Sygdom

Sygdom er et fælles ansvar.

I et hus med mange mennesker, kan sygdomme hurtigt florere og der er en større risiko for at blive smittet.
Derfor er det et fælles ansvar ikke at komme i Brombærhuset, hvis man er syg og dermed smitte både børn og voksne.

Syge børn.

Et barn der sygt skal blive hjemme og må ikke afleveres i Brombærhuset.

Opstår der i løbet af dagen tegn på, at et barn er syg, vil personalet kontakte forældrene, der så skal hente barnet.

Et barn behøver ikke at have feber for at være sygt, der kan også være andre årsager.
Personalet kontakte forældrene hvis barnet er så påvirket af sit helbred, at det ikke kan deltage i husets aktiviteter.

Hvis et barn har haft en smitsom sygdom og har været behandlet, med medicin, må det først modtages, når det ikke viser symptomer på sygdommen og i øvrigt har det godt.

Generelt modtager vi ikke børn der stadig er under penicillin behandling.
Personalet i Brombærhuset giver ikke børn medicin, medmindre der er tale om en kronisk lidelse.

Der findes en del almindelige børnesygdomme. Varigheden af hver enkelt sygdom og angivelsen af, hvornår barnet igen må komme i Brombærhuset er meget forskellig. Vi følger sundhedsstyrelsens vejledning omkring dette.

Barnet må komme i Brombærhuset, når det er rask og kan klare at deltage i dagenes aktiviteter.

Den daglige hygiejne.

Efter lukketid kommer Pia hver dag og gør rent i hele huset.
Det er vigtigt at alt børnenes tøj er væk fra gulvet, så hun kan komme til (også det under bænkene).
Forældrene skal derfor sørger for, at børnenes tøj er på garderobepladsen og ikke under – når de går hjem.

Hver morgen hænger personalet rene håndklæder op (hver ugedag har sin egen farve).

Efter frokost spritter personalet dørhåndtag, vaske, toiletter og skiftepladser af. Der skiftes håndklæder.

Der er udarbejdet en procedure ved bleskift, som ligger på toiletterne.

Før spisetider og efter toiletbesøg vaskes hænder af både store og små.

Sundhedplejersken står for hygiejnetilsynet i Brombærhuset, se tilsynsrapporten under fanen (generel information – tilsynsrapporter).