HF 2018/19 Intenderet Studieplan Matematik B, efteråret 2018 v. ML

Titel: 03

Emne: Kombinatorik, Binomialfordeling, Sandsynlighedsregning1 og hypotesetest

Placering: efteråret 2018

Omfang: 15 hp-lektioner á 120 min. (30 timer)

Fokuspunkter:

• Tælletræer, Permutationer, kombinationer, binomialkoefficienten samt rekursionsformlen/Pascals trekant og anvendelser, sandsynlighed som (antal gunstige udfald)/(antal mulige udfald), omvendt sandsynlighed, uafhængighed, Venn-diagrammer, betinget sandsynlighed, Bayes sætning, binomialfordelingen. Chi-kvadrat test, type 1 og type 2 fejl, hypotesetest. Selvstændig indsamling af data til Chi-kvadrat test i samarbejde med kultur- og samfundsfaggruppen, IT-baserede hjælpemidler.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, gruppearbejde med konkrete problemstillinger, udvidet notetagning frem mod større selvstændig skriftlig præsentation, lærerpræsentation af kontra-intuitive tilfælde, fælles gennemgang af bevisførelse, regneøvelser og gruppeoplæg.

Titel: 04

Emne: Aritmetik og grundlæggende algebra

Placering: efteråret 2018

Omfang: 14 lektioner á 45 min (10,5 timer)

Fokuspunkter:

• Overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel algebraisk manipulation, det udvidede potensbegreb, ligefrem og omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt arbejde.

Titel: 05

Emne: Problemløsningsstrategier

Placering: efteråret 2018

Omfang: 4 lektioner á 45 min (3 timer)

Fokuspunkter:

• Bevidsthed om typiske faser i problemløsning ud fra Polyas model. Afgrænsningsstrategier ved undersøgelse af ekstrem-tilfælde og reducerede scenarier. Afprøvning af opnåede problemløsningsstrategier ved Georg Mohr opgaver til 1. runde.

• Klasseundervisning, gruppearbejde.

Titel: 06

Emne: Funktionslære1

Placering: efteråret 2018