Fag: Dansk, Lærer: JKN


Titel 01: Studieteknik

Omfang: 6 timer (3 hovedfagslektioner á 2 timer)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Problemformulering
  • Redegørelse
  • Empiri
  • Induktion
  • Deduktion
  • Abduktion
  • Verifikation
  • Falisfikation
  • Forside
  • Litteraturliste (kilder)
  • Noteapparat (kildehenvisninger)
  • Bilag
  • Videnskabelighed
  • Natur-, samfunds- og humanvidenskab
  • Kausalitet
  • Funktionalitet
  • Intentionalitet
  • Abduktion
  • Induktion
  • Deduktion
  • Metoderefleksion

Kernestof

  • Elevernes kvartalsopgaver (større, skriftlig opgave)

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Individuelle vejledningssamtaler

Titel 02: Genrer, kommunikation og retorik

Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + fordybelsestid (skr. opg.): 5 timer

Faglige mål og fokuspunkter

  • Genredistinktioner (fiktion og fakta/nonfiktion)
  • Kontraktbegrebet
  • Nonfiktion:Videnskab, jura, reklame.
  • Informerende, regulerende og selvfremstillende talehandlinger.
  • Fiktion:
  • De klassiske hovedgenrer: epik, lyrik, drama (her: novelle, sangtekst, filmmanus)
  • Fiktions- og faktakoder
  • Genreblandinger: essay, multimodalitet (forfatterblog)
  • Formidlingsbevidsthed
  • Kommunikationsanalyse (kommunikationsmodeller)
  • Retoriske appeller: etos, logos, patos
  • Retoriske figurer (bla. anafor, alliteration, antitese, hyperbel, litote mfl.)

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering)
  • Analyse af digitale medier
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)

Titel 03: Poetik i barok, oplysningstid og romantik

Omfang: 30 timer (15 hovedfagslektioner á 2 timer) + fordybelsestid (hovedfagsperiodehæfte): 7,5 timer

Faglige mål og fokuspunkter

  • Metrik
  • Rytme
  • Skandering
  • Rimtyper
  • Rimmønstre
  • Komposition
  • Litteratur- og kulturhistorie, herunder:
    • Æstetik (opfattelser af det skønne) i…
      • Barok
      • Oplysningstid
      • Følsomhed
      • Romantik
      • Romantisme
    • Kanon (Holberg, Oehlenschläger, Grundtvig, Blicher, HC Andersen – og Kierkegaard)
  • Billedsprog
    • Allegori
    • Antitese
    • Metafor
    • Sammenligning
    • Symbol (vanitas)
  • Argumentation:
    • Påstand, belæg, hjemmel.
    • U/gyldighed ift sandt/falsk.
  • Notetagning
  • Synopsis: problemformulering, underspørgsmål, metodik, konklusion
  • Mundtlig fremlæggelse

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Digitale arbejdsformer (søgning, kildevurdering, præsentationsværktøjer)
  • Indviduel vejledning og feedback
  • Individuelle elevoplæg
  • Skriftligt arbejde (fordybelsestid)

Titel 04: Nyhedsgenrer

Omfang: 8,25 timer (11 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Kommunikationsanalyse
  • Nyhedsformidlingens genrer og rationaler
  • Arkivviden, meningsdannelse, adfærdsregulering, følelsesstimulering
  • Genrernes funktion og anvendelse
  • Samfundets behov for medier (4. statsmagt)
  • Nye genrer og nyhedskriterier
  • Presseetik
  • Skriftlig aflevering: nyhedsopgave (5 fordybelsestimer)

Kernestof

  • Danske nyhedssites og aviser fra perioden august-september 2018.

