Titel A – ØKOSYSTEMER (15 timer) [realiseret]
Særlige fokuspunkter, emneområder:
- plantefysiologi med vægt på ressourcebehov for planter, herunder fotosyntese
- plantestrategier på morfologisk niveau ift. udvalgte begrænsede ressourcer
- successionsvegetation ud fra danske postglaciale landskaber, regnskov samt skovrydning
- aërob samt anaërob respiration med udgangspunkt i endosymbionthypotesen
- nitrogenkredsløb med fokus på historiske og nutidige landbrugstyper, udvaskning og iltsvind
- fødekæder ift. respiration, masseandel på trofiske niveauer, biologisk regulering og giftophobning
- fauna i ressourcerige og -fattige biotoper ud fra r/K-strategi samt kønsdifferentiering
- nedbrydning med afsæt i tarmflora, svampe samt mykorrhiza
- økosystembegrebet ved af primær- og sekundærproducenter samt nedbrydere i udvalgte biotoper
Særlige fokuspunkter, kompetencer:
- At kunne vurdere hvilke abiotiske faktorer, der præger de ressourcemæssige forhold for et givent
område.
- At kunne redegøre for organismers rolle og nicheudnyttelse i et givent økosystem samt kommentere
morfologiske og evt. adfærdsmæssige træk ift. de ressourcer, der er begrænsede.
- At kunne forholde sig fagligt informeret til samfundsmæssige problemstillinger ift.
naturforvaltnings- samt bæredygtighedsmæssige aspekter.
kernestof:
- At kunne vurdere hvilke abiotiske faktorer, der præger de ressourcemæssige forhold for et givent
- økologi, herunder samspil mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
Faglige
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå
globale processers lokale konsekvenser
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder
anvendes.
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra
forskelige typer af kilder supplerende stof:
• bæredygtighed, bioteknologi og miljøbeskyttelse
arbejdsformer:
- Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i
læreroplæg samt konkret inspektion af udleverede organismer.
- Ekskursioner til Sømosen i Herlev samt Furesøen og Hareskoven v. Frederiksdal
- Gruppearbejde om udvalgte globale naturtyper med efterfølgende oplæg for klassen.
- Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt
gennemgangen af den udvalgte naturtype.
- Innovationsforløb i biodiversitet ud fra konvergent og divergent tænkning
forbindelse til andre fag:
- Kvælstofkredsløbet ift. kemi og geografi, fotosyntese og respiration ift. organisk kemi og
energiformer i fysik
- Fangst-genfangst forsøg med kobling til sandsynlighedsregning og statistik
Undervisningsmateriale:
- Fog, K. (2001) ’Økologi – en grundbog’. Gad
- Et mindre antal online videoer.
- Kvælstofkredsløbet ift. kemi og geografi, fotosyntese og respiration ift. organisk kemi og
mål:
Titel B – HUMANFYSIOLOGI (15 timer) [realiseret]
Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Eksempler på organisationsniveauer via organel, celle, væv, organ, organsystem og organisme. • Kommunikation i organismer ud fra energieffektivitet ved hormon- og nervesignaler, herunder
udvidet gennemgang af det sym- og parasympatiske nervesystem.
• Sansernes mangfoldighed, sanser hos dyr, synæstesi samt sanserne ift. den generelle
omverdensproblemstilling
• Samspil af organsystemerne i menneskekroppen
• Hjerte/karsystemet, åndedrætssystemet, mave/tarmsystemet, nervesystemet, urinvejssystemet og
immunforsvaret, med afsæt i elevernes personlige erfaringer.
• Stofskiftet ud fra energiomsætning samt glucagon- og insulintilstande i kroppen.
• Detaljeret teoretisk gennemgang af menstruationscycklus ud fra kvindelige kønshormoner,
muskelsammentrækning til molekylært niveau samt neurotransmittere og -modulatorer ved synapser ift. afhængighedsproblematikker.
Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne deltage fagligt kvalificeret i samtaler omkring sundhed og sygdom ud fra en forståelse af
organer- og organsystemers funktioner og samspil
kernestof:
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
- organsystemers opbygning og funktion
- biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
faglige mål:
• beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden,
modeller og metoder fra biologi supplerende stof:
• sundhed, sygdom og medicin
arbejdsformer:
- Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i
læreroplæg og praktiske øvelser.
- Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt
synopsisfremlæggelse af udvalgt organsystem.
Praktisk arbejde i felten og laboratoriet:
- Undersøgelse af dykkerrefleksen i laboratorie
- Eksperiment med sanseoplevelser og optiske bedrag
- Undersøgelse af antibiotika (inkl. eksperimenter med kobber, hvidløg og oregano) ift. vækst af
Micrococcus luteus, Serratia marcescens og Penicillium chrysogenum
forbindelse til andre fag:
- Kemi ift. stoftyper, energiomsætning og osmose.
- Idræt ift. forbrænding, respiration, muskler og nerver
Undervisningsmateriale:
- Warberg, J. (1998) ’Humanfysiologi – en grundbog’. Polyteknisk forlag
- Et mindre antal online videoer.
Titel C – MOLEKYLÆR- OG CELLEBIOLOGI (15 timer) [realiseret]
Særlige fokuspunkter, emneområder:
- Historisk udvikling, begreber og processer i den Mendelske genetik
- Mitose og meiose med særligt fokus på profase I i meiosen.
- Proteinsyntesen med særlig vægt på informationsstrømme ved transskription og translation
- Epigenetiske aspekter ud fra svensk data om hungersnød
- Naturlige og menneskeskabte kromosomforandringer og mutationer ud fra genfiksering og
flaskehalsproblematikker.
- Genmanipulation ud fra industrielle anvendelser samt etiske overvejelser ved transgene organismer,
ændring af gener samt kloning.
Særlige fokuspunkter, kompetencer:
- At kunne skelne mellem genotype og fænotype samt genkende dominante og recessive forhold for
alleler.
- At kunne overskue informationsstrømmen med videregivelse og modifikation fra én generation til
den næste gennem meiose samt forhold ved genekspression ift. ontogenesen.
- At kunne perspektivere nytte og etik ved industrielle
kernestof:
• genetik og DNA’s rolle
• bioteknologiske metoder og deres anvendelse
• cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymerFaglige mål:
• gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter underhensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten.
• undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoderanvendes. supplerende stof:
- At kunne skelne mellem genotype og fænotype samt genkende dominante og recessive forhold for
• bioteknologi, sundhed, sygdom og medicin
arbejdsformer:
- Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i
læreroplæg.
- Praktiske øvelser med konkrete væv og strukturer samt modellerede repræsentationer af molekylære
forhold.
- Gruppearbejde om udvalgte etiske problemstillinger med efterfølgende oplæg for klassen.
- Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser.
forbindelse til andre fag:
- Matematik ift. 1. kvadratsætning og Mendelsk genetik samt Hardy-Weinberg ligevægt.
- Organisk kemi ift. proteinsyntesen
Laboratoriearbejde:
- DNA-ekstraktion fra jordbær
- Mikroskopi af mitosestadier ved celledeling
- Mini-forsøg med alleler ift. at kunne smage phenylthiocarbamid
- Mini-forsøg med blodtyper
Undervisningsmateriale:
- Hulgård, K. Madsen, C. & Mikkelsen, K (2021) ’Biologibogen C hf’. Systime
- Et mindre antal online videoer.
Titel D – EVOLUTIONS- OG ORGANISMEBIOLOGI (10 timer) [realiseret]
Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Historisk udvikling i grundantagelser for evolution med afsæt i Linné, Lamarck og Darwin, og
særligt fokus på konvergent evolution, co-evolution, sexsuel selektion samt neutral drift.
• Gennemgang af væsentlige anatomiske og fysiologiske udviklingstrin for dyr og planter med fokus
på en uddybet indsigt i mangfoldighed og ensartethed for levende organismer.
• Særlig detaljeret trinvis gennemgang af metazoernes udvikling med fokus på udvikling af ekto- og
mesoderm, den proto- og deuterostome polarisation, oversigt ved protostome dyr, fiskenes evolution,
erobring af landjorden og klassifikation af nulevende pattedyr.
• Væsentlige temaer og spring i menneskets evolution med særligt fokus på ændringer i
tyggemuskulatur, hjernestørrelse og fordøjelse ift. beherksningen af ild.
