand

- CuSO4 og et jernsøm

Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde.


Fag: Kemi 12. kl. HF 2020-2021 Lærer: LJ

Titel 2: Energi

Omfang: 36 lektioner á 45 minutter

Indhold: Organisk kemi, brændstof og klimaforandringer

Faglige mål og fokuspunkter:

Eleverne skal kunne:

- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten

- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene

- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Kernestof:

- alkaner (struktur, navngivning, kemiske egenskaber)

- isomeri

- alkoholer (struktur, navngivning, kemiske egenskaber, alkoholpromilleberegning)

- elektronparbindinger, elektronprikformler, oktetregel

- polaritet, molekylers rumlige opbygning, hydrofil/hydrofob

- fotosyntese, respiration, forbrænding

- bioethanol og klimaforandringer

Supplerende stof:

- destillation

- substitution

- estere, triglycerider, forsæbning og biodiesel

- Don’t Flush Sodium Down The Toilet (TKOR 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=CEC64Bqeajs

Eksperimentelt arbejde:

- Pust opløsningen grøn

- Sluk et lys

- Alkoholgæring

- Blandbarhed

- Fremstilling af sæbe

- Substitution i heptan

Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, eksperimentelt arbejde, skriftligt arbejde.