HF 2018/19 Intenderet Studieplan Matematik A, efteråret 2018 v. ML

Emne: Vektorregning1

Placering: efteråret 2018

Omfang: 21 lektioner á 45 min (15,75 timer)

Fokuspunkter:

• Vektorer i to og tre dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder længde, skalarprodukt, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer, Gauss-Jordan elimination.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftlige afleveringer og øvelser i Desmos.

Emne: Vektorfunktioner1

Placering: efteråret 2018

Omfang: 6 lektioner á 45 min (4.5 timer)

Fokuspunkter:

• grafisk forløb af banekurver samt anvendelser af vektorfunktioner.

Emne: Elementær talteori

Placering: efteråret 2018

Omfang: 6 lektioner á 45 min (4.5 timer)

Fokuspunkter:

• Tallegemer, delelighed, Euklids algoritme, primtal, uendeligt mange primtal, aritmetikkens fundamentalsætning, bevisførelse i talteori, kvadratrod 2’s irrationalitet

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, gruppearbejde, gruppepræsentationer.