• diskussion af andre historiske og nutidige evolutionsantagelser, herunder teleologiske
Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne analysere nye muligheder og eventuelle fordele ved en ny udvikling, set fra et
evolutionsprespektiv på individplan.
• At kunne gennemføre en simpel parsimoniundersøgelse ud fra et stamtræ, karakterer og outgroup. • At kunne formidle væsentlige evolutionære trin fra de første metazoer til mennesket med faglige
begrundelser.
kernestof:
- cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
- organsystemers opbygning og funktion
faglige mål:
• udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
arbejdsformer:
- Fælles udvikling og gennemgang af centrale begreber, processer og eksempler med udgangspunkt i
læreroplæg.
- Praktiske gruppeøvelser omkring bestemmelse af morfologiske karakterer med efterfølgende
konstruktion af stamtræer ud fra parsimoni.
- Udarbejdelse af selvstændige skriftlige redegørelser og rapporter for praktiske øvelser samt
gennemgangen af metazooernes evolution.
- Ekskursioner til botanisk have og Zoologisk museum
forbindelse til andre fag:
- Religion: teleologiske ift. ikke-teleologiske forståelser af evolution
- Historie og samfundsfag: koblinger til historisk og nutidig malthusiansk tankegang
- Sprogfagene: parsimonibetragtninger ift. konstruktion af stamtræer for sprog, eksemplificeret ved de
indoeuropæiske sprog.
Undervisningsmateriale:
• Christensen, B. Pedersen, B. P. & Theisen, B. F. (1997) ‘Dyrenes udvikling – fra flagellat til
menneske’. Gad
Titel E (NF): – Mølleådalens naturhistorie og økofysiologi. (6 timer) [realiseret] Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Overordnede nutidige udfordringer, spørgsmål og løsningsmuligheder.
Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne anvende naturhistoriske betragtninger fra geografi, biologi og kemi til at beskrive et
naturområdes formodede fortid, nutid og fremtidsperspektiver. kernestof:
• naturvidenskab i elevernes hverdag
faglige mål:
• sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå
globale processers lokale konsekvenser
arbejdsformer:
• Ekskursion til mølleådalen med landskabsdannelsesanalyse, organismekendskab samt måling af
turbiditet og indirekte CO2-niveau
forbindelse til andre fag:
NF – forløb med naturlig kobling mellem kemi, biologi og geografi.
Titel F (NF): – Nitrogenkredsløb i konventionelt og økologisk landbrug (8 timer) [realiseret] Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Nitrogenkredsløbet belyst primært gennem forskellige måder at drive landbrug
Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne orientere sig i lokale og globale udfordringer, muligheder og konsekvenser ved forskellige
aspekter af menneskets påvirkning af nitrogenkredsløbet
kernestof:
- miljø og bæredygtighed
- økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt
biodiversitet.
- ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
faglige mål:
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder
anvendes.
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå
globale processers lokale konsekvenser
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra
forskelige typer af kilder
arbejdsformer:
- Studierejse med biologi og historie
- Undersøgelse af plantelivet ved iagttagelse og sammenstillende tegning af planter og landskaber.
forbindelse til andre fag:
Historie og Geografi: Naturhistoriske forudsætninger for landbrug, bystrukturer og handel i sydfrankrig.
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder
Titel G (NF) : – Menneskets beherskelse af ilden (6 timer) [realiseret]
Særlige fokuspunkter, emneområder:
• Humanfysiologi belyst gennem menneskets evolutionære samspil med tilgængelige lavastrømme i
østafrika for ca. 2 mio. år siden.
• Sammenhængen mellem hjernen som særligt energikrævende væv samt fordøjelseseffetivitet for rå
vs. kogt mad.
Særlige fokuspunkter, kompetencer:
• At kunne foretage en tværfagligt kvalificeret vurdering af naturhistoriske hypoteser
kernestof:
- sundhed og levevilkår
- ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
faglige mål:
• beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden,
modeller og metoder fra biologi, geografi og kemi arbejdsformer:
• Matrixgrupper
forbindelse til andre fag:
Geografi: Tidlige menneskers afhængihed af lavastrømme i Eastern-Arc kløften.