HF Biologi 2019 realiseret studieplan

Realiseret studieplan biologi C

Forløb A – ØKOSYSTEMER (15 timer efterår 2020)

Særlige fokuspunkter, emneområder:

plantefysiologi med vægt på ressourcebehov for planter, herunder fotosyntese
plantestrategier på morfologisk niveau ift. udvalgte begrænsede ressourcer
successionsvegetation ud fra danske postglaciale landskaber, regnskov samt skovrydning
aërob samt anaërob respiration med udgangspunkt i endosymbionthypotesen
nitrogenkredsløb med fokus på historiske og nutidige landbrugstyper, udvaskning og iltsvind
fødekæder ift. respiration, masseandel på trofiske niveauer, biologisk regulering og giftophobning
fauna i ressourcerige og -fattige biotoper ud fra r/K-strategi samt kønsdifferentiering
nedbrydning med afsæt i tarmflora, svampe samt mykorrhiza
økosystembegrebet ved af primær- og sekundærproducenter samt nedbrydere i udvalgte biotoper

Særlige fokuspunkter, kompetencer:

At kunne vurdere hvilke abiotiske faktorer, der præger de ressourcemæssige forhold for et givent område.
At kunne redegøre for organismers rolle og nicheudnyttelse i et givent økosystem samt kommentere morfologiske og evt. adfærdsmæssige træk ift. de ressourcer, der er begrænsede.
At kunne forholde sig fagligt informeret til samfundsmæssige problemstillinger ift. naturforvaltnings- samt bæredygtighedsmæssige aspekter.

kernestof:

økologi, herunder samspil mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.

supplerende stof:

bæredygtighed, bioteknologi og miljøbeskyttelse

arbejdsformer:

Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i læreroplæg samt konkret inspektion af udleverede organismer.
Ekskursioner i eksemplariske danske naturtyper i lokalområdet med praktiske øvelser.
Gruppearbejde om udvalgte globale naturtyper med efterfølgende oplæg for klassen.
Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt gennemgangen af den udvalgte naturtype.

forbindelse til andre fag:

Kvælstofkredsløbet ift. kemi og geografi, fotosyntese og respiration ift. organisk kemi og energiformer i fysik

Forløb B – HUMANFYSIOLOGI (15 timer efterår 2019)

Særlige fokuspunkter, emneområder:

Eksempler på organisationsniveauer via organel, celle, væv, organ, organsystem og organisme.
Kommunikation i organismer ud fra energieffektivitet ved hormon- og nervesignaler, herunder udvidet gennemgang af det sym- og parasympatiske nervesystem.
Sansernes mangfoldighed, sanser hos dyr, synæstesi samt sanserne ift. den generelle omverdensproblemstilling
Samspil af organsystemerne i menneskekroppen
Hjerte/karsystemet, åndedrætssystemet, mave/tarmsystemet, nervesystemet, urinvejssystemet og immunforsvaret, med afsæt i elevernes personlige erfaringer.
Stofskiftet ud fra energiomsætning samt glucagon- og insulintilstande i kroppen.
Detaljeret teoretisk gennemgang af menstruationscycklus ud fra kvindelige kønshormoner, muskelsammentrækning til molekylært niveau samt neurotransmittere og -modulatorer ved synapser ift. afhængighedsproblematikker.

Særlige fokuspunkter, kompetencer:

kernestof:

cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
organsystemers opbygning og funktion

supplerende stof:

sundheds, sygdom og medicin

arbejdsformer:

Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i læreroplæg og praktiske øvelser.
Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt synopsisfremlæggelse af udvalgt organsystem.

forbindelse til andre fag:
Kemi ift. stoftyper, energiomsætning og osmose.

Forløb C – MOLEKYLÆR- OG CELLEBIOLOGI (15 timer forår 2019)

Særlige fokuspunkter, emneområder:
Historisk udvikling, begreber og processer i den Mendelske genetik
Mitose og meiose med særligt fokus på profase I i meiosen.
Proteinsyntesen med særlig vægt på informationsstrømme ved transskription og translation
Epigenetiske aspekter ud fra svensk data om hungersnød
Naturlige og menneskeskabte kromosomforandringer og mutationer ud fra genfiksering og flaskehalsproblematikker.
Genmanipulation ud fra industrielle anvendelser samt etiske overvejelser ved transgene organismer, ændring af gener samt kloning.

Særlige fokuspunkter, kompetencer:

At kunne skelne mellem genotype og fænotype samt genkende dominante og recessive forhold for alleler.
At kunne overskue informationsstrømmen med videregivelse og modifikation fra én generation til den næste gennem meiose samt forhold ved genekspression ift. ontogenesen.
At kunne perspektivere nytte og etik ved industrielle

kernestof:

genetik og DNA’s rolle
bioteknologiske metoder og deres anvendelse
cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer

supplerende stof:

bioteknologi, sundhed, sygdom og medicin

arbejdsformer:

Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i læreroplæg.
Praktiske øvelser med konkrete væv og strukturer samt modellerede repræsentationer af molekylære forhold.
Gruppearbejde om udvalgte etiske problemstillinger med efterfølgende oplæg for klassen.
Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt gennemgangen af den udvalgte naturtype.

forbindelse til andre fag:

Matematik ift. 1. kvadratsætning og Mendelsk genetik samt Hardy-Weinberg ligevægt.
Organisk kemi ift. proteinsyntesen

Forløb D – EVOLUTIONS- OG ORGANISMEBIOLOGI (15 timer efterår 2019)

Særlige fokuspunkter, emneområder:

Historisk udvikling i grundantagelser for evolution med afsæt i Linné, Lamarck og Darwin, og særligt fokus på konvergent evolution, co-evolution, sexsuel selektion samt neutral drift.
Gennemgang af væsentlige udviklingstrin for dyr og planter med fokus på en uddybet indsigt i mangfoldighed og ensartethed for levende organismer.
Særlig detaljeret trinvis gennemgang af metazoernes udvikling med fokus på udvikling af ekto- og mesoderm, den proto- og deuterostome polarisation, oversigt ved protostome dyr, fiskenes evolution, erobring af landjorden og klassifikation af nulevende pattedyr.
Væsentlige temaer og spring i menneskets evolution
diskussion af andre historiske og nutidige evolutionsantagelser, herunder teleologiske

Særlige fokuspunkter, kompetencer:

kernestof:

cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
organsystemers opbygning og funktion

arbejdsformer:
Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i læreroplæg.
Praktiske gruppeøvelser omkring bestemmelse af morfologiske karakterer med efterfølgende konstruktion af stamtræer ud fra parsimoni.
Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt gennemgangen af metazooernes evolution.
Ekskursioner til botanisk have og Zoologisk museum

forbindelse til andre fag:
Religion: teleologiske ift. ikke-teleologiske forståelser af evolution
Historie og samfundsfag: koblinger til historisk og nutidig malthusiansk tankegang