2018hf Historie B efterår 2018 intenderet studieplan V. MO

Titel: 03

Emne: Det antikke Grækeneland. Enkeltfagligt forløb.

Placering: efterår 2018

Omfang: 8 hovedfagslektioner á 120 min. (16 timer)

Arbejdsformer:

• Læreroplæg, klasseundervisning, skriftligt arbejde.

Pensum: udleveret kompenium.

Skitseret indhold:

• Herodot som historieskriver. Naturfilosofien som nyt idégrundlag. Grækenlands struktur med bystater og forbund. Samfundsstruktur, især Athen, Demokrati, herunder slaver. Naturgrundlaget for Athen. Lidt om Sparta. Historiebrug. Platons tanker om staten og idéverden. Aristoteles tanker om mennesket som samfundsskabt og samfundskabende. Grækernes tilgang til ny teknologi.

Titel: 04

Emne: Romerriget. Flerfagligt forløb med religion.

Placering: efterår 2018

Omfang: 7 hovedfagslektioner á 120 min. (14 timer)

Pensum: Udleveret kompenium.

Kernestof:

• Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk perspektiv. Globalisering og kulturmøder i historisk perspektiv. Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv. Historiebrug. Historiefaglige metoder. Forholdet mellem aktør og struktur i historisk perspektiv.

Faglige mål:

• Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie. Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale og europæiske udvikling. Samspil mellem mennesker, natur, kultur og samfund. Samspillet mellem fortid og nutid og mennesket som historieskabt og historieskabende. Begynde at skelne mellem forskellige periodiseringsprincipper, og imellem forskellige forklaringer på samfundsmæssige forandringer.

Arbejdsformer:

• Læreroplæg. Klasseundervisning. Skriftligt arbejde.

Skitseret indhold:

• Årsager til Romerrigets opståen. Senatet og republikken/Senatet og Kejseren. Romerrigets indre struktur. Romerretten. Familien og kvinden. Slaver. Handel. Religion/kristendom. Det vestromerske riges sammenbrud, forskellige forklaringsmodeller. Overgang til Middelalderen. Se også skitseret indhold i religion.

Titel: 05

Emne: Middelalderen. Flerfagligt forløb med religion.

Placering: forår 2019

Omfang: Forår 2019: 10 hovedfagslektioner á 120 min. (20 timer)

Middelalderrejse til Frankrig: 30 timer. I alt 50 timer.

Kernestof:

• Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv. Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv. Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv. Historiebrug. Forholdet mellem aktør og struktur i historisk og nutidigt perspektiv. Dansk historie og identitet. Historiefaglige metoder.

Faglige mål:

• Fortsat: Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie. Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, europæiske og globale udvikling. Samspil mellem mennesker, natur, kultur og samfund. Samspillet mellem fortid og nutid og mennesket som historieskabt og historieskabende. Vi arbejder videre med periodiseringsprincipper og forskellige forklaringer på samfundsforandringer.
  • Nye mål: Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historien. Opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden. Formulere historiske problemstillinger og reletere disse til elevernes egen tid. Formidling og remediering faglige problemstillinger. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer:

• Læreroplæg, Klasseundervisning. Gruppearbejde. Skriftligt arbejde. Egne iagttagelser. Lille empirisk undersøgelse.

Skitseret indhold:

• Inddeling i perioder og diskussion af inddelinger. Samfundsstruktur: kongen og kirken. Samfundshierakier. Middelalderbyen. Videnskab. Nye tanker. Sociale forhold. Familien og kvinden. Frankrig i Middelalderen. Danmark i Middelalderen. Nye teknologier. Klostre Forskellige syn på Middelalderen. Ud af Middelalderen: Den rationelle tanke/Descartes.

Se også skitseret indhold i Religion.

Historieopgaven

Emne: Igangsættelse af historieopgaven.

Placering: forår 2019

Omfang: 2 lektioner á 45 min (1,5 timer)

Fokuspunkter: rammer for opgaven og opsummering af faglige opgaveskrivning.

Arbejdsformer: skriftligt arbejde, individuel vejledning.

Titel: 06

Emne: Den danske velfærdsstat, herunder arbejderhistorie. Dansk demokrati historie. Flerfagligt forløb med samfundsfag.

Placering: efterår 2019

Omfang: 15 hovefagslektioner á 120 min (30 timer)

Kernestof:

• Dansk historie og identitet. Kulturmøder og globalisering. Styreformer. Historiebrug. Historiefaglige metoder.

Faglige mål:

• De faglige mål vi arbejder med forsætter vi med, her indrages fremtidsperspektivet.

Arbejdsformer:

• Læreroplæg. Klasseundervisning. Gruppearbejde.
  • Empirisk undersøgelse sammen med samfundsfag.

Titel: 07

Emne: Klassen og jeg vælger et mere internationalt emne sammen.

Placering: efterår/forår 2019/2020

Omfang: 10 hovedfagslektioner á 120 min. (20 timer)

Kernestof:

• Historiefaglige metoder, historiebrug – emnet vil tage højde for flere fokuspunkter alt efter valg af emne.

Faglige mål:

• Emnet vil forholde sig til flere faglige mål, alt efter emne valg, men her vil et globalt perspektiv være i forgrunden.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, gruppearbejde og -oplæg, skriftligt arbejde.