2018hf tysk/B 2018/19: Intenderet studieplan efterår 2018 V. NPM

Titel: Stunde Null und Trümmerliteratur

Emne: Efterkrigstiden i Tyskland

Omfang: Uge 34-41

21 lektioner á 45 min. (18 timer) + fordybelsestid: 5 timer.

Fokuspunkter:

• Hovedtræk i tysk efterkrigstidshistorie og i politiske og samfundsæssige forhold efter 1945.
  • Læse og forstå nyere tysk litteratur efter 1945.
  • Anvende lytte- og læsestrategier til elevarbejde med den udvalgte litteratur
  • Grammatik:
  • Sætningsanalyse og artikler samt introduktion til verber.
  • Redegørelse og skriftlig udarbejdelse af forholdene i Tyskland i efterkrigsårene med udgangspunkt i den læste litteratur.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, læse og analyse af tysksproget litteratur efter 1945, skriftligt arbejde, litteraturanalyse. Gennemgang og arbejde med tekstanalyse og kasus.

Titel: Wirtschaftswunder und  die Wende

Emne: Modernitet og realisme i Danmark

Omfang: Uge 43 - 49

9 lektioner á 45 min. (6 timer) = 37,25

Fokuspunkter:

• Historisk læsning med fokus på Tysklands nationale identitet efter 1945 samt Wirtschaftswunder. Litteratur- og filmanalyse. Talefærdigheder og ordforrådsudvielse.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning. Gruppeoplæg. Forbindelse mellem analysemetoder, fortolkning af litteratur og historisk perspektivering.

Titel: Opsamling og grammatik

Emne: Grammatisk overblik

Omfang: Uge 50-51

Fokuspunkter:

• Grammatik, Syntaks, sætningsanalyse, morofologi.

Arbejdsformer:

• Klasseundervisning, repetition, øvning af bøjningsskemaer, individuelt arbejde.