IntStuDa201819

HF 2018/19 Intenderet Studieplan Dansk A, efteråret 2018 v. JKN

Titel: 04

Emne: Nyhedsgenrer

Omfang: 11 lektioner á 45 min. (8,25 timer)

Fokuspunkter:

• Kommunikationsanalyse, Nyhedsformidlingens genrer og rationaler, Genrernes funktion og anvendelse, Samfundets behov for medier (4. statsmagt), Nye genrer og nyhedskriterier, Presseetik.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, udvidet notetagning, skriftligt arbejde, informationssøgning.

Titel: 05

Emne: Modernitet og realisme i Danmark

Omfang: 10 hp-lektioner á 120 min + 4 lektioner á 45 min. (23 timer)

Fokuspunkter:

• Realisme og socialrealisme, Naturalisme, Impressionisme, Kanonlitt., Norsk, Værk, Individualisme.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, gruppeoplæg, faglige netressourcer, relationer mellem analysemetoder, fortolkning og historisk perspektivering.

Titel: 06

Emne: Argumentation og digital dannelse

Fokuspunkter:

• Kommunikationsmodel, Toulmins argumentmodel, Argumenttyper, Deskriptive (etiske) og normative (ikke-etiske) argumenter, Sandheds- og gyldighedskriterier, Slutningsformer,

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, dataproduktion (spørgeskema) og -indsamling som udgangspunkt for argumentdannelse, individuelt arbejde og gruppearbejde.

Titel: 07

Emne: Akademisk skrivning og metode (optakt til historieopgave)

Fokuspunkter:

• Informationssøgning, relationer mellem problemformulering og konklusion, underspørgsmål, (analytisk) metodebevidsthed, empiri- og kildebevidsthed (tværfaglig).

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, individuel vejledning.

Titel: 08

Emne: Lyrik

Fokuspunkter:

• Moderne lyrik 1910-2000, formel analyse, stilistik, retorik, genrekonventioner og -brud, filosofiske perspektiver.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, individuelt arbejde, kreativ skrivning, digitale produkter.

Titel: 09

Emne: Højmodernisme

Omfang: 9 lektioner á 120 min. + 6 lektioner á 45 min. (22,5 timer)

Fokuspunkter:

• Sekularisering, traditionskritik, genrebrud og stilistisk innovation ift etablering af ”det moderne” som litterært og poetisk erfaringsrum.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, gruppearbejde og -oplæg, skriftligt arbejde.