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Gruppeoplæg

Titel 05: Det moderne gennembrud og tidlig modernisme i Danmark

Omfang: Omfang: 23 timer (ti hovedfagstimer á to timer + fire lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Realisme og socialrealisme
  • Naturalisme
  • Kanonlitt.
  • Norsk
  • Værk
  • Individualisme
  • Modernitet
  • Fortællertyper (alvidende, jeg-, eksplicit, implicit)
  • Impressionisme
  • Replikrealisme
  • “Myte”
  • Analyse, fortolkning og perspektivering
  • Skriftlig aflevering (5 fordybelsestimer)

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Værklæsning
  • Gruppeoplæg
  • Individuelt, skriftligt arbejde

Titel 06: Argumentation

Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Kommunikationsmodel
  • Toulmins argumentmodel
  • Argumenttyper
    • Tegn
    • Årsag
    • Motivation
    • Klassifikation
    • Generalisering
    • Autoritet
    • Motivation
  • Retorisk vs logisk argumentation
  • Syllogismer
  • Gyldighed og ugyldighed
  • Bevidsthed om hjælpepræmissers rolle i argumentkritik
  • Logik på teoriniveau (slutningsformer: abduktion, deduktion, induktion)
  • Peirces “erkendelsesmotor”.

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Digital dannelse
  • Gruppeoplæg

Titel 07: Lyrik

Omfang: 9 timer (12 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Undergenrer
  • Følelsesudtryk
  • Den personlige erfaring
  • Situationelle udtryk
  • Fortætning
  • Centrallyrik
  • Normalsprog og brud
  • Brudformer: metaforisk, grammatisk, medialt, semantisk og typografisk.
  • Analyse og fortolkning
  • Aggression og dekonstruktion i nyere, dansk lyrik
  • Skriftlig aflevering: 5 fordybelsestimer

Kernestof

    • Salomos højsang, Bibelen, GT, Højsangen, kap. 5-6.
    • Kristensen, T.: Nat i Berlin (1921)
    • Thomsen, S. U.: På en kirkegård så jeg en sten (1991).
    • Leth, J.: Fausto Coppi (1967).
    • Christensen, I.: af Sommerfugledalen (1991).
    • Moestrup, M.: Hvad betyder det for sommerfuglen (2012).
    • Hagen, C.: af White Girl(2012).
    • Hassan, Y.: af Digte(2013).

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Netbaseret research
  • Gruppeoplæg
  • Skriftlig arbejde

Titel 08: Retorik

Omfang: 6,75 timer (8 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Cicero: emne, afsender, modtager, omstændigheder, sprog.
  • Retorisk arbejdsform: idé, disposition, udformning, memorering, fremføring
  • Stilistik: Høj stil, neutral stil, lav stil, parataktisk og hypotaktisk syntaks
  • Figurer: anafor, assonans, alliteration, antitese, epifor, hyperbel, interjektion, ironi, kiasme, litote, pleonasme, tautologi, retoriske spørgsmål, sarkasme
  • Troper: Sammenligning, metafor, kognitive metaforer, metonymi, symbol, allegori, kunstpause, selvrettelse

Kernestof

  • Martin Luther King: Jeg har en drøm.

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg
  • Klasseundervisning
  • Retorisk arbejdsform: invention, disposition, udformning, memorering, fremførelse af tale med frit, selvvalgt emne.

Titel 09: Højmodernisme

Omfang: 20,25 timer (ni hovedfagstimer á 120 min. + tre lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Modernitet
  • Modernisme
  • Realismekritik
  • Rationalitets- og sprogkritik
  • Avantgarde, herunder futurisme, ekspressionisme, dadaisme og surrealisme
  • Brudæstetik
  • Traditionsopgør -transformation
  • Det ubevidste (Freuds personlighedsmodel).
  • Stream of consciousness
  • Fremlæggelse (5 fordybelsestimer)

Kernestof

Supplerende stof

  • Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
  • Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
  • Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
  • Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).

Arbejdsformer

  • Martinov, N.: Indledning, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, Gyldendal 1990.
  • Martinov, N.: Ekspressionisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden, læs KUN pdf-slide 2-9.
  • Martinov, N.: Dadaisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-10, der er mange billeder!)
  • Martinov, N.: Surrealisme, in: Kunstrevolutionen i mellemkrigstiden (læs kun pdf-slide 1-8).

