HF Biologi 2018 realiseret studieplan

Titel A – ØKOSYSTEMER (15 timer) [realiseret]

Særlige fokuspunkter, emneområder:

  • plantefysiologi med vægt på ressourcebehov for planter, herunder fotosyntese
  • plantestrategier på morfologisk niveau ift. udvalgte begrænsede ressourcer
  • successionsvegetation ud fra danske postglaciale landskaber, regnskov samt skovrydning
  • aërob samt anaërob respiration med udgangspunkt i endosymbionthypotesen
  • nitrogenkredsløb med fokus på historiske og nutidige landbrugstyper, udvaskning og iltsvind
  • fødekæder ift. respiration, masseandel på trofiske niveauer, biologisk regulering og giftophobning
  • fauna i ressourcerige og -fattige biotoper ud fra r/K-strategi samt kønsdifferentiering
  • nedbrydning med afsæt i tarmflora, svampe samt mykorrhiza
  • økosystembegrebet ved af primær- og sekundærproducenter samt nedbrydere i udvalgte biotoper

    Særlige fokuspunkter, kompetencer:

    • At kunne vurdere hvilke abiotiske faktorer, der præger de ressourcemæssige forhold for et givent

      område.

    • At kunne redegøre for organismers rolle og nicheudnyttelse i et givent økosystem samt kommentere

      morfologiske og evt. adfærdsmæssige træk ift. de ressourcer, der er begrænsede.

    • At kunne forholde sig fagligt informeret til samfundsmæssige problemstillinger ift.

      naturforvaltnings- samt bæredygtighedsmæssige aspekter.

      kernestof:

  • økologi, herunder samspil mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
  • cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer

Faglige

  • sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå

    globale processers lokale konsekvenser

  • udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
  • undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder

    anvendes.

  • indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra

    forskelige typer af kilder supplerende stof:

• bæredygtighed, bioteknologi og miljøbeskyttelse

arbejdsformer:

  • Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i

    læreroplæg samt konkret inspektion af udleverede organismer.

  • Ekskursioner til Sømosen i Herlev samt Furesøen og Hareskoven v. Frederiksdal
  • Gruppearbejde om udvalgte globale naturtyper med efterfølgende oplæg for klassen.
  • Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt

    gennemgangen af den udvalgte naturtype.

  • Innovationsforløb i biodiversitet ud fra konvergent og divergent tænkning

    forbindelse til andre fag:

    • Kvælstofkredsløbet ift. kemi og geografi, fotosyntese og respiration ift. organisk kemi og

      energiformer i fysik

    • Fangst-genfangst forsøg med kobling til sandsynlighedsregning og statistik

      Undervisningsmateriale:

      • Fog, K. (2001) ’Økologi – en grundbog’. Gad
      • Et mindre antal online videoer.

mål:

Titel B – HUMANFYSIOLOGI (15 timer) [realiseret]

Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Eksempler på organisationsniveauer via organel, celle, væv, organ, organsystem og organisme. • Kommunikation i organismer ud fra energieffektivitet ved hormon- og nervesignaler, herunder

udvidet gennemgang af det sym- og parasympatiske nervesystem.
• Sansernes mangfoldighed, sanser hos dyr, synæstesi samt sanserne ift. den generelle

omverdensproblemstilling
• Samspil af organsystemerne i menneskekroppen
• Hjerte/karsystemet, åndedrætssystemet, mave/tarmsystemet, nervesystemet, urinvejssystemet og

immunforsvaret, med afsæt i elevernes personlige erfaringer.
• Stofskiftet ud fra energiomsætning samt glucagon- og insulintilstande i kroppen.
• Detaljeret teoretisk gennemgang af menstruationscycklus ud fra kvindelige kønshormoner,

muskelsammentrækning til molekylært niveau samt neurotransmittere og -modulatorer ved synapser ift. afhængighedsproblematikker.

Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne deltage fagligt kvalificeret i samtaler omkring sundhed og sygdom ud fra en forståelse af

organer- og organsystemers funktioner og samspil

kernestof:

  • cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
  • organsystemers opbygning og funktion
  • biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning

    faglige mål:

• beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden,

modeller og metoder fra biologi supplerende stof:

• sundhed, sygdom og medicin

arbejdsformer:

  • Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i

    læreroplæg og praktiske øvelser.

  • Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt

    synopsisfremlæggelse af udvalgt organsystem.

    Praktisk arbejde i felten og laboratoriet:

    • Undersøgelse af dykkerrefleksen i laboratorie
    • Eksperiment med sanseoplevelser og optiske bedrag
    • Undersøgelse af antibiotika (inkl. eksperimenter med kobber, hvidløg og oregano) ift. vækst af

      Micrococcus luteus, Serratia marcescens og Penicillium chrysogenum

      forbindelse til andre fag:

      • Kemi ift. stoftyper, energiomsætning og osmose.
      • Idræt ift. forbrænding, respiration, muskler og nerver

        Undervisningsmateriale:

        • Warberg, J. (1998) ’Humanfysiologi – en grundbog’. Polyteknisk forlag
        • Et mindre antal online videoer.

Titel C – MOLEKYLÆR- OG CELLEBIOLOGI (15 timer) [realiseret]

Særlige fokuspunkter, emneområder:

  • Historisk udvikling, begreber og processer i den Mendelske genetik
  • Mitose og meiose med særligt fokus på profase I i meiosen.
  • Proteinsyntesen med særlig vægt på informationsstrømme ved transskription og translation
  • Epigenetiske aspekter ud fra svensk data om hungersnød
  • Naturlige og menneskeskabte kromosomforandringer og mutationer ud fra genfiksering og

    flaskehalsproblematikker.

  • Genmanipulation ud fra industrielle anvendelser samt etiske overvejelser ved transgene organismer,

    ændring af gener samt kloning.

    Særlige fokuspunkter, kompetencer:

    • At kunne skelne mellem genotype og fænotype samt genkende dominante og recessive forhold for

      alleler.

    • At kunne overskue informationsstrømmen med videregivelse og modifikation fra én generation til

      den næste gennem meiose samt forhold ved genekspression ift. ontogenesen.

    • At kunne perspektivere nytte og etik ved industrielle

      kernestof:
      • genetik og DNA’s rolle
      • bioteknologiske metoder og deres anvendelse
      • cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer

      Faglige mål:
      • gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under

      hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
      • undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder

      anvendes. supplerende stof:

• bioteknologi, sundhed, sygdom og medicin

arbejdsformer:

  • Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i

    læreroplæg.

  • Praktiske øvelser med konkrete væv og strukturer samt modellerede repræsentationer af molekylære

    forhold.

  • Gruppearbejde om udvalgte etiske problemstillinger med efterfølgende oplæg for klassen.
  • Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser.

    forbindelse til andre fag:

    • Matematik ift. 1. kvadratsætning og Mendelsk genetik samt Hardy-Weinberg ligevægt.
    • Organisk kemi ift. proteinsyntesen

      Laboratoriearbejde:

      • DNA-ekstraktion fra jordbær
      • Mikroskopi af mitosestadier ved celledeling
      • Mini-forsøg med alleler ift. at kunne smage phenylthiocarbamid
      • Mini-forsøg med blodtyper

        Undervisningsmateriale:

        • Hulgård, K. Madsen, C. & Mikkelsen, K (2021) ’Biologibogen C hf’. Systime
        • Et mindre antal online videoer.

Titel D – EVOLUTIONS- OG ORGANISMEBIOLOGI (10 timer) [realiseret]

Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Historisk udvikling i grundantagelser for evolution med afsæt i Linné, Lamarck og Darwin, og

særligt fokus på konvergent evolution, co-evolution, sexsuel selektion samt neutral drift.
• Gennemgang af væsentlige anatomiske og fysiologiske udviklingstrin for dyr og planter med fokus

på en uddybet indsigt i mangfoldighed og ensartethed for levende organismer.
• Særlig detaljeret trinvis gennemgang af metazoernes udvikling med fokus på udvikling af ekto- og

mesoderm, den proto- og deuterostome polarisation, oversigt ved protostome dyr, fiskenes evolution,

erobring af landjorden og klassifikation af nulevende pattedyr.
• Væsentlige temaer og spring i menneskets evolution med særligt fokus på ændringer i

tyggemuskulatur, hjernestørrelse og fordøjelse ift. beherksningen af ild.
• diskussion af andre historiske og nutidige evolutionsantagelser, herunder teleologiske

Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne analysere nye muligheder og eventuelle fordele ved en ny udvikling, set fra et

evolutionsprespektiv på individplan.
• At kunne gennemføre en simpel parsimoniundersøgelse ud fra et stamtræ, karakterer og outgroup. • At kunne formidle væsentlige evolutionære trin fra de første metazoer til mennesket med faglige

begrundelser.

kernestof:

  • cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
  • organsystemers opbygning og funktion

    faglige mål:

• udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer

arbejdsformer:

  • Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i

    læreroplæg.

  • Praktiske gruppeøvelser omkring bestemmelse af morfologiske karakterer med efterfølgende

    konstruktion af stamtræer ud fra parsimoni.

  • Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt

    gennemgangen af metazooernes evolution.

  • Ekskursioner til botanisk have og Zoologisk museum

    forbindelse til andre fag:

    • Religion: teleologiske ift. ikke-teleologiske forståelser af evolution
    • Historie og samfundsfag: koblinger til historisk og nutidig malthusiansk tankegang
    • Sprogfagene: parsimonibetragtninger ift. konstruktion af stamtræer for sprog, eksemplificeret ved de

      indoeuropæiske sprog.

      Undervisningsmateriale:

• Christensen, B. Pedersen, B. P. & Theisen, B. F. (1997) ‘Dyrenes udvikling – fra flagellat til

menneske’. Gad

Titel E (NF): – Mølleådalens naturhistorie og økofysiologi. (6 timer) [realiseret] Særlige fokuspunkter, emneområder:

• Overordnede nutidige udfordringer, spørgsmål og løsningsmuligheder.

Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne anvende naturhistoriske betragtninger fra geografi, biologi og kemi til at beskrive et

naturområdes formodede fortid, nutid og fremtidsperspektiver. kernestof:

• naturvidenskab i elevernes hverdag

faglige mål:
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå

globale processers lokale konsekvenser

arbejdsformer:
• Ekskursion til mølleådalen med landskabsdannelsesanalyse, organismekendskab samt måling af

turbiditet og indirekte CO2-niveau

forbindelse til andre fag:
NF – forløb med naturlig kobling mellem kemi, biologi og geografi.

Titel F (NF): – Nitrogenkredsløb i konventionelt og økologisk landbrug (8 timer) [realiseret] Særlige fokuspunkter, emneområder:

• Nitrogenkredsløbet belyst primært gennem forskellige måder at drive landbrug

Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne orientere sig i lokale og globale udfordringer, muligheder og konsekvenser ved forskellige

aspekter af menneskets påvirkning af nitrogenkredsløbet

kernestof:

  • miljø og bæredygtighed
  • økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt

    biodiversitet.

  • ressourceudnyttelse, produktion og teknologi

    faglige mål:

    • undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder

      anvendes.

    • sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå

      globale processers lokale konsekvenser

    • indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra

      forskelige typer af kilder

      arbejdsformer:

      • Studierejse med biologi og historie
      • Undersøgelse af plantelivet ved iagttagelse og sammenstillende tegning af planter og landskaber.

        forbindelse til andre fag:
        Historie og Geografi: Naturhistoriske forudsætninger for landbrug, bystrukturer og handel i sydfrankrig.

Titel G (NF) : – Menneskets beherskelse af ilden (6 timer) [realiseret]

Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Humanfysiologi belyst gennem menneskets evolutionære samspil med tilgængelige lavastrømme i

østafrika for ca. 2 mio. år siden.
• Sammenhængen mellem hjernen som særligt energikrævende væv samt fordøjelseseffetivitet for rå

vs. kogt mad.
Særlige fokuspunkter, kompetencer:

• At kunne foretage en tværfagligt kvalificeret vurdering af naturhistoriske hypoteser

kernestof:

  • sundhed og levevilkår
  • ressourceudnyttelse, produktion og teknologi

    faglige mål:

• beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden,

modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi arbejdsformer:

• Matrixgrupper

forbindelse til andre fag:
Geografi: Tidlige menneskers afhængihed af lavastrømme i Eastern-Arc kløften.