HF 2018/19 Intenderet Studieplan Dansk A, efteråret 2018 v. JKN
Titel: 04
Emne: Nyhedsgenrer
Omfang: 11 lektioner á 45 min. (8,25 timer)
Fokuspunkter:
- Kommunikationsanalyse, Nyhedsformidlingens genrer og rationaler, Genrernes funktion og anvendelse, Samfundets behov for medier (4. statsmagt), Nye genrer og nyhedskriterier, Presseetik.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, udvidet notetagning, skriftligt arbejde, informationssøgning.
Titel: 05
Emne: Modernitet og realisme i Danmark
Omfang: 10 hp-lektioner á 120 min + 4 lektioner á 45 min. (23 timer)
Fokuspunkter:
- Realisme og socialrealisme, Naturalisme, Impressionisme, Kanonlitt., Norsk, Værk, Individualisme.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, gruppeoplæg, faglige netressourcer, relationer mellem analysemetoder, fortolkning og historisk perspektivering.
Titel: 06
Emne: Argumentation og digital dannelse
Omfang: 9 lektioner á 45 min. (6 timer)
Fokuspunkter:
- Kommunikationsmodel, Toulmins argumentmodel, Argumenttyper, Deskriptive (etiske) og normative (ikke-etiske) argumenter, Sandheds- og gyldighedskriterier, Slutningsformer,
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, dataproduktion (spørgeskema) og -indsamling som udgangspunkt for argumentdannelse, individuelt arbejde og gruppearbejde.
Titel: 07
Emne: Akademisk skrivning og metode (optakt til historieopgave)
Omfang: 9 lektioner á 45 min. (6 timer)
Fokuspunkter:
- Informationssøgning, relationer mellem problemformulering og konklusion, underspørgsmål, (analytisk) metodebevidsthed, empiri- og kildebevidsthed (tværfaglig).
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, individuel vejledning.
Titel: 08
Emne: Lyrik
Omfang: 9 lektioner á 45 min. (6 timer)
Fokuspunkter:
- Moderne lyrik 1910-2000, formel analyse, stilistik, retorik, genrekonventioner og -brud, filosofiske perspektiver.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, individuelt arbejde, kreativ skrivning, digitale produkter.
Titel: 09
Emne: Højmodernisme
Omfang: 9 lektioner á 120 min. + 6 lektioner á 45 min. (22,5 timer)
Fokuspunkter:
- Sekularisering, traditionskritik, genrebrud og stilistisk innovation ift etablering af ”det moderne” som litterært og poetisk erfaringsrum.
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning, gruppearbejde og -oplæg, skriftligt arbejde.