Titel 10: Morfologi, syntaks og grammatik

Omfang: 12 timer (16 lektioner á 45 min)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Ordklasser
  • Substantiver
  • køn, kasus og bestemthed
  • Verber
  • - person/tal, tempus (pluskvamperfektum
  • /før datid, præteritum/datid,perfektum/før nutid, præsens/nutid, futurum exactum/før fremtid, futurum/fremtid + perfektum participium/kort tillægsform, præsens participium/lang tillægsform) , diatese (aktiv vs. passiv), modus, aspekt.
  • Adjektiver
  • gradbøjning
  • Adverbier
  • t-bøjning
  • Numeraler
  • mængde og orden
  • Genitiv (hendes/sin)
  • Sammensatte ord
  • Morfemer

Syntaks

  • Subjekt og verballed (nexus)
  • Subjekt og nominativ
  • Kongruens
  • Implicit subjekt
  • Foreløbigt og egentligt subjekt
  • Transitive og intransitive verber
  • Subjektsprædikat
  • Syntagmer 
  • Helsætninger og ledsætninger
  • Kommatering uden startkomma ift semantisk adskillelse af helsætninger, komma efter sidste ledsætning, indskud/tilføjelse, opremsning.

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde (it-baserede øvelser)
  • Klassegennemgang

Titel 11: Historisk læsning og metode (jf. historieopgave)

Omfang: 13 lektioner á 45 min. = 9,75 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Redegørelse
  • Diskussion
  • Vurdering
  • Analyse
  • Fortolkning
  • Perspektivering
  • Henvisning
  • Citatteknik
  • Litteraturliste
  • Noteapparat
  • Skriveøvelser (inkl. fordybelsestid)

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Klasseuv.
  • Gruppearbejde
  • Indviduelt arbejde: skriveøvelser
  • Oplæsning og respons
  • Redigering

Titel 12: Lars von Trier (filmforløb)

Omfang: 11,25 timer (15 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Genrebevidsthed (kontraktforhold)
  • Genreblandinger
  • Forløbsanalyse
  • Montageanalyse
  • Filmiske stilforhold (lys, lyd, montage)
  • Karaktertegning
  • Miljøbeskrivelse
  • Tematisk analyse
  • Intertekstualitet (ref. Bibelen, GT og NT)
  • Dogme ‘95
  • Perspektivering
  • Fordybelsestid (skriftlighed)
  • Receptionsanalyse

Kernestof

  • Trier, L. v.: Dogville (2003). VÆRK
  • Trier, L. v.: Idioterne (1998). 

Supplerende stof

 

Arbejdsformer

  • Klasseuv.
  • Klassediskussion
  • Gruppearbejde
  • Skriftligt arbejde
  • It-baseret research ift receptionsanalyse

Titel 13: Karen Blixen (kanon/tekstanalyse)

Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Kulturhistorie
  • Kanonlæsning (værk)
  • Tekstanalyse
  • Nykritisk metode

Kernestof

  • Blixen, K.: Sorg-Agre (1943).

Supplerende stof

  • Fibiger mfl.: Litteraturens veje. 

Titel 14: Semantik og billedanalyse

Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Semantiske skemaer

  • Denotation og konnotation (merbetydning)

  • Semiotik: Saussure, tegn, signifié, signifiant 

  • Langue og parole 

  • Roland Barthes, paradigme, syntagme

  • Udvidet tekst- (og kontekst-)begreb

  • Kulturhistorie

  • Billedanalysemodeller

    • objektiv beskrivelse

    • komposition mm.

    • subjektiv oplevelse

    • essens

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, gruppeoplæg.

Titel 15:Kreativ skrivning (journalistik)

Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer. 

Faglige mål og fokuspunkter

  • New Journalism

  • Gonzojournalistik

  • Reportage

  • Portræt

  • Portrætinterview

  • Featureartikel

  • Graverjournalistik (dybdeborende)

  • Biografi

  • Kreativ skrivning

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Klassediskussion

  • Gruppearbejde

  • Gruppefremlæggelser

  • Skriftligt arbejde

Titel 16: Litteraturhistorie: fra det 20. til det 21. århundrede

Omfang: 13 timer (5 lektioner á 2 timer + 4 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 3 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Konfrontationslyrik

  • Modernisme

  • Kanon: Rifbjerg, Seeberg.

  • Frigørelse og fremmedgørelse

  • Feminisme

  • (Neo)liberalisme

  • Globalisering

  • Minimalisme

  • Postmodernisme

  • Aktuel realisme

  • Pastiche

Kernestof

  • Tarantino, Q.: Pulp Fiction, 1994.

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Klasseundervisning

  • Gruppearbejde

  • Skriftlig opgave

Titel 17: Kreativ skrivning (essayistik)

Omfang: 6 timer (8 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Essaygenren

  • Tekstkollage (konstellation)

  • Genrebrud

  • Argumentation

  • Modernitetskritik

  • Fremskridtskritik

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Klassediskussion

  • Individuelle oplæg

  • Skriftligt arbejde

Titel 18: Sociolingvistik

Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Dialekt

  • Kronolekt

  • Sociolekt

  • Etnolekt

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

Klasse-uv

Gruppearbejde

Gruppeoplæg

Titel 19. Litteratur i nutiden II

Omfang: 13 timer (5 lektioner á to timer + 4 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Ny realisme

  • It-litteratur

  • Nyfeminisme

  • Identitetspolitik

  • Moralkritik

  • Performativ biografisme

  • Mandebilleder

  • Kapitalismekritik

  • Globaliseringsbilleder

  • Religionskritik

Kernestof

  • Aidt, N. M.: Bulbjerg (2006). Læs frem til pdf-slide 4, linje 12.

Supplerende stof

Arbejdsformer

Læreroplæg, klasseundervisning, gruppearbejde, gruppeoplæg, research.

Titel 20: Mundtlighed og remediering

Omfang: 16 timer + Fordybelsestid: 5 timer + TP-timer og praktikprojekt-timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Remediering

  • Kommunikationsmodel

  • Modtagerbevidsthed

  • Produktion af udstilling

  • Produktion af individuelle opgaver

  • Professionsafklaring

  • Produktion af oplæg til forskellige målgrupper

  • Offentliggørelse af film, egne værker, herunder bøger, musik, kunsthåndværk og billedkunst

Kernestof

Elevernes årsopgaver:

  • Landskabsfotografering

  • Kvindeliv i Afrika

  • Kvindemode 1920-2020

  • Raplyrik

  • Boksning

  • Lykkebegreber

  • Hestedressur

  • Papirklip

  • Kost og træning

  • Kvindekroppen

  • Vold i parforhold

  • Tegning og lyrik

  • Spilprogrammering

  • Magasinproduktion

  • Elektromagnetisme

  • Ishockey

  • Mode, kulturpåvirkning og kulturel appropriering

  • Fotografi, destruktion og skabelse

  • Klavermusik og billedkunst

  • Colours in between: produktion af et musikalbum

  • Hjernen

  • Monolog (teater)

  • Marco Evaristti

  • Flysikkerhed

Arbejdsformer

  • Individuelt, skriftligt arbejde.

  • Praktisk udstillingsarbejde.

  • Pitching med forskellige publikumstyper (små børn, unge elever, offentlighed: ca 500 mennesker I Herlev medborgerhus)

Titel 21: Akademisk skrivning

Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 3 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Gennemgang af anonymiserede SSO-opgaver med forskellige fagkombinationer (og faglige niveauer)

  • Komposition og struktur

  • Argumentation

  • Problemformulering

  • Taksonomi

  • Redegørelse

  • Diskussion

  • Analysemetoder

  • Fortolkningsstrategier

  • Vurdering

  • Perspektivering

Kernestof

  • Seks anonyme  SSO-tekster fra hhv. KVUC og Gentofte HF.

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Klasseundervisning

  • Skriftlig opgave

Titel 22: Litteratur i nutiden III

Omfang: 17,5 timer + Fordybelsestid: 5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Dystopier mellem individuel og social erfaring

  • Klimakrise

  • Teknologikritik

  • Science Fiction

  • Fremmedgørelseslitteratur

  • Magtkritik

  • Kritik af magtkritikkens diskurs

  • Analyse og fortolkning

  • Perspektivering

Kernestof

Arbejdsformer

  • Læreroplæg

  • Individuelt arbejde

  • ZOOM-møder

  • Skriftligt arbejde

  • Nb. Forløbet blev afholdt i Corona-perioden, hvor eleverne var hjemme.


Titel 14: Oplysningstid

Omfang: 9*45 min. (6 timer) + fordybelsestid: 5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Oplysningstid
  • Argumentation
  • Liberalisme
  • Fornuftskritik
  • Empirisme
  • Skepticisme
  • Kritisk rationalisme
  • Essayistik
  • Holberg (kanon)

OPGAVER: 

Oplysningsidealernes status i nutiden

Redegør for liberalismen og rationalitetskritikken i (ca.) 1700-tallet med nedslag hos Locke, Hume og Kant.

Inddrag en politisk diskussion fra nutiden (/fx om fake news, identitetspolitik, populisme, antivaccine, Quanon eller lignende) og diskutér, hvilken rolle – om nogen – oplysningsidealerne spiller i denne. Diskutér udviklingens årsag og perspektiver.  

Kernestof:

Supplerende stof:

Arbejdsformer:

Klasseundervisning

Læreroplæg

Gruppearbejde

Gruppeoplæg

Mundtlig fremlæggelse

Skriftlig opgave


Titel 15: Litteraturhistorie: nyere tid I (1980-1999).

Omfang: (20 hp + 4,5 ft (6*0,75)) = 24,5 timer + fordybelsestid: 5 timer + fordybelsestid: 10 timer (tillægsopgave, romanlæsning).

Opgaver

Periodehæfte

1980-1999

  • Introduktion til firserlyrik
  • Analyse og fortolkning af to digte fra pensum (Strunge, Tafdrup eller Thomsen), samt en sammenlignende perspektivering
  • Introduktion til og diskussion af postmodernisme.
  • Analyse, fortolkning og perspektivering af min. to tekster fra pensum (Høeg, Helle, Safran Foer, Bolaño eller Juul), hvor perspektiveringen indholder en sammenligning af de to valgte tekster/tekstuddrag.

Tillægsopgave: 

  • Køb en roman, læs den og anmeld den! I skal selv købe én af følgende fem romaner, som alle er fra (cirka) de seneste fem år:
  1. Bang Foss, K.: Frank vender hjem (2019).
  2. Pape, M.: Planen (2015).
  3. Pilgaard, Stine: Meter i sekundet (2020).
  4. Rooney, Sally: Samtaler med venner (2018). 
  5. Ørntoft, T.: Solar (2018).

Faglige mål og fokuspunkter

  • 80’erlyrik
  • (Neo)romantik?
  • Postmodernisme/r
  • Historiefilosofi
  • Minimalisme
  • Maksimalisme
  • Realismeudvikling
  • Seneste fem år (tillægsopgave, romanlæsning)

Kernestof

  • Tarantino, Q.: Pulp Fiction (1994).

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Klasseundervsining
  • Skriftligt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelle oplæg
  • mm… 

Titel 16: Sociale medier

Omfang: 6 timer (8*0,75)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Nettets historie
  • Blog-formater
  • Analysegreb i forhold til websites (design, grafik, interfaser, menuorganisering, hyperstruktur)
  • Fortolkning af websites
  • Kendskab til facebooklitteratur, satire og kritik.

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Gruppefremlæggelser

Titel 17: Litteraturhistorie, nyere tid II (2000-2015) (1. del)

Omfang: 2 hp-lektioner + 3 ft (2*2 + 3*0,75) = 5,5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Performativ biografisme
  • Fortællertyper
  • Selvbiografi
  • Mandebilleder
  • Familiefremstillinger
  • Identitetspolitik
  • Postkolonialisme
  • Kulturmøder

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Gruppearbejde
  • Gruppeoplæg

Titel 18: Kreativ skrivning

Omfang: 4,5 timer (6 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer.

Faglige mål og fokuspunkter

  • Skrivetid
  • delaflevering
  • Gruppefeedback
  • redigering

Opgave

  • Skriveprojekt med reference til årsopgaver.

Arbejdsformer

  • Fjernundervisning (corona-forløb, nødundervisning)
  • Skriftligt arbejde
Titel 19: Mundtlighed og remediering

Omfang: 16 timer + Fordybelsestid: 5 timer + TP-timer og praktikprojekt-timer.

Faglige mål og fokuspunkter:

  • Remediering
  • Kommunikationsmodel
  • Modtagerbevidsthed
  • Produktion af udstilling
  • Produktion af individuelle opgaver
  • Professionsafklaring
  • Produktion af oplæg til forskellige målgrupper
  • Offentliggørelse af film, egne værker, herunder bøger, musik, kunsthåndværk og billedkunst

Kernestof

Elevernes årsopgaver

  • Ultraløb
  • Udviklingen af Rock’n’roll, punk og heavy metal
  • Kropssprog
  • Computerspil
  • At udtrykke sig gennem musik
  • Snowboard
  • Sportspsykologi
  • Tryghed
  • Machine learning
  • Kogebog
  • Neurovidenskab
  • Landskabsmalning
  • Angst og stress
  • Naturen som behandler
  • Biodynamisk landbrug
  • Psyken
  • Skriftfokus (romanprojekt)
  • Glamrock
  • Mennesket klædt på
  • Permakultur
  • Analog fotografi
  • Podcast
  • Reopening (musik/udgivelse)
  • Adfærdspsykologi

Arbejdsformer

  • Individuelt, skriftligt arbejde.
  • Praktisk udstillingsarbejde.
  • Pitching med forskellige publikumstyper (små børn, unge elever, offentlighed)

Titel 20: Film og serier

Omfang: 6 timer (9 lektioner á 45 min.)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Genreformater
  • Genrebrud
  • Multimediale formater
  • Filmanalyse
  • Karakteranalyse
  • Kulturhistorie
  • Filmhistorie

Kernestof

Supplerende stof

Arbejdsformer

  • Fjernundervisning (corona)
  • Gruppeoplæg

Titel 21: De seneste fem år

Omfang: 10,5 timer (14 lektioner á 45 min.) + Fordybelsestid: 5 timer. 

Opgave: 

  • Diskussions- og perspektiveringsopgave vedr. Eva Selsing (liberalismekritik og nationalkonservatisme, Berlingske)

Faglige mål og fokuspunkter

  • Megakriser (klima)
  • Identitetspolitik
  • Politiske ideologier i nutidslitteratur
  • Tekstanalyse
  • Fortolkningsstrategier og (litteratur/kultur)teori
  • Sociale utopier 
  • Kapitalismekritik(Corporate Business-satire)
  • Perspektiveringer i pensum

Kernestof

  • Peter Frederik Jensen: af Vold (2016).
  • Zadie Smith: af Swing Time (2017).
  • Olga Ravn: af De ansatte (2018)
  • Efter solen af Jonas Eika (2018) – heri novellen Alvin
  • Roger Ebert: Beuys (film, 2018).

Arbejdsformer

Klasseundervisning

Læreroplæg (teorier)

Skriftligt arbejde

mm.


Titel 22: Drama

Omfang: Tre ugers produktion, heraf 10 DA-timer (tekstarbejde)

Opgave:

  • Produktion af drama-forestilling, gruppebaseret versionering af Skønheden og udyret.
  • Offentliggørelse for publikum, fire forestillinger. (Corona-vilkår: mindre publikumsgrupper, herunder klasser og forældre).